Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Bevrijdingsdag

Over anderhalve week is het Bevrijdingsdag, maar moet zeggen ik er geen gevoel bij heb..
Nooit gehad ook. Ben ik de enige?

Mijn gevoel is: yeey, bevrijdingsfestival! 

Ik heb er wel gevoel bij. Zeker nu oorlog weer zo dichtbij komt als met Rusland/ Oekraïne. We moeten blijven stilstaan bij onze vrijheid, hoe belangrijk en waardevol die is en hoe erg waard om te beschermen.

niet de enige waarschijnlijk. Maar alsnog jammer want dodenherdenking en bevrijdingsdag zouden een veel prominentere rol moeten spelen in onze samenleving. Ik ben altijd 2 minuten stil op 4 mei. Bevrijdingsdag mag voor mij een nationale vrije dag worden.

Moet gewoon werken. 

Persoonlijk vindt ik 4 en 5 mei heel belangrijk.  Ik heb er in de opvoeding van mijn kinderen ook echt aandacht aan besteed.  We zijn regelmatig naar de herdenking in het dorp geweest met de lezingen,  de stukje tocht en het Wilhelmus bij het monument. 
Nu is het vaak de herdenking op tv en zijn we blij als we net om 19.55 op de bank ploffen met de jongvolwassenen er ook bij. 
Vrijheid is niet vanzelfsprekend en dat zien we nu in Oekraïne. Echt een reden om er nu weer aandacht aan te besteden. 

Ik sta er nooit zo erg bij stil eerlijk gezegd. Het is hier ook gewoon een werkdag en ik moet voor een onderzoek naar het medisch centrum. 

Het is een van de weinige speciale dagen waarbij ik bewust stil sta, ik ga meestal niet naar een herdenking toe. Dat maakt mijn dankbaarheid niet minder groot. 

5 mei zou echt een vrije dag moeten zijn vind ik, zoiets belangrijks en dan is het aan een ieder hoe die dag invult. Door de vrije dag geef je wel iedereen(veel mensen) de mogelijkheid om deze dag vrij in te vullen en dat is waar het ook omgaat. 

ik sta er altijd bij stil en ga eigenlijk elk jaar naar de herdenking in ons dorp. Bevrijdingsdag is de ene keer thuis zijn, andere keer naar festival. Maar ook op die dag sta ik wel stil bij dat wij in vrijheid kunnen leven en dat we daar dankbaar voor mogen zijn. Hoop dat meer mensen dat gaan zien en niet zo blijven zeuren over wat er allemaal mis is in het land. Vrijheid is het allerbelangrijkste wat je kunt hebben. 

Ik sta er ook altijd bij stil. Een tijdlang woonde ik vlakbij hotel de Wereld in Wageningen waar de vrede is getekend. Vanaf kinds af aan ging ik dan ook altijd naar het defilé met veteranen en daarna naar het bevrijdingsfestival. Daarnaast is er in die regio veel aandacht voor de oorlog, er is daar behoorlijk gevochten. Het is voor mij dan ook een belangrijke dag. 

Ik heb er ook niks mee en sta er niet bij stil. Meestal ga ik wel uit als er iets leuks te doen is. 

Ik denk dat het helpt als 5 mei elk jaar een officiële vrije dag wordt. Ik moet ook gewoon werken en heb daardoor weinig ruimte om echt stil te staan bij seze dag.

Er worden in mijn stad wel wat dingen georganiseerd in het kader van Bevrijdingsdag (theater, debat, themabijeenkomsten, etc), maar dat is bijna allemaal overdag, dus ik heb geen idee welk publiek ze daarmee gaan bereiken. 

ik heb meer met 4 mei. Die bevrijdingsfestivals zeggen me niet zoveel, dat is een leuk feestje voor de liefhebber maar heeft voor mij weinig te maken met het vieren van mijn vrijheid. 

Op 4 mei ben ik altijd 2 minuten stil en hangt de vlag halfstok. Op 5 mei gaat de vlag normaal uit, maar verder doe ik weinig.

Ik ben één keer met m'n ouders in Kamp Westerbork geweest op 4 mei. Dat was heel indrukwekkend. Ik vind het sowieso interessant om te leren over de oorlogen, ook zodat de geschiedenis zich (hopelijk) niet op deze schaal herhaalt. Uiteraard wil ik helemaal geen oorlog, maar helaas...

Met beide niet veel en dat komt omdat ik de manier waarop er aan gedacht wordt een beetje dubbel vind. Ik denk heel vaak aan het onrecht over de hele wereld en besef ook hoe goed we het in Nederland hebben. Ik kan het dagelijkse gezeik van mensen niet meer aanhoren die overal een (lelijke) mening over hebben en vooral schreeuwen dat ze recht op vrije mening hebben en dat de arme wereldbevolking en waar overal oorlog heerst, maar lekker mag stikken. En dan op 4 mei even 2 minuten herdenken wat er ook al weer met Nederland is gebeurd tijdens de 2de wereld oorlog, om vervolgens de volgende dag je helemaal kapot te zuipen omdat het kan en niet meer beseffen waarom je de bevreiding viert. Tikkeltje hypocriet naar mijn idee.

ik sta er zeker bij stil, vrijheid is niet vanzelfsprekend. 

En ik hoop dat De Boeren hun vlaggen weer goed gaan hangen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.