Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

AIVD kerstpuzzel 2021

DePuzzelaar4 schreef op 13-12-2022 om 15:39:

[..]

Het zijn letter frequenties, waarbij 2 reeksen zijn gebruikt. Bijvoorbeeld de e is zowel een bepaalde pop als een bepaalde boom. Wat ik heb gedaan is de meest voorkomende pop en meest voorkomende boom te vervangen door de e. Je moet ergens beginnen, toch. Dan in het achterhoofd dat het vermoedelijk een datum bevat, dus zou het woord december ergens passen? En zo verder puzzelen. Echter, er schijnt nog een tweede oplossing in te zitten. Die heb ik niet gevonden. Maar het echte werk gaat nu beginnen. Eerst maar eens de junior om weer in de stemming te komen.

Junior 7a leek mij wel te doen. Starten met een puzzel waarbij duidelijk is wat je moet doen. En opgelost. Het begin is er. Junior 7b, tja, wat nu.

Dat was inderdaad de strategie. Sneeuwpoppen en kerstbomen apart tellen. E en N op goed geluk invullen en december zoeken. Dan het betere gokwerk. Dat er nog een tweede oplossing in zit (buiten dat het twee zinnen zijn die geen relatie met elkaar hebben) denk ik niet hoor.

Maar goed. De echte puzzel nu!

Ik heb al wat kleine puzzels opgelost: 1a,1b,1c,3,8a,8b. Ik heb zelfs een aanwijzing voor het thema gevonden, maar ik weet nog niet wat het thema is. Ik ben bezig met 1d,8c,8d maar die willen nog niet lukken. De rest nog niets aan gedaan.

Junior: thema is mij wel ongeveer duidelijk. Ik heb er 6 aanwijzingen voor gevonden. Opgelost in junior: 5,7a,10a,11. Bij 6 heb ik 21 vogels gevonden. Het zullen er vast wel meer zijn. Ik ben bezig geweest met 9 en 10b, maar daar zie ik nog niets.

Leuk!
Ik ga mij denk ik dit jaar eerst eens bezighouden met de juniorpuzzel, hopelijk kom ik daar verder mee. Van de gewone puzzel voorgaande jaren steeds een paar opgaven opgelost, maar het bleef toch een beetje frustrerend dat er nog zoveel was waar ik echt geen idee had welke richting ik op moest gaan (en bij het terugkijken van de antwoorden dat ook niet altijd duidelijk werd hoe ik daar zelf op had moeten komen).

Jillz

Jillz

14-12-2022 om 16:22 Topicstarter

Ik heb helaas nog niet zoveel tijd gehad. Wel 8a opgelost, dat lukte uit het hoofd. Voor de andere deelopdrachten van 8 ga ik Excel gebruiken.

Verder al begonnen met opgave 6 en daar heb ik de eerste ideeën over categorieën met woorden die op het eerste oog weinig gemeen leken te hebben.

Jillz schreef op 14-12-2022 om 16:22:

Ik heb helaas nog niet zoveel tijd gehad. Wel 8a opgelost, dat lukte uit het hoofd. Voor de andere deelopdrachten van 8 ga ik Excel gebruiken.

Verder al begonnen met opgave 6 en daar heb ik de eerste ideeën over categorieën met woorden die op het eerste oog weinig gemeen leken te hebben.

Hier ook. 8a leek te makkelijk, bij de rest hebben we excel maar aangeslingerd. 1 heb ik ook wel een idee, maar moet er nog even inkomen. 

Jillz

Jillz

14-12-2022 om 19:50 Topicstarter

Biebel schreef op 14-12-2022 om 16:49:

[..]

Hier ook. 8a leek te makkelijk, bij de rest hebben we excel maar aangeslingerd. 1 heb ik ook wel een idee, maar moet er nog even inkomen.

Ik heb inmiddels bij 1a ook iets gezien, maar nog niet genoeg.

Ik denk dat ik bij 1a en 1b weet met welke letter ze moeten beginnen, maar veel verder ben ik nog niet. Heb ook nog niet veel tijd gehad om er naar te kijken.

Jillz

Jillz

14-12-2022 om 20:09 Topicstarter

Inmiddels denk ik de oplossing van zowel 1a als 1b te hebben. Maar het lijkt te makkelijk, dus nu twijfel ik weer of ik wel alles zie. Ik word nu al weer zo gek van deze puzzels..

jillz, misschien kan je het jaartal 2021 weghalen uit deze forum-naam?

Ik heb 1 vraag van de junior puzzel opgelost! Wat een lekker gevoel. Nu doorpuzzelen 🤓

Ik kom er niet lekker in dit jaar. Hebben jullie ook het gevoel dat hij ieder jaar moeilijker wordt? Bij de meeste vragen heb ik nu geen enkel idee waar ik moet beginnen.

ben nieuw op dit forum en zie al dagen geen enkel bericht meer. Ik kom dit jaar niet verder dan 1a en b en 8a. 😢 Heeft iemand een opbeurend tipje?

Jillz

Jillz

23-12-2022 om 12:40 Topicstarter

Boeloe schreef op 23-12-2022 om 12:36:

ben nieuw op dit forum en zie al dagen geen enkel bericht meer. Ik kom dit jaar niet verder dan 1a en b en 8a. 😢 Heeft iemand een opbeurend tipje?

Ik vond 25 goed te doen.

Ik heb 8a en 25 opgelost. Vooral 25 vond ik een leuke puzzel, echt in mijn straatje. Voor 1a wat gezien maar nog geen volledige oplossing. 
Binnenkort eens wat rekenkracht van de computer erbij pakken voor de rest van 8. Van de andere puzzels nog niet echt een idee hoe ze zouden moeten. Nouja, bij 11 dan, maar daar zie ik nog niet echt een beginnetje. Die schaak/sudoku opgave 23 lijkt mij ook leuk, maar ik kan eigenlijk niet echt schaken dus de eerste stap gaat moeizaam worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.