Nieuws en actueel
Friezinnetje
01-08-2021 om 09:57
Woningtekort: Meer mensen in woningen
Er is momenteel een enorm woningtekort en de huizenmarkt is oververhit. Op de NOS-site lees ik in een artikel dat er nu het idee is, om meer mensen in een woning te proberen te krijgen. Er wonen nl steeds meer mensen alleen in een woning, waar makkelijk nog iemand bij kan.
https://nos.nl/artikel/2391941-idee-tegen-woningtekort-plaats-meer-mensen-in-bestaande-huizen
Nu woon ik ook alleen en zou er qua ruimte nog prima iemand bij kunnen, maar zou ik dat absoluut niet willen. Zou jij ruimte willen opgeven om iemand een plekje om te wonen te geven?
Peiling
Ruimte geven
Rosings
04-08-2021 om 00:34
volgens mij is de markt inmiddels zo overspannen dat geen enkele doelgroep meer 'even" aan een huis komt.
Renmuis
04-08-2021 om 00:43
Yolo schreef op 04-08-2021 om 00:02:
[..]
Ik voordeel mensen ook echt niet en gun iedereen die het wil kinderen echt, maar ik irriteer me wel als ik zie dat er hier in de buurt meerdere gezinnen van de bijstand leven en maar kinderen blijven maken. Niet 2 of 3 maar 5 of 6.. Dan heb ik het zo al over zeker 10 gezinnen over 3 straten verspreid. Ik vind dat best zorgwekkend als ik dit al in 3 straten zie in een dorp (hoeveel gezinnen zijn er dan niet zo in de rest van Nederland). Het ergste is ook nog dat de meerderheid ervan gewoon kan werken maar er geen zin in heeft en het wel best vind zo.
Wat voor voorbeeld hebben die kinderen, 3 volwassen kinderen van die gezinnen wonen inmiddels op zich zelf en zitten ook in de bijstand waarvan 1 alweer 2 kinderen heeft..
Want jij weet precies wat er speelt in zo'n gezin?
Omdat je je zo'n zorgen maakt, heb ik het even voor je uitgerekend: een gemiddeld bijstandshuishouden heeft 1,8 kinderen. Het gemiddelde van alle huishoudens in Nederland is 1,7. Voornaamste bron: https://longreads.cbs.nl/jeugdmonitor-2019/opgroeien-in-de-bijstand/ en cijfers van het CBS. Verhoudingsgewijs neemt het aantal kansarme kinderen dus wel toe, maar van een tsunami aan geboortes is geen sprake.
En ik heb liever dat er meer van mijn belastinggeld naar deze kinderen gaat (die er zelf niet om gevraagd hebben geboren te worden - het geld is geen beloning voor de ouders, maar geven we omdat een kind, eenmaal geboren, bestaansrecht heeft) dan naar de hypotheekrente-aftrek van een alleenstaande die per se een villa van 200m2 wilde kopen "omdat het kon"
DanGun
04-08-2021 om 05:57
Tja, je kan nu eenmaal niet kiezen waar je zuurverdiende belastingcenten heen gaan hè? Voor mij hoeft bv de agrarische sector niet zo zwaar gesubsidieerd. Maar zo werkt het hier gelukkig niet. We ‘profiteren’ allemaal wel van een of andere regeling.
Als het je echt daarom gaat, dan kun je je beter druk maken om de grote bedrijven zoals bv een Schiphol waar miljarden heen gaan.
EnchantedDragonfly18
04-08-2021 om 07:23
Julali schreef op 03-08-2021 om 23:04:
[..]
Waarom zou ik? Ik ben dat niet van plan. Mijn huis is een investering, we zijn het versneld aan het aflossen. Over een paar jaar wonen we er zo goed als gratis.
Maar dan hou je met z'n tweeën wel een huis "bezet" waar een familie met 4 kinderen ook in kan wonen. Vooropgesteld dat ze het kunnen betalen.
Mick87
04-08-2021 om 07:48
Julali schreef op 01-08-2021 om 16:30:
[..]
Het geld is er vaak niet. Starters komen moeilijk aan een woning en weigeren hun eisen bij te stellen.
Er is vaak niet eens bij te stellen. Ik zou best willen kopen. Maar ik krijg als modaalverdiener nog geen 2 ton aan hypotheek. Daarmee ben ik kansloos op de woningmarkt. Terwijl ik wel in een sector werk waar een schreeuwend tekort is.
Ik Vind dat je je in dit topic nogal hard en vooringenomen uitlaat over starters.
Mick87
04-08-2021 om 07:52
Julali schreef op 03-08-2021 om 22:58:
[..]
Dat zeg ik niet. Als je het kunt betalen, dan vind ik het allemaal prima. Al ga je in je uppie in Huis ten Bosch wonen, lekker doen als je dat fijn vindt en er de middelen voor hebt.
Maar kun je het niet betalen in je eentje, dan lijkt dat me ook geen ramp. Je bent immers alleen dus je hebt geen eensgezinswoning nodig (de naam zegt het al).
Het probleem is ook dat bijna niets meer betaalbaar is. Ik kan nog niet eens een appartementje betalen om te kopen. Daarom blijf ik in mijn sociale huurwoning waar ik eigenlijk alweer iets te veel voor verdien, maar andere opties zijn er niet.
Julali
04-08-2021 om 08:24
Sun.lover schreef op 03-08-2021 om 23:30:
[..]
Maar anderen moeten van jou wel hun huis verlaten en in een container gaan zitten?
Nee, dat zeg ik niet. Misschien eens beter lezen? Als je het kunt betalen, dan kun je wonen waar je maar wil. Dat geldt voor iedereen.
Het ging om mensen die het niet kunnen betalen. Ik schreef alleen dat je als single niet per se in een eensgezinswoning hoeft te wonen. Je hebt niet per se zoveel ruimte nodig als je alleen woont.
Julali
04-08-2021 om 08:26
Tickel schreef op 04-08-2021 om 07:23:
[..]
Maar dan hou je met z'n tweeën wel een huis "bezet" waar een familie met 4 kinderen ook in kan wonen. Vooropgesteld dat ze het kunnen betalen.
De woningnood is een maatschappelijk probleem, dat moet worden opgelost door overheidsingrijpen. Op individueel niveau kun je dat niet oplossen.
watertoren
04-08-2021 om 08:34
Julali schreef op 04-08-2021 om 08:26:
[..]
De woningnood is een maatschappelijk probleem, dat moet worden opgelost door overheidsingrijpen. Op individueel niveau kun je dat niet oplossen.
Niet kunnen is vaak niet willen. Hier zou een gezin kunnen wonen maar ik wil mijn huis niet uit. Ook niet als ik goedkoper af zou zijn in een kleinere woning.
DanGun
04-08-2021 om 08:35
Tickel schreef op 04-08-2021 om 07:23:
[..]
Je houdt niks ‘bezet’.
Rondstruiner
04-08-2021 om 09:21
Julali schreef op 04-08-2021 om 08:24:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Misschien eens beter lezen? Als je het kunt betalen, dan kun je wonen waar je maar wil. Dat geldt voor iedereen.
Het ging om mensen die het niet kunnen betalen. Ik schreef alleen dat je als single niet per se in een eensgezinswoning hoeft te wonen. Je hebt niet per se zoveel ruimte nodig als je alleen woont.
Nou, je schreef toch echt wel wat meer dan dat hoor.
In plaats van anderen verwijten dat ze niet goed lezen, kun je ook eerst eens naar jouw manier van communiceren kijken. Misschien kun je je berichten eens wat zorgvuldiger formuleren, als blijkt dat zoveel mensen je verkeerd begrijpen?
Julali
04-08-2021 om 09:28
Ik weet niet zo goed waarom de reacties zo heftig zijn. De vraag of een single wel een heel huis nodig heeft lijkt me legitiem.
Heel fijn als het kan en ik gun het iedereen van harte, maar ik denk dat het realistischer is om op zoek te gaan naar alternatieven voor deze groep, die wel betaalbaar zijn.
(containerwoning)
Poezie
04-08-2021 om 09:35
Julali schreef op 04-08-2021 om 09:28:
Ik weet niet zo goed waarom de reacties zo heftig zijn. De vraag of een single wel een heel huis nodig heeft lijkt me legitiem.
Heel fijn als het kan en ik gun het iedereen van harte, maar ik denk dat het realistischer is om op zoek te gaan naar alternatieven voor deze groep, die wel betaalbaar zijn.
(containerwoning)
Leuk, waar staat die en wat kost die?
Rondstruiner
04-08-2021 om 09:36
Julali schreef op 04-08-2021 om 09:28:
Ik weet niet zo goed waarom de reacties zo heftig zijn. De vraag of een single wel een heel huis nodig heeft lijkt me legitiem. Heel fijn als het kan en ik gun het iedereen van harte, maar ik denk dat het realistischer is om op zoek te gaan naar alternatieven voor deze groep, die wel betaalbaar zijn.
Waar wil je dit precies neerzetten? In het aardbevingsgebied zeker, want daar is nog plek zat voor al die verwende alleenstaanden ?
Dit is een iets realistischer beeld:
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.