Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Ja/Nee bibliotheek lidmaatschap

Ben jij lid van een bibliotheek

Peiling

Ja/Nee bibliotheek lidmaatschap
118 stemmen
58%
42%

Absoluut! Zou anders onbetaalbaar worden, want ik lees minstens 1 boek per week. Zou echt niet zonder bieb kunnen. En ik lees boeken niet met een e-reader.
50 euro per jaar, onbeperkt lenen, max 10 boeken mag je in huis hebben, 4 weken, gratis verlengen met 4 weken. Wat wil een veellezer nog meer? Fan.

Ik ben al lid sinds de basisschool. Kan echt niet zonder de bibliotheek. Lees best veel. Geloof dat hier 60 euro per jaar kost. Dat haal ik er makkelijk uit. Sinds corona is het wel veel drukker in onze bibliotheek. 

Heb mn lidmaatschap opgezegd omdat ik nog zo'n 65 ongelezen boeken in mn boekenkast heb staan.  Die eerst maar eens lezen. 

ja, ga elke week met kind hier naar de bieb. Ze hebben ook babyboekjes van stof of dik karton voor kinderen die de leeftijd hebben van kapotscheuren. De biebboeken leg ik thuis wel apart van zijn eigen boeken mocht hij toch te enthousiast worden. Het gaat fout bij de trekboeken of flapjesboeken. Dat de boeken vol bacillen van anderen zitten dat houd je toch, hij gaat niet naar een opvang dus heeft hij nog de kans een beetje hard te worden.

De provincie Groningen is bij mijn weten onder de 18 jaar altijd gratis geweest.

Ja, ik ben lid. Maar ga er nooit heen, want het duurt me te lang eer ze nieuwe boeken hebben en de engelse fantasy sectie is zo beperkt dat ik alles al gelezen heb. Ook heb ik niets aan de ebooks, want die kunnen niet op mijn kindle. Dus ik koop of download mijn boeken altijd. Maar ik vind het belangrijk dat de bibliotheek blijft bestaan ter maatschappelijk nut, dus ik blijf lid.

Poezenmeisje schreef op 19-05-2024 om 18:21:

De provincie Groningen is bij mijn weten onder de 18 jaar altijd gratis geweest.

Ik vind net een linkje van 2022 van de bibliotheek in mijn woonplaats, waarin staat:

Geweldig nieuws, vanaf 1 juli is een jeugdabonnement gratis.

En ik heb het nog even nagezocht in mijn bank-app, moest wel 7 jaar terug zoeken, maar toen vond ik meerdere overschrijvingen voor de bibliotheek. Dus ik had het goed onthouden, mijn kinderen moesten vanaf 13 betalen voor een abonnement.

Dolfje schreef op 19-05-2024 om 12:48:

[..]

Niet overal. Tot 13 wel.

Ook dat niet, het is pas recent geregeld dat kinderen overal gratis zijn. Mijn kinderen hebben nooit een gratis abonnement gehad. Ik heb ze wel voor hun eerste verjaardag al lid gemaakt.

Apiejapie schreef op 19-05-2024 om 11:30:

ik vind het wel jammer dat ik maar 10 e books per 3 weken mag lenen. Dat is niet altijd voldoende voor mij.

Ja dat vind ik ook jammer inderdaad! Al lees ik eigenlijk nog steeds liever de fysieke boeken, dus dan loop ik minder snel tegen die grens aan gelukkig.  

Ik heb nu trouwens een gratis abonnement via de schoolbieb waar ik wekelijks een uurtje als vrijwilliger sta. Maar eigenlijk vond ik het uitgebreidste abonnement fijner, omdat ik de boeken dan langer mocht lenen en zó duur vind ik dat met 60 euro per jaar eigenlijk ook weer niet... 

De kinderen hebben ook een gratis abonnement trouwens. En wij mogen dus 25 boeken per pasje lenen  

Ja, ik ben lid, al zo lang ik mij kan herinneren.  Ik lees heel veel, maar niet alleen boeken uit de bieb, ook uit de straatbiebjes, de kringloop, lenen van vrienden of soms koop ik wat nieuw. Ik luister ook regelmatig een boek via de bieb, handig als ik met het huishouden bezig ben of aan het koken ben.

De kinderen zijn ook lid, dat zijn nog gratis abonnementen.

Ja, maar ik kom er nooit.
Nav dit topic wilde ik het opzeggen, blijkt dat er 5 dagen geleden weer verlengd is voor een jaar. 
Volgend jaar een nieuwe poging.

Evaluna schreef op 19-05-2024 om 23:30:

Ja, maar ik kom er nooit.
Nav dit topic wilde ik het opzeggen, blijkt dat er 5 dagen geleden weer verlengd is voor een jaar.
Volgend jaar een nieuwe poging.

Ook voor bibliotheken geldt de wet van Dam, dus je kunt gewoon maandelijks opzeggen na het eerste jaar.

Zelf geen lid meer sinds ik 18 ben. Ik lees wel veel maar koop boeken, eerst fysieke boeken, maar sinds ik een ereader heb ebooks. Heb wel zitten denken voor een abonnement, ook omdat ik de bibliotheek een heel belangrijke faciliteit vind. Maar ik wil ergens ook gewoon geld uit geven aan boeken, omdat er daarvan meer bij de auteurs terecht komt....

Voor de kinderen kom ik wel vaak in de bibliotheek. De oudste zit nu in groep 4 en leest veel. In groep 3 zijn al die boekjes heel dun en dan waren er momenten dat ze op een avond 2 of 3 boeken uitlas, wat dus betekende dat we echt elke week nieuwe boeken gingen halen. Nu leest ze langere boeken, maar we waren vrijdagmiddag bij de bibliotheek, daar leende ze 5 boeken van Thea Stilton en die zijn nu uit, dus ik ben erg blij dat ik die niet allemaal zelf hoef te kopen..... Dus we komen er alsnog wel om de week.

ik was vroeger als puber via de middelbare school gratis lid van de bibliotheek. 

Kaaaaaaaatje schreef op 20-05-2024 om 08:44:

Zelf geen lid meer sinds ik 18 ben. Ik lees wel veel maar koop boeken, eerst fysieke boeken, maar sinds ik een ereader heb ebooks. Heb wel zitten denken voor een abonnement, ook omdat ik de bibliotheek een heel belangrijke faciliteit vind. Maar ik wil ergens ook gewoon geld uit geven aan boeken, omdat er daarvan meer bij de auteurs terecht komt....

Voor de kinderen kom ik wel vaak in de bibliotheek. De oudste zit nu in groep 4 en leest veel. In groep 3 zijn al die boekjes heel dun en dan waren er momenten dat ze op een avond 2 of 3 boeken uitlas, wat dus betekende dat we echt elke week nieuwe boeken gingen halen. Nu leest ze langere boeken, maar we waren vrijdagmiddag bij de bibliotheek, daar leende ze 5 boeken van Thea Stilton en die zijn nu uit, dus ik ben erg blij dat ik die niet allemaal zelf hoef te kopen..... Dus we komen er alsnog wel om de week.

Ik las ergens dat de auteur per keer dat hun boek geleend wordt een x bedrag krijgt. 

Maar hoe dat nou exact zit weet ik niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.