Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Besparen doe je hier!

Het ultieme vrekken topic, laat de gierige Nederlander in je los.

Knip jij de tubes tandpasta open?
Haal je het gratis oud brood bij de supermarkt, maar steek je het in de diepvriezer om zelf op te eten ipv de dieren te voederen?
Schuif je aan bij de voedselbank zelfs al telt je banrekening vijf nullen?
Rij je altijd mee met iemand anders omdat niemand weet dat je zelf een auto hebt?
Tap je elektriciteit af van je linkerbuur en zit je op de wifi van je rechterbuurman?
Lig je moeder al vijf jaar in de diepvrieskist en strijk jij haar pensioen op?


Goed, zo extreem moet het niet zijn.
Geef hier je beste besparingstips. 


Moirmel

Moirmel

06-03-2024 om 20:39 Topicstarter

To trapt af:
Geen gratis tips van mij. 
Ben bereikbaar via PB en zal je dan mijn rekeningnummer doorgeven voor tips.

Haha mooie intro. 

Mijn skere acties:
- de anti verspillingsbak van de Jumbo is mijn vriend. Als er 5 zakken wokgroenten liggen en ik heb plek in de vriezer neem ik ze allemaal mee.
- Ik koop vlees per 1/5e koe. Omdat ik echt goed grasgevoerd vlees wil maar dat in de supermarkt niet te betalen vind
- kinderkleren komen meestal van Vinted
- boeken koop ik nooit, ik leen alles bij de bieb of straatkastjes. 

Ik wilde dat ik zuinig was, ik probeer het te leren op het moment. Ik ben heel lang zelfstandig ondernemer geweest en mijn strategie was altijd gewoon meer uren maken als ik meer geld nodig had. Geen goede langetermijnstrategie.

Dit jaar moet ik bezuinigen vanwege deels onbetaald verlof in het najaar. Toch leef ik graag als een koningin (al ben ik snel tevreden).
Ik hou van kwaliteitsbrood maar wil niet de volle mep betalen dus ik haal soms een TGTG (to good to go) van Marqt, Vlaamsch Broodhuys en BROOD.
Kijk elke vrijdag naar de bonusaanbiedingen, vooral 1+1 acties van veelgebruikte artikelen sla ik groots in, denk aan tandpasta, deo, havermelk, gerookte zalm, blikjes tomaten, pasta, wc papier, wasmiddel etc
Verder lees ik mee. 

Leuk bespaartips! Hier de mijne:

  • Leg een kruik in bed, dan heb je geen verwarming nodig.
  • Probeer zoveel mogelijk op de (elektrische) fiets te doen i.p.v. met de auto. Als je dan al moet tanken doe dat niet in Nederland. 
  • Probeer zo weinig mogelijk eten weg te gooien. Kijk wat je nog kan maken met dingen waar je restanten van hebt. Ik gebruik bijv. Zelf de receptenmaker app om al mijn recepten in te zetten. Daarin zoek ik heel gemakkelijk op ingredient. Beter nog is om ook te kijken welke groenten bijv. in de aanbieding zijn en dan daarop te baseren wat je gaat eten. Ook daarbij is de app handig i.v.m. zoeken van ingredienten.
  • Maak je eigen lunch i.p.v. deze te kopen in het bedrijfsrestaurant. Er is vast wel een koelkast waar je je spullen in kan bewaren.
  • Koop drogisterij producten alleen in de aanbieding. Een site die ik handig vindt is www.voordeelmuis.nl . Daar kun je het product dat je nodig hebt zoeken en je krijgt direct te zien waar het in de aanbieding is.

Kook soep, stamppot en pastasaus in grotere hoeveelheden en vries dit per portie in.

Of ga het wecken, dan kost maar één keer energie. Dit werkt niet voor stamppot, dat is meestal te dik.

Kijk 's morgens in de opruimingsbakken van de supermarkt. Brood van een kwartje (Lidl) kun je nog dagen van eten. 

Jumbo vind ik qua opruimingsgroenten en -vlees behoorlijk duur.

Dutchgirly schreef op 06-03-2024 om 22:22:
Probeer zoveel mogelijk op de (elektrische) fiets te doen i.p.v. met de auto. Als je dan al moet tanken doe dat niet in Nederland.

Dat loont natuurlijk alleen maar als je een beetje in de buurt van de grens woont.

Zorg dat je uitgaven binnen de 50/30/20 regel passen.

Verlaag zo veel mogelijk je vaste lasten. Zeg abonnementen op die je niet of weinig gebruikt. Los af op je hypotheek en pas het sneeuwbaleffect toe. 

Pimpelmees67 schreef op 06-03-2024 om 22:44:

[..]

Dat loont natuurlijk alleen maar als je een beetje in de buurt van de grens woont.

Inderdaad, voor ons niet bepaald praktisch. Net als zoveel mogelijk op de fiets doen. Naar mijn werk op de fiets is niet te doen. Met de auto is het al 60km, de navigatie vind niet eens een fietsroute. 

Mijn besparingstip : Zonnepanelen en verwarmen met airco. Ik betaal bijna niks meer aan gas, alleen nog douchen, koken en een heel klein beetje verwarmen. Aan elektra ben ik €20,- per maand kwijt. Het is even een investering, maar met alle subsidies enz is dat ook al een stuk beter geregeld. En het levert dus echt veel op per maand.

Sneeuwklokje schreef op 06-03-2024 om 23:01:

Zorg dat je uitgaven binnen de 50/30/20 regel passen.

Verlaag zo veel mogelijk je vaste lasten. Zeg abonnementen op die je niet of weinig gebruikt. Los af op je hypotheek en pas het sneeuwbaleffect toe.

Waarom aflossen op de hypotheek? Mijn maandbedrag gaat toch niet omlaag en ik maak het liefst zo lang mogelijk gebruik van de hypotheekrenteaftrek. Van alles wat ik daarmee bespaar doe ik nu leuke dingen ipv daarmee te wachten tot later. Wie weet haal ik dat later niet eens

BlairW schreef op 06-03-2024 om 23:23:

[..]

Waarom aflossen op de hypotheek? Mijn maandbedrag gaat toch niet omlaag en ik maak het liefst zo lang mogelijk gebruik van de hypotheekrenteaftrek. Van alles wat ik daarmee bespaar doe ik nu leuke dingen ipv daarmee te wachten tot later. Wie weet haal ik dat later niet eens

Als je extra aflost, gaat zeker je maandbedrag omlaag, alternatief is dat je looptijd verkort wordt (dan is je hypotheek dus eerder afgelost). Hypotheekrenteaftrek is een deel belastingkorting op betaalde rente. Reken eens uit hoeveel rente je over de totale looptijd van de hypotheek betaalt zonder extra aflossing. (Ik schrok daarvan).

Stel ik betaal 100 rente en krijg 50 van de belasting terug. Betaal ik per saldo 50. Stel ik betaal 50 en krijg 25 terug van de belasting. Betaal ik per saldo 25.


Natuurlijk alleen extra aflossen wat je kunt missen met genoeg reserve om tegenvallers op te vangen. 


Hypotheekvrij zijn is heerlijk. Vaste lasten zijn laag en we houden maandelijks genoeg over om leuke dingen te doen en later dochter te kunnen laten studeren. 

Mijn tip: los schulden en hypotheek af voor zover dat kan.

Moirmel

Moirmel

07-03-2024 om 04:53 Topicstarter

Weet niet of deze tip werkt in Nederland:
Als je in de Lidl winkelt kun je best 's avonds gaan omdat ze tegen dan de korting stickers hebben aangebracht op de producten die echt de deur uit moeten. 
Nog beter is daar gaan winkelen op de laatste dag voor hun nieuwe folder uitkomt. Op dat moment krijgen redelijk wat producten korting omdat ze de laatste dag in de winkel liggen.

Mugske schreef op 06-03-2024 om 23:40:

[..]

Als je extra aflost, gaat zeker je maandbedrag omlaag, alternatief is dat je looptijd verkort wordt (dan is je hypotheek dus eerder afgelost). Hypotheekrenteaftrek is een deel belastingkorting op betaalde rente. Reken eens uit hoeveel rente je over de totale looptijd van de hypotheek betaalt zonder extra aflossing. (Ik schrok daarvan).

Stel ik betaal 100 rente en krijg 50 van de belasting terug. Betaal ik per saldo 50. Stel ik betaal 50 en krijg 25 terug van de belasting. Betaal ik per saldo 25.


Natuurlijk alleen extra aflossen wat je kunt missen met genoeg reserve om tegenvallers op te vangen.


Hypotheekvrij zijn is heerlijk. Vaste lasten zijn laag en we houden maandelijks genoeg over om leuke dingen te doen en later dochter te kunnen laten studeren.

Mijn tip: los schulden en hypotheek af voor zover dat kan.

Zoals ik al zei, ons maandbedrag wordt niet lager. Het enige dat veranderd, is de hoeveelheid rente die ik betaal en de aflossing. Aflossing wordt hoger, rente lager. En dan betaal ik dus hetzelfde, maar heb ik minder hypotheekrenteaftrek per maand. In ons geval dus niet handig om meer af te lossen.

Was met voordelig wasmiddel (Lidl) en volle trommels. 
Koop toiletspullen (douchegel, tandpasta, deo enz.) alleen met 50% korting of bij Action.
Knutselspullen: Action.
Verkoop je overbodige spullen. Veel verkopen à 2,50 wordt vanzelf ook een groot bedrag.
Kook vanaf de basis. Snijd groente zelf en eet weinig vlees.
Eet met het seizoen mee en zoveel mogelijk lokaal.
Koop geen kleding die je niet nodig hebt. 
Hou overzicht in je kasten, zowel levensmiddelen als kleding.
Hou je lijst vaste lasten zo kort mogelijk. Zorg dat je niet oververzekerd bent.

oke sorry jongens, ik dacht dat het idee van tips was dat je er zelf kon uithalen wat voor jou nuttig was. Het lijkt mij nogal wiedes dat je geen 60km gaat fietsen of vanuit Den Helder naar de grens gaat rijden om te tanken. Maar blijkbaar moeten alle tips voor iedereen universeel toepasbaar zijn. Beetje jammer gelijk die kritiek, het was goed bedoeld hoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.