Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Hoe oud ben je?

op de een of andere manier heb ik het idee dat de gemiddelde leeftijd hier relatief hoog ligt. Dus ik ben benieuwd! Hoe oud zijn jullie? 

Peiling

Hoe oud ben je?
216 stemmen
0%
9%
41%
23%
20%
5%
1%

Bezoeker schreef op 28-08-2021 om 18:43:

Vandaag 39 geworden, maar voel me niet oud hoor!

Gefeliciteerd 
Ik ben dit jaar 50 geworden en voel me ook niet oud (nou ja, soms wel  ).
Het uitspreken of hier delen vind ik dan wel weer confronterend...de afgelopen 30 jaar zijn gevlogen 

Ik ben nog een week 48. 

Bezoeker schreef op 28-08-2021 om 18:43:

Vandaag 39 geworden, maar voel me niet oud hoor!

Gefeliciteerd

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

29-08-2021 om 01:38

Nee schreef op 28-08-2021 om 12:48:

Als ik in real life mensen van 55+ digitaal bezig zie dan vind ik het me ook moeilijk voor te stellen dat ze op een forum zitten bril op, bril af, paniek bij een foutmelding, privéberichten openbaar plaatsen, facebookmoppen, alles gaat langzaam en omslachtig. Meestal wordt er gefocust om een bepaalde site onder de knie te krijgen, en dat is dan ook de enige plek waar ze zich snel kunnen navigeren. O ja en ipv gewoon de naam van een website in te typen, gaan ze eerst naar “google.nl”. En als ze in google zijn proberen ze “youtube” in te typen. Maken ze een typfout “youtibe” en ipv gewoon op enter te drukken omdat spelling zichzelf wel corrigeert, gaan ze het zelf corrigeren. Daar zit je dan naast en het duurt zo lang, en dat allemaal omdat ze je één of ander oubollig filmpje willen laten zien. Van vijftien minuten. Ondertussen krijg je wel thee en een koekje, dat wel.
Dit was m’n roast dankjewel

Geweldig beschreven! 

Wattenbolleke

Wattenbolleke

29-08-2021 om 04:44 Topicstarter

swipen, echt nog nooit van gehoord!

weten jullie nog, dat sms’en op een oude Nokia. Konden jullie dat ook zo razendsnel? In mijn gedachten denk ik soms nog steeds in die ‘taal’. Dat ik de woorden in m’n hoofd op zo’n toetsenbordje type bedoel ik dan. Zonder dat ik een berichtje aan het maken ben.

iPhone doe ik nu trouwens met een wijsvinger en een duim. 2 duimen kan ik niet hoor, hoe hou je je telefoon dan vast?😆

Nee schreef op 28-08-2021 om 12:48:

Als ik in real life mensen van 55+ digitaal bezig zie dan vind ik het me ook moeilijk voor te stellen dat ze op een forum zitten bril op, bril af, paniek bij een foutmelding, privéberichten openbaar plaatsen, facebookmoppen, alles gaat langzaam en omslachtig. Meestal wordt er gefocust om een bepaalde site onder de knie te krijgen, en dat is dan ook de enige plek waar ze zich snel kunnen navigeren. O ja en ipv gewoon de naam van een website in te typen, gaan ze eerst naar “google.nl. En als ze in google zijn proberen ze “youtube” in te typen. Maken ze een typfout “youtibe” en ipv gewoon op enter te drukken omdat spelling zichzelf wel corrigeert, gaan ze het zelf corrigeren. Daar zit je dan naast en het duurt zo lang, en dat allemaal omdat ze je één of ander oubollig filmpje willen laten zien. Van vijftien minuten. Ondertussen krijg je wel thee en een koekje, dat wel.
Dit was m’n roast dankjewel

Allemaal nee

Het is typefout, en niet typfout. Dus misschien tijd om je spellingcontrole te gebruiken.

Categorie relatief oud hier (nog geen 55+) 

Wel de generatie die meestal in een restaurant of op een terras,met degene praat waarmee je daar bent, ipv nonstop op je mobieltje te zitten.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

29-08-2021 om 07:39

Wattenbolleke schreef op 29-08-2021 om 04:44:

swipen, echt nog nooit van gehoord!

weten jullie nog, dat sms’en op een oude Nokia. Konden jullie dat ook zo razendsnel? In mijn gedachten denk ik soms nog steeds in die ‘taal’. Dat ik de woorden in m’n hoofd op zo’n toetsenbordje type bedoel ik dan. Zonder dat ik een berichtje aan het maken ben.

iPhone doe ik nu trouwens met een wijsvinger en een duim. 2 duimen kan ik niet hoor, hoe hou je je telefoon dan vast?😆

Met 2 handen vasthouden, vingers onder de telefoon, dan heb je je beide duimen vrij om te typen.

https://eend.nl/blog/mobieltjes-in-het-wild
Even naar beneden scrollen, dan zie je een foto. Ik typ zoals die knul links.

leuk stukje om te lezen coreopsis 
Ik heb hem vast als dat meisje, maar telefoon in de rechterhand en typen met mijn linker wijsvinger (ben links)

Duurt typen met je wijsvinger niet super lang? Ik verbaas me over hoeveel mensen hier zeggen dat te doen. Ik typ met twee duimen. Vind het wel ook irritant dat de telefoons steeds groter zijn worden. Typte eerder alleen met m'n rechterduim.
Ben trouwens 32. En ik kan dan weer niet goed typen op een toetsenbord.. Wel snel, maar gebruik maar drie of vier vingers van de tien 

NinjeTurtle schreef op 29-08-2021 om 06:24:

[..]

Allemaal nee

Het is typefout, en niet typfout. Dus misschien tijd om je spellingcontrole te gebruiken.

Categorie relatief oud hier (nog geen 55+)

Wel de generatie die meestal in een restaurant of op een terras,met degene praat waarmee je daar bent, ipv nonstop op je mobieltje te zitten.

Nee hoor, man (60+) en ik (55) maken ons tot beider tevredenheid regelmatig schuldig aan.

Auwereel schreef op 29-08-2021 om 08:58:

[..]

Nee hoor, man (60+) en ik (55) maken ons tot beider tevredenheid regelmatig schuldig aan.

Ik dacht ik generaliseert even terug 

Wattenbolleke

Wattenbolleke

29-08-2021 om 11:24 Topicstarter

Coreopsis schreef op 29-08-2021 om 07:39:

[..]

Met 2 handen vasthouden, vingers onder de telefoon, dan heb je je beide duimen vrij om te typen.

https://eend.nl/blog/mobieltjes-in-het-wild
Even naar beneden scrollen, dan zie je een foto. Ik typ zoals die knul links.

Oh grappig. Dat doe ik ook wel. Maar vannacht lag ik in bed. En dan werkt dat blijkbaar niet 

De generatie 55+ heeft toch heel bewust de opkomst van internet meegemaakt?
Ik ben 40 en toen eind middelbare school er gerept werd over het world wide web dacht ik dat dat toch nooit iets kon worden. 
Op het HBO kregen we een emailadres en kon je in speciale lokalen in een tussenuur gaan browser. Geld voor een eigen pc om te gaan internetten had ik als studentje niet. Die dertigers boven mij wel. Werk werd gedigitaliseerd. Had ik nog niet zo mee te maken, buiten de komst van blackboard (ik wilde m'n rooster gewoon op papier!) maar in het werkende leven ging dit veel sneller denk ik? Dus is het niet zo dat juist de generatie 50+ behoorlijk internetvaardig zou moeten zijn als het gaat om de simpele zoekopdrachten ed? Dat ze TikTok niet bijhouden a la. TikTok is vast ook alweer ouderwets 😉

Mijn ouders zijn 65+ en die tikken idd met hun wijsvinger letter voor letter in de adresbalk. Die namen wel internet maar deden daar weinig mee omdat hun kinderen de hele dag zaten te MSN'en. 

Hier 34. Ik typ met mijn duimen op mijn telefoon (ik zou ook niet weten hoe anders) en 10 vingers op de laptop. Voor alle computervragen komen mijn collega's bij mij. Maar verder eigenlijk redelijk ouderwets. Ik sta in de rij bij de kassa in de supermarkt en stop mijn pinpas nog gewoon in het apparaat. 

het ligt aan de plaats waar je toen zat hoe hard je aan de slag moest met het internet. Voor mijn werk was/is het essentieel, dus ik ben er zo ingerold 25 jaar geleden. En omdat ik dan toch aan het werk was op het internet, ligt "surfen op het internet" in mijn vrije tijd en dan blijven hangen op fora, voor de hand. En zie dan nog maar eens van die verslaving af te komen! Zeker nu met de Coronacrisis zou een bionisch brein zodat je zonder typen aan het internet hangt, wel praktisch zijn! Hoewel, dat gaat wel erg richting The Borg... https://en.m.wikipedia.org/wiki/Borg

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.