Nieuws en actueel
Friezinnetje
01-08-2021 om 09:57
Woningtekort: Meer mensen in woningen
Er is momenteel een enorm woningtekort en de huizenmarkt is oververhit. Op de NOS-site lees ik in een artikel dat er nu het idee is, om meer mensen in een woning te proberen te krijgen. Er wonen nl steeds meer mensen alleen in een woning, waar makkelijk nog iemand bij kan.
https://nos.nl/artikel/2391941-idee-tegen-woningtekort-plaats-meer-mensen-in-bestaande-huizen
Nu woon ik ook alleen en zou er qua ruimte nog prima iemand bij kunnen, maar zou ik dat absoluut niet willen. Zou jij ruimte willen opgeven om iemand een plekje om te wonen te geven?
Peiling
Ruimte geven
Poezie
04-08-2021 om 22:56
Lavandula schreef op 04-08-2021 om 22:54:
[..]
Tuurlijk, beter al die kinderlozen 10 hoog achter opsluiten. Hoe durven die in de tuin van hun zelf betaalde huis te zitten. Recht op woongenot hebben alleen ouders met kinderen. En daar mogen anderen dan voor betalen, want ja, als kinderen hebt dan heb je overal recht op
Duh boejuh
PreciousJay68
04-08-2021 om 23:02
Wat een boosheid zeg. Terwijl ik dat allemaal helemaal niet gezegd heb
Ik daag jullie uit een quote van mij te vinden waarin ik beweer dat mensen zonder kinderen verplicht in een klein flatje moeten wonen. En dat ze moeten meebetalen aan villa's voor gezinnen.
Ik lees het morgen wel, want ik ga slapen. Morgen nog 1 dag werken en daarna vakantie vieren; gewoon thuis in mijn huis met tuin, want het is allemaal gewoon goed gekomen met mijn woonsituatie.
(Ps: als jullie boos zijn op al die enorme voordelen die gezinnen krijgen en dat alleenstaanden achtergesteld worden: dat heb je ook zelf zo gekozen he.)
Julali
04-08-2021 om 23:04
-Jutta- schreef op 04-08-2021 om 23:02:
Ik daag jullie uit een quote van mij te vinden waarin ik beweer dat mensen zonder kinderen verplicht in een kkein flatje moeten wonen.
Ik lees het morgen wel, want ik ga slapen. Morgen nog 1 dag werken en daarna vakantie vieren; gewoon thuis in mijn huis met tuin, want het is allemaal gewoon goed gekomen met mijn woonsituatie
Het viel mij ook al op dat de sfeer erg grimmig is in dit topic. Op eenzelfde wijze worden ook mijn woorden verdraaid.
Geniet van je huis met tuin! Fijne vakantie alvast
PreciousJay68
04-08-2021 om 23:05
Julali schreef op 04-08-2021 om 23:04:
[..]
Het viel mij ook al op dat de sfeer erg grimmig is in dit topic. Op eenzelfde wijze worden ook mijn woorden verdraaid.
Geniet van je huis met tuin! Fijne vakantie alvast
Tnx!
Lavandula
04-08-2021 om 23:16
Ps: als jullie boos zijn op al die enorme voordelen die gezinnen krijgen en dat alleenstaanden achtergesteld worden: dat heb je ook zelf zo gekozen he.)
Waar ik boos op ben is de houding van sommigen hier (en ook buiten het forum) dat mensen met kinderen overal recht op hebben en alleenstaande kinderlozen (die allang student-af zijn) wel in een mini-appartement zonder buitenruimte mogen zitten want die hebben niet meer ruimte nodig. En anders delen ze maar een huis met vreemden want een gezin deelt tenslotte ook een huis.
Geronimo3
04-08-2021 om 23:56
Als je geen kinderen hebt dan sta je al een paar ton voor op gezinnen, een reden waarom vooral werkenden zonder kinderen, riant wonen.
Renmuis
05-08-2021 om 00:37
Het valt me op dat sommige mensen de regelingen die getroffen zijn om kinderrechten te beschermen als voordeeltjes voor de ouders zien, terwijl het helemaal niet om die ouders gaat. Het gaat om die kinderen die nog helemaal geen ruimte hebben gehad om verstandige keuzes te maken, of risico's te nemen. We vinden niet dat een ouder een extra slaapkamer verdient omdat hij / zij zich heeft voortgeplant. We vinden wel dat het kind recht heeft op een dak boven zijn hoofd, en een veilige leefomgeving. Daar kunnen ze nl nog niet zelf voor zorgen. Daarom ook heeft een kind recht op financiële ondersteuning van de vader, zelfs als die vader het kind nooit had willen krijgen. Dat is niet om de moeder te belonen voor haar egoïstische keuze om het kind te houden, maar omdat vanaf het moment dat kind het geboren wordt zijn of haar primaire levensbehoeften belangrijker worden gevonden dan het recht van de vader om elke zomer op vakantie te gaan. Gechargeerd gezegd, maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel.
Dus, als er iets bestaat als woonrecht, dan heb je als alleenstaande zonder kinderen geen recht op een extra slaapkamer en als kind wel op een slaapkamer. Dat betekent dus niet dat je als alleenstaande geen extra slaapkamer mag hebben; dat zegt niemand. Maar het is geen recht - net zoals dat het hebben van een schoonmaker geen recht is (maar wel handig en fijn natuurlijk). Maar als je dus bijvoorbeeld aangewezen bent op sociale huur, dan krijgt in een land waar mensenrechten hoog in het vaandel staan bij gebrek aan woningen het kind de slaapkamer ipv de alleenstaande zijn hobbykamer. En nee, een kind is niet belangrijker dan jij, maar wel afhankelijker en kwetsbaarder.
Wij wonen trouwens met kind op 75m2 zonder tuin, en dat is krap maar verre van een schrijnende situatie, dus het idee dat je als gezin opeens minstens 120m2 en ruime tuin nodig hebt is eveneens absurd.
DanGun
05-08-2021 om 05:24
Ik daag jullie uit een quote van mij te vinden waarin ik beweer dat mensen zonder kinderen verplicht in een klein flatje moeten wonen. En dat ze moeten meebetalen aan villa's voor gezinnen.
Ik lees het morgen wel, want ik ga slapen. Morgen nog 1 dag werken en daarna vakantie vieren; gewoon thuis in mijn huis met tuin, want het is allemaal gewoon goed gekomen met mijn woonsituatie.(Ps: als jullie boos zijn op al die enorme voordelen die gezinnen krijgen en dat alleenstaanden achtergesteld worden: dat heb je ook zelf zo gekozen he.)
Als je nou gewoon wél had teruggelezen dan had je gezien dat het andersom is. Laters.
Rondstruiner
05-08-2021 om 06:04
-Jutta- schreef op 04-08-2021 om 22:23:
ik reageer even vooral op de OP, ik heb geen zin om 49 pagina's te lezen.
Twintig jaar geleden kon ik geen woning vinden en vond het toen al best raar dat alleenstaanden of een stel in een groot huis woonden terwijl wij met een gezin in een 2 kamerflatje moesten hokken. Maar als ik dat uitsprak, was ik nog net geen gore egoïst. Maar zie: ineens is het bon ton om hier na te denken.
Op dit moment heb ik geen ruimte, maar ik kan me voorstellen dat als het laatste kind de deur uit is we misschien onze bovenverdieping wel verhuren. Er is daar een tweede badkamer en een kitchenette is ook zo geplaatst. Ideaal voor een student of jonge starter.
Maar dat lost het probleem helemaal niet op. Ja, het probleem van dat ene gezin. Het probleem is een tekort aan woningen, een groot tekort. Dus die alleenstaande of stel die wel naar een kleinere woning wil, kan dat niet, want die woningen zijn er niet.
Dus maar naar elkaar blijven wijzen, daar schiet niemand iets mee op.
Ik hoop dat ze veel kantoorpanden gaan ombouwen naar betaalbare woningen de komende jaren, of leegstaande winkels. Met kantoorpanden zijn ze hier wel druk bezig, maar naar onbetaalbare luxe appartementen helaas.
PreciousJay68
05-08-2021 om 06:37
Lavandula schreef op 04-08-2021 om 23:16:
[..]
Waar ik boos op ben is de houding van sommigen hier (en ook buiten het forum) dat mensen met kinderen overal recht op hebben en alleenstaande kinderlozen (die allang student-af zijn) wel in een mini-appartement zonder buitenruimte mogen zitten want die hebben niet meer ruimte nodig. En anders delen ze maar een huis met vreemden want een gezin deelt tenslotte ook een huis.
Waar zeg ik dat?
Friezinnetje
05-08-2021 om 07:10
-Jutta- schreef op 05-08-2021 om 06:37:
[..]
Waar zeg ik dat?
Dat zegt een andere forumster, en daar wordt jij deels mee verward volgens mij.
DanGun
05-08-2021 om 07:18
Friezinnetje schreef op 05-08-2021 om 07:10:
[..]
Dat zegt een andere forumster, en daar wordt jij deels mee verward volgens mij.
Niet verward hoor, tenminste niet door mij.
Ze komt zonder te lezen een topic binnen met een verhaal dat al tig keer is gehouden. En roeptoetert dan ook (wederom zonder te lezen) dat mensen zo boos doen terwijl de verongelijkte reacties m’n komen van mensen die (al dan niet met kids) niet naar hun zin wonen. Dan krijg je dat mensen kort door de bocht op je reageren.
irmama
05-08-2021 om 07:28
ik begrijp niet dat mensen het steeds hebben over " doorschuiven"
Ik heb dit (oude) huis gekocht om hier mijn hele leven te wonen. Veel verbouwd, 25 jaar dezelfde buren, mijn moeder naar dit dorp laten verhuizen zodat we elkaar kunnen helpen.
Veel herinneringen hier opgebouwd. Heb badkamer en slaapkamer beneden wat handig is voor later. Werk op goede afstand
Het lijkt alsof een huis zonaar een ding is. Voor mij is mijn huis mijn leven.
Er zijn simpel genoeg gewoon te weinih woningen waar je met 1 persoon zou kunnen wonen.
In dit dorp zijn er maar 8 zulke woningen!
EnchantedDragonfly18
05-08-2021 om 07:34
Renmuis schreef op 05-08-2021 om 00:37:
Het gaat om die kinderen die nog helemaal geen ruimte hebben gehad om verstandige keuzes te maken, of risico's te nemen. We vinden niet dat een ouder een extra slaapkamer verdient omdat hij / zij zich heeft voortgeplant. We vinden wel dat het kind recht heeft op een dak boven zijn hoofd, en een veilige leefomgeving. Daar kunnen ze nl nog niet zelf voor zorgen. Daarom ook heeft een kind recht op financiële ondersteuning van de vader, zelfs als die vader het kind nooit had willen krijgen.
Dus, als er iets bestaat als woonrecht, dan heb je als alleenstaande zonder kinderen geen recht op een extra slaapkamer en als kind wel op een slaapkamer. Dat betekent dus niet dat je als alleenstaande geen extra slaapkamer mag hebben; dat zegt niemand. Maar het is geen recht - net zoals dat het hebben van een schoonmaker geen recht is (maar wel handig en fijn natuurlijk). Maar als je dus bijvoorbeeld aangewezen bent op sociale huur, dan krijgt in een land waar mensenrechten hoog in het vaandel staan bij gebrek aan woningen het kind de slaapkamer ipv de alleenstaande zijn hobbykamer. En nee, een kind is niet belangrijker dan jij, maar wel afhankelijker en kwetsbaarder.
Een dak boven het hoofd van een kind staat niet gelijk aan een slaapkamer voor een kind. Als de nood hoog is dan kies je voor dat dak en niet voor het aantal slaapkamers.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.