Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Diner, tafelschikking

Peiling

Welke schikking eerst?
28 stemmen
21%
79%

Ik sluit me aan bij de meerderheid. Ik zit het liefst bij mensen die ik ken. Ik zou er niet op zitten te wachten om van die beleefdheidsgesprekjes te moeten houden met mensen die ik niet ken en daarna waarschijnlijk nooit meer zie. 

Meander schreef op 26-05-2022 om 15:47:

Wij dachten de mensen er een plezier mee te doen. De hele avond dezelfde mensen naast je, dan is een wisseling totch wel fijn? Tja, of niet dus😅

Je kiest toch je eigen vrienden uit om naast te zitten? Ik zou not amused zijn als ik tijdens zo'n verplicht nummertje ook nog niet bij degene mag zitten waar ik een klik mee heb. De feestvarkens hebben immers nauwelijks tijd voor iedere gast afzonderlijk dus gun ze hun vertrouwde personen aan hun tafel ipv ze met onbekenden op te zadelen.

geen van beiden, ze gaan toch zelf wel verplaatsen als ze ergens anders willen zitten. Het is geen staatsdiner.

Vaste plaatsen & ook niet wisselen is met name voor degenen die het organiseren (bruidspaar vermoedelijk) niet zo leuk. Ik heb ook enkele keren een diner gegeven, zonder tafelschikking. Dan zat een deel van de familie aan het einde van de tafel, de schoonfamilie een ander stuk, vrienden bij elkaar. Een paar kleine eilandjes. En zelf zit je ook alleen bij je oude schoonmoeder en je eigen man, die je elke dag al ziet. 
Je bezorgt anderen een prima avondje, maar eten in een klein groepje met mensen die je al kent...is best leuk maar niet heel verrassend. Dit is wel wat vrijwel alle mensen het liefste kiezen (zie reacties).

Mijn oplossing: vrije plaatskeuze, waarbij je al aangeeft dat het bruidspaar graag af en toe zelf van plaats wil wisselen om zo iedereen te kunnen spreken. Waarschijnlijk is het dan wel het beste dat er een rijtje één plaats verschuift (en dat is nog wel te doen voor ze, zowel praktisch als qua verandering van mensen: nauwelijks).

Op 't moment dat ik halverwege moet wisselen naar totaal onbekenden heb ik toch écht ineens héél erge hoofdpijn en ben naar huis. En ik zal duidelijk vast niet de enige zijn.

Zit je daar met halflege tafels.

Ted68 schreef op 26-05-2022 om 16:56:

Vreselijk tafelschikking. Heb je tafels waarhet heel gezellig is, en tafels waar het niet klikt....

Als je familie X bij elkaar zet en familie Y ook bij elkaar zet en dan nog een vriendentafel Z bij elkaar gooit zal het nog geen totale ramp zijn.

Maar als je nadien X, Y en Z door elkaar gooit zit zo'n beetje iedereen daar tegen zijn zin.

Met 50 man gooi je desnoods X1 en X2 nog door elkaar.

Maar ik zou het tout court al niets vinden om halverwege het feest te moeten verkassen. Dit is mijn plekje waar ik zoveel op smos als ik wil .

Ik neem aan dat ik niet ook nog het tafellaken, mijn glas en mijn servet mag meeslepen naar dat nieuwe plekje. Kan ik uit andermans glas gaan drinken, met andermans bestek, met een tafellaken dat al gebruikt is.

Jee, dat is wel een heel sterke afkeer Marty! Angst?, of in ieder geval afkeer van onbekenden, erg graag bij het vertrouwde blijven. 
Ik zou het best leuk vinden, wisselen, dus ik zou dat helemaal niet hebben, al snap ik sommige reacties ook wel.
Topicstarter schrijft dat de meesten elkaar op zijn minst een beetje kennen.
Bovendien kun je bij een verandering dus ook anders mixen (beetje bekend, beetje minder bekend bij elkaar). Ze geeft al aan dat stellen wel bij elkaar zouden blijven.
 
Wat ook nog zou kunnen - al vind ik mijn vorige oplossing zelf beter, vooral gezien de unanieme afkeerreacties in dit draadje - maar wat ook nog zou kunnen is van tevoren zeggen dat er na bijv. de tweede gang een moment komt om zelf een andere plek te kiezen. Alleen als je wil. Sommige mensen zullen dan opstaan, de meesten geven er geen gehoor aan (blijkbaar, haha!)

Als je het doet: dan ook partners uit elkaar. Ik ben wel eens op zo'n feest geweest. Als alleenstaande. Toen we met 'onbekenden' werden gezet hadden de partners sterk de neiging om dan met elkaar te gaan kletsen. Als je niemand echt kent dan is het natuurlijk makkelijker om met je vriend/man/vrouw enz te kletsen dan met een vreemden. Maar als alleenstaande kom je er dan wel een beetje bekaaid vanaf 

Ik zie nu pas je tweede reactie. 
Uiteraard neem je je eigen glas en servet mee!!
Ik heb dit ook wel vaker meegemaakt. Vanzelfsprekend drink je niet andervrouws restje wijn op...!

Egel. schreef op 26-05-2022 om 17:34:

Ik zie nu pas je tweede reactie.
Uiteraard neem je je eigen glas en servet mee!!
Ik heb dit ook wel vaker meegemaakt. Vanzelfsprekend drink je niet andervrouws restje wijn op...!

Hahaha, oh dit had ik nog niet gelezen. Dan snap ik de afkeer van sommigen. Dan lijkt me halverwege het hoofdgerecht wisselen perfect! Proef je nog eens iets anders 😉 

Meesje schreef op 26-05-2022 om 17:36:

[..]

Hahaha, oh dit had ik nog niet gelezen. Dan snap ik de afkeer van sommigen. Dan lijkt me halverwege het hoofdgerecht wisselen perfect! Proef je nog eens iets anders 😉

Ik ga er bij zo'n feestdiner dan weer vanuit dat iedereen hetzelfde hoofdgerecht krijgt  .

In 't beste geval heeft die andere dus rode wijn ipv witte.

Nog meer mogelijkheid om te smossen op 't tafelkleed dus  .

Ik ben daar voor 't feestvarken. Niet om te socializen met de helft van haar vrienden of haar opa.

Ik zou op vrijwillige basis de kans geven om te wisselen. Niet als verplichting.

Meesje schreef op 26-05-2022 om 17:33:

Als je het doet: dan ook partners uit elkaar. Ik ben wel eens op zo'n feest geweest. Als alleenstaande. Toen we met 'onbekenden' werden gezet hadden de partners sterk de neiging om dan met elkaar te gaan kletsen. Als je niemand echt kent dan is het natuurlijk makkelijker om met je vriend/man/vrouw enz te kletsen dan met een vreemden. Maar als alleenstaande kom je er dan wel een beetje bekaaid vanaf

Ja, dit wilde ik ook net zeggen. Ik ben geen stel, en zou het niet zo'n gezellig idee vinden als iedereen door elkaar wordt gehusseld, maar de stellen wel bij elkaar blijven. Óf de stellen ook uit elkaar, óf iedereen blijven zitten, zou ik zeggen. 

Persoonlijk blijf ik het liefst zitten, het is voor mij toch leuker als er spontaan wat van plek gewisseld word, dan dat geforceerde.

Meander

Meander

26-05-2022 om 17:45 Topicstarter

Dank voor jullie reacties😁. We gaan er nog even over nadenken. Geen idee dat het zo heftig uit zou kunnen pakken: fake-hoofdpijn en naar huis en zo😅

Marty1984 schreef op 26-05-2022 om 17:39:

[..]

Ik ga er bij zo'n feestdiner dan weer vanuit dat iedereen hetzelfde hoofdgerecht krijgt .

In 't beste geval heeft die andere dus rode wijn ipv witte.

Nog meer mogelijkheid om te smossen op 't tafelkleed dus .

Ik ben daar voor 't feestvarken. Niet om te socializen met de helft van haar vrienden of haar opa.

Normaal heb je wel iets te kiezen. Vlees, vis of vega bijv. Maar goed, ik ga nu erg off topic.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.