Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Nationale Tuinvogeltelling 2024


Koolmeesjes, roodborstjes, winterkoninkje, merels, soms een specht, heel soms een ijsvogel bij de sloot. Eén keer een kolonie staartmezen. 

De gekraagde roodstaart verstopt zich goed, daarvan hebben we ooit twee gevonden in de tuin. Een dode en eentje die het vliegen tegen de glazen wand van de buren wel had overleefd. Die hebben we na een half uurtje bij de struiken gezet.

Eksters zijn flink verminderd, de laatste twee jaar.

Voeren doe ik nu met frituurvet en strooivoer. Frituurvet smelten, heel veel strooivoer erdoor en dit in oude theekopjes gieten. Dik stokje snoeihout erin steken (tegenover het oor). Na het afkoelen een stevig stuk draad door het oor halen en ophangen in de appelboom.

Appels en maïskolven leggen we op de grond onder die boom.

Tuinfluiter schreef op 26-01-2024 om 09:32:

[..]

Beginnen met tellen op het moment dat je meerdere vogels ziet.

Precies, ik begin met tellen als ik de specht zie, of de ijsvogel, of de negen staartmezen. Die zijn zo schattig  en ze komen altijd allemaal tegelijk. 

Tuinfluiter

Tuinfluiter

26-01-2024 om 11:28 Topicstarter

Ik wacht op twee vlaamse gaaien die pinda's komen halen. Leuk staartmezen die zie je in deze tijd altijd in groepen. ik heb wel eens een broedpaar in mijn tuin gehad die hadden een heel mooi nestje gemaakt.

Mijn stand:


  • Huismus: 1
  • Koolmees: 2
  • Pimpelmees: 1
  • Roodborst: 1
  • Staartmees: 2
  • Zanglijster: 1

Het mooiste kon ik niet meetellen, dat waren 3 buizerds die een poosje rondjes boven onze tuin vlogen! 

De merel die vaak in mijn tuin zit, vloog over en dat gold ook voor de spreeuwen, kauwen, een meeuw en een aalscholver.

Tuinfluiter

Tuinfluiter

27-01-2024 om 13:07 Topicstarter

ik heb de volgende vogels gezien

2 eksters
1 vlaamse gaai
2 merels
1 duif
2 koolmezen
3 pimpelmezen
1 roodborstje
7 huismussen

Niet meegeteld kauwen op het dak van de overburen en overvliegende ganzen.

1 pimpelmees, 2 koolmezen, 1 huismus, 5 roodborstjes 1 spreeuw 1 merel en 12 kauwen.  Die kauwen zijn er echt heel veel

hier niet zoveel vogels, ik denk dat ik beter sochtends had kunnen tellen… normaal stikt het hier van de vogels. 

Heb er ongeveer 8 geteld waarvan 5 soorten

absor schreef op 28-01-2024 om 12:14:

1 pimpelmees, 2 koolmezen, 1 huismus, 5 roodborstjes 1 spreeuw 1 merel en 12 kauwen. Die kauwen zijn er echt heel veel

5 roodborstjes, vechten die elkaar de tent niet uit? Die zijn toch heel territoriaal?

Hier echt een treurig weekend qua vogels! Vrijdag waaide het heel hard, gisteren geen idee waarom ze er niet waren, vanochtend idem (koud ja, maar of dat een reden is). Dus vanmiddag kon ik het niet meer uitstellen. Twee koolmezen en een stadsduif 🥲. Wel ook, veel gekker dan de vogels… een vlinder! Hij fladderde erg hard, maar ik denk een atalanta of dagpauwoog. In januari…

Auwereel schreef op 28-01-2024 om 14:02:

[..]

5 roodborstjes, vechten die elkaar de tent niet uit? Die zijn toch heel territoriaal?

Ja ik snap het ook niet.  Die site maakte het ook een melding dat het er teveel zijn.  Maar ja misschien is het dezelfde die telkens terug was?  Echt zat telkens 5 min ong tussen dus ik weet niet of het dan dezelfde was

absor schreef op 28-01-2024 om 20:11:

[..]

Ja ik snap het ook niet. Die site maakte het ook een melding dat het er teveel zijn. Maar ja misschien is het dezelfde die telkens terug was? Echt zat telkens 5 min ong tussen dus ik weet niet of het dan dezelfde was

Het idee is dat, om te voorkomen dat je dubbel telt, je het maximum opgeeft dat je in één keer ziet, zelfs als je weet dat het een ander zou moeten zijn omdat-ie niet zo snel uit die richting aan kan komen vliegen.

Auwereel schreef op 28-01-2024 om 20:29:

[..]

Het idee is dat, om te voorkomen dat je dubbel telt, je het maximum opgeeft dat je in één keer ziet, zelfs als je weet dat het een ander zou moeten zijn omdat-ie niet zo snel uit die richting aan kan komen vliegen.

Ik begrijp je zin niet helemaal.  Maar ik heb dus als een vogeltje bleef rondhuppelen die maar 1 keer geteld natuurlijk maar als die wegvloog en er kwam na 5 min weer een nieuwe dan telde ik die weer

absor schreef op 28-01-2024 om 20:30:

[..]

Ik begrijp je zin niet helemaal. Maar ik heb dus als een vogeltje bleef rondhuppelen die maar 1 keer geteld natuurlijk maar als die wegvloog en er kwam na 5 min weer een nieuwe dan telde ik die weer

Nee, dan moet de teller op één blijven staan, je geeft op wat je in één keer ziet. Dus een troepje van 5 staartmeesjes in een boom is 5 en als ze wegvliegen en later komen er 3 terug, is het nog steeds 5. Want je weet niet of 3 van de 5 zijn teruggekeerd om dat het 3 nieuwe zijn.

En een roodborst heeft een territorium die hij sterk verdedigt, vandaar dat kinderliedje van het roodborst dat tegen het raam tikt, die ziet daar een rode concurrent. Dus groot kans dat het dezelfde is die je langs ziet vliegen op inspectie, zijn er nig roodborsten die verjaagd moeten worden?

Auwereel schreef op 28-01-2024 om 20:37:

[..]

Nee, dan moet de teller op één blijven staan, je geeft op wat je in één keer ziet. Dus een troepje van 5 staartmeesjes in een boom is 5 en als ze wegvliegen en later komen er 3 terug, is het nog steeds 5. Want je weet niet of 3 van de 5 zijn teruggekeerd om dat het 3 nieuwe zijn.

En een roodborst heeft een territorium die hij sterk verdedigt, vandaar dat kinderliedje van het roodborst dat tegen het raam tikt, die ziet daar een rode concurrent. Dus groot kans dat het dezelfde is die je langs ziet vliegen op inspectie, zijn er nig roodborsten die verjaagd moeten worden?

Maar dan kan je van alle vogels max 1 maar tellen als er een losse kwam?  Dus dan kan je alleen op meer dan 1 komen als ze in een groepje komen?


Nou dan heb ik het dus verkeerd gedaan..😕

Been there, done that, zelfde fout, en toen werd ik er hier op gewezen, dus nu geef ik het stokje door... 
Hier staat het ook, als je het mog eens wil nalezen, "Hoe voorkom ik dat ik dubbel tel" https://www.vogelbescherming.nl/tuinvogeltelling/veel-gestelde-vragen#vraag539

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.