Huiskamer
yette
30-07-2024 om 09:59
Provisorische Oplossingen en Praktische Uitvindingen
Het gebeurt me thuis, maar vooral tijdens kampeervakanties: ik wil iets doen waar ik de juiste spullen niet voor bij de hand heb of er gaat iets kapot dat vraagt om een vlotte, provisorische oplossing.
Door de jaren heen heb ik zo al best wat handige dingen overgenomen van anderen of zelf bedacht. Vaak gaat het om alledaagse uitdagingen die opgelost kunnen worden met simpele middelen. En soms ontdek je zelfs iets handigs terwijl je niet eens naar een oplossing zocht! Zo blijkt mijn citruspers van de Xenos afsluitbaar te zijn met het dekseltje van een Bonne Maman jampot. Ideaal bij het maken van dressing of het bewaren van citroensap!
Maar je moet er maar op zien te komen.
Welke oplossingen heb jij die ook voor anderen nuttig kunnen zijn?
Ik zal beginnen met mijn uitvinding van afgelopen vakantie - want ik voelde me een onderkend genie
Loulou39
07-08-2024 om 12:46
madee schreef op 04-08-2024 om 22:51:
[..]
Er zit soms zo’n randje op de waterlijn, achterin de pot. Dus je hoeft niet onder water met het elektrische deel. Maar het lukt ook wel met de wcborstel en vloeibaar schuurmiddel (ik kan alleen niet hard schrobben)
Dit vind ik toch niet heel fris 😳
Vind het borsteltje wel een supertip voor de voegen tussen de tegels in de douche 👍🏻
SuzyQFive
07-08-2024 om 14:16
Malm schreef op 02-08-2024 om 23:26:
[..]
Dit doe ik ook. Man keek raar toen hij me een pizza doormidden zag knippen.
Bloemen snijd ik ook niet schuin af, doe ik ook met de schaar.
Ik heb een speciale pizzaschaar.
Zusterclivia
07-08-2024 om 14:35
Ik heb ramen die naar binnen kiepen. Ik heb inzethorren die je er van binnen in zet. Ideaal, hoef je niet op een ladder te staan.
Gebruikersnaaminvullen
07-08-2024 om 14:51
Martje80 schreef op 07-08-2024 om 11:10:
[..]
Ik heb daar een keramische toiletreiniger voor:
https://www.waschbaer.nl/shop/keramische-toiletreiniger-22534
Dat is een puimsteentje op stok. Ik gebruik ook een puimsteentje als het heel hardnekkig is, alleen eentje van een euro of 2.
madee
07-08-2024 om 16:12
Loulou39 schreef op 07-08-2024 om 12:46:
[..]
Dit vind ik toch niet heel fris 😳
Vind het borsteltje wel een supertip voor de voegen tussen de tegels in de douche 👍🏻
Vandaar ook mijn twijfel 🤪
yette
08-08-2024 om 07:34
Oh ja, nog eentje die hier al tien jaar heel goed werkt om te zorgen dat de katten genoeg drinken: een binnenvijvertje!
Onze vorige kat dronk altijd buiten, maar als er daar geen water beschikbaar was, weigerde ze kraanwater te drinken. Toen heb ik een flinke glazen schaal gevuld met water, kiezels, waterplantjes en wat slakjes om de boel schoon te houden. Dat dronk ze wel.
Inmiddels hebben we twee andere katten die, toen ze mochten kiezen, ook voor dit 'natuur'water kozen. De schaal staat in de keuken en ik vul hem steeds bij met kraanwater. Schoonmaken doe ik alleen als het nodig is - dankzij de slakjes hoeft dat niet zo vaak.
Mijn zusje heeft het idee trouwens overgenomen voor een oude kat die om medische redenen goed moet drinken. Ook daar is het een succes.
Friezinnetje
08-08-2024 om 08:00
yette schreef op 08-08-2024 om 07:34:
Oh ja, nog eentje die hier al tien jaar heel goed werkt om te zorgen dat de katten genoeg drinken: een binnenvijvertje!
Onze vorige kat dronk altijd buiten, maar als er daar geen water beschikbaar was, weigerde ze kraanwater te drinken. Toen heb ik een flinke glazen schaal gevuld met water, kiezels, waterplantjes en wat slakjes om de boel schoon te houden. Dat dronk ze wel.
Inmiddels hebben we twee andere katten die, toen ze mochten kiezen, ook voor dit 'natuur'water kozen. De schaal staat in de keuken en ik vul hem steeds bij met kraanwater. Schoonmaken doe ik alleen als het nodig is - dankzij de slakjes hoeft dat niet zo vaak.
Mijn zusje heeft het idee trouwens overgenomen voor een oude kat die om medische redenen goed moet drinken. Ook daar is het een succes.
De kat van mijn zusje drinkt uit de vissenkom. Dat is een luxe-kat zeggen wij, die wil alleen maar visbouillon. Die van mij drinkt uit een fonteintje voor katten, een grote kom in de kamer en buiten uit een zinken bak met water en plantjes.
Moosey
08-08-2024 om 08:12
Haha, wat ontzettend grappig die binnen vijver. Poes hier drinkt ook graag uit de vijver en uit plassen. Binnen drinkt ze wel van het fonteintje, maar alleen als het moet. Zal ook eens een binnenvijver overwegen
ToetieToover
08-08-2024 om 08:45
Luxe kat alert: ik heb een binnenvijver met waterval en dat is precies waar de katten van houden: stromend water dat niet vers uit de kraan komt.
yette
08-08-2024 om 08:55
De functie van het watervalletje (stromend water tegen algen) wordt bij mij dus overgenomen door slakjes. Als je goed oplet bij het kopen van kroos, krijg je er een paar gratis bij
De kat van mijn zusje is trouwens een binnenkat. Dus helemaal afhankelijk van het water dat zij hem geeft. Ze weet daardoor ook hoeveel kraanwater hij aanvankelijk dronk en hoeveel binnenvijverwater hij nu drinkt. Daar heb ik met mijn buitenkatten natuurlijk minder zicht op.
Wilgentak
08-08-2024 om 10:15
Elektrische tandenborstel voor de wc gebruiken lijkt me toch niet helemaal hygiënisch. Er is ook een mogelijkheid om de wc-borstel (vooral als die uit meerdere delen bestaat) aan je accuschroefboormachine te koppelen. Er bestaat ook een complete borstelset, maar daar beginnen wij zelf niet aan.
https://www.bol.com/nl/nl/p/3-delige-borstelset-voor-boormachine-opzetstuk-voor-boormachine-reinigingsborstels-boorborstels/9300000139957092/?bltgh=s5YWfk6mQxbNaGscZYpDEg.2_47.50.ProductImage
Ik gebruik broodclips om kabels te labelen.
ToetieToover
08-08-2024 om 10:31
yette schreef op 08-08-2024 om 08:55:
De functie van het watervalletje (stromend water tegen algen) wordt bij mij dus overgenomen door slakjes. Als je goed oplet bij het kopen van kroos, krijg je er een paar gratis bij
De kat van mijn zusje is trouwens een binnenkat. Dus helemaal afhankelijk van het water dat zij hem geeft. Ze weet daardoor ook hoeveel kraanwater hij aanvankelijk dronk en hoeveel binnenvijverwater hij nu drinkt. Daar heb ik met mijn buitenkatten natuurlijk minder zicht op.
Het stromen is niet zozeer voor(tegen) de algen, katten houden daar van nature van, stromend water. Mijn Maine Coon kruising speelt er graag mee (poot erin) voordat hij gaat drinken. Hij komt ook graag met de straal spelen als ik mijn bad laat vollopen. Maar ook niet-stromend water vinden ze al beter zolang er maar planten en keitjes in liggen. Tip: de simpelste versie van een vijverbakje is steentjes onderin en daarin wat van die IKEA lucky bamboo plaatsen.
oudmaarnognietkoud
08-08-2024 om 13:29
Herfstappeltaart schreef op 30-07-2024 om 15:57:
[..]
Iets soortgelijks hebben wij gedaan met isolatiebuis (van dat soort schuim). Die hebben op zolder rond de verwarmingsbuizen zitten. Werkt goed, de fietsen beschadigen niet meer.
Ik heb een schuifpui in de keuken naar het balkon. Daar steekt een flinke metalen haak uit waarmee de deur in het slot valt.
Dus ik had regelmatig een flinke blauwe blauwe plek op mijn rechterbovenarm doordat ik tegen die haak aanliep als ik het balkon op ging.
En een blauwe plek op mijn linkerbovenarm als ik weer naar binnen ging.
Ik heb een kurk van een champagnefles zover uitgehold dat die over die haak heen past en met ducttape vastgezet. Is een aluminium pui dus het valt niet echt op. Scheelt een boel blauwe plekken.
Die deur is eigenlijk nooit helemaal dicht want hordeur.
Op vakantie nam ik altijd van dat goedkope horrendoek van de Xenos mee en een rol schilderstape. Als wij bij het huisje aankwamen maakte ik daarmee alle raampjes dicht. Mijn jongste is een muggenmagneet dus dat scheelde een hoop gedonder in de nacht.
Herfstappeltaart
08-08-2024 om 15:47
oudmaarnognietkoud schreef op 08-08-2024 om 13:29:
[..]
Ik heb een schuifpui in de keuken naar het balkon. Daar steekt een flinke metalen haak uit waarmee de deur in het slot valt.
Dus ik had regelmatig een flinke blauwe blauwe plek op mijn rechterbovenarm doordat ik tegen die haak aanliep als ik het balkon op ging.
En een blauwe plek op mijn linkerbovenarm als ik weer naar binnen ging.
Ik heb een kurk van een champagnefles zover uitgehold dat die over die haak heen past en met ducttape vastgezet. Is een aluminium pui dus het valt niet echt op. Scheelt een boel blauwe plekken.
Die deur is eigenlijk nooit helemaal dicht want hordeur.
Op vakantie nam ik altijd van dat goedkope horrendoek van de Xenos mee en een rol schilderstape. Als wij bij het huisje aankwamen maakte ik daarmee alle raampjes dicht. Mijn jongste is een muggenmagneet dus dat scheelde een hoop gedonder in de nacht.
Dat is een megagoede tip van dat horrendoek! Dat ga ik volgend jaar ook doen.
Dorestad
08-08-2024 om 17:11
Herfstappeltaart schreef op 08-08-2024 om 15:47:
[..]
Dat is een megagoede tip van dat horrendoek! Dat ga ik volgend jaar ook doen.
Geweldig deze tip. Ga ik volgende maand doem.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.