Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

17-02-2024 om 12:14

Een 🌞 zaterdagmiddag vraagje

Wat was jou leukste kinderboek?


Bakblik schreef op 18-02-2024 om 10:14:

[..]

Ik ben 50 plus. Zat net op school toen Pluk van de petteflet uitkwam. Die is tijdloos. Ik had hem zelf nietnaar heb hem voor mijn kinderen wel gekocht. Ook Jip en Janneke is een soort tijdloos.

Mijn. Kinderboeken heb ik allemaal nog maar daar zijn 2 spellingscorrecties overheen gegaan dat las moeilijk voor de kinderen. Wel geprobeerd met Wipneus en Pim en Pinkeltje maar het las niet.

Van de olijke tweeling zijn hertalingen gemaakt, de dochter van mijn vriendin las dat graag mijn dochter niet. Die had er niets mee.

Beide kinderen hebben Dagboek van Ander Frank gelezen voor de lijst maar ook in een hertaling. Ik las nog moeiteloos het boek van mijn moeder begin jaren 80. Toen waren er nog geen spellingscorrecties geweest.

Pluk van de Petteflet werd bij mij op de kleuterschool voorgelezen, dus ik denk dat ik net 2 jaar jonger ben.

Maar zijn er zo veel spellingshervormingen geweest sinds die tijd?

De enige grote hervorming betreft de tussen-N (en daarmee ben ik het niet eens).
Misschien is wel eens een c door een k vervangen?

haarklover schreef op 18-02-2024 om 10:45:

[..]

Pluk van de Petteflet werd bij mij op de kleuterschool voorgelezen, dus ik denk dat ik net 2 jaar jonger ben.

Maar zijn er zo veel spellingshervormingen geweest sinds die tijd?

De enige grote hervorming betreft de tussen-N (en daarmee ben ik het niet eens).
Misschien is wel eens een c door een k vervangen?

E-met-puntjes is nu vaak een  tussenstreepje. 

Ik begrijp het niet, ik snap het niet en mijn score bij het Groot Dictee kelderde...

Mama-Inge schreef op 18-02-2024 om 08:53:

[..]

Ja die serie van manege picadero heb ik nog op zolder liggen. Heb een heleboel paarden boeken gelezen vroeger, mijn favoriet was de Bianca serie.

Ik las (en lees nog steeds) heel veel en zie veel terug in wat hier al geplaatst is, Thea Beckman, Jan Terlouw

Bianca serie heb ik even opgezocht, die heb ik ook wel gelezen, waarschijnlijk geleend van de bieb destijds.

haarklover schreef op 18-02-2024 om 10:45:

[..]

Pluk van de Petteflet werd bij mij op de kleuterschool voorgelezen, dus ik denk dat ik net 2 jaar jonger ben.

Maar zijn er zo veel spellingshervormingen geweest sinds die tijd?

De enige grote hervorming betreft de tussen-N (en daarmee ben ik het niet eens).
Misschien is wel eens een c door een k vervangen?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Nederlandse_spelling

Wikipedia is geen wetenschappelijke bron dat weet ik maar hier wel aangegeven hoe vaak de spelling is aangepast. 

Ik leerde lezen vanaf 1973 en mijn kinderen vanaf 2006. Er was dus wel enig verschil. 

Bakblik schreef op 18-02-2024 om 11:04:

[..]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Nederlandse_spelling

Wikipedia is geen wetenschappelijke bron dat weet ik maar hier wel aangegeven hoe vaak de spelling is aangepast.

Ik leerde lezen vanaf 1973 en mijn kinderen vanaf 2006. Er was dus wel enig verschil.

Als jij voorleest, lees je toch gewoon met jouw aangeleerde spelling? En anders lees je toch over oude/ nieuwe spelling heen? 

Mevrouw75 schreef op 18-02-2024 om 11:25:

[..]

Als jij voorleest, lees je toch gewoon met jouw aangeleerde spelling? En anders lees je toch over oude/ nieuwe spelling heen?

Met voorlezen maakt het niet uit inderdaad, dat lukt wel.  Mijn kinderen zaten al heel snel mee te lezen en vooral oudste kon nog weleens zelf verder lezen als ik vond dat ze moest gaan slapen.

Mevrouw75 schreef op 18-02-2024 om 10:22:

[..]

Het is toch ook de vraag wat jouw favoriete kinderboek is?

Ik heb trouwens, op verzoek van kind, járen om en om Het grote boek van Madelief én de Grote Kleine Kapitein voor moeten lezen, we kregen er weleens een ander boek tussen, maar daarna moest en zou een van deze twee weer verteld worden. Nu wil ze alle Roald Dahls horen, maar ook de Magische Apotheek, Mortigan Crow boeken, alles van David Walliams. Ándere Paul Biegels en Astrid Lindgrens deden het ook goed. Weinig boeken zorgen voor zulk aandachtig meeleven als deze twee. Ze lezen ook erg goed voor, het ritme is fantastisch bij deze twee schrijvers (en vertaler dan)

Op de een of andere manier wil ze niet Lampje of films die nergens draaien horen.

Juist daarom, als daar boeken uit de oude doos neergezet worden, zegt dat wat over degene die post, of over de boeken?

mut

mut

18-02-2024 om 12:42

58 met toen ik op de lagere school een familielid dat bij een bibliotheek werkte en vaak afgeschreven boeken meenam. Daar zaten vaak wat oudere boeken tussen.

Auwereel schreef op 18-02-2024 om 09:47:

Ik ben eigenlijk best benieuwd hoe oud iedereen is, want ik ze veel boeken die al langer geleden geschreven zijn. Zijn het boeken die lang meegaan, naar de volgende generatie, of is iedereen van ongeveer mijn leeftijd, 50+?

Misschien een volgende topic, voor Ouders, welke boeken lees je je kind voor.

Ik ben begin 40. 

Lees nu veel jeugdboeken van nu maar dat was imo de vraag niet, las hem als: wat je als kind het mooiste boek vond. 

Auwereel schreef op 18-02-2024 om 09:47:

Ik ben eigenlijk best benieuwd hoe oud iedereen is, want ik ze veel boeken die al langer geleden geschreven zijn. Zijn het boeken die lang meegaan, naar de volgende generatie, of is iedereen van ongeveer mijn leeftijd, 50+?

Misschien een volgende topic, voor Ouders, welke boeken lees je je kind voor.

66😉

Poezenmeisje schreef op 18-02-2024 om 10:19:

50+

Zoon heeft met plezier Oorlogswinter en Turks Fruit gelezen voor zijn lijst.

Ik ben 58 en ik heb vroeger ook Turks Fruit gelezen voor mijn boekenlijst. Het was ook het enige boek die ik echt gelezen heb. We moesten er 10 lezen. De andere 9 heb ik een  samenvatting gelezen.

mut

mut

18-02-2024 om 14:32

Lezen voor de lijst: misschien een nieuw draadje? Wij moesten er 25 voor Nederlands, 12 voor de moderne talen en 6 voor geschiedenis

haarklover schreef op 18-02-2024 om 10:45:

[..]



Maar zijn er zo veel spellingshervormingen geweest sinds die tijd?

De enige grote hervorming betreft de tussen-N (en daarmee ben ik het niet eens).
Misschien is wel eens een c door een k vervangen?

Niet alleen spellingshervormingen. Maar ik heb later toen ik volwassen was wel eens een nieuwere druk van de olijke tweeling gelezen en daarin werd de matrone de directrice genoemd. Wat ze natuurlijk niet was, want de matrone was de huishoudster. En dat vond ik zo vervelend om te lezen, ik ging maar weer gauw op de oudere versies over.

Ik las trouwens ook heel graag de boeken over Pitty, de olijke tweeling, de Merel boeken, de Polly boeken en de Annemieke van Oven boeken, allemaal van Anneke Bloemen.
En natuurlijk Joop ter Heul!
Kennen jullie dit boek? https://www.bol.com/nl/nl/p/meisjesboeken-van-weleer/9200000052047737/?Referrer=ADVNLGOO002008J-S--9200000052047737&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIx6LP8YK1hAMVs5GDBx1MAg1iEAQYASABEgJuKPD_BwE

Ik ben 71, en soms best jaloers op de YA boeken. Vooral de fantasy, volgens mij bestond dat vroeger niet. Sprookjes waren voor kinderen en daarna de tweelingen en kostscholen, dolle freuletje en dan Marjoleintje op de huishoudschool, en dat genre. Joop ter Heul, die eigenlijk ook best braaf was, als je er op terugkijkt. 
In de kinderboeken waren trouwens wel veel gehandicapte of kinderen waarvan minimaal een ouder overleden was. (tegenwoordig zijn de ouders waarschijnlijk gescheiden).

De meeste kinderboeken uit mijn tijd zijn nu bijna onleesbaar wegens enorm traag. Mariska de circusprinses, bedenk ik me nu. o zo zielig. Vondeling of geroofd, dat weet ik niet meer, kwam in circus terecht. Jaren geleden kwam ik nog een deeltje tegen. stukje gelezen. eerste hoofdsuk was in 5 zinnen samen te vatten.

Joop ter Heul, ook herlezen, en dat is nog goed te doen. Oke je kunt je nu niet meer voorstellen dat alles rondom vader draaide in huis, dat die het eerste en het laatste woord had, maar de schrijfstijl is nog prima

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.