Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Hond springt op tafels en bank


Treurniet schreef op 31-05-2022 om 09:52:

[..]

Wat mag niet, met de sleutelbos gooien?


Iets uit zichzelf pakken wat je hem niet expliciet hebt aangeboden. Een makkelijke regel; eigen initiatief is dus verboden. Alles is in huis van de baas en toestemming is dus altijd nodig.

Treurniet schreef op 31-05-2022 om 09:54:

Ik verveel mij het apepokken😜

Neem een jack Russell 🤣🤣

rionyriony schreef op 31-05-2022 om 09:54:

[..]

Iets uit zichzelf pakken wat je hem niet expliciet hebt aangeboden. Een makkelijke regel; eigen initiatief is dus verboden. Alles is in huis van de baas en toestemming is dus altijd nodig.

Jack Russells zijn gefokt om zelfstandig op pad te gaan en vossen uit hun holen te jagen. Vrees dat deze instelling je met een JR veel frustratie gaat opleveren.

Die sleutelbos wordt hier eigenlijk gebruikt als werpketting.
https://www.beestenspul.nl/artikel/werpketting/

Evaluna schreef op 31-05-2022 om 09:59:

[..]

Jack Russells zijn gefokt om zelfstandig op pad te gaan en vossen uit hun holen te jagen. Vrees dat deze instelling je met een JR veel frustratie gaat opleveren.

Het zal lastiger zijn. Toch mag ook de Jack Russell de prooi die hij voor je heeft gehaald niet zelf opvreten.

rionyriony schreef op 31-05-2022 om 10:00:

Die sleutelbos wordt hier eigenlijk gebruikt als werpketting.
https://www.beestenspul.nl/artikel/werpketting/

Ja, lijkt me niet verkeerd, tenminste als je niet raak gooit.

rionyriony schreef op 31-05-2022 om 09:54:

[..]

Iets uit zichzelf pakken wat je hem niet expliciet hebt aangeboden. Een makkelijke regel; eigen initiatief is dus verboden. Alles is in huis van de baas en toestemming is dus altijd nodig.

Als je zo in het leven staat kun je maar beter helemaal geen huisdieren nemen vind ik. Het zijn levende wezens, geen robotjes.

krijgt hij verder wel genoeg beweging en aandacht? Verveelt hij zich misschien?

Als je positief wilt trainen zou ik uit de buurt van de sleutelbos, plantenspuit en dominantiehandelingen blijven.
In jouw posts kan je eigenlijk duidelijk lezen waarom het mis blijft gaan.
Op de eerste plaats loont het jouw hond meer om op de bank/tafel te springen dan op de grond te blijven.
En wat nog belangrijker is, tijdens afwezigheid kan de hond ook gewoon op de bank/tafel springen.
Zolang de hond dit kan doen krijg je het hem niet afgeleerd.
Ongewenst gedrag afleren, zeker gedrag wat dus al een gewoonte is geworden aangezien hij het al een jaar doet, is moeilijk.
Ik kies er meestal voor om ongewenst gedrag om te buigen.
Dus ipv dat ik mijn hond iets afleer, leer ik hem gewenst gedrag aan wat ik net zolang herhaal totdat dit een (nieuwe) gewoonte is geworden.
In jouw geval begint dit dus bij het voorkomen dat hij op de bank/tafel kan als je afwezig bent.
Ben je wel thuis moet je er voor zorgen dat er niets op bank/tafel ligt wat hij wil onderzoeken.
Ga je hond belonen als hij "gewoon" met zijn 4 poten op de grond blijft.
Gaat hij uit zichzelf in de bench liggen, belonen.
Gaat hij op de grond liggen, belonen.
Ga zelf op de bank zitten en laat je hond naast je op de grond gaan liggen/zitten, zodra hij dit doet belonen.
Loopt de hond langs de bank/tafel zonder aanstalten te maken er op te springen, belonen enz..enz..
Je leert je hond hiermee dat het hem meer oplevert met 4 poten op de grond te blijven.
Wil hij aanstalten maken op de bank/tafel te springen, gooi een beloning naar de andere kant van de kamer, roep hem daarna weer bij je en laat hem naast de bank/tafel zitten en beloon.
Het springen op de bank/tafel moet hem niets meer opleveren dus mocht hij in een onbewaakt ogenblik op de bank/tafel liggen haal je hem daarvan af zonder iets tegen hem te zeggen (soms is het handig een halsband aan te laten zodat je hem altijd ergens af kunt vissen).
Zet hem op de grond en bekijk wat hij doet, kiest hij ervoor om dan maar op de grond te blijven en loopt hij bv weg of gaat hij liggen zou ik dat na een 10 tellen belonen (als hij ligt tussen zijn voorpoten, loopt hij rond gooi een brok door de kamer).
Je wilt namelijk voorkomen dat je hond de beloning gaat koppelen aan het afspringen van de bank/tafel, want als hij deze koppeling maakt wordt het een spelletje, spring op de bank, spring eraf en krijg brok.
Kiest hij ervoor direct weer op de bank/tafel te springen blijf je voorgaande stap herhalen, net zolang totdat je hond de juiste keuze maakt (met 4 poten op de grond blijven) en je na die 10 tellen kunt belonen voor dat gedrag.

Aangezien dit zelf aangeleerd (ongewenst) gedrag al meer dan een jaar aanwezig buig je dit niet in een middag om.
Je zal dit dus consequent vol moeten houden totdat je hond het gewenste gedrag als gewoonte heeft geleerd.

Dutchgirly schreef op 30-05-2022 om 20:46:

Gaat jouw hond de bench zo niet associëren met straf? Het moet juist een veilige plek zijn.

Ik heb geen tips, want dit probleem heb ik niet bij mijn jonge hond. Ik lees wel even mee, want wellicht werkt de gouden tip ook voor als mijn hond weer uit zijn dak gaat als de deurbel gaat. Dan werkt nee zeggen ook niet 🤣

Je hond heeft de deurbel gekoppeld aan een spannende situatie, wat zowel positief als negatief kan zijn.
Normaal gesproken kondigt de bel visite aan wat bij je hond meestal voor opwinding zorgt.
De deurbel is dus voor je hond de voorspeller hiervan geworden.
Wat je kan doen is het geluid van de deurbel koppelen aan iets lekkers, dus in plaats dat je hond in de opwinding schiet gaat hij rustig bij je zitten of leer je hem op zijn plaats te gaan zodra de bel klinkt.
De handeling hiervoor is niet heel moeilijk maar je moet hier wel even de tijd voor nemen, het is niet handig dit te gaan oefenen als er daadwerkelijk visite aan de deur staat.
Als je een draadloze deurbel hebt kan je dit alleen doen, zo niet heb je iemand nodig die een middag op je bel wil drukken 
Zorg dat je een sterke beloning hebt en druk op de bel, zodra de bel gaat en voor dat je hond blaft gaat de beloning erin (een paar beloningen achter elkaar) en dat doe je 648 keer 
Pakt je hond de beloning niet aan maar blaft hij, dan is je beloning niet sterk genoeg en zal je met iets beters moeten komen.
Wil je dat je hond op zijn plaats gaat als de bel gaat...
Druk op de bel, worst tegen hond zijn neus, leid hem naar zijn plaats en beloning erin (meerdere beloningen achter elkaar).
Dat 9587 keer doen en naarmate het beter gaat steeds minder gaan leiden, totdat bij de hond het kwartje is gevallen dat de deurbel betekent dat hij op zijn plaats moet gaan zitten/liggen.

Als je hond heel erg hysterisch op de bel reageert en daardoor moeilijk bereikbaar is kan je (als dat mogelijk is) je beltoon veranderen.
Als het goed is, is de nieuwe beltoon nog niet de voorspeller van iets.
In dat geval kan je nog makkelijker, via dezelfde manier, het gewenste gedrag aanleren.

Namensgebruikersnaam

Namensgebruikersnaam

31-05-2022 om 20:29 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties. We hebben echt heel veel geprobeerd.
herhalen herhalen herhalen doen we zeer consequent. Op de banken/tafels springen en snuffelen is al belonend genoeg voor hem. 
wandelen, aandacht en uitdaging is er denk ik écht genoeg voor hem. 
Tover-feetje hetgeen dat jij beschrijft deden we maar kan maar in bepaalde mate omdat je ook nog met andere dingen bezig bent/doet thuis. Bij hetgeen dat dagelijks mogelijk is aan ombuigen/ gewenst aanleren doet ongewenst gedrag niet ophouden. Het is te interessant voor hem. Hij mist geen beloning want op de bank/tafel springen is ook belonend (anders deed hij het niet).
Knikkers in blik en sleutelbos geprobeerd maar werken niet doordat Jack er niet van onder de indruk is. 
Accepteren dat het bij een leven met een jack hoort, kan, maar ik maak me zorgen om zijn pootjes. Springt ook zo van tafel af, 1 meter hoog… 

Plantenspuit wil ik gaan kopen zodat ik naast gedrag ombuigen, het ook iets minder aantrekkelijk kan maken omdat hij een waterstraal kan verwachten. Geen positief opvoeden natuurlijk maar hiermee kan ik leven.

Aluminiumfolie Werkte niet. Te ondernemend en uiteindelijk op aluminiumfolie kauwend aangetroffen…. 

Fijn dat er verschillende reacties zijn. Andere ideeën blijven welkom. 

Namensgebruikersnaam

Namensgebruikersnaam

31-05-2022 om 20:31 Topicstarter

iemand reageerde dat we misschien niet duidelijk genoeg zijn voor het ras met ‘positief opvoeden’. Dat zet me ook aan het denken merk ik…. Hij weet dat het niet mag,  er is alleen geen reden om het niet te doen

BrightEchidna89

BrightEchidna89

31-05-2022 om 21:48

Namensgebruikersnaam schreef op 31-05-2022 om 20:31:

iemand reageerde dat we misschien niet duidelijk genoeg zijn voor het ras met ‘positief opvoeden’. Dat zet me ook aan het denken merk ik…. Hij weet dat het niet mag, er is alleen geen reden om het niet te doen

Daarom: dominantie tonen.
Als het dier op tafel springt, hem eraf halen en bedwingen; net zoals een ouder het bij haar pup zou doen.

Bedankt voor je uitgebreide reactie Toverfee. Mijn hond koppelt inderdaad de bel aan bezoek en bezoek aan spelen en knuffelen. Dus als ze maar denkt dat er iemand komt dan gaat ze helemaal uit haar dak 🤣. De bel zelf veranderen gaat niet, het is zo'n ouderwetse klinkelbel, van metaal, niet zo'n zoemerding. Maar ik ga je tips met oefenen wel proberen. Bedankt voor het meedenken!

Valdemar schreef op 31-05-2022 om 21:48:

[..]

Daarom: dominantie tonen.
Als het dier op tafel springt, hem eraf halen en bedwingen; net zoals een ouder het bij haar pup zou doen.

De dominantietheorie is allang achterhaald.
Zelfs de bioloog, David Mech, die met deze theorie kwam erkent dat het geen gedegen onderzoek was.
Maar buiten dat hebben de meeste mensen de timing niet om op het juiste moment te corrigeren.
Dus als jij je hond aan het "bedwingen" bent is de kans heel groot dat de hond niet eens de link legt met zijn ongewenst gedrag.
Je hond ervaart angst en/of pijn en dat linkt hij wel aan de persoon die dat bij hem doet.
Daarnaast is het onmogelijk je hond te corrigeren zoals een ouderdier bij haar pup zou doen, daar moet je hond voor zijn.
Als jouw hond geweldig luistert dankzij jouw dominantiehandelingen, komt dat niet omdat je zo'n goede roedelleider bent.
Je hond luistert omdat hij angst heeft en bang is voor een pijnprikkel.
Ieder zijn ding, maar zo wil ik niet met mijn honden omgaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.