Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Kan jij goed zingen?

Het Songfestival komt eraan. Daarom de vraag: kan jij goed (zuiver) zingen? 

Peiling

Kan jij goed zingen?
82 stemmen
18%
20%
62%

Ja, ik zing ook behoorlijk goed. Les gehad en veel in bandjes gezongen, ooit ook wel grotere ambities gehad maar gelukkig bijtijds een docent tegen het lijf gelopen die die ambities de grond in stampte Ze had niet helemaal gelijk (dat ik niet zoveel volume had bleek later een technische aangelegenheid, met de juiste begeleiding kon ik dat volume wel vinden) maar ik heb geen heel bijzondere stem en ook geen zangeressen-karakter. Dus ik ben erg blij dat de lijdensweg van proberen je geld te verdienen met zingen me bespaard is gebleven. 

Moosey schreef op 07-05-2024 om 22:29:

Ja, ik zing ook behoorlijk goed. Les gehad en veel in bandjes gezongen, ooit ook wel grotere ambities gehad maar gelukkig bijtijds een docent tegen het lijf gelopen die die ambities de grond in stampte Ze had niet helemaal gelijk (dat ik niet zoveel volume had bleek later een technische aangelegenheid, met de juiste begeleiding kon ik dat volume wel vinden) maar ik heb geen heel bijzondere stem en ook geen zangeressen-karakter. Dus ik ben erg blij dat de lijdensweg van proberen je geld te verdienen met zingen me bespaard is gebleven.

Daar doe ik het ook niet voor hoor, ik ben inmiddels semi-professioneel volgens mijn zangdocent maar het blijft een hobby. Zeker opera is als professional compleet anders, en bovendien daar moet je conservatorium voor doen en dat is een hele zware opleiding...

Ik kan wel toon houden, maar niet meer zo goed zingen als vroeger. Toen zong ik bij Kinderen voor Kinderen 

Malibu2

Malibu2

07-05-2024 om 23:10 Topicstarter

DeOnbekende schreef op 07-05-2024 om 23:01:

Ik kan wel toon houden, maar niet meer zo goed zingen als vroeger. Toen zong ik bij Kinderen voor Kinderen

Dat leek mij als kind zo leuk, meezingen bij Kinderen voor Kinderen 

Ik helaas niet. Maar ik vind het zo leuk om te doen, maar altijd als ik begin te zingen word ik uitgelachen (niet gemeen bedoeld!). 
Nu dacht ik een aantal jaar geleden....zo slecht kan het toch niet zijn, dus heb ik mezelf gefilmd terwijl ik zong. En ze hadden gelijk, het was echt zo vreselijk vals
Dus nu doe ik maar steeds net alsof ik expres heel erg vals zing en dat dat een grapje van mij is ofzo

eenhoornn schreef op 07-05-2024 om 23:40:

Ik helaas niet. Maar ik vind het zo leuk om te doen, maar altijd als ik begin te zingen word ik uitgelachen (niet gemeen bedoeld!).
Nu dacht ik een aantal jaar geleden....zo slecht kan het toch niet zijn, dus heb ik mezelf gefilmd terwijl ik zong. En ze hadden gelijk, het was echt zo vreselijk vals
Dus nu doe ik maar steeds net alsof ik expres heel erg vals zing en dat dat een grapje van mij is ofzo

Zingen is het leukste wat er bestaat  en je kunt het leren, waarom neem je geen zangles? Ok de een heeft meer talent dan de ander maar dat maakt niet uit.

DeOnbekede: wat leuk!!! Ik vond dat zo leuk vroeger! Ik krijg meteen weer allemaal liedjes ervan in mijn hoofd!

oudmaarnognietkoud schreef op 08-05-2024 om 06:27:

Nope, ik heb een stem als een kraai. Hoewel, dat is een belediging voor die kraai

Maar dat vind ik niet erg, ik heb nog zoveel andere talenten. Een mens kan niet alles kunnen. Overigens heb ik bewondering voor mensen die wél kunnen zingen 

Zingen doe ik graag, maar ik kan het niet zo goed, al hoor ik het wel wanneer ik fout zit. Ik doe het graag in de auto of als ik alleen thuis ben. Over volume gesproken; de buurvrouw zingt in een koor en vroeg of ik zin had om mee te komen zingen. De deur beneden had open gestaan oeps maar nee, niks voor mij. Ik ben meer van de ritme-instrumenten, op dit moment vooral didgeridoo. 

Ik weet het eigenlijk niet. Ik zou wel eens zangles willen nemen om er echt achter te komen. Het lijkt me heel leuk om in een popkoor ofzo te zingen. Maar misschien zing ik wel heel slecht, dat zou echt gênant zijn 😅

Renmuis schreef op 07-05-2024 om 19:46:

Goed kunnen zingen is geen natuurtalent waarmee je geboren wordt of niet. Bijna iedereen kan het leren door begeleiding en door te oefenen. Ik kan goed en zuiver zingen, maar dat ging niet vanzelf. Ik merk ook dat mijn stem minder sterk wordt en ik minder controle heb als ik een tijdje niet zing. Het is net als sporten.

Natuurlijk speelt talent ook een rol. Sommige mensen komen veel verder met veel minder hulp, net als met alle dingen. Ikzelf zal nooit een stadion uitverkopen. Dat is maar voor heel weinig mensen weggelegd. Maar er zijn ook maar weinig mensen die echt niet zuiver kunnen leren zingen.

Ik heb niet de illusie dat veel oefenen en goede begeleiding van mij een goede zangeres gaat maken. Ik zing wel graag mee met de radio. Bij voorkeur in de auto. Thuis vinden mijn kinderen al snel dat het nu wel weer genoeg is hahaha. 

Dutchgirly schreef op 08-05-2024 om 07:21:

Ik weet het eigenlijk niet. Ik zou wel eens zangles willen nemen om er echt achter te komen. Het lijkt me heel leuk om in een popkoor ofzo te zingen. Maar misschien zing ik wel heel slecht, dat zou echt gênant zijn 😅

Om zangles te nemen hoef je niet al geweldig te zingen, het is tenslotte een les en een goede zangdocent is echt wel wat gewend. (Alhoewel om eerlijk te zijn ik dacht wel dat ik al goed zong toen ik mijn 1e zangles nam  maar zo werkt het niet bij zingen, zeker niet klassiek zingen wat ik doe. Dat is ontzettend technisch en er valt altijd wat te leren en hoe meer techniek je beheerst hoe meer stembeheersing maar makkelijk wordt het nooit. Het is en blijft topsport)
Als je dat graag wilt; doen! Nogmaals zingen is toch het leukste wat er bestaat!

(Ik zing niet omdat ik vrolijk ben, ik ben vrolijk omdat ik zing!)

Renmuis schreef op 07-05-2024 om 19:46:

Goed kunnen zingen is geen natuurtalent waarmee je geboren wordt of niet. Bijna iedereen kan het leren door begeleiding en door te oefenen. Ik kan goed en zuiver zingen, maar dat ging niet vanzelf. Ik merk ook dat mijn stem minder sterk wordt en ik minder controle heb als ik een tijdje niet zing. Het is net als sporten.

Natuurlijk speelt talent ook een rol. Sommige mensen komen veel verder met veel minder hulp, net als met alle dingen. Ikzelf zal nooit een stadion uitverkopen. Dat is maar voor heel weinig mensen weggelegd. Maar er zijn ook maar weinig mensen die echt niet zuiver kunnen leren zingen.

Dit! De ene heeft misschien meer muzikaal gehoor en talent dan een ander maar het gaat inderdaad echt niet vanzelf. Ik zing al jaren en heb wel eens reacties gehad van mensen die zeiden dat ze wilden dat zij met zo'n stem geboren waren. Dan leg ik uit dat het zo niet werkt. Ik ben muzikaal, ik maak al muziek vanaf mijn 5e maar (klassiek) zingen is topsport en daar moet ik heel hard voor werken. Dat doe ik overigens graag want zingen is het leukste wat er bestaat maar het gaat echt niet vanzelf. (Al heeft de ene er misschien wat meer feeling voor dan een ander)

OperaQueen schreef op 07-05-2024 om 21:34:

Ik gok van wel als ik de vele positieve reacties (en mn eigen oren ) mag geloven. Ik zing al jaren opera en klassiek solo en heb al jaren zangles. Ik vind het songfestival geweldig, mn trommelvliezen niet altijd . (Klassiek zang is erg technisch en ik hoor in iedere valse noot en fout)

Ik dénk vaak valse noten te horen maar het publiek en de presentator vinden het dan prachtig. Ik zal er wel naast zitten dan (denk ik bescheiden).

rionyriony schreef op 08-05-2024 om 08:27:

[..]

Ik dénk vaak valse noten te horen maar het publiek en de presentator vinden het dan prachtig. Ik zal er wel naast zitten dan (denk ik bescheiden).

Of je vindt het zingen gewoon niet mooi, dat kan ook  , ieder zijn smaak.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.