Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Besparen doe je hier!

Nu mijn geheime vrekkige besparingstruuk:
Ik gebruikte een muntje van 1 cent, en kreeg 5 cent terug!

Als ik bij de supermarkt Dirk zelf afrekende, gaf de betaalautomaat het bedrag in centen aan.
als ik 5,98 euro betalen moest, gooide ik eerst 1 cent in het apparaat, en dan de rest.
Dan had ik 6,01 betaald, en moest ik 3 cent terug krijgen.
Dat werd afgerond naar 5 cent.

als ik 5,99 betalen moest, moest ik er een munt van 2 cent bijdoen. € 10,02 - 5,99 = 4,03 en dat werd ook naar boven afgerond.

(maar helaas is de software veranderd. Hij rondt nu af op 5 cent voordat ik de muntjes erin gooien kan).

haarklover schreef op 08-03-2024 om 10:32:

Nu mijn geheime vrekkige besparingstruuk:
Ik gebruikte een muntje van 1 cent, en kreeg 5 cent terug!

Als ik bij de supermarkt Dirk zelf afrekende, gaf de betaalautomaat het bedrag in centen aan.
als ik 5,98 euro betalen moest, gooide ik eerst 1 cent in het apparaat, en dan de rest.
Dan had ik 6,01 betaald, en moest ik 3 cent terug krijgen.
Dat werd afgerond naar 5 cent.

als ik 5,99 betalen moest, moest ik er een munt van 2 cent bijdoen. € 10,02 - 5,99 = 4,03 en dat werd ook naar boven afgerond.

(maar helaas is de software veranderd. Hij rondt nu af op 5 cent voordat ik de muntjes erin gooien kan).

We hebben een winnaar

Marty1984 schreef op 07-03-2024 om 22:28:

Ik koop en kook afgepast. Ik weet zowat tot op de gram wat we aan aardappelen, pasta, groenten, ... eten. Ik gooi niet "wat aardappelen" in een kookpot, ik weeg die dingen af zodat ik niet blijf zitten met nog 3 aardappelen of 400 gram bonen die 2 dagen later toch weer de vuilbak in gaan. (Mijn maag vindt het concept "restjesdag" verschrikkelijk, dus dat gebeurt gewoon niet.)

Het leuke van dit soort topics vind ik dat iedereen iets doet wat bij hem/haar past en dat dat zo verschillend uit kan pakken.

Wij koken uit de losse pols en houden geregeld wat over, maar gooien niks weg. Ik ben dol op een warm kliekje de volgende dag voor de lunch (gaat in een thermospot mee naar mijn werk).

En we geven geld uit aan goede kaas bij de kaasboer, maar dan weer niet te vaak. Dus we zijn niet echt zuinig bij de boodschappen.

Maar ik geef dan weer heel weinig geld uit aan kleding. Ik ben lid van de kledingtas in mijn woonplaats (https://samensnellerduurzaam.nl/tips/ketting-kledingruil/ ) , en wat ik koop gaat meestal via MP of Vinted, behalve ondergoed. En ik kan jaren en jaren doen met kleren.

Dat vinden andere mensen dan weer heel onaantrekkelijk.

Leuk dat jij ook mee doet aan een kledingruiltas. Op deze site (daar verwijst jou link ook naar door) kan je direct zoeken naar een geschikte "loop" voor jou in de buurt.

https://www.clothingloop.org/nl/

Ik heb er al meerdere hele leuke dingen via gescoord!

Ginevra schreef op 08-03-2024 om 11:20:

[..]

Het leuke van dit soort topics vind ik dat iedereen iets doet wat bij hem/haar past en dat dat zo verschillend uit kan pakken.

Wij koken uit de losse pols en houden geregeld wat over, maar gooien niks weg. Ik ben dol op een warm kliekje de volgende dag voor de lunch (gaat in een thermospot mee naar mijn werk).

En we geven geld uit aan goede kaas bij de kaasboer, maar dan weer niet te vaak. Dus we zijn niet echt zuinig bij de boodschappen.

Maar ik geef dan weer heel weinig geld uit aan kleding. Ik ben lid van de kledingtas in mijn woonplaats (https://samensnellerduurzaam.nl/tips/ketting-kledingruil/ ) , en wat ik koop gaat meestal via MP of Vinted, behalve ondergoed. En ik kan jaren en jaren doen met kleren.

Dat vinden andere mensen dan weer heel onaantrekkelijk.

Ik weeg heel veel af en heb alleen een kliekje als ik vantevoren bedenk dat ik een kliekje wil hebben. De weegschaal staat standaard op mijn aanrecht.

Ik let op prijzen en weet waar ik mijn geld aan uitgeef maar ik houd van lekkere kaas en vlees en vis moet van goede kwaliteit zijn en bijvoorkeur biologisch. Dit compenseer ik dan weer door 2 a 3 dagen per week vega of vegan te eten.

Ik vind het ook leuk om te lezen wat andere doen. Doe ik weer nieuwe ideeën op.

Tuinfluiter schreef op 08-03-2024 om 11:42:

[..]

Ik weeg heel veel af en heb alleen een kliekje als ik vantevoren bedenk dat ik een kliekje wil hebben. De weegschaal staat standaard op mijn aanrecht.

Ik let op prijzen en weet waar ik mijn geld aan uitgeef maar ik houd van lekkere kaas en vlees en vis moet van goede kwaliteit zijn en bijvoorkeur biologisch. Dit compenseer ik dan weer door 2 a 3 dagen per week vega of vegan te eten.

Ik vind het ook leuk om te lezen wat andere doen. Doe ik weer nieuwe ideeën op.

Maar hoe werkt dat dan met afwegen? De ene keer heb je (en weet niet of je een partner en/of gezin hebt) toch meer trek dan de andere keer? Ik kom er vaak pas achter tijdens het eten hoeveel ik wil eten. Afwegen maakt dat ik of over heb of te kort, lijkt me

Apiejapie schreef op 08-03-2024 om 08:38:

Wij eten best vaak gehakt. Ik lees dat velen dat in de supermarkt halen. Mijn ervaring is dat de prijs per kilo van het vlees na het bakken bij de slaper juist goedkoper is. In het vlees van de supermarkt zit veel water gespoten, dan heb ik zo'n plasje in mijn pan liggen. Dat heb ik bij de slager niet. Hou dus van een pond ook echt een pond over. Bovendien is de slager per kilo daar sowieso niet duurder dan de supermarkt tegenwoordig. En wat ik helemaal smerig vind is als vlees van een mannelijk dier komt. Onze slager slacht alleen vrouwelijke dieren. Vlees van mannelijke dieren kan zo stinken, dan eet ik het niet meer. Blijkbaar ruiken niet alle mensen dat, dus zal wellicht vreemd klinken voor sommigen. Maar ik heb al gegeten en gedronken als ik die geur ruik.

Die geur!! Dit had ik me niet gerealiseerd maar ik heb dit ook. Dank, nooit aan gedacht!

@Ambra - geen enkele supermarkt bij mij in de buurt heeft voordelige restanten. Misschien dat ze meteen weg zijn als ze worden aangeboden maar ik heb ook zo'n rek nog nooit gezien.

Apiejapie schreef op 08-03-2024 om 11:48:

[..]

Maar hoe werkt dat dan met afwegen? De ene keer heb je (en weet niet of je een partner en/of gezin hebt) toch meer trek dan de andere keer? Ik kom er vaak pas achter tijdens het eten hoeveel ik wil eten. Afwegen maakt dat ik of over heb of te kort, lijkt me

nee, want ik maak mijn eten op caloriebehoefte dus dan weeg je precies af. En als ik 's avonds nog ruimte blijk te hebben reken ik uit hoeveel ik dan nog kan eten. 

Als ik niet alleen eet vraag ik aan de gasten of ze veel of weinig honger hebben voor ik ga koken. Ik heb bijna nooit wat over tenzij ik dat zo plan.

rionyriony schreef op 08-03-2024 om 12:54:

@Ambra - geen enkele supermarkt bij mij in de buurt heeft voordelige restanten. Misschien dat ze meteen weg zijn als ze worden aangeboden maar ik heb ook zo'n rek nog nooit gezien.

bij de ah zit het in de ah app en kun je ze reserveren.

rionyriony schreef op 08-03-2024 om 12:54:

Nee,het zit niet in een rek. Het gaat via de app van de AH. Echt de moeite waard!

Ambra schreef op 08-03-2024 om 14:10:

[..]

Nee,het zit niet in een rek. Het gaat via de app van de AH. Echt de moeite waard!

Hoe doen jullie dat dan? Ik heb nu 2x zo'n box gepakt bij de ah. De vega variant. En beide keren kreeg ik voornamelijk voorverpakte tot die dag goed groenten. Laatste keer bijv: kleintje bloemkool, geitenkaas salade, zakje eikenbladsla, hutspotzak, zakje genipperde uitjes. En daarbij een zielige peer en een verlept bosje kruiden. Dat zou dan die dag op moeten allemaal.

Maken jullie dan alles klaar en vriezen dat dan in oid? Behalve dan die salade, die zal op moeten. Daar ben ik echt niet georganiseerd en flexibel genoeg voor vrees ik.

Daarbij hoopte/verwachtte ik dat er ook bijv iets van zuivel, vleesvervangers, snack/tapas, deegwaren oid bij zou zitten. Niet alleen maar oude groentes. Het voelde voor mij iig niet voordelig zo.

Goed: besparingstip: Gebruik plakband en oude stukjes hout en plastic om oude spullen te repareren, mits dat geen gevaar oplevert natuurlijk.

Maak iets open voordat je het weggooit en kijk hoe het in elkaar zit en of je het probleem kan zien.

Blijf oud keukengereedschap gebruiken. De barst in het midden van je bakspaan betekent niet dat hij in de komende jaren de geest gaat geven.

Maar goed: dat doet men niet; dat kan ik nu al zeggen.

Ik ben zeker voor zelf repareren, maar heb de ervaring dat je beter dan een reserve onderdeel kunt kopen dan met plakband in de weer te gaan.

Een bakspaan met een barst in het midden gaat hier wel weg. Er blijven etensresten in de spleet, waar je niet bij kan met borstel of sponsje.

Mijn besparingstip: leer je eigen kleding repareren. Ik koop al in geen jaren kleding meer, omdat ik al mijn kleding naai. Mijn favoriete techniek is "visible mending"

Herfstappeltaart schreef op 08-03-2024 om 06:59:

@Marty: is een gewoon filterapparaat niks voor je? Niet duur en ouderwets lekkere koffie, sterkte kun je zelf bepalen. Altijd beter dan oploskoffie (vind ik).

In de ideale wereld drink ik dat inderdaad liever. En in een hoge kast steekt er één voor bij feestjes.

Maar voor 1 kop koffie begin ik daar niet aan. Daar maak ik geen filter voor vuil en verspil ik geen koffie aan.

Doe mij dus thuis maar gewoon een kop oploskoffie. Dan zal ik op mijn werk wel een kop filterkoffie drinken daar waar er elke ochtend samen met een berg collega's minstens 3 thermossen koffie doorgaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.