Huiskamer
vrouw92
19-06-2023 om 21:51
Andermans fiets verplaatsen
Weet even niet of het hier thuis hoort, maar bij deze:
Ik woon in een straatje met te weinig plek voor fietsen. Een superleuk straatje waar auto’s gelukkig al niet meer mogen parkeren. Er zijn wat nietjes voor fietsen. Voor onze deur staan de scooter en motor van mijn overbuurman, nog een scooter en mijn elektrische fiets.
Vaak zet ik mijn fiets heel onhandig neer, waardoor ik soms niet weg kom omdat de boel geblokkeerd is. Soms is zelfs de hele voordeur geblokkeerd door scooters en stoelen van de buren. Nu heb ik mijn fiets op een ander vrij plekje gezet. Net kijk ik naar buiten en is mijn fiets (staat gelukkig vast) verplaatst naar een nog onhandigere plek. is overigens niet de eerste keer, maar ik weet niet van wie de scooter is.
Ik vind dit niet heel erg netjes, er is kans dat ik morgen niet weg kan. Maar wat kan ik maken? Ik ben niet zo assertief.
kan ik een briefje op de scooter plakken? Niet gelijk verwijtend. Ik wil best in gesprek.
Of ben ik een zeur?
Dolfje
19-06-2023 om 21:55
Nee je bent geen zeur. Als jouw fiets ergens staat zoeken zij maar een andere plek zonder aan jouw fiets te komen.
Schommelstoel
19-06-2023 om 21:57
Als je weet welke buur dit gedaan heeft, zou ik gewoon even aanbellen en (vriendelijk) het gesprek aangaan. Briefjes worden heel snel zo agressief opgevat, terwijl de afzender dat misschien helemaal niet zo bedoelt.
Mocht je niet weten om welke buur het gaat, dan zou ik alleen een briefje achterlaten met het verzoek om even aan te bellen bij jouw nummer.
Courage
19-06-2023 om 21:59
Stoelen van de buren? Volgens mij gaat er wel meer mis in jouw straat. Daar is dan toch al helemaal geen plek meer voor?
vrouw92
19-06-2023 om 22:02
Courage schreef op 19-06-2023 om 21:59:
Stoelen van de buren? Volgens mij gaat er wel meer mis in jouw straat. Daar is dan toch al helemaal geen plek meer voor?
Die stoelen kan ik inmiddels een soort van begrijpen. Net zoals je bankjes in de voortuin ziet. Deze mensen hebben geen buitenruimte, net als ik. En zitten vaak buiten. Die snap ik dus wel. Ik zou het zelf niet zo doen, maar dat is een ander verhaal.
Ysenda
19-06-2023 om 22:24
Ik woon ook in zo'n buurtje en een fiets verplaatsen is common practice.
Even een fiets naar een nietje verplaatsen of uit de weg zetten zodat er meer fietsen kunnen staan.
Wil je niet dat je fiets verplaatst wordt dan moet je 'm ergens aan vast zetten.
Ysenda
19-06-2023 om 22:27
alhambra schreef op 19-06-2023 om 22:25:
Wat bedoelen jullie met een nietje?
https://www.groundlevel.nl/33c-fietsnietjes-aanleunbeugels.html
Deze dingen
alhambra
19-06-2023 om 22:28
Ysenda schreef op 19-06-2023 om 22:27:
[..]
https://www.groundlevel.nl/33c-fietsnietjes-aanleunbeugels.html
Deze dingen
Dank je! Ik snap nu de naam.
Nooit van gehoord tot nu toe.
AppleTree
19-06-2023 om 23:12
Voor mijn mening doen er nog een paar dingen toe. Is jouw fiets verplaatst omdat een ander anders zijn vervoermiddel (vermoedelijk volgens jou een scooter) niet kon pakken en gebruiken of omdat die persoon zijn eigen vervoermiddel (dan dus scooter) juist weg wilde zetten? In het eerste geval waarin jij iemand blokkeerde is het volledig terecht dat die persoon je fiets verplaatste en had jij je fiets niet zo neer moeten zetten. In het tweede geval ligt het genuanceerder en vraag ik me nog iets af. Is jouw fiets verplaatst omdat iemand zijn scooter op (een deel van) de plek van je fiets wilde zetten of omdat jouw fiets zo stond dat hij meer ruimte in nam dan 1 plek waardoor andere geen plek hadden? In het eerste geval hoort hij van je fiets af te blijven en zou ik in gesprek gaan over dat je niet wil dat anderen jouw fiets verplaatsen. In het 2e geval snap ik wel dat de ander je fiets verplaatst en had je hem netjes neer moeten zetten zodat je maar 1 plek in nam.
Ik heb wel eens gehad dat ik mijn fiets netjes in een rek had staan en iemand diens fiets daar dwars achter had gezet. Die blokkeerde daar mee 5 fietsen waaronder die van mij. Die heb ik opgepakt en ergens anders neer gezet. Op de dichtstbijzijnde plek waar hij kon die bedoeld was voor fietsen, je kon hem wel zien vanaf waar hij eerst stond maar hij stond wel echt ergens anders daarna. Kan goed dat die persoon geschrokken is, maar dan had hij zelf zijn/haar fiets op een goede plek moeten zetten.
Dikwijls ook fietsen de verkeerd neergezet worden (bij een rek maar niet er in) waardoor ik net niet bij die van mij kan, die schuif ik alleen een stukje op zodat ik die van mij kan pakken.
Of mensen die hun fiets bij een rek zetten maar niet er in waardoor ze 2 plekken in nemen. Bij de een fysiotherapeut hier in de buurt staan er vaak meerdere fietsen zo. Dat betekend dat ik die van mij er niet in kan zetten. Die verplaats ik een klein stukje zodat mijn fiets er wel naast in het rek kan.
Soms is er een prima reden om iemands fiets te verplaatsen, soms niet. Aangezien je zelf al schrijft dat je je fiets onhandig neer zet vraag ik me af of de ander niet ook een goede reden heeft.
En dan begrijp ik nog steeds dat je het niet fijn vind als andere zonder overleg aan je fiets komen, maar als je thuis komt en er staat een plantenpot op een fietsen plek zou je hem dan niet ook opzij zetten? Hoewel het jouw fiets is en mensen daar in principe van af moeten blijven moet je hem ook zo neerzetten dat andere er geen hinder van hebben. Als iemand hem dus met een goede reden een klein stukje verplaatst (en niet opzij flikkert) zou ik daar geen punt van maken.
BlairW
19-06-2023 om 23:15
Maar je zet zelf je fiets dus vaak heel onhandig neer? Dan zou ik hem ook verplaatsen als ik er daardoor niet uit of langs kan. Ik zal toch bij mijn eigen fiets/scooter moeten kunnen komen. Als ik daardoor jou onhandig geplaatste fiets moet verzetten, dan is dat zo.
AppleTree
19-06-2023 om 23:18
vrouw92 schreef op 19-06-2023 om 22:02:
[..]
Die stoelen kan ik inmiddels een soort van begrijpen. Net zoals je bankjes in de voortuin ziet. Deze mensen hebben geen buitenruimte, net als ik. En zitten vaak buiten. Die snap ik dus wel. Ik zou het zelf niet zo doen, maar dat is een ander verhaal.
Ik snap ook dat het fijn is, maar het is niet hun grond en er is blijkbaar geen ruimte voor. Tenzij hun op de beganegrond wonen, de stoelen aan hun buitenmuur staan, niet meer dan een meter van de gevel afsteken en er nog 1,5 meter stoep over blijft. Dan mag het wel namelijk, net als een geveltuintje al mag je voor een geveltuintje geloof ik maximaal 50cm stoeptegel weghalen.
(Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik niet weet of de regels per gemeente verschillen en als ik er geen last van hem ik er persoonlijk geen bezwaar tegen heb)
SuzyQFive
19-06-2023 om 23:35
Een motor mag trouwens alleen maar op de stoep als daarmee de rest niet geblokkeerd wordt. Er moet altijd een veilige doorgang zijn en fietsers moeten bij een nietje kunnen stallen.
Hebben jullie allemaal geen berging?
Ysenda
19-06-2023 om 23:53
SuzyQFive schreef op 19-06-2023 om 23:35:
Een motor mag trouwens alleen maar op de stoep als daarmee de rest niet geblokkeerd wordt. Er moet altijd een veilige doorgang zijn en fietsers moeten bij een nietje kunnen stallen.
Hebben jullie allemaal geen berging?
Wat heb je aan een berging in een tuin van vier bij vier zonder achterom? Om er in te komen moet je dwars door de woonkamer en de keuken en een smalle gang (breedte van een smalle deur)
Dus nee fietsen staan hier op straat en als je geluk hebt na 15 jaar wachten een plekje in een fietskluis 2 straten verder.
Ysenda
19-06-2023 om 23:57
AppleTree schreef op 19-06-2023 om 23:18:
[..]
Ik snap ook dat het fijn is, maar het is niet hun grond en er is blijkbaar geen ruimte voor. Tenzij hun op de beganegrond wonen, de stoelen aan hun buitenmuur staan, niet meer dan een meter van de gevel afsteken en er nog 1,5 meter stoep over blijft. Dan mag het wel namelijk, net als een geveltuintje al mag je voor een geveltuintje geloof ik maximaal 50cm stoeptegel weghalen.
(Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik niet weet of de regels per gemeente verschillen en als ik er geen last van hem ik er persoonlijk geen bezwaar tegen heb)
Zo breed zijn de stoepen hier niet, en toch staat er vanalles: zandbakje, picknicktafel tuintjes, fietsen, bloembakken de motor van de buurman.
Lopen doen we op de straat.
AppleTree
20-06-2023 om 01:49
Ysenda schreef op 19-06-2023 om 23:57:
[..]
Zo breed zijn de stoepen hier niet, en toch staat er vanalles: zandbakje, picknicktafel tuintjes, fietsen, bloembakken de motor van de buurman.
Lopen doen we op de straat.
Dat mensen het doen betekend niet dat het mag. Mensen doen wel meer dat niet maals, ze rijden door rood, gooien afval op straat, plegen diefstal en nog veel meer en erger.
En in dit geval staan er bankjes op gemeentegrond (de stoep) terwijl het daar al te krap is om alle fietsen goed kwijt te kunnen. Als het niet mag hoe het nu staat kan je, als je er (over)last van hebt, een melding maken bij de gemeente en dan zullen die moeten handhaven.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.