Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

ja/neen 21/09 Eet jij paardenvlees

Peiling

Eet jij paardenvlees
96 stemmen
27%
73%

Probleem met het de ruimte geven van vee is dat dit veel meer grond kost dan de reguliere veeteelt die grotendeels in gebouwen plaats vindt en dat gaat dan van de natuur af die dan misschien ontbost moet worden. Alle voedselproductie kost natuur. Dus diervriendelijkheid en milieu kunnen op gespannen voet staan met elkaar.

Ik wacht de ontwikkelingen van kweekvlees af. Het laatste bericht wat ik hierover hoorde was dat het al in productie was genomen en dat ze uit wilden breiden, maar nog steeds erg duur en (op het moment van het bericht) werd het nog niet in NL geleverd. Ze maken dat van één enkele cel. Dus diervriendelijk in elk geval.

Ik denk dat ik met een prijs van 5 euro per gekweekt tartaartje belangstelling krijg maar dat zal nog een lange weg te gaan hebben.

Ja. Paardenbiefstuk is lekker, dus dat eet ik soms wel. 

Moirmel

Moirmel

21-09-2023 om 11:12 Topicstarter

Vraagje voor de vegetariërs: laat vooropstaan dat ik absoluut tegen dierenmishandeling ben. Zelf probeer ik dan ook meestal vleespakketten te bestellen via een site, deze zouden in principe het dier goed behandelen en pas slachten wanneer al het vlees verkocht is. 
Is dit iets wat jullie kunnen ondersteunen, of is het een absolute neen ivm de consumptie van vlees. Besef daarbij ook wel dat quasi niemand koeien of varkens gaat houden als hobby. 

Moirmel schreef op 21-09-2023 om 11:12:

Vraagje voor de vegetariërs: laat vooropstaan dat ik absoluut tegen dierenmishandeling ben. Zelf probeer ik dan ook meestal vleespakketten te bestellen via een site, deze zouden in principe het dier goed behandelen en pas slachten wanneer al het vlees verkocht is.
Is dit iets wat jullie kunnen ondersteunen, of is het een absolute neen ivm de consumptie van vlees. Besef daarbij ook wel dat quasi niemand koeien of varkens gaat houden als hobby.

Ik denk dat het beter is dan vlees uit de bio industrie kopen! Zelf zou ik het niet kopen omdat het dan nog steeds een situatie is waarin een dier sterft voor mijn wens om vlees te eten. En ik wil dat niet meer. Ondertussen ben ik vlees ook niet meer lekker gaan vinden. Bijvoorbeeld een biefstuk of hamburger zou ik ook niet eten als het kweekvlees was, want gewoon een beetje viezig idee. 

Maar ik begrijp ook dat andere mensen wel vlees willen eten en dat dat zo ingeburgerd en geaccepteerd is dat het voorlopig zo zal blijven. Dan is "diervriendelijker" vlees wel een betere optie m.i.

Ik koop nooit bewust paardenvlees, maar heb er geen principiële bezwaren tegen. Ik heb zelf paarden en mocht er een hongersnood komen, dan eet ik mijn paarden op. De oudste eerst, schijnt het lekkerst te zijn. Even verder filosoferend over een situatie met schrijnend gebrek aan voedsel gaat daarna mijn hond in de pan, en dan de katten. Daarna heb ik alleen nog mijn man en  kinderen over, dus die moeten dan uit gaan kijken 😆

Nee, ik eet geen aaibare dieren.
Hypocriet? Vast, maar het is wat het is.

Moirmel schreef op 21-09-2023 om 11:12:

Vraagje voor de vegetariërs: laat vooropstaan dat ik absoluut tegen dierenmishandeling ben. Zelf probeer ik dan ook meestal vleespakketten te bestellen via een site, deze zouden in principe het dier goed behandelen en pas slachten wanneer al het vlees verkocht is.
Is dit iets wat jullie kunnen ondersteunen, of is het een absolute neen ivm de consumptie van vlees. Besef daarbij ook wel dat quasi niemand koeien of varkens gaat houden als hobby.

Nee, ook absoluut niet. Omdat ik het doden van dieren voor ons plezier niet oké vind. En moeten verdienen aan dieren zal altijd op gespannen voet staan met het goed behandelen van dieren, waardoor dierenwelzijn wat mij betreft een wassen neus blijft. En milieu weegt voor mij ook mee (wat een lastige is, want plofkip is beter voor het milieu dan een kip die een minder slecht en iets langer leven heeft gehad bijvoorbeeld), dus in die zin in vlees eten in de hoeveelheden die wij als mensen nu doen ook niet wenselijk. 

nee, ik eet al heel weinig vlees en geef er ook niet veel om. Paardenvlees heb ik in het verleden wel eens op, maar vind ik ook echt niet lekker, dus zal dat ook niet gaan eten.

Moirmel

Moirmel

21-09-2023 om 12:55 Topicstarter

Bananenbrood schreef op 21-09-2023 om 12:35:

[..]

Nee, ook absoluut niet. Omdat ik het doden van dieren voor ons plezier niet oké vind. En moeten verdienen aan dieren zal altijd op gespannen voet staan met het goed behandelen van dieren, waardoor dierenwelzijn wat mij betreft een wassen neus blijft. En milieu weegt voor mij ook mee (wat een lastige is, want plofkip is beter voor het milieu dan een kip die een minder slecht en iets langer leven heeft gehad bijvoorbeeld), dus in die zin in vlees eten in de hoeveelheden die wij als mensen nu doen ook niet wenselijk.

Maar besef je hierbij dat als we geen vlees meer eten, er ook niemand meer zal zijn die koeien of varkens houdt? 

Moirmel schreef op 21-09-2023 om 12:55:

[..]

Maar besef je hierbij dat als we geen vlees meer eten, er ook niemand meer zal zijn die koeien of varkens houdt?

Ja hier denk ik dus ook weleens over na. Dan hebben die dieren, heel lullig gezegd, nauwelijks nog bestaansrecht. 

Moirmel schreef op 21-09-2023 om 12:55:

[..]

Maar besef je hierbij dat als we geen vlees meer eten, er ook niemand meer zal zijn die koeien of varkens houdt?

Ik denk dat dat juist goed is!

Mischa83 schreef op 21-09-2023 om 13:00:

[..]

Ik denk dat dat juist goed is!

Beter niet zijn, dan wel zijn maar met een geplande dood?

Miraval schreef op 21-09-2023 om 12:59:

[..]

Ja hier denk ik dus ook weleens over na. Dan hebben die dieren, heel lullig gezegd, nauwelijks nog bestaansrecht.

Als je die gedachtengang doortrekt zijn er vrij weinig dieren met bestaansrecht. 

Maar ik denk dat mensen ze wel als hobbydier zouden (blijven) houden. Ik ken wel akkerbouwers met een paar koeien voor de leuk erbij bijvoorbeeld. 

Moirmel schreef op 21-09-2023 om 12:55:

[..]

Maar besef je hierbij dat als we geen vlees meer eten, er ook niemand meer zal zijn die koeien of varkens houdt?

Ik denk niet dat de hele samenleving ooit veganistisch zal gaan eten, zelfs als iedereen vegetarisch zou gaan eten houden we kippen, geiten en koeien over als 'bijproduct'. En die zullen waarschijnlijk alsnog opgegeten worden omdat ze in leven houden tot hun natuurlijk dood economisch niet interessant is.

En daarnaast: is er een probleem als er nauwelijks veedieren gefokt worden? Er zullen dan waarschijnlijk nog wat als huisdier gehouden worden, net als geiten, ezels, kippen en konijnen ook niet alleen als vee gehouden worden.

Ja, lekker paardenbiefstuk! Ik eet het liever dan rund, maar helaas is het bijna nergens meer te koop. Ik ben laatst speciaal naar een andere slager gereden voor een stukje. Ik rijd trouwens paard, mocht iemand zich dat afvragen.

Ik heb ook konijnen en konijnenvlees eet ik ook gewoon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.