Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Sint en Kerst

wolkewitje schreef op 24-11-2024 om 09:52:

Maar het verschil in cadeaus tussen kinderen kan echt groot zijn, dat dezelfde Sint sommige kinderen veel meer geeft dan andere moet ook uitgelegd worden

Hoe leg je zo iets uit aan kinderen die nog in de Sint geloven ?

Bakblik schreef op 24-11-2024 om 08:48:

[..]

Dit ja. Papa en mama kopen het liefst een broodtrommel die een paar jaar mee kan. Niet dat Barbieding met plaatje van barbie op de bovenkant maar de Sint koopt hem wel! Dat ding ging inderdaad 6 jaar mee dus als 10 jarige ging je nog met je boterhammen in dat barbieding naar school.

Ik gebruik nog steeds de broodtrommel die ik in de brugklas kreeg.

mana_sutiyuq schreef op 24-11-2024 om 10:22:

[..]

Ik gebruik nog steeds de broodtrommel die ik in de brugklas kreeg.

Barbie is inmiddels ter ziele maar die van de brugklas leeft nog, nu tien jaar later.

wolkewitje schreef op 24-11-2024 om 09:52:

[..]

Mijn kind was wel altijd verdrietig als anderen meer kregen dan hij. Hij vroeg zich af of Sinterklaas hem niet lief genoeg vond. Er waren kinderen die in hun schoen al een kado kregen, in plaats van alleen kruidnoten. Of kinderen die wel de felbegeerde iPad kregen die hij niet kreeg.

Natuurlijk gaat het niet om de hoeveelheid cadeaus als je 150 pepernoten individueel inpakt. Dat moet zo’n juf uit kunnen leggen in de klas. Maar het verschil in cadeaus tussen kinderen kan echt groot zijn, dat dezelfde Sint sommige kinderen veel meer geeft dan andere moet ook uitgelegd worden

Moet de juf dat doen of laat je dat aan de ouders over. Je hebt nu eenmaal geen invloed op wat andere families doen aan cadeautjes soms krijgt je kind minder en soms meer dan een vriendje. Ik zei bij opmerkingen van mijn kind over een duur cadeau van een vriendje altijd dat die dit jaar geluk had gehad en dat ik ook niet wist hoe Sinterklaas dat besloot. Vervolgens wees ik mijn kind erop wat hij allemaal had gekregen van zijn verlanglijstje.

Vind het trouwens mooi als grootouders overleggen met de ouders en ook praktische cadeautjes willen geven. 
Mijn schoonmoeder kon nooit goed verborgen houden wel cadeau van haar kwam en maakte daar dan ook steeds opmerkingen over tegen kind wat nog geloofde. Wij hebben toen besloten dat ze het cadeautje met kerst persoonlijke mocht geven dan kon kind haar netjes bedanken en had het de gewenste aandacht voor het cadeau.

mijn, toen kleuter, was boos dat ze iets in haar schoen had, wat niet op haar lijstje stond. Uitgelegd dat de Sint soms ook zelf wat verzint als hij denkt dat iemand dat leuk zal vinden. (Ze vond het wel leuk, maar concept van het lijstje was nog moeilijk)

wild-flower schreef op 24-11-2024 om 10:04:

[..]

Hoe leg je zo iets uit aan kinderen die nog in de Sint geloven ?

Ik heb gezegd dat de ouders misschien wat meebetaalden aan extra grote cadeaus

Tuinfluiter schreef op 24-11-2024 om 11:25:

Vind het trouwens mooi als grootouders overleggen met de ouders en ook praktische cadeautjes willen geven.
Mijn schoonmoeder kon nooit goed verborgen houden wel cadeau van haar kwam en maakte daar dan ook steeds opmerkingen over tegen kind wat nog geloofde. Wij hebben toen besloten dat ze het cadeautje met kerst persoonlijke mocht geven dan kon kind haar netjes bedanken en had het de gewenste aandacht voor het cadeau.

Mijn schoonmoeder gaf ook cadeaus met kerst zodat de kinderen wisten dat die van haar kwamen. Mijn ouders vonden juist de magie van het Sinterklaasfeest mooi 

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

25-11-2024 om 07:26 Topicstarter

Zijn er hier trouwens mensen die hun jonge kinderen óók in de kerstman laten geloven?

Herfstappeltaart schreef op 25-11-2024 om 07:26:

Zijn er hier trouwens mensen die hun jonge kinderen óók in de kerstman laten geloven?

Ik weet niet of dochter in de kerstman geloofde eigenlijk. Wij legden wel de kadootjes onder de boom als ze er niet bij was. Maar heb nooit gezegd dat die van de kerstman kwamen. Kan best dat ze dat zelf wel dacht, bedenk ik me nu 😁

ik geloofde vroeger in allebei. 
Mijn eigen dochter geloofde alleen de sint: cadeaus met kerst kwamen van grootouders.

Mijn kind heeft nooit geloofd in de tandenfee (dat ben jij, ik wil mijn tanden zelf bewaren) of de paashaas. De Sint is toch het meest magisch.

Nee mijn kinderen wilden er wel in geloven maar wij hebben gezegd Sinterklaas komt bij ons en de kerstman komt in andere landen. Wij gaven met kerst meestal een boek of een spel.

Niet zo zeer laten geloven. Maar het is voor kind denk ik toch makkelijker om te denken dat de Kerstman de cadeautjes onder de boom legt. Ook als hij heeft gezien dat iemand anders de cadeautjes daar heeft neergelegd.

Maargoed ik denk met het ouder worden kind het sneller door heeft dat de Kerstman niet bestaat ipv Sint. Ook omdat wij zelf dus de cadeautjes rondom kerst niet geheimzinnig houden.

Nee, omdat ik daar altijd zelf tegenin ben gegaan. Anders hadden ze denk ik ook in de kerstman ("Santa", aldus mijn kinderen) geloofd. 

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

25-11-2024 om 09:02 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 25-11-2024 om 08:24:

[..]

Nee mijn kinderen wilden er wel in geloven maar wij hebben gezegd Sinterklaas komt bij ons en de kerstman komt in andere landen. Wij gaven met kerst meestal een boek of een spel.

Ja dat lijkt mij ook handiger. Helaas zie je tegenwoordig dat de kerstman steeds meer in het straatbeeld en op t.v. te zien is. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.