Huiskamer
yette
30-07-2024 om 09:59
Provisorische Oplossingen en Praktische Uitvindingen
Het gebeurt me thuis, maar vooral tijdens kampeervakanties: ik wil iets doen waar ik de juiste spullen niet voor bij de hand heb of er gaat iets kapot dat vraagt om een vlotte, provisorische oplossing.
Door de jaren heen heb ik zo al best wat handige dingen overgenomen van anderen of zelf bedacht. Vaak gaat het om alledaagse uitdagingen die opgelost kunnen worden met simpele middelen. En soms ontdek je zelfs iets handigs terwijl je niet eens naar een oplossing zocht! Zo blijkt mijn citruspers van de Xenos afsluitbaar te zijn met het dekseltje van een Bonne Maman jampot. Ideaal bij het maken van dressing of het bewaren van citroensap!
Maar je moet er maar op zien te komen.
Welke oplossingen heb jij die ook voor anderen nuttig kunnen zijn?
Ik zal beginnen met mijn uitvinding van afgelopen vakantie - want ik voelde me een onderkend genie
SuzyQFive
01-08-2024 om 11:30
ToetieToover schreef op 30-07-2024 om 17:07:
Dat noemen wij hier in huis een ‘African fix’ Een theedoek werkt ook als slacentrifuge, wel goed mikken met rondzwaaien anders worden je campingburen nat en/of boos.
Wij een ‘achternaam-oplossing’ maar dat slaat dan vooral ook op een oplossing die wel werkt maar niet elegant en duurzaam is. Vooral als mijn vader of opa het deden…
Wasgij
01-08-2024 om 11:31
Schemerlampje schreef op 01-08-2024 om 11:09:
[..]
Wij gebruiken hier vuilniszakken voor. Alleen een rol vuilniszakken en een rol plakband nodig. En de vuilniszakken kun je daarna gewoon weer gebruiken. Stuk milieuvriendelijker dan aluminiumfolie.
Dit deden wij ook altijd. Is heel praktisch.
SuzyQFive
01-08-2024 om 11:34
Vf_Watervrouw schreef op 30-07-2024 om 19:22:
Ook een verzoekje
Kiepramen die naar binnen kiepen: hoe kan daar een hor voor? Huurhuisje met kunststof kozijnen.
Ik heb bij Hornbach materialen gekocht voor horren. Dat is een soort frame die je zelf op maat zaagt, daar plaats je hoekstukjes in. Met een pees druk je daar dan het gaas in.
Dat frame kan je zo maken dat ie altijd in je raam kan blijven zitten, ook met raam dicht.
Bakblik
01-08-2024 om 12:02
Ik heb hem net weer gemaakt: De van binnenuit afrollende keukenrol in een plastic zak.
Heel handig op de camping waar hij altijd droog en schoon blijft als hij in het gras valt of zo.
- Met een pollepel de kartonnen rol eruit halen
- het binnenste vel omhoog trekken.
- Rol in zak schuiven met omhoog getrokken vel aan de dichte kant van de zak.
- Zak eventueel op maat knippen en dichtplakken met plakband aan de onderkant
- Aan de kant van het omhoog gehaalde vel de zak kruisvormig inknippen de flapjes omvouwen en vastplakken met plakband.
- Zonodig het gat verder verstevigen met plakband.
Tada! Altijd schone en droge stukken keukenpapier bijdehand op de camping.
yette
02-08-2024 om 16:52
Bakblik schreef op 01-08-2024 om 12:02:
Ik heb hem net weer gemaakt: De van binnenuit afrollende keukenrol in een plastic zak.
Heel handig op de camping waar hij altijd droog en schoon blijft als hij in het gras valt of zo.
- Met een pollepel de kartonnen rol eruit halen
- het binnenste vel omhoog trekken.
- Rol in zak schuiven met omhoog getrokken vel aan de dichte kant van de zak.
- Zak eventueel op maat knippen en dichtplakken met plakband aan de onderkant
- Aan de kant van het omhoog gehaalde vel de zak kruisvormig inknippen de flapjes omvouwen en vastplakken met plakband.
- Zonodig het gat verder verstevigen met plakband.
Tada! Altijd schone en droge stukken keukenpapier bijdehand op de camping.
Is een knoopje in de onderkant leggen, niet simpeler dan plakband?
yette
02-08-2024 om 16:58
Ik heb nog een 'uitvinding' voor het badderen van baby's in een groot bad
Ik had zo'n zwemband waarin ze kunnen zitten, met een neksteuntje (zoals de babyfloat van Intex) en die bleek je ook vast te kunnen klemmen in een badkuip. Op die manier deed ik thuis 3-4 kinderen tegelijk in bad. Elke keer groot feest! De jongste ging er altijd als laatste in en als eerste weer eruit.
amarna
02-08-2024 om 17:02
lientje69 schreef op 30-07-2024 om 16:34:
Ik had laatst een fles dure parfum waarvan de verstuiver kapot was. Van een goedkoop flesje toiletreiniger de verstuiver afgehaald en deze met gastape op maat gemaakt. Hij was nl te smal. Flink gastape eromheen en nu zit hij er stevig op en kan ik weer sprayen.
Ik koop geen parfum met verstuiver want die flessen zijn meestal te groot voor een handtas. Ik koop geurtjes dus zonder verstuiver en giet het over in een kleine verstuiver die je bij iedere drogist kunt kopen.
Bakblik
02-08-2024 om 17:40
yette schreef op 02-08-2024 om 16:52:
[..]
Is een knoopje in de onderkant leggen, niet simpeler dan plakband?
Kan ook maar dan blijft hij bij mij niet staan op de keuken van mijn vouwwagen. Ik heb een combicamp met keuken en als de keuken opengeklapt is als we 2 of 3 dagen staan dan staat de rol op het schapje.
https://images.app.goo.gl/K9w5H6RrnAd3sDev6
Ongeveer wat die gele busjes staan.
yette
02-08-2024 om 21:26
Wat een mooie keuken zeg! Onze disselkeuken is een stuk ouder - overgehouden aan een Holkamper Flyer en nu zit hij op onze Zambezi River Lodge. Een 'kookeiland' met drie pitjes en een koelkast, that's it. Ik heb er ooit een chuckbox* bij gemaakt die op dezelfde hoogte kan staan. Op zich allemaal prima, maar op mijn franse stekkie, kook ik liever in de keuken van een van mijn opgeknapte caravannetjes. Uit de wind en alles bij de hand. Afgelopen mei heb ik er zelfs een heuse keukenrolhouder opgehangen
(gevonden in een andere oude caravan, waarschijnlijk zelf gemaakt van één enkele staaldraad).
*voor wie het niet kent, da's een keukenkast voor onderweg. Ik heb hem zo ontworpen & gemaakt dat hij liggend als kist te gebruiken is èn dat je hem in je uppie op 4 poten kan zetten waarna hij open kan klappen als een bureautje.
Bakblik
02-08-2024 om 21:59
yette schreef op 02-08-2024 om 21:26:
Wat een mooie keuken zeg! Onze disselkeuken is een stuk ouder - overgehouden aan een Holkamper Flyer en nu zit hij op onze Zambezi River Lodge. Een 'kookeiland' met drie pitjes en een koelkast, that's it. Ik heb er ooit een chuckbox* bij gemaakt die op dezelfde hoogte kan staan. Op zich allemaal prima, maar op mijn franse stekkie, kook ik liever in de keuken van een van mijn opgeknapte caravannetjes. Uit de wind en alles bij de hand. Afgelopen mei heb ik er zelfs een heuse keukenrolhouder opgehangen
(gevonden in een andere oude caravan, waarschijnlijk zelf gemaakt van één enkele staaldraad).
*voor wie het niet kent, da's een keukenkast voor onderweg. Ik heb hem zo ontworpen & gemaakt dat hij liggend als kist te gebruiken is èn dat je hem in je uppie op 4 poten kan zetten waarna hij open kan klappen als een bureautje.
Het leuke aan die keuken is dat een handige harry/henriette er allerlei aanpassingen aan kan doen. Ik heb een deurtje voor het vak onder de gootsteen. En een andere bestekla.
Echt ik ben het uithangbord voor combi camp. Wie dat wil krijgt op de camping een rondleiding door mijn vakantiehuisje op wielen.
Leuke anekdote: vorig jaar kregen we een bod van een vrouw op een camping in Frankrijk ze kende het merk niet en wilde hem zo overnemen. If I pay you €xy000 its mine ok?
Zandhaas
02-08-2024 om 22:19
in het kader van de handige tips ben ik groot fan van een goeie keukenschaar. Om kipfilet mee in stukjes te knippen, de puntjes van boontjes te knippen (gaat met een aantal tegelijk) en om pizza’s/flamkuchen in stukken te knippen.
Malm
02-08-2024 om 23:26
Zandhaas schreef op 02-08-2024 om 22:19:
in het kader van de handige tips ben ik groot fan van een goeie keukenschaar. Om kipfilet mee in stukjes te knippen, de puntjes van boontjes te knippen (gaat met een aantal tegelijk) en om pizza’s/flamkuchen in stukken te knippen.
Dit doe ik ook. Man keek raar toen hij me een pizza doormidden zag knippen.
Bloemen snijd ik ook niet schuin af, doe ik ook met de schaar.
Bakblik
03-08-2024 om 07:12
Malm schreef op 02-08-2024 om 23:26:
[..]
Dit doe ik ook. Man keek raar toen hij me een pizza doormidden zag knippen.
Bloemen snijd ik ook niet schuin af, doe ik ook met de schaar.
Tuinkruiden knip ik ook. Eerst grof knippen dan in een glas doen en dan in het glas verder knippen in diverse richtingen.
Ik heb wel een speciale schat gekocht die uit elkaar kan een dan goed afgewassen kan worden. Zal eens een plaatje googlen
https://www.bol.com/nl/nl/p/hendi-keukenschaar-deelbaar-softgrip-19-5cm/9200000118378972/
Zo'n soort ding maar dan van het merk fissler. Die krijg ik nu even niet in beeld.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.