Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vraag v.d. dag 8/3/23: Wat is de meest onbezonnen actie die je als VOLWASSENE uitgehaald hebt?

Vorige week hadden we de vraag wat de meest onbezonnen actie als puber was. Op verzoek van MidasWolf nu de volwassen versie.


Sassenach

Sassenach

08-03-2023 om 07:40 Topicstarter

Ik kan me eigenlijk geen onbezonnen actie als volwassene bedenken. Ik ben namelijk niet impulsief ingesteld en denk overal eerst wel over na voor ik iets doe. 

Ik ben bang dat ik best wat onbezonnen acties heb gehad. Eentje waar ik nog wel eens om moet lachen dan maar:
Wegens herkenbaarheid vertel ik even niet welke landen dit om gaat. Maar ooit was ik aan het reizen in een land buiten Europa waar wat politieke onrust was. Ik was mijn paspoort kwijt geraakt maar wilde wel graag naar het buurland reizen. Via via hadden we gehoord dat de douane aan de grens wel om te kopen was. Bij de grens werden we (ik en reisgenoot) door een paar zwaarbewaakte douaniers meegenomen naar een klein gebouwtje en op dat moment bedacht ik me dat het misschien toch niet heel slim was geweest allemaal. Maar we moesten gewoon betalen en zweren dat we wel weer terug zouden komen.

Moonen op een berg in een islamitisch land…dat had best anders af kunnen lopen bedacht ik me achteraf 😬

Ik ben ontzettend impulsief en neem voortdurend beslissingen voordat ik er goed over heb nagedacht. Met het ouder worden, worden de dingen waar ik over beslis, wel wat minder spannend. En uiteindelijk pakt het ook altijd goed uit. 

Sufste van de laatste jaren: ik bedacht dat ik graag eens in mijn uppie naar de uitgestorven plek in Zuid-Frankrijk wilde, waar ik een paar caravannetjes heb. Helemaal alleen. We waren nog maar nèt terug met het hele gezin, maar door die vakantie met zijn allen, was ik alleen maar toe aan vakantie 
Gewoonlijk rijden we het in twee dagen. Dus voor een weekje en in mijn eentje, leek vliegen misschien een beter idee? 

Binnen een uur nadat ik het plan kreeg, boekte ik een vlucht voor over drie dagen en een huurauto. En toen kwam ik er de volgende dag achter dat ik voor die auto een creditcard op mijn naam nodig had 

Uiteindelijk is het gelukt, maar wat een gedoe en stress! 

er zullen er vast wel meer zijn, maar de eerste die me te binnen schiet is deze. We reden ooit langs een paradijselijk strand in Australië. Wit zand, en er was helemaal niemand. En we hadden het zo warm, daar hebben we toen gezwommen. Wel op een ondiep stuk, maar qua kwallen had dat heel verkeerd kunnen gaan. 

Mijn echte meest onbezonnen actie, die achteraf bezien niet slim was en de nodige ellende heeft opgeleverd, zal ik jullie besparen. We willen het luchtig houden. Ik kreeg als begin twintiger met een groep jongeren een rondleiding bij de NAVO. Op de een of andere manier ben ik samen met iemand van die groep de rest kwijt geraakt en toen zijn we maar achter een andere groep aangelopen. Die vervolgens naar een geheim deel achter de schermen werd geleid. Toen hebben we maar snel gezegd dat wij daar niet bij hoorden.

Ik ben helemaal niet impulsief, dus geen grappige of smeuige verhalen van mij helaas.

Dit is denk ik mijn meest onbezonnen actie, via het traden in CFD producten. Korte uitleg lijkt in de verte op beleggen met hefboom alleen bezit je onderliggende aandelen niet. Hiermee heb ik ongeveer € 3500 euro mee verloren.
In het begin ging het heel lekker en stond ik op leuke winst binnen  een 2-3 maanden ongeveer € 2500 maar door verkeerd speculeren/gokken ben ik toen in één klap bijna € 6000 euro verloren. Doordat ik eerst op winst stond is het verloren bedrag lager. (Nog steeds stevig) 

Voor een deel heb ik dit later terug verdiend door in losse aandelen te handelen, wat ik een stuk verantwoorder doe dan het traden in CFD.

Ondanks de misstap, ik zie het nu als leergeld ben ik nog steeds bezig met financiën in dit geval aandelen en ETF deze laatste twee een stuk meer doordacht dan de eerst genoemde.

Het kunnen trouwens ook kleinere onbezonnen acties zijn. Serieus, grappig, licht, zwaar alles kan/mag.

Heel onbezonnen ben ik niet, maar ik heb wel een hekel aan ‘autoriteiten’ zoals de douane bij Oostenrijk. Het is niet slim om te zeggen dat je alleen de grens over wilt om naar de supermarkt te gaan om water te kopen (dat was ook echt zo) als je dat niet héél netjes en beleefd kunt vertellen omdat de bazigheid van de grenswacht je niet aanstaat 
Dus mochten we de auto in de brandende zon laten staan, die werd uitgepakt en nooit meer ingepakt (moesten we zelf doen) en wij zaten binnen toe te kijken terwijl een andere grenswacht door onze tassen rommelde terwijl ik aan het googelen was of dat überhaupt wel was toegestaan 

Achteraf vond ik het nog best de moeite waard geweest om niet ‘in de houding’ te springen voor zo’n grenswacht. Etterbakjes. Op de terugweg heb ik nog demonstratief de flessen water omhoog gehouden en gezwaaid, wat mijn reisgenoot niet zo’n goed idee vond 

Ik ben denk ik heel voorzichtig want het enige wat ik kan bedenken is met mijn scooter een zanderig pad oprijden en dan bijna onderuit gaan. 
Mijn moeder vindt het spannend dat ik in mijn eentje de natuur in trek, ook op plekken of tijdstippen die verlaten zijn. Zelf vind ik dat heerlijk en lijkt het me onveiliger om op die tijdstippen door de stad lopen.

Duufje schreef op 08-03-2023 om 10:04:

Ik ben helemaal niet impulsief, dus geen grappige of smeuige verhalen van mij helaas.

Hier ook niet. Ik doe wel eens iets doms. Daar zit ik dan mee maar dan is de standaard reactie "ach joh dat valt toch mee".

Wollstonecraft schreef op 08-03-2023 om 10:35:

Ik ben denk ik heel voorzichtig want het enige wat ik kan bedenken is met mijn scooter een zanderig pad oprijden en dan bijna onderuit gaan.
Mijn moeder vindt het spannend dat ik in mijn eentje de natuur in trek, ook op plekken of tijdstippen die verlaten zijn. Zelf vind ik dat heerlijk en lijkt het me onveiliger om op die tijdstippen door de stad lopen.

Ik vind dat ook heerlijk. Met de camera uren in het bos wild spotten. Maar ik merk wel dat ik het nu spannender vind met de wolven. Heb jij daar geen last van?

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

08-03-2023 om 10:56

Een tiental jaren terug had ik iemand meegevraagd of ze zin had om mee te gaan op een business trip naar Azië. Ze twijfelde steeds om wel of juist niet mee te gaan. Maar ze  meldde op de dag zelf, terwijl ik al op Schiphol was, dat ze onderweg was en 'zojuist' een ticket had gekocht. Was wellicht eerder onbezonnen van haar, dan van mij... maar was achteraf niet slim/fijn (oa had ze geen koffer had gepakt en dus geen kleren had meegenomen...). Is uiteindelijk redelijk stressloos verlopen, maar toch. 

Een paar jaar geleden gingen wij naar het Gardameer op vakantie.
We gingen via Zwitserland. Net over de grens in Duitsland komen we erachter dat we onze paspoorten vergeten zijn. Uiteindelijk besloten om toch maar door te rijden.
Sjonge, dat is bij de grens van Zwitserland best eng. Met samengeknepen billen wachtten we in de rij om Zwitserland binnen te rijden.
Mannen met geweren lieten elke keer een aantal auto’s door en dan werd er weer een tegen gehouden. Wij mochten doorrijden.
Pff, op de terugreis natuurlijk weer precies hetzelfde.
Wat een dom besluit was dat, doe ik nooit meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.