Huiskamer
Lollypopje
09-07-2021 om 11:15
Het grote borduurtopic (gesloten)
De titel is misschien wat overdreven want geen idee of dit een groot topic wordt, maar het bekt wel lekker
Wie borduurt er ook? Welke stijl of techniek gebruik je (kruissteek, blackwork/lijnwerk, embroidery/vrij borduren)? Wat voor patronen maak je het liefst en waar haal je ze vandaan? Wat is je huidige project?
Borduren, hoe doe je dat eigenlijk?
https://irisborduurt.nl/info/kruissteek-borduren/
https://youtube.com/c/SonovaStitchKleine webshops met pakketten en benodigdheden
https://www.hobbydoityourself.nl/c-5102529/borduren-overig/
Webshops voor patronen
https://thegeekystitchingco.com/product-category/pdf-patterns/
Gratis patronen
https://www.dmc.com/uk/free-patterns-5041,type-of-stitch-cross-stitch-277/
Nuttige apps
Patternkeeper: Hier kun je (de meeste) pdf patronen in uploaden en bijhouden (alleen voor android)
Tread Stash: Hierin kun je makkelijk bijhouden welke garen je hebt en welke op je boodschappenlijstje staan
Leuke Facebook groepen
WTFYW Just The Stitch
Snarky & Nerdy Cross Stitching
Snarky & Modern (S&M) Embroidery and Cross Stitch
p.s. ik heb geen aandelen in de genoemde websites Heb je aanvullingen, deel gerust in het topic
Lollypopje
30-12-2021 om 12:19
alhambra schreef op 30-12-2021 om 12:18:
lollypopje, bedoel je met een vakje 10x10 steken?
Nee 1x1. Een backstitch van 30 wordt me wat te gortig (en ook nog nooit een patroon gehad waar ik zoveel in één richting had)
alhambra
30-12-2021 om 12:21
Lollypopje schreef op 30-12-2021 om 12:19:
[..]
Nee 1x1. Een backstitch van 30 wordt me wat te gortig (en ook nog nooit een patroon gehad waar ik zoveel in één richting had)
Ik hier wel dus vandaar mijn vraag. De langste is 60 vakjes.
Lollypopje
30-12-2021 om 12:24
alhambra schreef op 30-12-2021 om 12:21:
[..]
Ik hier wel dus vandaar mijn vraag. De langste is 60 vakjes.
Ah okee. Bij zulke lange doe ik meestal per kruisje, omdat je het dan meer gelijkmatig krijgt.
Maar stel ik moet een klein stukje doen, zoals bij dat Beertje, dan trek ik hem gerust een paar vakjes door. Zeker als het bijvoorbeeld schuin 3 opzij en 1 omhoog is. Dan is het makkelijker en netter hem door te trekken dan bij elk vakje tussen de gaatjes te gaan pielen en probeten een rechte lijn te krijgen.
Dus eigenlijk doe ik maar wat en dat een beetje op gevoel
Mayosate
30-12-2021 om 15:07
Lollypopje schreef op 30-12-2021 om 12:24:
[..]
Ah okee. Bij zulke lange doe ik meestal per kruisje, omdat je het dan meer gelijkmatig krijgt.
Maar stel ik moet een klein stukje doen, zoals bij dat Beertje, dan trek ik hem gerust een paar vakjes door. Zeker als het bijvoorbeeld schuin 3 opzij en 1 omhoog is. Dan is het makkelijker en netter hem door te trekken dan bij elk vakje tussen de gaatjes te gaan pielen en probeten een rechte lijn te krijgen.
Dus eigenlijk doe ik maar wat en dat een beetje op gevoel
En hoe zorg je er voor dat het niet weer uit het vakje floept? Dat heb ik nu steeds. Maar knoopjes wil ik eigenlijk voorkomen. Vraag me af hoe andere dit oplossen met die eerste en laatste steek bij de back sticht
Lollypopje
30-12-2021 om 15:18
Mayosate schreef op 30-12-2021 om 15:07:
[..]
En hoe zorg je er voor dat het niet weer uit het vakje floept? Dat heb ik nu steeds. Maar knoopjes wil ik eigenlijk voorkomen. Vraag me af hoe andere dit oplossen met die eerste en laatste steek bij de back sticht
Ik ben een barbaar en begin met een knoopje
Afhechten doe ik door hem aan de achterkant door een paar steekjes te halen. Zo zou je in theorie ook kunnem beginnen.
alhambra
30-12-2021 om 16:53
hmm. Ik ben bezig met de backstitches.
Ik wil eigelijk iedere 2 vakjes terug maar dat lukt niet want dan moet ik ergens mikken waar geen gat zit. Daarom ga ik nu van "gat-punt" naar "gat-punt". Dat lukt maar dan zijn de bsckstiches van verschillende lengtes...
Lollypopje
30-12-2021 om 16:59
alhambra schreef op 30-12-2021 om 16:53:
hmm. Ik ben bezig met de backstitches.
Ik wil eigelijk iedere 2 vakjes terug maar dat lukt niet want dan moet ik ergens mikken waar geen gat zit. Daarom ga ik nu van "gat-punt" naar "gat-punt". Dat lukt maar dan zijn de bsckstiches van verschillende lengtes...
Omdat je begint tussen de gaten?
Dan misschien alleen de eerste iets langer of korter doen, zodat je daartussen in elk geval gelijke lengte hebt en het geen gepiel is?
alhambra
30-12-2021 om 17:06
Lollypopje schreef op 30-12-2021 om 16:59:
[..]
Omdat je begint tussen de gaten?
Dan misschien alleen de eerste iets langer of korter doen, zodat je daartussen in elk geval gelijke lengte hebt en het geen gepiel is?
Nee ik begin op een mooie plek. Precies waar een gat is. En dan ga ik door tot waar ik als eerste weer precies een gat heb. In plaats van mijn eerdere plan om na iedere twee vakjes terug te steken.
Het ziet er wel oké uit maar ik had iets anders in gedachten.
Lollypopje
30-12-2021 om 17:09
alhambra schreef op 30-12-2021 om 17:06:
[..]
Nee ik begin op een mooie plek. Precies waar een gat is. En dan ga ik door tot waar ik als eerste weer precies een gat heb. In plaats van mijn eerdere plan om na iedere twee vakjes terug te steken.
Het ziet er wel oké uit maar ik had iets anders in gedachten.
Oh wacht het was zeker een schuine lijn? Dan snap ik je
alhambra
30-12-2021 om 17:11
Lollypopje schreef op 30-12-2021 om 17:09:
[..]
Oh wacht het was zeker een schuine lijn? Dan snap ik je
Ja het zijn voornamelijk schuine lijnen. Behalve de hele lange, die zijn recht
Lollypopje
30-12-2021 om 17:12
alhambra schreef op 30-12-2021 om 17:11:
[..]
Ja het zijn voornamelijk schuine lijnen. Behalve de hele lange, die zijn recht
Die zijn rottig inderdaad.
alhambra
30-12-2021 om 17:15
Ik heb besloten om het ermee te doen. Het geheel komt toch in een lijst dus dan kan het nergens heen als het wat losser is.
Bovendien is dit mijn eerste grote project dus ik gun het mezelf, ha ha!
Lollypopje
31-12-2021 om 20:00
Ik ben trouwens wel nieuwsgierig op facebook groepen lijk ik vrij uniek dat ik in de hand borduur. Doen anderen dat hier ook of toch liever een ring, q-snap of iets anders? En waarom?
Ik heb een ring geprobeerd, maar hij lag gewoon niet lekker in de hand en ik kan dan niet lekker door borduren. In hand kom ik meer in een flow als ik langere rijen doe. Komt denk ik ook omdat ik 12 was toen ik voor het eerst leerde borduren en het toen in de hand deed. En daarna misschien 20 jaar niet, maar dat zit er dan toch in