Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

TYPISCH... Waarin ben jij typisch jouw geboortedecennium?


Zilver_gray schreef op 08-02-2023 om 14:31:

Wij keken in mijn jeugd thuis veel naar de Duitse televisie; Die sendung mit der maus, Silas, Heidi.
Op de Nederlandse tv (op de woensdagmiddag); De familie Knots, Ren je rot (met Ria Bremer? We kregen dan een bakje chips en een glaasje ranja.

Ren je rot met Martin Brozius. Ria Bremer was van Stuif es in.

Marin125 schreef op 08-02-2023 om 15:36:

[..]

Ren je rot met Martin Brozius. Ria Bremer was van Stuif es in.

JAAAAAAAAAAAAAAAA, dat was het hahaha! Thnks! Geweldig!

Als basisschool kind hadden we van die rekbare "kettinkjes" die op tattoos leken, die dingen die 2 jaar geleden ook ineens weer hip waren.
In mijn middelbare schooltijd hadden we allemaal een mp3-speler, wat een uitvinding vonden we dat.
Op de opleiding daarna kwamen de ipods. En de t-shirts met shirts met lange mouwen eronder. Super praktisch, want je kon je zomerkleding gewoon blijven dragen.

Ik mocht niet mee op feest vakanties naar Renesse of Salou. We waren groot fan van Idols. Big Brother was een sensatie. Als tiener droeg ik spijkerrokjes met een 3/4 legging eronder. De Spice Girls, Backstreet Boys en Five waren helemaal het einde. In 4 Havo was het heel normaal om volledig bezopen in de kroeg te staan. Dankzij mijn Motorola Razr was ik best hip. Ik kreeg studiefinanciering. Een kamer vinden was geen drama. Toen ik afstudeerde waren er weinig banen. Mijn ouders zijn boomers/verloren generatie. 

Mijn broer en ik keken naar de vpro. Purno de purno, Rembo en rembo en de kast waar kinderen iets gingen vertellen. Ooit hebben we toen mijn ouders nog sliepen geprobeerd een fax te sturen naar een televisieprogramma. We kregen een fax terug van iemand anders dat we de verkeerde hadden.

Het boek "Windows voor kinderen" heb ik helemaal doorgewerkt. Dat was nog Windows 3.0 of 3.1 . Dat we een pc hadden was toen heel uitzonderlijk. Mijn opa, oom en vader hadden computeren als hobby. Met Koninginnedag gaf de computer club van ons dorp altijd een demonstratie. Dan kon je je naam printen ofzo.

Later keken we op zaterdag de hele ochtend naar Telekids met Carlo en Irene. Pittige tijden vonden we heel grappig. Het was in om een ketting (veter) te hebben met plastic speentjes en babies. Mijn man heeft die van hem zelfs nog .

Op de middelbare school kreeg ik computer les, maar de leraar die het gaf snapte er niks van. Ik wist het allemaal wel en heb hem nog wat kunnen leren. Toen kwamen ook de cd's waarmee je internet toegang kon krijgen. Mijn opa had er meerdere, want bij elk computer tijdschrift kreeg hij er wel eentje.

Toen we kabel internet kregen gingen mijn broer en ik helemaal los met downloaden via Napster. Films uitwisselen kon je toen het beste doen via de post door een cd naar elkaar te sturen. 

We hadden geen televisie, mijn moeder maakte mijn kleding zelf, meisjes droegen nog geen broeken, ik leerde schrijven met een kroontjespen, we aten alleen maar groente en fruit uit eigen tuin.

Brabeau schreef op 08-02-2023 om 15:52:

Als basisschool kind hadden we van die rekbare "kettinkjes" die op tattoos leken, die dingen die 2 jaar geleden ook ineens weer hip waren.
In mijn middelbare schooltijd hadden we allemaal een mp3-speler, wat een uitvinding vonden we dat.
Op de opleiding daarna kwamen de ipods. En de t-shirts met shirts met lange mouwen eronder. Super praktisch, want je kon je zomerkleding gewoon blijven dragen.

Oh ja die kettinkjes, zaten voor geen meter. En dit grafding, wat zoooooo'n pijn deed:

comb-hairband.jpg

Madamecannibale schreef op 08-02-2023 om 08:42:

Als kind speelde ik veel buiten en had ik een super Nintento, Tamachogi en Furby. In mijn kast stonden tijdens de pubertijd singeltjes van Linkin Park en Within Temptation, tijdens het uitgaan dronk ik Bacardi Breezer, het was toen nog prima sociaal geaccepteerd om als jonge tiener te drinken. Toen ik ging studeren was er nog net studiefinanciering ook al was het geen vetpot allemaal. En mijn ouders zijn echte Boomers.

Heel herkenbaar 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

08-02-2023 om 16:45

Rockstar schreef op 08-02-2023 om 13:00:

Oh ja Teletekst! Dat keek mijn pa altijd. Een soort voorloper van Nu.NL ofzo. 

.....


Teletekst bestaat nog steeds, wij lezen het nog elke dag. 

ik heb Grease in de bioscoop gezien toen die uitkwam

En de eerste computer waar ik op werkte had geen harde schijf. Je startte DOS op door een floppy in de drive te doen, en in de andere drive deed je dan de floppy van het programma waarmee je wilde werken. Toen waren programma’s nog zo simpel dat ze op één floppy pasten. Pc’s hadden dus twee drives en de floppy’s waren nog 5 1/4 inch. 
En je leerde dus commando’s uit je hoofd. Een paar jaar later zag ik op een beurs een Macintosh computer met pictogrammen en een muis. Dat was ongelooflijk hip. 

O ja, en de eerste tekstverwerker waar ik iets mee deed was geloof ik WordStar, dus niet WordPerfect. 

Er is een bekend boek geschreven over mijn geboortejaar.
Michael Jackson vierde hoogtij.

De eerste computer thuis werkte op Windows 95. Internet hadden we nog niet. Kabel-televisie was in opkomst, maar vonden mijn ouders "commerciële rommel" en kwam dus ook niet binnen. We keken naar 2 Belgische zenders of naar 3 Nederlandse (en nog 1 Franstalige).

Mijn klasgenoten hadden die "commerciële rommel" soms wel.

Mijn ouders hun gsm - type baksteen - verving de babysit. Af en toe pikte ik die baksteen (90 % van de tijd lag ie daar toch maar te liggen) want mijn eerste eigen gsm kwam op mijn 17de.

Ik had niets met de Backstreetboys of Spice Girls, wel met het Vlaamse antwoord Get Ready! Maar heb lang moeten strijden om ook maar 1 poster in mijn slaapkamer te mogen hangen. (De helft van de Belgische puber-slaapkamers hing bom-vol met posters.)




Op een bepaald moment kreeg ik wel een 3de handse Nintendo waar ik altijd Mario op speelde. En mijn zus heeft jaren gezeurd om een GameBoy die ze uiteindelijk zelf mocht kopen.



Als ik geïnteresseerd was, had ik op mijn 14de mogen drinken. Ook thuis. Zolang ik het redelijk hield kon het mijn ouders niet schelen. Behalve af en toe een glas cava of champagne interesseerde het me niet tot mijn 16 à 17.

Ohja die 'tattoo'-ketting en speentjes aan een veter om je nek! 
Breezer kopen in de supermarkt op je 14e of 15e, niemand die dat raar vond. 
Ik rookte niet, maar klasgenoten die wel rookte kochten soms sigaretten per stuk bij de sigarenboer in de buurt van school. 
Witte broeken met zwarte schoenen met plateau-zolen. 
Mtv draaide alleen muziek. 

Rockstar schreef op 08-02-2023 om 16:28:

[..]

Oh ja die kettinkjes, zaten voor geen meter. En dit grafding, wat zoooooo'n pijn deed:

comb-hairband.jpg

Die had ik ook inderdaad!

En veel dingen waren ineens doorzichtig. Doorzichtige telefoon? Hip! Doorzichtige opblaasbare meubels? Hell yeah!

Vergeten: op zaterdagavond dronken we een sputnick. Was cola met koffiemelk,en dat  schuimde. En de eerste auto was een daf 55, daarna volgde een daf 66 met een eifelland caraven

Ted68 schreef op 08-02-2023 om 19:48:

Vergeten: op zaterdagavond dronken we een sputnick. Was cola met koffiemelk,en dat schuimde. En de eerste auto was een daf 55, daarna volgde een daf 66 met een eifelland caraven

O jee, een daf😬 Daar was een mop over: een daf is de snelste auto...omdat ie altijd voorin de file rijdt

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.