Huiskamer
Doemijdieglazenbol
29-10-2023 om 18:31
Gewoontes waarvan je blij bent dat die zijn veranderd
terwijl ik dit topic bedenk wil ik bijna een pooltje maken over wat er ter berde gebracht gaat worden, maar dat houd ik nog even in.
Van welke gewoontes waarmee je bent opgegroeid, ben je blij dat ze veranderd zijn?
ik trap af; als kind “moest” ik mijn ooms en tantes zoenen. Ze zijn met veel. Mijn ouders legden het bij ons en hun siblings neer. Maar als kind weet je dat je je eigenlijk moet conformeren aan die zoenen en knuffels.
ik merk dat tegenwoordig de high five bij kinderen meer default is (in mijn omgeving). En dat vind ik fantastisch! Veel minder indringend. En het smelt mijn hart toch dat de kleuter me vandaag een high five gaf, maar ook riep; ik wil een knuffel! ❤️
joky
29-10-2023 om 18:40
Al dat gezoen hoeft van mij ook niet .als het spontaan komt zoals de laatste keer bij de kleine van mijn nichtje .dat ze met twee handjes mijn gezicht pakt en mij n kusje geeft .vind ik zo schattig ❤️maar de hele dag knuffelen hoeft ze van mij niet hoe leuk ik het ook vind .
Herfstappeltaart
29-10-2023 om 18:42
De gewoonte dat je als volwassen kind geacht werd elk weekend bij je ouders op de koffie te gaan. Mijn kinderen doen dat niet en dat vinden wij helemaal prima. Ik ben zelf ook graag vrij van verplichtingen op zaterdag en zondag.
Doemijdieglazenbol
29-10-2023 om 18:43
ik gooi dingen snel op metaniveau, vandaar de insteek in dit topic. Maar inderdaad, mijn ooms (meer dan mijn tantes) vonden het superleuk om mijn afkeer van zoenen te beantwoorden met enorme dikke kledders van kussen. Zo grappig. Dat wil ik dus echt nooit doen. Maar als een kind dat graag van mij wil, dan smelt mijn hart.
maar lang niet alle kinderen in mijn omgeving willen dat altijd. En ik fluit ouders de hun kinderen wel aansporen terug. Het zijn er echter niet zoveel meer als 30-40 jaar geleden. En die nieuwe gewoonte vind ik mooi.
Herfstappeltaart
29-10-2023 om 18:45
joky schreef op 29-10-2023 om 18:40:
Al dat gezoen hoeft van mij ook niet .als het spontaan komt zoals de laatste keer bij de kleine van mijn nichtje .dat ze met twee handjes mijn gezicht pakt en mij n kusje geeft .vind ik zo schattig ❤️maar de hele dag knuffelen hoeft ze van mij niet hoe leuk ik het ook vind .
Ik doe dat zelfs niet bij mijn kleinkinderen van 4 en 2. Ze kruipen zelf bij me op schoot maar ik dring niks op hoor. Als we ze thuisbrengen na het oppassen krijgen ze ook een high-five
_Audrey
29-10-2023 om 18:48
Wat ik gelukkig nooit meer zie: kringverjaardagen. En dan het hele rondje rond iedereen moeten feliciteren. Wat was dat stom!!
Ranjemeteenrietje
29-10-2023 om 18:51
Mijn kinderen hoeven inderdaad geen verplichte zoenen of knuffels te geven. Wel gedag zeggen, maar dat kan met een high five, knuffel of zwaai. Net waar ze op dat moment behoefte aan hebben. Zo kreeg ik net bij afzetten kleuter ook geen knuffel, prima. Bij thuiskomst werd ik dan wel weer platgeknuffeld. Heerlijk.
Ik vind dat thuiswerken tegenwoordig makkelijker kan ook heel fijn. Niet dat ik dat met mijn werk kan, maar het scheelt toch in aantal files op de weg en man die zo gemakkelijker de kinderen op tijd kan halen als ik wel in de file sta.
Doemijdieglazenbol
29-10-2023 om 18:51
_Audrey schreef op 29-10-2023 om 18:48:
Wat ik gelukkig nooit meer zie: kringverjaardagen. En dan het hele rondje rond iedereen moeten feliciteren. Wat was dat stom!!
Jaaaaaa! Die ook. ze zijn er nog wel. Ik weet ze voor mezelf genoeg te ontregelen (buiten/keuken) om leefbaar te houden en anders ben ik snel weg. Dutch circle of death.
_Audrey
29-10-2023 om 18:52
Doemijdieglazenbol schreef op 29-10-2023 om 18:51:
[..]
Jaaaaaa! Die ook. ze zijn er nog wel. Ik weet ze voor mezelf genoeg te ontregelen (buiten/keuken) om leefbaar te houden en anders ben ik snel weg. Dutch circle of death.
Herfstappeltaart
29-10-2023 om 18:54
_Audrey schreef op 29-10-2023 om 18:48:
Als wij een verjaardag vieren komen er wat vrienden en familie langs en dan eten we een stuk taart met een bakje koffie en daarna borrel met lekkers. En ja....dan zitten we min of meer in een kring hahahaha. Iedereen feliciteren doe we dan weer niet, meestal een zwaai naar iedereen.
Doemijdieglazenbol
29-10-2023 om 18:54
_Audrey schreef op 29-10-2023 om 18:52:
[..]
zo noemen expats dat. Die ben ik best wel veel tegengekomen in mijn leven
_Audrey
29-10-2023 om 18:58
Doemijdieglazenbol schreef op 29-10-2023 om 18:54:
[..]
zo noemen expats dat. Die ben ik best wel veel tegengekomen in mijn leven
Ik vind 'm geweldig
De enige expats die ik ken zijn de nieuwe buren die hier sinds een paar maanden wonen, maar die heb ik nog niet gesproken over verjaardagen
FancyDuck29
29-10-2023 om 19:48
dat je overal wat van moet vinden. Wij zijn in een nogal veroordelend huishouden opgegroeid. Echt een verademing om erachter te komen dat de meeste dingen gewoon zijn en dat maar sommige dingen om je mening vragen.
iedereen feliciteren met de jarige, super suf.
elke avond voor de tv zitten. Ik vond het best een eye opener dat de dag na het avond eten niet voor iedereen afgelopen is.
KillerQueen
29-10-2023 om 19:49
Binnenshuis en in de auto roken. Tenminste, ik ken niemand (met kinderen) die dat nog doet.
Toen ik een kind was, moest ik na het eten de sigaretten voor mijn moeder, de shag voor mijn vader en een asbak pakken. En voor mezelf een bakje yoghurt of vla. Op een gegeven moment vroeg ik: "vinden jullie het niet vervelend als ik eet terwijl jullie roken?" Toen konden ze wachten tot ik klaar was met mijn toetje.
En ze rookten ook in de auto. Mijn vader kon zelfs een sjaggie draaien tijdens het rijden, dan 'stuurde' hij met zijn been. Ze deden dan wel een raampje open, zodat je het koud had én in de rook zat.
Doordat mijn ouders dit deden, en ik het zó vies vond, ben ik zelf nooit gaan roken, zelfs geen hijsje geprobeerd.
Bakblik
29-10-2023 om 19:54
Dat de gewoonte van iedereen maar begroeten met kussen sinds corona een flink stuk minder is geworden.
wild-flower
29-10-2023 om 20:01
Doemijdieglazenbol schreef op 29-10-2023 om 18:51:
Dutch circle of death.
Jaaa , zo grappig hoe buitenlanders naar een Nederlandse verjaardag kijken
https://dutchreview.com/culture/dutch-birthday-traditions/
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.