Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vraag v.d. dag 30/3/23: Waar ben jij voor aan het sparen?

Ik spaar niet meer wel altijd gedaan in verschillende potjes.
Onderhoud en grote klussen huis
Vervangen meubels, wit goed, auto en extra medische kosten
Studie kinderen
Eerder stoppen met werken potje

We hebben altijd gewerkt met jaar budgetten en een financiële lange termijn plan.
We zitten nu in de fase dat we ons laatste potje volgens plan aan het gebruiken zijn.
We gaan daar volgende week nog één maal een grote storting in doen. We gaan kleiner en energie zuiniger wonen en na verkoop huidige woning blijft er een mooi bedrag over als pensioen reserve.

Voor later. Van mijn pensioen kan ik later niet leven. En voor de leuke dingen in het leven.
Een nieuwe badkamer willen we ook over een paar jaar. Kunnen we nu al wel doen maar ik zie op tegen de zooi.

Ik heb de laatste jaren heel veel aan mijn huis laten doen dus ik heb geen wensen meer die veel geld kostten. Misschien over een aantal jaren nog eens een nieuwe keuken. Ik wil binnenkort wel een nieuwe eettafel met stoelen maar daar hoef ik niet voor te sparen. Ik heb een goed gevulde spaarrekening.

Nergens voor. Er moet wel van alles en als dat echt dringend moet, heb ik er geld voor op de spaarrekening. Ik spaar en beleg maandelijks, maar haal van mijn spaarrekening ook wel eens geld voor grote uitgaven. Sinds de hoge inflatie houd ik geen grote bedragen meer over op mijn betaalrekening.

Ik heb niet iets specifieks waar ik voor aan het sparen ben, maar zorg wel dat ik maandelijks spaar zodat ik een buffer heb op mijn spaarrekening voor het geval ik iets nodig heb/er iets is dat vervangen moet worden.

We sparen wel (individueel en gezamenlijk), maar niet voor een bepaald doel. De wensen zijn wel nog een nieuwe bank, een wasdroger en de tuin aanpakken. En op de lange termijn de badkamer verbouwen. Maar we sparen er niet specifiek voor en zien wel wanneer we het aanschaffen. 

We hebben een aantal spaarpotjes. Auto onderhoud, huishoudelijke apparaten en algemeen. Echt een doel hebben we niet. Natuurlijk wel een nog een hoop wensen zoals zonnepanelen en een nieuwe auto. 

Op dit moment spaar ik niet om binnekort iets specifieks aan te kunnen schaffen.. maar ik wil binnenkort een droger aanschaffen, en eventueel een elektrische fiets! 
Oh, en als de huizenprijzen ooit eens dalen en/of ik een vaste relatie heb, wil ik toch voor ‘n huis gaan

Mijn spaarpot voor het huis is tot de rand gevuld, het ontbreekt me aan tijd en zin om het uit te geven, want dan moet ik zoveel beslissingen maken, waar ik geen zin heb om over na te denken. En het vinden van tijd in de agenda van een betrouwbare aannemer...
Eerst dacht ik nog, het is practisch te wachten tot beide kinderen het huis uit zijn om het huis aan te pakken, maar nu mijn jongste zich zit te oriënteren op huizen, voel ik het heel duidelijk, dat was een smoes, dat van die kinderen-het-huis-uit.

Ik heb geen specifiek spaardoel maar wil gewoon een goed gevulde spaarrekening, dat als er wat kapot gaat, ik het kan vervangen. Mocht het echt goed gevuld zijn wil ik ooit nog een mooie cruise maken.

Niets specifieks, we zijn behoorlijk tevreden en hoeven bijvoorbeeld niet meer te verhuizen. We sparen nu vooral om de buffer wat te laten groeien zodat er financieel ruimte is om iets te doen als we dat willen.  We zijn ons aan het oriënteren op zonnepanelen, dus daar zal een flink deel van onze buffer aan op gaan. 
We willen al heel lang voor een camper sparen en doen het maar niet. Dus dit is weer even een schop onder de kont om daar eens een potje voor te maken.

Wij hebben diverse behoorlijke spaarpotten maar met dat geld moet ook wel vanalles: ik zal wel binnen 2 jaar een andere auto moeten (brikje van 12 zal er toch wel een keer mee ophouden lijkt me) en we zijn pas halverwege de gefaseerde verbouwing van ons huis. Eerste uitgaaf wordt dubbel glas, nieuwe kozijnen en nieuwe voordeur beneden, tweede een badkamer op de nieuwe plek. En er staat volgend jaar een reis naar Amerika op de planning. 

De toekomst.

Verder spaar ik niet, als ik iets wil kan ik het zo kopen.

Ik spaar niet speciaal ergens voor, maar vind het wel heel fijn spaargeld achter de hand te hebben. Er staat een bedrag voor als de auto het een keer begeeft, die is oud. En verder....voor vakantie gebruik ik vaak ook wat van mijn spaargeld. 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

30-03-2023 om 10:50

Op dit moment spaar ik vooral voor een uitbouw achter mijn huis en de bijbehorende slag om het huis meer geisoleerd te krijgen.
Daarna rap sparen voor de vervanging van het bijgebouw wat in de tuin staat.

Maar ik spaar natuurlijk ook voor de toekomst van mijn kinderen (zodat zij een studie kunnen bekostigen en/of een huis kunnen kopen).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.