Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vraag v.d. dag 30/12/22: Hoeveel zwemdiploma’s heb je?

Vertel hier alles wat je over je zwemles van vroeger kwijt wil. En hoeveel zwemdiploma’s heb jij?

Dolfje schreef op 30-12-2022 om 13:03:

Ik herinner me die haak ook nog. Verschrikkelijk was dat.

Die haak herinner ik me alleen nog van toen ik voor de eerste keer aan het eind van een les in het diepe ging proefzwemmen (wij leerden zwemmen in het ondiepe en als je dat goed genoeg kon, mocht je naar het diepe deel van het zwembad). Maar die haak was volgens mij vooral voor het geval het niet goed ging. 

Alleen A.

Voor B heb ik een heel jaar lang geoefend bij schoolzwemmen, maar het nooit gehaald. Wát een drama was dat. Ik kan mezelf redden met zwemmen, maar doe het nog steeds niet echt met plezier.

Gelukkig heeft man alle zwemdiploma’s die er maar te halen zijn (heeft ook een tijd aan wedstrijdzwemmer gedaan), dus hij gaat met liefde met de kinderen op pad  

Sassenach

Sassenach

30-12-2022 om 13:59 Topicstarter

Daddy_gijs schreef op 30-12-2022 om 11:43:

Ze blijven leuk, die vraag v/d dag. Complimenten Sassenach!

Dank je wel! Ik vind het nog steeds leuk om te doen.

A en B en toen moest ik stoppen met zwemmen omdat de huisarts dacht dat mijn chronische bronchitis van de chloorlucht van het zwembad kwam.
Mijn bronchitis bleef, die verdween toen mijn vader stopte met roken en de huiskamer niet meer blauw van de rook maakte.

Mijn kinderen hebben bij de Reddingsbrigade diploma C en daarna heel wat reddingszwemmen certificaten gehaald.

LittleIbex87

LittleIbex87

30-12-2022 om 14:58

a en b maar zwom met ogen dicht onderwater dus kwam wel aan de andere kant van het bad uit.
Verder toen ik wat ouder was  nog een aantal reddingszwemmen 1,2,3 geloof ik.

A, B, C, en nog een paar die ik me niet precies kan herinneren, die hadden te maken met survival / reddingszwemmen. Ik was dol op water, maar vond zwemles niet veel aan: bibberend aan de kant tot het jouw beurt was; ik ging altijd met blauwe lipjes naar huis... Maar mijn ouders zijn hele enthousiaste zwemmers, en we gingen in de winter bijna elke week naar het zwembad, en in de zomer wekenlang naar zee (we hadden zo'n vakantiehuisje op het strand), dus eerder stoppen was geen optie.  

Mijn A en B diploma. Het B diploma met grote moeite gehaald, want door mijn astma had ik niet genoeg longinhoud om de afstand onder water te halen. Uiteindelijk dat tweede diploma pas eind groep 5 bij het schoolzwemmen behaald. Ik heb daarvoor een jaar lang prive zwemles gehad met schoolzwemmen omdat ik de enige was die dat diploma nog niet had. De rest deed spelletjes, ik had zwemles. Bij het afzwemmen, zwom ik alleen af. De hele klas keek. Ik vond het vreselijk akelig, oneerlijk en genant. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

30-12-2022 om 16:24

Wat veel mensen hebben schoolzwemmen gehad. Ik haalde mijn zwemdiploma's laatste helft jaren 70 maar dat was niet via school.

A en B. Ik ben ooit begonnen met zwemlessen toen ik 5 was. Daarna kreeg ik last van mijn oren dus gestopt. Vervolgens schoolzwemmen, wat echt vreselijk was. Ik ben een keer in het water geduwd door een zwemleraar, die vervolgens de lijn omhoog trok zodat ik me daar niet aan vast kon houden, en kreeg daarna een tirade over me heen omdat hij me moest redden omdat ik in paniek raakte. Geen diploma gehaald. Uiteindelijk op mijn 11e drie maanden privéles gehad en die twee diploma’s gehaald. Ik ben nog steeds geen held in het water en vind het jammer dat ik nooit borstcrawl heb geleerd.

A, A en B. Na mijn A werden de eisen aangepast en moest je A opnieuw halen voordat je voor het nieuwe B mocht gaan. De eerste A heb ik gehaald met zwemles. De andere A en B tijdens schoolzwemmen. 

Heb er twee, A en B,  gehaald met schoolzwemmen & hieraan veel tegenzin aan zwemmen/zwembaden overgehouden.
Kleinkinderen moeten heel wat meer presteren voor A en B dan wij destijds. Gelukkig hebben zij niet zo'n hekel aan zwemmen!

België. Hier doen ze niet aan letters. En al helemaal niet in de jaren '90 toen ik ze haalde.

25 meter - 100 meter - 200 meter - 500 meter - 1500 meter en nog iets van mixed spul*.

De eerste 2 of 3 haalde ik op zwemles.
1 keer per jaar kon je ook op schoolzwemmen diploma's scoren.

*De standaard is / was hier schoolslag. Bij dat mixed spul zat er ook 25 of 50 meter rugslag en crawl bij en ook 25 meter of wat met kleding.

ik heb 5 zwemdiploma's.  A en B Nederlands,  A brons en zilver Duits (als kind in Duitsland gewoond).
Heb ook wedstrijdzwemmen gedaan en tijdens het schoolzwemmen ( in de 6e klas), reddingszwemmen geleerd van een oud reddingszwemmen kampioen.  
Ik vond en vind zwemmen heerlijk maar nu alleen nog maar in een buitenbad tijdens een zonvakantie. 
Jarenlang groep 4 juf geweest en dan ging ik 1x per jaar met mijn klas mee zwemmen.  Vond ik leuk maar de kids ook. Ging dan ook door 'het gat' om te ervaren wat zij moesten doen voor het diploma. Leuke herinneringen aan 

geen, en dat heeft mij niet weerhouden van snorkelen in Egypte 

Poezenmeisje schreef op 30-12-2022 om 09:15:

[..]

Gebreide zwembroek, schreeuwende badmeester en een grote haak?

Hahaha nee geen gebreide zwembroek. Wel 'droogzwemmen' met je buik op een bankje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.