Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

26-04-2022 om 08:28

Ja / Nee - 26 april

Indachtig Ja of Nee bij Mattie en Marieke 

Peiling

De muziek van Doe Maar
78 stemmen
54%
46%

Doe mij maar niet!

Ik zat in de laatste klas van de lagere school en het gedweep van klasgenoten ‘op wie ze waren’ van de band, de buttons, de roze/groene truien, dat alles stond me zó tegen dat ik de muziek niet wilde luisteren. Ik was sowieso meer van de hardrock. Ik was ook een jaar jonger dan de meeste van mijn klasgenoten, dat zal ook niet meegeholpen hebben in mijn onbegrip over verliefdheden op onbereikbare muzikanten. 

Nee, ik vind de zang vreselijk  soms jankerig, en de liedjes kinderlijk.  Ik zet de radio ervoor af.

Heb er nooit mee gedweept, Doe Maar was in die tijd een Nederpop band zoals je er veel had in de jaren '80, Vulcano, Het Goede Doel, Toontje Lager, enz. Allemaal op hun eigen manier maatschappijkritisch met een eigen stijl. Voor mij hoort die muziek bij een leuke tijd in mijn leven waar ik met veel plezier aan terugdenk: jong, zorgeloos, schoolfeesten, dingen met vrienden doen, enz. Veel grote maatschappelijke problemen van vandaag speelden toen nog niet, ik heb toch het idee dat het leven toen onbevangener was. Ja, je had Rusland en "de bom", en de kruisraketten, en de zure regen, maar op de één of andere manier was dat allemaal vrij theoretisch. Soms verlang ik wel naar die tijd.

Pejeka1 schreef op 26-04-2022 om 19:13:

Heb er nooit mee gedweept, Doe Maar was in die tijd een Nederpop band zoals je er veel had in de jaren '80, Vulcano, Het Goede Doel, Toontje Lager, enz. Allemaal op hun eigen manier maatschappijkritisch met een eigen stijl. Voor mij hoort die muziek bij een leuke tijd in mijn leven waar ik met veel plezier aan terugdenk: jong, zorgeloos, schoolfeesten, dingen met vrienden doen, enz. Veel grote maatschappelijke problemen van vandaag speelden toen nog niet, ik heb toch het idee dat het leven toen onbevangener was. Ja, je had Rusland en "de bom", en de kruisraketten, en de zure regen, maar op de één of andere manier was dat allemaal vrij theoretisch. Soms verlang ik wel naar die tijd.

De liedjes van Het Goede Doel, Vulcano, Toontje Lager en Drukwerk, kan ik ook allemaal meezingen. Zelf was ik meer een Britpop fan met Wham! als favoriet

MMcGonagall schreef op 26-04-2022 om 19:41:

[..]

De liedjes van Het Goede Doel, Vulcano, Toontje Lager en Drukwerk, kan ik ook allemaal meezingen. Zelf was ik meer een Britpop fan met Wham! als favoriet

Ik vond George Michael later pas goed, toen hij klaar was met dat geföhnde kapsel. Spandau Ballet vond ik toen geweldig, best leuke mannen in strakke pakken.

Pejeka1 schreef op 26-04-2022 om 19:44:

[..]

Ik vond George Michael later pas goed, toen hij klaar was met dat geföhnde kapsel. Spandau Ballet vond ik toen geweldig, best leuke mannen in strakke pakken.

Andrew Ridgeley was mijn favoriet. Dat is tegenwoordig een keurige meneer geworden die er niet meer uitziet als een popster.

Ik had meer met Duran Duran in die tijd, die muziek vind ik nog steeds lekker klinken. Maar Doe Maar is de enige waar ik naar een concert van ben geweest (omdat ze in de buurt optraden en m'n neef de organisatie bij die toko deed) 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

26-04-2022 om 21:43

Ik heb nee gestemd omdat de keuze "soms" er niet was. Ben er mee opgegroeid maar vind maar enkele liedjes echt heel leuk. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

26-04-2022 om 21:48

Pejeka1 schreef op 26-04-2022 om 19:44:

[..]

Through the barricades, prachtig nummer!

Mijn vrienden en ik waren in die tijd meer van Neue Deutsche Welle. Nena en Spider Murphy Gang en BAP en dergelijke

Pejeka1 schreef op 26-04-2022 om 19:13:

Dat komt vooral door de tijd van nu denk ik. Vroeger hadden we dezelfde problemen als nu. Oorlogen, gat in de ozonlaag, de woningcrisis in de jaren 80, oliecrisis, noem maar op. Maar toen had je een krant en dat was het. Nu heb je elke dag overal nieuws van over de hele wereld om je heen en wordt je overal met je neus op de feiten gedrukt. Internet heeft daar veel verschil in gemaakt natuurlijk, omdat je nu gewoon alles leest en ziet. Dat was toen veel minder en je wereld was in die zin veel kleiner en leek daardoor veel simpeler/makkelijker.

Irregular_Choice schreef op 27-04-2022 om 07:33:

[..]

Dat komt vooral door de tijd van nu denk ik. Vroeger hadden we dezelfde problemen als nu. Oorlogen, gat in de ozonlaag, de woningcrisis in de jaren 80, oliecrisis, noem maar op. Maar toen had je een krant en dat was het. Nu heb je elke dag overal nieuws van over de hele wereld om je heen en wordt je overal met je neus op de feiten gedrukt. Internet heeft daar veel verschil in gemaakt natuurlijk, omdat je nu gewoon alles leest en ziet. Dat was toen veel minder en je wereld was in die zin veel kleiner en leek daardoor veel simpeler/makkelijker.

Je hebt een punt. In die tijd keek je één keer per dag naar het journaal en je had de krant, en dat was het dan. Je werd niet de hele dag door gebombardeerd met nieuws. 

Pejeka1 schreef op 27-04-2022 om 07:42:

[..]

Je hebt een punt. In die tijd keek je één keer per dag naar het journaal en je had de krant, en dat was het dan. Je werd niet de hele dag door gebombardeerd met nieuws.

Ja dat is echt het grote verschil. Nu gaat dat constant door. 

Dolfje schreef op 27-04-2022 om 08:02:

[..]

Ja dat is echt het grote verschil. Nu gaat dat constant door.

Ik probeer dat zelf bewust te beperken. Ik kijk niet heel de dag naar het nieuws, zoek het ook niet op op internet, kijk in de ochtend een keer naar het journaal en soms in de avond nog een keer, maar dat is het dan.

Ik ben het toch niet helemaal met jullie eens. Ja, je had geen internet, dus je kon er makkelijker voor kiezen om de problemen ver van je bed te houden. Maar het was ook de tijd van de grote demonstraties, de krakersrellen, de honger in Afrika (Live Aid), de Falklandoorlog, Iran-Irakoorlog, noem maar op. Ik was in die tijd veel geëngageerder dan nu. Ik was actief in een politieke partij (dat was leuk, want dan mocht ik onder schooltijd deelnemen aan congressen en zo ), ging 's nachts illegaal posters plakken, had affiches aan mijn raam hangen ("Liever een Rus in mijn bed dan een kruisraket", hahahaha, kom daar nu nog maar eens om!), ik keek nog écht naar Het Journaal en bleef bijvoorbeeld thuis voor de Troonrede. Er kwam misschien minder informatie tegelijk binnen, maar het drong wel beter door. Nou ja, bij mij in ieder geval.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.