Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Besparen doe je hier!


Tuinfluiter schreef op 07-03-2024 om 13:06:

[..]

Doen wij ook altijd. Wel merk ik dat de dagelijkse boodschappen duurder zijn geworden. Ik kan gelukkig op luxe producten bezuinigen. Ik koop geen dure Simon Levelt koffie meer maar koop goede bonen in de aanbieding bij de AH.

Dat is inderdaad goed te merken. En bij het vaststellen van een budget blijft dat tenminste niet onopgemerkt (zodat je ongemerkt veel te veel uitgeeft). Op luxe bezuinigen is dan een goede strategie  . Fijn als dat (nog) kan.

Als wij iets nodig hebben, kijken we eerst op Marktplaats. 

Wat ik om mij heen regelmatig zie dat mensen dingen kopen "omdat het zo goedkoop was" Niet uitgeven is nog altijd veel goedkoper.

TGTG, Foodello e.d. doe ik ook graag aan mee maar dan alleen bij de plekken waarvan ik weet dat ze vaak spullen hebben die wij ook echt gebruiken. Ik probeer zo min mogelijk weg te gooien, te rijpe banaan in de vriezer voor smoothie als ik geen zin heb om bananenbrood te maken, hartige broodpudding en croutons van oud brood, etc. etc.

Geen tv abonnement, goedkoop sim only abbo, boeken uit de leenkastjes die ook weer terug zet, geen nieuwe kleding maar een doorgeeftas welke ik zelf beheer. Speuren op de weggeefhoek als ik iets nodig heb.

Sommige dingen doe ik uit kostenbesparing maar ik vind het ook verschrikkelijk om te zien in wat voor een weggooimaatschappij we leven. Ik wil mijn kinderen graag leren dat je spullen, eten en kleding gebruikt tot het op is en als jij er niet meer blij van wordt het wellicht wel voor iemand anders nog van waarde is.

Je vooral niet laten verleiden met "voor een paar euro heb je x hoeveelheid data/snelheid extra" als je die toch nooit gebruikt. 

Bijna niemand heeft het snelste internet nodig, want die snelheid haal je zo goed als nooit. Andere servers op het internet halen dat niet. Dus wij hebben een gemiddelde snelheid genomen. Die 5 a 10 euro extra per maand is jaarlijks toch een leuke besparing. 

Onbeperkte data is ook onzinnig als je alleen thuis op je wifi filmpjes zit te kijken op je telefoon.

yette schreef op 07-03-2024 om 08:21:

Soms kom ik een aanbieding tegen die ik niet kan laten liggen. Van acties tot datum-voordeel. Als ik ertegenaan loop, koop ik het en pas ik het menu aan.

Tip van de week!!!
Gisteren stuitte ik op een leuke aanbieding toen ik mijn Scoupy-app in de Jumbo opende: Dreft afwasmiddel voor €1,50. En laat diezelfde Dreft bij de Jumbo deze week 2 halen, 1 betalen, zijn! Resultaat: 2 flessen Dreft ter waarde van ruim 6 euro, waar je na teruggave door Scoupy €1,50 voor betaalt. Daar kan geen b-merk tegenop.

Deze werkt niet zo. In de voorwaarde staat ook dat Scoupy bij 1+1 de prijs per product berekent en daar dan de cashback op afstemt. 

Je krijgt dan geen cashback meer als de prijs per stuk al onder de 1,50 ligt. Als de prijs boven de 1,50 ligt, dan krijg je wel een beetje cashback, maar dan is het uiteindelijk per fles goedkoper om maar 1 fles te kopen en daar de cashback op te krijgen, dan gebruik te maken van de 1+1.

Mijn kruidentuin bespaart veel! Verse kruiden zijn echt duur in de super. Ik heb een bak met houtige kruiden en zachte kruiden. De laurier is wegens te groot verhuisd naar voortuin en gebruiken mijn buren ook. Bieslook en peterselie zaai ik zelf, mediterrane kruiden haal ik als baby's bij het tuincentrum. Rozemarijn en salie gaan al jaren mee.

Cosmetica, verzorgingsproducten, wasmiddel etc koop ik alleen in een goede aanbieding met min. 50% korting. Je hebt meteen een voorraadje en tegen de tijd dat het eind/de bodem in zicht is, is er wel weer een nieuwe aanbieding. Mocht ik toch een keer echt iets à la minute nodig hebben en de volle mep moeten betalen vind ik dat zooo zonde 

Fietsen voor de kinderen kopen we via marktplaats. Meubels hebben we regelmatig ook via Marktplaats gekocht (en later ook nog wel weer eens verkocht).

We doen sowieso lang met onze spullen. We zijn beide niet van de laatste mode volgen, kleding gaat gerust jaren mee. Als ik iets echt mooi vind, wil ik daar best wat aan uitgeven omdat ik inmiddels weet dat ik er lang plezier van heb. 

Ik maak een boodschappen lijst n.a.v de reclamefolders van 3 supermarkten.  Maak daar een weekmenu uit, en doe 1 keer in de week boodschappen.

Sneeuwklokje schreef op 06-03-2024 om 23:01:

Zorg dat je uitgaven binnen de 50/30/20 regel passen.

Verlaag zo veel mogelijk je vaste lasten. Zeg abonnementen op die je niet of weinig gebruikt. Los af op je hypotheek en pas het sneeuwbaleffect toe.

Hele goede tip dit! Dit heeft mijn partner en mij duizenden euro's bespaart, die we vervolgens weer geïnvesteerd hebben. 

citroentje schreef op 07-03-2024 om 16:31:

Mijn kruidentuin bespaart veel! Verse kruiden zijn echt duur in de super. Ik heb een bak met houtige kruiden en zachte kruiden. De laurier is wegens te groot verhuisd naar voortuin en gebruiken mijn buren ook. Bieslook en peterselie zaai ik zelf, mediterrane kruiden haal ik als baby's bij het tuincentrum. Rozemarijn en salie gaan al jaren mee.

Dat heb ik ook al een paar keer geprobeerd maar er zitten steeds beestjes in of er er lopen slakken over die sporen nalaten. Dan heb ik er toch niet meer zo'n trek in 😅

Mijn grootste besparing dit jaar: minder werken!

Ik heb net zo'n inkomen waarbij mijn huursubsidie afneemt als ik meer verdien, en andersom.

Moraal van dit verhaal: je bespaart het meest door uit te zoeken hoe de regels zijn.
Neem de tijd om financiële zaken uit te zoeken.

Ik heb ook eens berekend of ik bij een aanrijding beter zelf betalen kan (dan houd ik de no-claim).
Het kwam erop neer:
Als ik zelf betaal, zit ik over bijv. 10 jaar op de maximale no-claim.
Als ik de verzekering betalen laat, zit ik over 12 jaar op de maximale no-claim.

Het verschil in premie over die 12 jaar was zoveel dat ik schades tot 800 euro ofzo beter zelf betalen kon.
Ik heb nu geen auto meer, dus ik heb de berekening al lang niet meer gemaakt.

haarklover schreef op 07-03-2024 om 21:33:

Mijn grootste besparing dit jaar: minder werken!

Ik heb net zo'n inkomen waarbij mijn huursubsidie afneemt als ik meer verdien, en andersom.

Moraal van dit verhaal: je bespaart het meest door uit te zoeken hoe de regels zijn.
Neem de tijd om financiële zaken uit te zoeken.

Met meer werken zou je inkomen dan waarschijnlijk hoger worden.

in de wijk knipten wij de tubes met zalven wel open.  Dan konden we soms nog weken verder. 

Ik heb een meter met dag/nacht-tarief.

De vaatwas en de wasmachine draaien hier alleen op nachttarief. In de weekends en na 22u.

Ik heb bewust wel nog een vaste lijn. Waar ik gratis mee bel.
Korte telefoontjes doe ik met mijn gsm, wil ik een uur aan de lijn hangen met een vriendin of mijn moeder doe ik dat met de vaste lijn.

Ik heb geen enkele behoefte aan Netflix en toestanden. "Gewone" digitale tv zit mee in het telefoon- en internet-pakket en daar stopt de uitgave aan dergelijke zaken.

Ik koop 1 pot oploskoffie bij Aldi per week. Kokend water, melk, zoetstof, ... en ik heb degelijke koffie.
Geen dure koffie-apparaten met allerlei speciale cups, pads of rechtgebrande bonen voor mij. Interesseert me geen moer en is zelden echt lekker of warm.

Ik kan niets met weekboodschappen. Ik loop zowat elke dag naar de supermarkt (ofwel Aldi, ofwel een andere) om de hoek. Koop ik voor meer dagen komt er toch iets tussen, raakt het eten niet op en gaat het toch de vuilbak in.
Ik koop en kook afgepast. Ik weet zowat tot op de gram wat we aan aardappelen, pasta, groenten, ... eten. Ik gooi niet "wat aardappelen" in een kookpot, ik weeg die dingen af zodat ik niet blijf zitten met nog 3 aardappelen of 400 gram bonen die 2 dagen later toch weer de vuilbak in gaan. (Mijn maag vindt het concept "restjesdag" verschrikkelijk, dus dat gebeurt gewoon niet.)

Ik koop alles in de supermarkt. De kaasboer, de slager of de wijnhandel daar kom ik letterlijk nooit. Scheelt verleidingen en dure aankopen. (Niet dat ik nooit iets lekkers koop. Verre van. Maar als ik een enkele keer de stad in loop zie ik in de vitrines prijzen die x 3 gaan van wat ik in de supermarkt betaal.)

Ik drink liters Coca Zero. De echte. Maar koop die wel aan de goedkoopste prijs per liter in de hele buurt in 2 liter-flessen.

En ik denk over elke uitgave 7 keer na. Heb ik dit wél écht nodig? Hoe vaak ga ik het gebruiken? Hoe zeker ben ik dat ik dit kledingstuk écht vaak ga dragen? Is het het geld waard?
Impuls-aankopen zijn mij grotendeels vreemd. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.