Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vraag v.d. dag 25/3/23: - Welk snoep vond je als kind lekker?

Met stip op 1: salmiak. Van die plastic, vierkante zakjes die je dan open knipte en eraan "zoog" . Ik heb er enorm veel verslonden als kind.

Lali schreef op 25-03-2023 om 09:02:

[..]

Oh, dan ben je een heel stuk jonger dan ik. Ik kreeg 25 cent en daar konden we bij het plaatselijke snoepwinkeltje 5 snoepjes voor kopen.

En ik  . Mijn "zakgeld" begon met een stuiver en later een dubbeltje. Dat mocht ik besteden bij de drogist of het snoepwinkeltje op de hoek.

Oh poeh. Ik heb de levendigste herinnering aan jawbreakers. Ik zie ook een winkeltje voor me waar ik die dan kocht, maar ik kan het niet plaatsen in het dorp.. zo ns aan m’n moeder vragen. 
Op de jaarmarkt een grote kaneelstok of zo’n enorme rooie bal in een folietje waar je dan de hele dag aan liep de lebberen. Vet onhandig eigenlijk. Schuimblokken en spekken vond ik ook lekker. Moet er nu allemaal niet meer aan denken. 

Ik zie al heel veel snoep voorbijkomen dat ik vergeten was. Die salmiak zakjes, inderdaad... en schuimblokken vond ik ook heerlijk. 

Maar ik dacht ook meteen aan Jawbreakers, en dan specifiek de hete variant, de Fireball. Daar deden we dan echt heel dramatisch over - je was heel stoer als je die kocht van je zakgeld (hier een kwartje per leeftijdsjaar, dat was veel want ik was verwend). 

Oja, schuimblokken! Maar eigenlijk is dat meer omdat ik die kocht in het openluchtzwembad en ik dan lekker de hele dag aan het zwemmen was. Dat blok piepte dan een beetje langs je tanden en voelde koel aan. Ik ben niet zo’n zoete snoeper, (koekjes wel) maar een zakje zoute chips aan het zwembad was destijds het aller-aller-lekkerst. Chloor met zout van je vingers likken  !

Ja, ik bedoelde ook specifiek die hete ja! Was vergeten dat die een eigen naam had Oh, en toverballen natuurlijk!

ToetieToover schreef op 25-03-2023 om 09:32:

Oja, schuimblokken! Maar eigenlijk is dat meer omdat ik die kocht in het openluchtzwembad en ik dan lekker de hele dag aan het zwemmen was. Dat blok piepte dan een beetje langs je tanden en voelde koel aan. Ik ben niet zo’n zoete snoeper, (koekjes wel) maar een zakje zoute chips aan het zwembad was destijds het aller-aller-lekkerst. Chloor met zout van je vingers likken !

Ja, wat is dat toch! Ik krijg nog steeds specifiek zin in patat van zwemmen. 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

25-03-2023 om 09:39

Salmiak-bollen (soort Napoleon's)
Drop (verslint ik nog steeds)
En er waren toen zakjes met knetter-suiker oid. Als je dat in je mond goot, begon het te knetteren. Vond ik zo geweldig, maar wij mochten het niet van mijn moeder.
Spekjes vond ik ook heerlijk.
Cola-flesjes natuurlijk.

SuzyQFive schreef op 25-03-2023 om 08:38:

[..]

Oh ja, lekkere chemische slubber. https://www.candyonline.nl/vidal-dino-jelly-66-stuks.html?gclid=EAIaIQobChMIkI6Nscn2_QIVAs13Ch2mZQCtEAQYASABEgJpP_D_BwE

Dit zijn dino’s. Volgens mij waren het destijds spinnen ?

Ja die! Ik dacht ook dat t spinnen of andere griezelige beesten waren. 

Ik snoep nog amper trouwens, maar echte dubbelzoute drop of zoute salmiak vind ik nog erg lekker.

Jawbreakers die haalden wij ook inderdaad. En er dan heel stoer over doen. Later had je ook van die groene Center shock snoepjes, die heel zuur waren van binnen. Die vonden we ook heel stoer.

Salmiakstaafjes! en lollies met roze en geel, weet niet hoe die heetten. Schuimblikken vond ik ook lekker. En drop vond ik lekker, nog steeds. Ik kom uit ‘80 en wij konden los snoep kopen, het goedkoopste was een stuiver. Ik weet niet meer welk snoep dat was.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

25-03-2023 om 10:15

schuimblokken. En heb die na m’n kindertijd niet meer kunnen vinden 😩

In het dorp was een snoepwinkeltje en daar gingen we op weg naar school heen. Chocoladeknotsen (melk en wit), trekdrop, schuimblokken en grote dropsleutels waren favoriet.

Bij de drogist kochten we zoete of zoute salmiak in puntzakken, laurierstaven en zoethout. 

Oh, en Caramac 

Schuimblokken en witte muizen. 
Krijg ik nu niet meer weg trouwens.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.