Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

30e verjaardag vieren dilemma


vrouw92 schreef op 10-05-2022 om 17:48:

[..]

Mijn vraag was of ik voor 30 personen mijn verjaardag kon vieren in het park. Waarbij wat versnaperingen zijn (taart/chips/nootjes) en wat te drinken is. Waarbij ieder zn kleedje meeneemt en we het na afloop weer netjes achter laten.

Hun antwoord was dat een verjaardag een prive feest is en daar een evenementen vergunning voor nodig is.. Dat je een melding moet doen voor klein evenement en dat dit alleen in uitzonderlijke gevallen geaccepteerd wordt.

Ik gok dat je een overactieve ambtenaar hebt getroffen of ze hebben je vraag niet goed begrepen. Voor een picknick hoef je echt geen evenementen vergunning te hebben. Zeker niet met 30 mensen die er niet eens tegelijk zijn.

Ik zou het gewoon doen. Maar ik ben dan ook niet bang voor controle. Zo vaart zal dat ook niet lopen. En dan komen ze en dan? Dan leg je uit dat jullie gezellig aan het picknicken zijn. Geen mens die daar moeilijk over doet hoor. Gewoon gaan en gezellig maken.

De andere forummers hebben echt gelijk hoor vrouw92, niet je feestje afzeggen want dit klopt gewoon niet. Die ambtenaar heeft de klok horen luiden maar weet niet precies waar de klepel hangt.

Privéfeest is geen klein evenement

Een privéfeest op privéterrein wordt niet gezien als een klein evenement. De gemeente geeft geen officiële toestemming voor deze feestjes. U kunt daarom hiervoor geen melding doen. Bij een privéfeest stelt u zelf uw buren en andere omwonenden op de hoogte en geeft u geen overlast. Een privéfeest op de openbare weg is zonder evenementenvergunning niet toegestaan. Een evenenementenvergunning voor een privéfeest op de openbare weg wordt alleen in uitzonderlijke situaties verleend.

https://www.haarlem.nl/melding-klein-evenement/

Maar op het gras in een park is niet hetzelfde als op een openbare weg. Als je twijfelt kan je nog even bellen met handhaving https://www.haarlem.nl/handhaving/, onder inloopspreekuur vind je een telefoonnummer.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

11-05-2022 om 12:41

vrouw92 schreef op 10-05-2022 om 17:06:

Meer dan wat kleedjes en taart/chips/nootjes is het niet. Komen ongeveer 30 mensen, maar ook niet allemaal tegelijk of de hele tijd. Alcohol drink ik zelf niet, was ik eerst wel van plan, maar dat plan kan ik nu ook wel laten varen.

Je mag zelfs een bbq geven met max 10 personen in parken in Haarlem. https://indebuurt.nl/haarlem/doen/9-x-hier-kun-je-jouw-verjaardag-op-een-originele-manier-vieren-in-haarlem~64009/2/


Misschien alcohol niet teveel in het zicht, dat mag je in de meeste gemeenten niet in openbare ruimten drinken.

https://indebuurt.nl/haarlem/gemeente/mag-dat-alcohol-drinken-op-straat-in-haarlem~69626/#:~:text=In%20de%20plaatselijke%20regels%20voor,drank%20bij%20zich%20te%20hebben.

Hier in het park zitten altijd hele groepen jongeren te eten , drinken en bbqen met van die wegwerp dingen. En die ruimen hun zooi niet altijd op dus het zal wel los lopen en ik zou het gewoon doen als ik jou was.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

11-05-2022 om 13:12

30 worden is juist een mooie gelegenheid om stout te doen
😀
Ga lekker picknicken 🎉

vrouw92

vrouw92

11-05-2022 om 14:19 Topicstarter

Tickel schreef op 11-05-2022 om 12:41:

[..]

Je mag zelfs een bbq geven met max 10 personen in parken in Haarlem. https://indebuurt.nl/haarlem/doen/9-x-hier-kun-je-jouw-verjaardag-op-een-originele-manier-vieren-in-haarlem~64009/2/


Misschien alcohol niet teveel in het zicht, dat mag je in de meeste gemeenten niet in openbare ruimten drinken.

https://indebuurt.nl/haarlem/gemeente/mag-dat-alcohol-drinken-op-straat-in-haarlem~69626/#:~:text=In%20de%20plaatselijke%20regels%20voor,drank%20bij%20zich%20te%20hebben.

Max 10 personen ja... 30 is net even wat teveel en wordt gezien als klein evenement. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

11-05-2022 om 14:22

vrouw92 schreef op 11-05-2022 om 14:19:

[..]

Max 10 personen ja... 30 is net even wat teveel en wordt gezien als klein evenement.

vrouw92 schreef op 11-05-2022 om 14:19:

[..]

Max 10 personen ja... 30 is net even wat teveel en wordt gezien als klein evenement.

Dat gaat over de bbq. 

Ik begrijp je angst niet. Als je geen alcohol schenkt, gewoon "rustig" met een groep daar zit en je eigen zooi weer mee naar huis neemt, zal er echt niets gebeuren. 

vrouw92

vrouw92

11-05-2022 om 14:25 Topicstarter

Tickel schreef op 11-05-2022 om 14:22:

[..]

[..]

Dat gaat over de bbq.

Het is een bericht van 2019.. Intussen is er heel wat veranderd. Ik ga de gok niet nemen en heb iets anders geregeld. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

11-05-2022 om 14:26

apv Haarlem;

  • Onder evenement wordt mede verstaan:
    • a.

      een herdenkingsplechtigheid;

    • b.

      een braderie;

    • c.

      een optocht, niet zijnde een betoging als bedoeld in artikel 2:3 van deze verordening, op de weg;

    • d.

      een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg;

    • e.

      door de burgemeester aan te wijzen categorieën vechtsportwedstrijden of -gala’s.

  • 3.Onder klein evenement wordt verstaan:
    • a.

      een straat-of buurtfeest in één straat en op één dag;

    • b.

      een optocht (eventueel met muziek) door één wijk die geen hoofdwegen doorkruist, niet zijnde een demonstratie of manifestatie;

    • c.

      een (ideële) rommelmarkt in één straat op één dag.



https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR281055/11

vrouw92 schreef op 11-05-2022 om 14:25:

[..]

Het is een bericht van 2019.. Intussen is er heel wat veranderd. Ik ga de gok niet nemen en heb iets anders geregeld.

Wat jammer dat je je zo laat tegen houden door angst. Echt niet nodig lieve vrouw. 

Geen mens die ooit gaat doorgeven aan de gemeente dan hij/zij met vrienden in het park gaat picknicken. En ze gaan dat ook echt niet controleren.

Ga gewoon naar 't strand dan. 

Wat houd je tegen om even met handhaving te bellen? Dan heb je het antwoord rechstreeks van de partij die (eventueel) roet in het eten kan gooien.

Ik krijg nu een beetje het idee dat je eigenlijk geen oplossing wil. Iets anders doen kan ook leuk zijn maar je gaf zelf aan dat je het een flinke tegenvaller vond.

vrouw92

vrouw92

12-05-2022 om 13:53 Topicstarter

Moxxie schreef op 11-05-2022 om 20:38:

Wat houd je tegen om even met handhaving te bellen? Dan heb je het antwoord rechstreeks van de partij die (eventueel) roet in het eten kan gooien.

Ik krijg nu een beetje het idee dat je eigenlijk geen oplossing wil. Iets anders doen kan ook leuk zijn maar je gaf zelf aan dat je het een flinke tegenvaller vond.

Mijn 2e optie gaat helaas ook niet door. Het mag niet op mijn werkplek. Dus toch maar op de gok naar het park. Ontspannen ga ik er in elk geval niet zitten en dit is ook gelijk de laatste keer dat ik mijn verjaardag groter ga vieren. 

vrouw92 schreef op 12-05-2022 om 13:53:

[..]

Mijn 2e optie gaat helaas ook niet door. Het mag niet op mijn werkplek. Dus toch maar op de gok naar het park. Ontspannen ga ik er in elk geval niet zitten en dit is ook gelijk de laatste keer dat ik mijn verjaardag groter ga vieren.

Wat jammer dat het je zoveel stress geeft.

ah lieve meid wat zonde dat je er zoveel stress van hebt! Zoals de rest hier al aangeeft is dat echt totaal onnodig, loop anders eens in het weekend rond op een zonnige dag en kijk zelf hoeveel groepen er zitten. Waar ik woon hebben we een stadspark waar in elk geval standaard groepen mensen zitten. Ik heb mijn verjaardag er ook eens gevierd incl muziekje, kleden, klikko vol drank (dat was makkelijk meenemen) en groep van ongeveer 25 pers. 

Je hoeft niet altijd het braafste meisje van de klas te zijn en het volgens de regels te doen. Zolang niemand er hinder van heeft zou ik er geen probleem van maken.

Waar ben je exact bang voor? Stel het mag echt niet en ze handhaven (wat ik me al echt niet voor kan stellen) krijg je een waarschuwing. Is dat dan zo erg dat je er op voorhand de pret al door laat drukken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.