Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Besparen doe je hier!


verwarming niet hoger dan 18 graden

Kleding voor mezelf en kinderen krijg ik van familie, buren en kennisen. Verder koop ik de rest in de kringloop. Dit geldt ook voor speelgoed. Ik kom niet vaak in normale winkels. De rest zoals kinderwagen en buggy is van marktplaats.

Vast boodschappenbudget per week aanhouden. Scheelt al een hoop om geen ongezonde troep en drinken in huis te halen. Man is op dieet gegaan. 

Als ik langer onderweg ga eten en drinken meenemen. 

haha, dat eerste uit je lijstje doe ik wel😁 en het brood hier is niet gratis, maar ik koop wel het ’tweedehands brood’. 

35% sticker , 'overblijvers'  ' buitenbeentjes'  + voordeelmuis = goedkoop scoren in de supermarkt.
Kleding en woning deco :  kledingruil , vintage winkels , kringloop , vinted .
Energie via het energiecollectief van de consumentenbond .
Zet de verwarming 1 uur voor je naar bed gaat op de nachtstand.
Laat de kraan niet lopen tijdens het tandenpoetsen.
Zet een paar minuten voor het eind van de beoogde kooktijd het gas of de
elektriciteit uit. Het kookproces gaat die paar minuten gewoon door.
Duurdere schoenen laten repareren als de zool/hak stuk is bij de ouderwetse schoenmaker i.p.v. weggooien en dure nieuwe kopen .
Vakantie in voor en/of na seizoen is goedkoper dan hoogseizoen .
Ledlampen , waterbesparende douchekop , radiatorfolie , timers voor de douche, tochtstrips etc .
Boeken haal ik gratis uit een van de vele minibiebs ( zijn er best veel hier ) .
Restaurants hebben af en toe 2e menu gratis acties . ( = leuk , want de drank alleen is soms al duur genoeg haha )
Zet je eigen take-away koffie voor onderweg .
Gereedschap ( klus en tuin ) bruikleen met ( goede ) buren/familie/vrienden .

BlairW schreef op 07-03-2024 om 06:45:

[..]

Zoals ik al zei, ons maandbedrag wordt niet lager. Het enige dat veranderd, is de hoeveelheid rente die ik betaal en de aflossing. Aflossing wordt hoger, rente lager. En dan betaal ik dus hetzelfde, maar heb ik minder hypotheekrenteaftrek per maand. In ons geval dus niet handig om meer af te lossen.

Dat blijft niet kloppen. Want je krijgt korting op iets dat je betaalt, dus jij wil méér betalen om méér korting te krijgen. Ik betaal liever in totaal minder. Als je méér aflost is je aflossings periode korter. Betaal je over het geheel uiteindelijk duizenden euro's minder. Door niet versneld af te lossen ben je een dief van je eigen portemonnee op de lange termijn.

Je hebt 100 euro in je portomonee, betaalt 100, krijgt 50 korting dus je betaalt netto 50.  Heb je nog 50 over.

Ik heb 100 in mijn portemonnee, betaal 50, krijg 25 korting betaal netto 25 en heb nog 75 over. Wie  heeft er dan het meeste geld om vrij te besteden?

Sneeuwklokje schreef op 06-03-2024 om 23:01:

Zorg dat je uitgaven binnen de 50/30/20 regel passen.

Verlaag zo veel mogelijk je vaste lasten. Zeg abonnementen op die je niet of weinig gebruikt. Los af op je hypotheek en pas het sneeuwbaleffect toe.

Wat is de 50 30 20 regel?

Soms kom ik een aanbieding tegen die ik niet kan laten liggen. Van acties tot datum-voordeel. Als ik ertegenaan loop, koop ik het en pas ik het menu aan. 

Tip van de week!!!
Gisteren stuitte ik op een leuke aanbieding toen ik mijn Scoupy-app in de Jumbo opende: Dreft afwasmiddel voor €1,50. En laat diezelfde Dreft bij de Jumbo deze week 2 halen, 1 betalen, zijn! Resultaat: 2 flessen Dreft ter waarde van ruim 6 euro, waar je na teruggave door Scoupy €1,50 voor betaalt. Daar kan geen b-merk tegenop.

Dutchgirly schreef op 07-03-2024 om 07:30:

oke sorry jongens, ik dacht dat het idee van tips was dat je er zelf kon uithalen wat voor jou nuttig was. Het lijkt mij nogal wiedes dat je geen 60km gaat fietsen of vanuit Den Helder naar de grens gaat rijden om te tanken. Maar blijkbaar moeten alle tips voor iedereen universeel toepasbaar zijn. Beetje jammer gelijk die kritiek, het was goed bedoeld hoor.

Is ook een goeie tip hoor. En inderdaad, iedereen pikt eruit wat hij kan gebruiken toch?

Boodschappenlijst, wat op is wordt gekocht,
Staat het niet op de lijst,dan is het pech hebben
Zelf hebben wij alleen ranja en tonic in huis.
Voor het bezoek, zijn er blikjes frisdrank, want wij drinken het niet.
Voor mij werkt heel goed, een kasboek bijhouden, wat ik heb gekocht in de afgelopen week,
En geen pasje mee, alleen contant geld, dan zie ik wat ik heb en wat ik uitgeef.

Zorg dat je een goed financieel overzicht hebt weet waar je je geld aan uit geeft en budgetteer. Schrijf elke maand na ontvangst van inkomen direct automatisch geld over na spaar rekening.

Ik heb een boodschappen budget en blijf daar binnen door op aanbiedingen te letten en er gebruik van te maken als ik een weekmenu maak. Ik let erop dat ik dure gerechten compenseer met goedkope. Ik winkel met een boodschappen lijstje en heb dus thuis al bedacht wat ik ga eten. Voordat ik mijn weekmenu maak kijk ik altijd in de koelkast wat er nog ligt en bedenk daar een gerecht mee.

Verzorgingsproducten let goed op aanbiedingen maar bekijk ze ook kritisch mijn deo en tandpasta bv zijn bij de action normaal altijd goedkoop. Eigenlijk altijd goodkoper dan de meest gunstige aanbieding van de etos of het kruidvat. Reken dat dus even na.

Hemke schreef op 07-03-2024 om 08:53:

Boodschappenlijst, wat op is wordt gekocht,
Staat het niet op de lijst,dan is het pech hebben
Zelf hebben wij alleen ranja en tonic in huis.
Voor het bezoek, zijn er blikjes frisdrank, want wij drinken het niet.
Voor mij werkt heel goed, een kasboek bijhouden, wat ik heb gekocht in de afgelopen week,
En geen pasje mee, alleen contant geld, dan zie ik wat ik heb en wat ik uitgeef.

Ja! Ik hou nog steeds gewoon in een multomap een ouderwets kasboek bij. Het inkomen wordt op papier verdeeld in potjes en alles wordt goed bijgehouden. Budgetten voor boodschappen, kleding, benzine en OV, ziektekosten, uitjes enz. enz. En op is op.

Je hebt op die manier overzicht en je creëert ruimte voor leuke dingen.

Contant geld vind ik zelf minder prettig omdat ik dan niet meer weet waar het naartoe is gegaan. Pinbetalingen kan ik makkelijker traceren en geeft mij juist meer overzicht.

Herfstappeltaart schreef op 07-03-2024 om 08:57:

[..]

Ja! Ik hou nog steeds gewoon in een multomap een ouderwets kasboek bij. Het inkomen wordt op papier verdeeld in potjes en alles wordt goed bijgehouden. Budgetten voor boodschappen, kleding, benzine en OV, ziektekosten, uitjes enz. enz. En op is op.

Je hebt op die manier overzicht en je creëert ruimte voor leuke dingen.

Contant geld vind ik zelf minder prettig omdat ik dan niet meer weet waar het naartoe is gegaan. Pinbetalingen kan ik makkelijker traceren en geeft mij juist meer overzicht.

Ik ga  er ‘s avonds voor zitten, schrijf op wat ik heb gekocht , kassabon er bij .

Met een pasje,raak ik het overzicht kwijt,voor mij werkt contant het beste.

Wij hebben voor de dagelijkse uitgave een aparte bankrekening ik vind het dus handig om te pinnen. Ik kan dan direct zien dat het bij de kaasboer of wijnwinkel wel iets minder mag.

Ik koop geen boeken, ik bevaar de wilde zeeën *hint hint*.

Dat is het wel denk ik. Vroeger ook muziek, games en series/films van de wilde zee veroverd maar daar ben ik tegenwoordig te lui voor.

Ik koop grote verpakkingen eten (gehakt bijvoorbeeld) ook al ben ik alleen want dat is goedkoper. De rest gaat gewoon de vriezer in.

Ik drink geen drank, frisdrank en koffie. Alleen water en thee (gewone huismerk of Pickwick zakjes, geen dure linksdraaiende meuk).

Ik eet geen dure linksdraaiende meuk. Dus geen biologisch linksdraaiend gras gevoerd fysiotherapie gegeven koeien, geen biologisch handgeplukte geknuffelde groenten, geen exotische dingen zoals chia zaad, noten van het centrum van het universum en dingen waarvan ik de naam niet eens weet (bimi? drakenfruit? etcetera etcetera), geen dure vegetarische meuk gemaakt van plastic, rubber, tofu, soja en bonen.

Verwarming gaat tot maximaal 20 graden, soms als ik het écht écht heel koud heb naar 21 of 22.

Ik deed vroeger ook zelf mijn uitgaves bijhouden in Excel maar tegenwoordig doet de Rabo app dat voor mij.

Ik houd ook van besparen maar met de dagelijkse boodschappen (is ook echt wel nodig want rond de 70 en soms zelfs meer voor 1 persoon is echt te veel i.m.o)  zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik weet denk ik ook wel hoe dat komt maar op een of andere manier doe ik het al jaren zo, is het een gewoonte en krijg ik het niet anders.
Situatie: 2 supermarkten om de hoek, 2 nog een een straat verder en ik woon vlakbij het centrum. Ik loop dus regelmatig voor een paar dingetjes even naar de supermarkt. Dan kom ik niet altijd met veel meer dingen thuis maar ik kan ook niet ontkennen dat dat wel regelmatig gebeurt. Ik doe dan soms een box (van HF of Greenchef of Dinnerly) met het idee dat ik dan minder naar de supermarkt hoef maar dit komt er in de praktijk niet van, ik ga toch nog steeds voor 2 dingen erheen. 
(en bovendien die boxen zijn makkelijk maar best wel prijzig... je kan vaak korting krijgen maar niet altijd)

Mijn idee nu is na deze week Dinnerly en daarnaast weer te vaak naar de supermarkt om een lijst te maken en 1 x per week bij Picnic te bestellen en voor de rest dan nog 1 x naar de supermarkt (en van te voren een weekmenu maken is ook wel handig dan) voor de vergeten spullen maar ik vraag mij af of dat nou echt voordeliger is (je neigt bij picnic toch te veel te bestellen omdat je het niet mee hoeft te sjouwen) en het is vast leuk bedacht maar als ik me er niet aan houd dan schiet ik er natuurlijk nog niks mee op.
Ik moet en wil echt minder uitgeven aan boodschappen en nogmaals ik verzin steeds allerlei manieren maar tot nu toe komt daar weinig van terecht. Wie heeft de ultieme tip voor mij? 
Mijn dank is alvast groot 😁

Ik bestel bij Picnic niet te veel, in elk geval niet wat niet op gaat. Zoiets als WC papier een keertje extra inslaan wel, maar dat gaat gewoon op. Of shampoo als het in de aanbieding is.

Maak een weekmenu en kies ingrediënten die niet te duur zijn. Dus niet op dag 1 biefstuk, dag 2 zalm, etcetera. Hollandse pot is goedkope pot, daar kun je niet mis mee gaan. Met zoiets als nasi of spaghetti ook niet. Geen frisdrank, geen dure smootiedingen, geen dure koffies, geen drank, geen out of season groente en fruit. Ken je KISS? Keep It Simple, Stupid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.