Huiskamer
Lollypopje
04-05-2023 om 10:13
Vraag van de dag: Ben jij vanavond 2 minuten stil?
Vanavond is dodenherdenking. Ben jij vanavond stil en hoe herdenk jij?
Rockstar
05-05-2023 om 14:29
MRI schreef op 05-05-2023 om 12:51:
[..]
En erger jij je dan? Of kan je dan rustig bij jezelf blijven?
Ik negeer ze gewoon en ik bedenk me dat we het zo goed hebben dat velen niet eens stilstaan bij één van de meest kostbaarste bezittingen die ze hebben: Vrijheid. Ik heb in het topic van Millie gelezen over de kroon op het hoofd van gezonde mensen die alleen de zieken kunnen zien. Nou die vrijheidskroon bestaat dus ook. Niet dat ik ooit in oorlog heb geleefd, maar mijn grootouders wel.
Als ik me had geërgerd had ik niet naar buiten moeten gaan, zo is dat dan ook weer.
MRI
05-05-2023 om 14:34
Rockstar schreef op 05-05-2023 om 14:29:
[..]
Ik negeer ze gewoon en ik bedenk me dat we het zo goed hebben dat velen niet eens stilstaan bij één van de meest kostbaarste bezittingen die ze hebben: Vrijheid. Ik heb in het topic van Millie gelezen over de kroon op het hoofd van gezonde mensen die alleen de zieken kunnen zien. Nou die vrijheidskroon bestaat dus ook. Niet dat ik ooit in oorlog heb geleefd, maar mijn grootouders wel.
Als ik me had geërgerd had ik niet naar buiten moeten gaan, zo is dat dan ook weer.
Mooi en ook knap.
Miepjecody
05-05-2023 om 16:43
watertoren schreef op 04-05-2023 om 10:47:
[..]
Nee, dat verwacht ik niet. Dat hebben ze 5 jaar geleden toen ze 25 jaar getrouwd waren ook niet gedaan.
Ik vind dit gewoon ronduit asociaal, je leeft nu in vrijheid omdat die mensen hun leven gaven he.
Compleet respectloos dit
Brachiosaurus
05-05-2023 om 16:54
Hier stond de buurman 1 minuut voor 8 op de deur te bonken. Man doet dan nog open ook, ik had t laten gaan. Wel samen met de kinderen gekeken naar de herdenking op de dam, maar ja, ze vinden het nogal raar.
Miraval
05-05-2023 om 17:03
uiteraard! Het feit dat we in vrijheid leven moeten we nooit voor lief nemen. Hele kleine moeite om daar jaarlijks 2 minuten bij stil te staan.
Bij een feest op die dag/tijd zou ik ook zeker als gastvrouw daarbij stilstaan. Juist een mooi moment om samen te delen. Als je tijdens feesten ook bv voetbal of formule 1 kunt kijken dan zeker 2 minuten stilte.
Er mag wat mij betreft nog veel meer aandacht aan gegeven worden. Zeker gezien het artikel begin dit jaar waar veel mensen niet wisten van de precieze omvang van de Holocaust of dit zelfs ontkennen. Wij leven in vrijheid doordat anderen hier hun leven voor hebben gegeven.
ProfitableMantis53
05-05-2023 om 18:01
Ik ben voorstander van dat er herdenkingen worden gehouden zoals op de dam en de maasvlakte. Maar ik vind niet dat het heel zinvol is om als land in zijn geheel verplicht stil te zijn op een vaste tijd. Je kunt altijd herdenken, op elke dag en tijd. Als ik alleen thuis ben, waarom zou het dan erg zijn als ik niet precies om 8 uur aan WO II ga zitten denken? Ik doe dat op genoeg andere momenten gedurende het jaar.
absor
05-05-2023 om 18:16
Nera schreef op 05-05-2023 om 18:01:
Ik ben voorstander van dat er herdenkingen worden gehouden zoals op de dam en de maasvlakte. Maar ik vind niet dat het heel zinvol is om als land in zijn geheel verplicht stil te zijn op een vaste tijd. Je kunt altijd herdenken, op elke dag en tijd. Als ik alleen thuis ben, waarom zou het dan erg zijn als ik niet precies om 8 uur aan WO II ga zitten denken? Ik doe dat op genoeg andere momenten gedurende het jaar.
Ja maar je gaat ook niet om 4 mei om 20 uur een gat in de muur boren toch
ProfitableMantis53
05-05-2023 om 18:37
absor schreef op 05-05-2023 om 18:16:
[..]
Ja maar je gaat ook niet om 4 mei om 20 uur een gat in de muur boren toch
nee dat snap ik dan ook wel.
Gebruikersnaaminvullen
05-05-2023 om 21:51
Miepjecody schreef op 05-05-2023 om 16:43:
[..]
Ik vind dit gewoon ronduit asociaal, je leeft nu in vrijheid omdat die mensen hun leven gaven he.
Compleet respectloos dit
Mensen wegzetten als asociaal omdat ze geen 2 minuten stil zijn is ook respectloos. Iedereen herdenkt, of juist niet, op z'n eigen manier.
Envelop
05-05-2023 om 22:30
Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-05-2023 om 21:51:
[..]
Mensen wegzetten als asociaal omdat ze geen 2 minuten stil zijn is ook respectloos. Iedereen herdenkt, of juist niet, op z'n eigen manier.
Ze reageerde op iemand die een feest geeft en gasten ook niet de gelegenheid geeft om 2minuten stil te staan. Dat vind ik ook asociaal. Dat je zelf niet herdenkt is prima maar heb wel respect voor degene die er wel stil bij willen staan.
Waar hebben we het over, het zijn slechts 2minuten.
lientje69
05-05-2023 om 23:27
Het is mij overigens gisteravond gelukt. Bewoner in bed en ik liep de huiskamer binnen op het moment dat de teompetten de 2 minuten stilte inluidden.
Net op tijd dus dit jaar gelukt. Scheen dat de tv vorig jaar helemaal niet aangestaan heeft, zat nu met collega en 4 bewoners dus dat was een stuk beter.
MRI
05-05-2023 om 23:36
Envelop schreef op 05-05-2023 om 22:30:
[..]
Ze reageerde op iemand die een feest geeft en gasten ook niet de gelegenheid geeft om 2minuten stil te staan. Dat vind ik ook asociaal. Dat je zelf niet herdenkt is prima maar heb wel respect voor degene die er wel stil bij willen staan.
Ik ook
ProfitableMantis53
06-05-2023 om 08:49
Envelop schreef op 05-05-2023 om 22:30:
[..]
Het lijkt mij dat als je het belangrijk vindt om stil te zijn tijdens de herdenking, dat je dan ook niet naar een feest gaat. Waar je niet weet of je de gelegenheid krijgt.
PinkFlower
06-05-2023 om 08:56
Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-05-2023 om 21:51:
[..]
Tja dan ben ik maar respectloos hoor. Ik vind het heel respectloos als je niet even 2 minuten je snavel kan houden voor mensen die ervoor gezorgd hebben dat je die snavel nu überhaupt in vrijheid kan gebruiken.
"Iedereen herdenkt op zijn manier" geloof je het zelf? Iemand die niet eens 2 minuten stil kan zijn herdenkt echt niet op een ander moment wel hoor.
PinkFlower
06-05-2023 om 09:03
Nera schreef op 05-05-2023 om 18:01:
Het is zinvol omdat er dan aandacht voor is en het bij iedereen onder de aandacht komt. Stop je ermee worden de slachtoffers en de oorlog gegarandeerd vergeten door veel mensen. Juist in deze tijden is het belangrijk dat sommige mensen er even op gewezen worden dat vrijheid echt niet vanzelfsprekend is.
Net als jij denk ik gedurende het jaar geregeld eraan. De oorlog zit verweven in mijn familie geschiedenis maar veel mensen doen dat niet en juist daarom vind ik een "verplicht" stil moment heel mooi. Even weer eraan herinnerd worden dat vrij zijn niet vanzelfsprekend is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.