Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Irritante dooddoeners

Mijn oma vond vier kinderen en (vier bevallingen) ook genoeg. 

Martje80 schreef op 27-02-2024 om 10:07:

[..]

Ja, dat prettig weekend wensen heb ik jaren vreselijk gevonden. Een hulpverlener die ik altijd op vrijdag zag, zei dat altijd en die heb ik gevraagd om dat niet meer te zeggen.

Dat heb ik met het woord FIJN. Fijne avond. Fijne dag. Fijn weekend. Ik heb periodes gehad dat mijn avonden en weekenden verre van fijn waren. Het is goed bedoeld, ik weet het, maar voor mij hoeft het niet.

Griep duurt 7 dagen en met de hulp van de huisarts een week
Een week, daar teken ik voor.

Thora schreef op 27-02-2024 om 19:37:

[..]

Dat heb ik met het woord FIJN. Fijne avond. Fijne dag. Fijn weekend. Ik heb periodes gehad dat mijn avonden en weekenden verre van fijn waren. Het is goed bedoeld, ik weet het, maar voor mij hoeft het niet.

Goedemorgen, goedemiddag, goedenavond. Goedendag. Welnee, allemaal verre van goed.

Graag gedaan. Liegbeest, je doet het helemaal niet graag.

Tot uw dienst. Huichelaar, je bent niet tot mijn dienst, je wil alleen iets verkopen.

Prettige vakantie. Dooddoener! Het kan je niet schelen of mijn vakantie prettig is, dat zeg je maar.

Nou, als je al die sociale smeermiddelen niet meer mag gebruiken want er ZOU -god verhoede het- eens iemand een niet zo goede morgen hebben, of maling hebben aan andermans prettige wensen voor de medemens, wat mogen we dan nog WEL zeggen? Zullen we dan voortaan allemaal maar onze klep dicht houden in het sociale verkeer?

Sorry hoor, maar dit vind ik zo'n aanstellerij. Tenzij je net iemand hebt begraven zie ik niet in waarom het je in het verkeerde keelgat zou schieten als iemand je een fijne dag wenst. Je kunt het ook bij jezelf zoeken he.

Wees maar extra zorgzaam voor je vader. 

VastDunlin22

VastDunlin22

27-02-2024 om 21:08

Ginevra schreef op 27-02-2024 om 20:53:

[..]

Goedemorgen, goedemiddag, goedenavond. Goedendag. Welnee, allemaal verre van goed.

Tot uw dienst. Huichelaar, je bent niet tot mijn dienst, je wil alleen iets verkopen.

Prettige vakantie. Dooddoener! Het kan je niet schelen of mijn vakantie prettig is, dat zeg je maar.

Nou, als je al die sociale smeermiddelen niet meer mag gebruiken want er ZOU -god verhoede het- eens iemand een niet zo goede morgen hebben, of maling hebben aan andermans prettige wensen voor de medemens, wat mogen we dan nog WEL zeggen? Zullen we dan voortaan allemaal maar onze klep dicht houden in het sociale verkeer?

Sorry hoor, maar dit vind ik zo'n aanstellerij. Tenzij je net iemand hebt begraven zie ik niet in waarom het je in het verkeerde keelgat zou schieten als iemand je een fijne dag wenst. Je kunt het ook bij jezelf zoeken he.

Ik kan me hier wel in vinden.

Ik zit zelf in een euthanasietraject, dus kan in feite zeggen dat het niet echt goed gaat.

Maar als de caissière mij een prettige dag wenst, sta ik geen seconde bij stil bij wat sommigen denken bij "prettige dag".

Zeuren om het zeuren, noem ik het.

Wat moet ze dan zeggen? "De tering en nou mijn winkel uit?"

Het is wat iemand je wénst, al is het een beleefdheidsopmerking.

Mensen die 'het valt wel mee' zeggen. Mag ik dat ff zelf bepalen. Ja, dank u. 

Ginevra schreef op 27-02-2024 om 20:53:

[..]

Ik begrijp je punt maar het gaat mij vooral om het woord fijn waar ik de kriebels van krijg. En vooral het automatisme waarmee het gezegd wordt. Ik heb best vaak telefoonwerk gedaan en vind het tenenkrommend als iemand die een overlijden komt melden aan het eind van het gesprek een hele fijne dag gewenst wordt. Vaak ook klachten over gehoord van mensen. Net als het woord oké. Ik wil doorgeven dat mijn man is overleden. Oké. Oh is dat oké? Voor zo iemand is dat helemaal niet oké.

VastDunlin22

VastDunlin22

27-02-2024 om 22:35

Het bleef in ieder geval binnen het thema "dood" (doener).
Kuch.

Ik vind dat een uitzonderingssituatie eruit pikken.

In veruit de meeste gevallen zal het in een winkel zijn ofzo, dat men je een fijne dag wenst.

Slechts-op-bezoek schreef op 27-02-2024 om 22:35:

Het bleef in ieder geval binnen het thema "dood" (doener).
Kuch.

Ik vind dat een uitzonderingssituatie eruit pikken.

In veruit de meeste gevallen zal het in een winkel zijn ofzo, dat men je een fijne dag wenst.

Een winkel inderdaad. En als je een bedrijf gebeld hebt.

VastDunlin22

VastDunlin22

29-02-2024 om 11:16

Thora schreef op 29-02-2024 om 02:14:

[..]

Een winkel inderdaad. En als je een bedrijf gebeld hebt.

Wat denk je dat vaker voor komt? Dat iemand je een fijne dag toewenst waar die dag net als andere dagen is, of daar waar net iets ernstigs gebeurd is?

Dat Dela je geen fijne dag toewenst, lijkt me duidelijk. Als er geen rekening wordt gehouden na slecht nieuws, is dat pijnlijk. Maar meestal staat het niet op je hoofd.

Ik heb drie zelfdodingen op een rij voor mijn kiezen gehad en daarna mijn vriendin die verongelukte, en geen moment heb ik een medewerker willen aanvliegen die "fijne dag" zei. Je begrijpt toch zeker wel dat het gaat om de intentie? Niet om zout in wonden te strooien?

God, wat een verzuring. Maar voor jou geen "fijne dag" dan. Want dat is heul heul erg.

Het zijn niet eens zozeer de woorden fijne dag, maar de overdreven nadrukkelijke manier waarop het gebracht wordt. Alsof ze je een groot , duur kado met veel moeite meegenomen uit China geven 

kerst schreef op 29-02-2024 om 11:38:

Het zijn niet eens zozeer de woorden fijne dag, maar de overdreven nadrukkelijke manier waarop het gebracht wordt. Alsof ze je een groot , duur kado met veel moeite meegenomen uit China geven

Die woorden spreek ik elke dag wel een paar keer uit, begrijp de ergernis niet. Zo sluit ik het contact af, en vind het fijner klinken dan latersss, doei of zie je... e.d

Ik vind de manier waarop jij het hier omschrijft dan weer overdreven, een duur cadeau uit China? 

Slechts-op-bezoek schreef op 27-02-2024 om 21:08:

[..]

...

Zeuren om het zeuren, noem ik het.

Wat moet ze dan zeggen? "De tering en nou mijn winkel uit?"

Het is wat iemand je wénst, al is het een beleefdheidsopmerking.

Nou, dit inderdaad. Ik heb lang sociale angstklachten gehad en ben nog steeds niet zo soepel in spontane sociale contacten en dit soort gemopper helpt daar echt niet bij. Ik wens je een fijne dag. Ik kan er verder niet zo veel aan doen als die dag niet daadwerkelijk fijn is. Ik wens het je wel. En ja, het is een beleefdheidsopmerking, het is geen doorleefde wens. Maar het is ook niet bedoeld om te pesten oid. 

Idem voor okee. Daar wordt vaak zoveel mee bedoeld als 'ik heb je gehoord, ik begrijp je vraag'. Het is geen waardeoordeel dat het hele leven of de situatie van gesprekspartner geweldig is. Niet de mooiste uitdrukking, maar om er aanstoot aan te nemen gaat mij dan weer ver. 

Nee, niet alle woorden en opmerkingen verdienen de schoonheidsprijs. Maar ik vind de eisen die sommigen stellen aan de communicatie van de ander veel lelijker. Je verwacht een passende empathische en gewenste reactie bij jouw situatie en belevingswereld en gaat volledig voorbij aan het gegeven dat die ander ook een mens is met al zijn beperkingen en eigen problemen en uitdagingen. 

Meesje schreef op 29-02-2024 om 11:51:

[..]

Nee, niet alle woorden en opmerkingen verdienen de schoonheidsprijs. Maar ik vind de eisen die sommigen stellen aan de communicatie van de ander veel lelijker. Je verwacht een passende empathische en gewenste reactie bij jouw situatie en belevingswereld en gaat volledig voorbij aan het gegeven dat die ander ook een mens is met al zijn beperkingen en eigen problemen en uitdagingen.

Mooi geformuleerd. Eisen stellen aan de communicatie. Lijkt wel alsof je maatwerk wil voor je eigen beleving. Misschien komt het uit zelfbetrekking? Tis maar een dooddoener, geen dealbreaker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.