Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Nachtmis

Vroeger, tot 25 jaar geleden, ging ik met mijn ouders naar de katholieke nachtmis. Vond ik prachtig, hele kerk vol, kerstliederen zingen. Dochterlief zou ook wel heen willen. Maar nu vraag ik me af, is dat nog steeds zo? Zitten de katholieke kerken (we gaan naar Groningen of Assen) nog steeds ramvol op kerstavond?


ik weet niet beter dan dat je voor de katholieke kerk in Groningen een kaartje moet kopen voor de nachtmis, vanwege die drukte. Maar eerlijk ik heb me daar de laatste jaren niet meer in verdiept omdat ik echt geen kaartje ga kopen voor de kerk.
Misschien staat er wat over op hun site?

Netherfield

Netherfield

24-12-2023 om 10:15 Topicstarter

Ik vind alleen een artikel uit 1997 over een kaartje kopen voor de nachtmis in Groningen. Net even gekeken op de site van de kerk in Sappemeer waar mijn ouders heen gingen, die doen alleen een woorddienst. 

Ik heb net op internet gekeken en in mijn gemeente is er nergens een nachtmis. Vanavond wel een mis om 9 uur maar ik denk niet dat de kerk dan halfvol zit. Er zijn hier ook kerken afgebroken omdat mensen niet meer naar de kerk gaan.

ik denk dat het allemaal wel meevalt. Maar bel de pastorie of kijk op hun website, die heeft elke parochie wel tegenwoordig

Kinderkerstmis, geen nachtmis.



Op zondag 24 december, de avond voor kerst, gebeurt er iets heel bijzonders in de Nieuwe Kerk. De kerk is dan voor even omgetoverd in een levende kerststal met een ezel. We hebben het eeuwenoude kerstverhaal in een nieuw jasje gestoken.

Wil je het ook zien en horen? Kom dan op zondag 24 december naar de Nieuwe Kerk naar de kinderkerstnacht. Alle kinderen vanaf 4 jaar en hun (groot)ouders uit Stad en omgeving zijn welkom.

De voorstelling wordt om 17:00 uur en om 19:00 uur gespeeld.



https://nieuwekerkgroningen.nl/nieuws/kinderkerstnacht/ 


Heb alleen geen idee hoe oud je dochter is.

https://nieuwekerkgroningen.nl/nieuws/kerstnachtdienst/

hier is de nachtmis om 10 uur, vanwege een schreeuwend tekort aan geestelijken. Vol zit de kerk al jaren niet meer. (Limburg)

Op de site indebuurt.nl onder kerstnachtdiensten worden de locaties genoemd.

Goede site voor als je uit wil en niet veel wil besteden aan reizen.

gaan daar mensen heen die niet geloven ook?
Dat zou ik echt bijzonder vinden.

Miepjecody schreef op 24-12-2023 om 15:34:

gaan daar mensen heen die niet geloven ook?
Dat zou ik echt bijzonder vinden.

Ik zou het best wel snappen als ze daar zelf met warme en nostalgische gevoelens aan terugdenkt, dat ze dat, als haar dochter daar ook benieuwd naar is, wil laten ervaren.

Er xijn veel mensen die niet praktiserende katholiek zijn, maar daar echt wel met nostalgie aan terug denken. 

Hier zit de kerk (Randstad) op Kerstavond altijd stampvol. Heel gezellig!

De akoestiek van een kerk is een heel aparte ervaring.

Netherfield

Netherfield

24-12-2023 om 17:46 Topicstarter

Miepjecody schreef op 24-12-2023 om 15:34:

gaan daar mensen heen die niet geloven ook?
Dat zou ik echt bijzonder vinden.

25 jaar geleden zat de kerk met kerst bomvol, terwijl je de rest van het jaar met 100 man in de kerk zat ongeveer. Dus mensen die niet (meer) geloven gaan ook.
Zelf ging ik nog een paar jaar alleen naar de nachtmis. De pastoor zei dan altijd iets met de strekking van waar zijn jullie de rest van het jaar? Dat was ik op den duur met hem eens en toen ging ik ook niet meer naar de nachtmis. 

Netherfield schreef op 24-12-2023 om 17:. De pastoor zei dan altijd iets met de strekking van waar zijn jullie de rest van het jaar? Dat was ik op den duur met hem eens en toen ging ik ook niet meer naar de nachtmis. 



dat lijkt inderdaad een logisch commentaar. Maar ik las ook een keer van een pastoor die iets zei in de strekking “laten we al deze mensen hartelijk welkom heten en iets laten ervaren van wat deze gemeenschap aan goeds te bieden heeft”. 
toch een andere insteek en met meer kans dat mensen dan nog eens terug komen. 

eens, hier zit de nachtmis ook ramvol en moet je er een kaartje voor kopen. 
Met de kinderen ben ik naar de kinderdienst om vijf uur geweest. Dat was puur de vertelling van het kerstverhaal en kerstliederen zingen. 

Bij mijn kerk zat het driekwart vol. Ook veel voller dan normaal, maar toch meest bekenden, aangevuld met familie van bekenden. Meestal komt niet iedereen elke zondag, maar 1-2x per maand. De meesten komen wel met kerst en dan is is het natuurlijk gelijk een stuk drukker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.