Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Collecteren met QR code, wat vinden jullie?

Peiling

QR code of collectebus

Maximaal 3 antwoorden.

159 stemmen
55%
18%
27%

Tuinplant schreef op 19-08-2022 om 10:15:

[..]

Mijn ervaring is wel dat mensen gemiddeld inderdaad meer geven met de QR code.

Vrijwillig of min of meer gedwongen?

Ik geef juist wel aan collectanten omdat ik het zo goed van ze vind dat ze de moeite nemen om langs deuren te gaan. 
Ik heb een bordje op mijn deur: geen colportage of geloofsovertuigingen, collectes toegestaan.

Ik geef liever niet aan een collecte bij de deur. Maarrrr... ik heb ook geen muntjes ofzo liggen. Dus als ik toch zou willen geven, is een QR-code voor mij een uitkomst.

Gisteren stond iemand aan mijn deur met zo'n code. Het was voor een vakantie van zieke kinderen via de cliniclowns. Ik zeg ik zoek eerst wel wat info op op de site. Nou toen zei hij ineens dat het niet via de cliniclowns zelf ging. Jaja...ik vertrouwde het voor geen meter en zei, ik ga me erin verdiepen , fijne dag. Hij was gauw weg.  geef zelden iets en al helemaal niet met zo'n code. Ik heb mijn vaste doelen waar ik aan geef.

Joanjett schreef op 19-08-2022 om 13:23:

Gisteren stond iemand aan mijn deur met zo'n code. Het was voor een vakantie van zieke kinderen via de cliniclowns. Ik zeg ik zoek eerst wel wat info op op de site. Nou toen zei hij ineens dat het niet via de cliniclowns zelf ging. Jaja...ik vertrouwde het voor geen meter en zei, ik ga me erin verdiepen , fijne dag. Hij was gauw weg. geef zelden iets en al helemaal niet met zo'n code. Ik heb mijn vaste doelen waar ik aan geef.

Er zal idd wel veel oplichting plaats gaan vinden als QR gemeengoed wordt.

Joanjett schreef op 19-08-2022 om 13:23:

Gisteren stond iemand aan mijn deur met zo'n code. Het was voor een vakantie van zieke kinderen via de cliniclowns. Ik zeg ik zoek eerst wel wat info op op de site. Nou toen zei hij ineens dat het niet via de cliniclowns zelf ging. Jaja...ik vertrouwde het voor geen meter en zei, ik ga me erin verdiepen , fijne dag. Hij was gauw weg. geef zelden iets en al helemaal niet met zo'n code. Ik heb mijn vaste doelen waar ik aan geef.

In zo'n geval zou je de politie gebeld kunnen hebben.... Want dit was geen zuivere koffie, maar wel oplichting.

redbulletje schreef op 19-08-2022 om 13:39:

[..]

Er zal idd wel veel oplichting plaats gaan vinden als QR gemeengoed wordt.

Maar je ziet toch waar je het geld naar over maakt voor je op bevestigen drukt? Dan zit je zelf niet op te letten. Toch?
En dat kan met een collectebus ook, als je niet op het logo of legitimatie ofzo let.

Ik ben voor en/en. Zelf heb ik echt geen contant geld meer in huis dus als cash de enige mogelijkheid is, kan ik niks geven. Ik gebruik altijd de QR. 

Courage schreef op 19-08-2022 om 14:27:

[..]

Maar je ziet toch waar je het geld naar over maakt voor je op bevestigen drukt? Dan zit je zelf niet op te letten. Toch?
En dat kan met een collectebus ook, als je niet op het logo of legitimatie ofzo let.

Ik zou dat echt niet zomaar geloven dat het legitiem is. Je wordt voor minder belazerd. 

SuzyQFive schreef op 19-08-2022 om 08:23:

Ik ben helemaal voor QR, maar contant moet wel mogelijk blijven…
Zelf heb ik zelden contant in huis.
Poosje terug had ik een collecte aan huis en kon met de QR enkel 3,50 of meer doneren. Dan houdt het helaas wel op.

Ja, je moet het bedrag in elk geval wel zelf kunnen bepalen natuurlijk. Dat is denk ik lastig met QR-code?

Edit: in elk geval lastig met een 'vaste' QR-code.

redbulletje schreef op 19-08-2022 om 13:39:

[..]

Er zal idd wel veel oplichting plaats gaan vinden als QR gemeengoed wordt.

Niet anders als met collectebus of andere mensen die langs komen voor donateurschap bijvoorbeeld. QR code is in ieder geval aan een bankrekeningnummer gekoppeld.

Oplichting is van alle tijden. 

Tuinplant schreef op 19-08-2022 om 14:39:

[..]

Niet anders als met collectebus of andere mensen die langs komen voor donateurschap bijvoorbeeld. QR code is in ieder geval aan een bankrekeningnummer gekoppeld.

Oplichting is van alle tijden.

Maar je weet toch niet of dat bankrekeningnummer echt is? Ik zou geen zin hebben dat eerst te moeten googlen ofzo. Als je 1 euro in de collectebus gooit zit je nergens aan vast. Zelfs al zou het een nep collectant zijn.

Courage schreef op 19-08-2022 om 14:27:

[..]

Maar je ziet toch waar je het geld naar over maakt voor je op bevestigen drukt? Dan zit je zelf niet op te letten. Toch?
En dat kan met een collectebus ook, als je niet op het logo of legitimatie ofzo let.

Je moet met een qrcode op teveel dingen tegelijk letten. Ten eerste de handeling zelf, ten tweede het juiste bedrag, en dan ook nog checken of de bankrekening legitiem is? 
En dat terwijl je staat te koken/bellen/kinderen kalmeren etc. Ga maar weg, zoek het uit met je al dan niet legitieme collecte. 
Een paar eurootjes wil ik altijd wel geven en daar hoef ik veel minder bij op te letten, en als het een oplichter is, nou ja, jammer dan. Geen risico dat ik nog maanden bedelbrieven krijg of per ongeluk 100 euro gedoneerd heb. 

En dan krijg ik ook nog het rambam van die types die eerst een heel lulverhaal beginnen want dat hebben ze op training geleerd. “Dag mevrouw, wat heeft u mooie hortensia’s staan, mag ik me misschien eerst even voorstellen, ik ben Michel, en heeft u wel eens gehoord van…..” 
NEEEEEEE, zout op, mijn piepers koken over. Je kunt een euro krijgen en wegwezen! 

Ginevra schreef op 19-08-2022 om 15:00:

En dan krijg ik ook nog het rambam van die types die eerst een heel lulverhaal beginnen want dat hebben ze op training geleerd. “Dag mevrouw, wat heeft u mooie hortensia’s staan, mag ik me misschien eerst even voorstellen, ik ben Michel, en heeft u wel eens gehoord van…..”
NEEEEEEE, zout op, mijn piepers koken over. Je kunt een euro krijgen en wegwezen!

Ooooh ja zwaar irritant : "u bent druk bezig zie ik"....Vooral energieverkopers hebben daar een handje van. Gelukkig heb ik daar sinds mijn bordje aan de deur geen last meer van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.