Huiskamer
Caroline80
12-11-2023 om 06:35
Ik heb niets met Sint Maarten. Was vroeger in het dorp waar ik woonde niet. De straat waar ik nu woon is het zeer beperkt. Mijn kinderen hebben wel eens in een andere wijk gelopen bij een vriendinnetje. Nu zijn ze er net te oud voor. Ik haal wel elk jaar een zak met mini marsjes enz. in huis voor het geval er kinderen langskomen. Dit jaar 3 maal aangebeld ( samen een stuk of 10 kinderen). Vorig jaar helemaal niets gehad.
Auwereel
12-11-2023 om 08:14
In een andere wijk in de stad wel eens gezien, waar ik woon niet. Maar de kinderen in de kerk vieren het wel, dus een St Maarten liedje gaan we nog zingen.
Wat wel langs mijn deur loopt is de lampion-route van de kindertuinen, die gelopen wordt aan het eind van het oogstseizoen. Dit jaar (nog?) niet gezien
GroenTuintje
12-11-2023 om 09:00
gisteren niemand gezien, hier vieren ze altijd wel Halloween heel groots Op school van mijn kinderen vieren ze wel Sint Maarten incl optocht in donker park.
Friezinnetje
12-11-2023 om 09:34
hier wordt het wel gevierd, maar gisteren niet veel kinderen langs gehad. Totaal 9
MidasWolf
12-11-2023 om 09:37
Ik woon in de regio Salland. En heb geen kinderen aan de deur gehad. Andere jaren tot nu toe ook niet.
Volgens mij heel sporadisch toen ik nog bij mijn ouders woonde, dat waren er vaak minder dan 10.
Mevrouw75
12-11-2023 om 09:48
Hier werd redelijk gelopen. Niet zoveel als mijn vroegere buurt, dat was echt Piek met een hoofdletter. Ik woonde in het centrum van de Sint Maarten vieringen én in een jonge wijk waar zo ongeveer elk huis jonge kinderen had. Dus het was altijd druk op straat en de deuren waren meer open dan dicht, het ging gewoon achter elkaar door.
watertoren
12-11-2023 om 10:28
Ik had voor het eerst van St. Maarten gehoord op het forum van de Viva. Hier in Brabant kennen wij dat niet. Wel de 11de van de 11de , het begin van het Carnavalsseizoen wat hier uitgebreid gevierd wordt. Heel lang geleden kwamen er wel kinderen aan de deur met 3 koningen maar dat is de afgelopen 20 jaar ook niet meer.
MMcGonagall
12-11-2023 om 12:33
Ik was vergeten snoep te kopen, ook al had ik dat gedurende de dag wel drie keer gezegd. Om 18.15 ging de bel, drie jongetjes. Gelukkig vond ik achterin de kast nog een zakje met drie chupachups (cola, minst favoriete smaak haha). Vervolgens ben ik maar met het licht uit boven gaan zitten en heb zo nog drie groepjes kinderen kunnen ontlopen. Normaal gesproken heb ik hooguit vijf kinderen per jaar dus zoveel kinderen had ik met dit weer echt niet verwacht.
mut
12-11-2023 om 15:18
Als kind zelf gelopen, later met mijn eigen kinderen. Tot nu toe overal waar ik heb gewoond werd er wel gelopen (Friesland, Groningen en Overijssel). Nu in België lopen ze ook sintmaarten maar dan anders. Gewoon overdag, 11 november is altijd een vrije dag ivm einde eerste wereldoorlog, en de herdenking ligt sterker op de figuur van Sint Maarten. Bij voorkeur zijn de kinderen verkleed als ridder of bisschop. Lantaarns of lampionnen komen er niet aan te pas. In mijn woonplaats is het Sinte Mette lied het lied dat het meest gezongen word. Dit jaar trouwens geen kinderen aan de deur gehad maar volgens mij was er in het centrum veel aandacht aan gegeven (door scholen georganiseerd) en hingen daar posters met "sintemettezangers welkom ".
Maremare
12-11-2023 om 18:29
Bij ons ruim 60 kinderen aan de deur gehad, ondanks het slechte weer. Vriend liep met onze kleuters, ik mocht de lampionnen bewonderen en roepen hoe mooi er gezongen was
Mooie herinneringen aan vroeger, liepen altijd flinke stukken met mijn vader en haalden echt een enorme shitload aan snoep op. Onze kleuter had ook best een aardige vangst in zijn rugzakje, maar godzijdank niet zoveel als wij vroeger verzamelden.
citroentje
12-11-2023 om 19:24
Goot van de regen, drie keer aangebeld met in totaal 7 kindjes. Er valt hier in het noorden van de provincie Utrecht ieder jaar geen peil op te trekken, dus zorg wel dat ik lekkers in huis heb. Ook weleens de voorraadkast leeggehaald omdat het zo druk was (antaflu en appels 😉)
Dolfje
12-11-2023 om 21:28
MMcGonagall schreef op 12-11-2023 om 12:33:
Ik was vergeten snoep te kopen, ook al had ik dat gedurende de dag wel drie keer gezegd. Om 18.15 ging de bel, drie jongetjes. Gelukkig vond ik achterin de kast nog een zakje met drie chupachups (cola, minst favoriete smaak haha). Vervolgens ben ik maar met het licht uit boven gaan zitten en heb zo nog drie groepjes kinderen kunnen ontlopen. Normaal gesproken heb ik hooguit vijf kinderen per jaar dus zoveel kinderen had ik met dit weer echt niet verwacht.
Mogen ze dan overal aanbellen? Hier tijdens de Halloween tocht hangt er bij de huizen die meedoen een poster op het raam /deur.
Feles
12-11-2023 om 21:48
Dolfje schreef op 12-11-2023 om 21:28:
[..]
Mogen ze dan overal aanbellen? Hier tijdens de Halloween tocht hangt er bij de huizen die meedoen een poster op het raam /deur.
Ja hoor en bijna iedereen doet mee. Als je er geen zin in hebt, moet je het licht uitdoen en boven gaan zitten of zo.
Onze kinderen hebben ook weer een zak vol snoep bij elkaar gezongen.
Dolfje
12-11-2023 om 22:00
Feles schreef op 12-11-2023 om 21:48:
[..]
Ja hoor en bijna iedereen doet mee. Als je er geen zin in hebt, moet je het licht uitdoen en boven gaan zitten of zo.
Onze kinderen hebben ook weer een zak vol snoep bij elkaar gezongen.
Ik ben blij dat het hier niet is. Zingende kinderen en de hele tijd op staan om de deur open te maken is geloof ik niet iets wat ik leuk vind
Dorestad
12-11-2023 om 22:13
Dolfje schreef op 12-11-2023 om 22:00:
[..]
Ik ben blij dat het hier niet is. Zingende kinderen en de hele tijd op staan om de deur open te maken is geloof ik niet iets wat ik leuk vind
Het duurt hier ongeveer 2 a 2.5 uur, het sint Maarten lopen. Ze komen veelal in duo of kleine groepjes. Max 15 x naar de deur zorgde gisteren voor wat extra in de benen komen bij mij. Niet verkeerd