Nieuws en actueel
Friezinnetje
01-08-2021 om 09:57
Woningtekort: Meer mensen in woningen
Er is momenteel een enorm woningtekort en de huizenmarkt is oververhit. Op de NOS-site lees ik in een artikel dat er nu het idee is, om meer mensen in een woning te proberen te krijgen. Er wonen nl steeds meer mensen alleen in een woning, waar makkelijk nog iemand bij kan.
https://nos.nl/artikel/2391941-idee-tegen-woningtekort-plaats-meer-mensen-in-bestaande-huizen
Nu woon ik ook alleen en zou er qua ruimte nog prima iemand bij kunnen, maar zou ik dat absoluut niet willen. Zou jij ruimte willen opgeven om iemand een plekje om te wonen te geven?
Peiling
Ruimte geven
Sun.lover
03-08-2021 om 22:35
Rockstar schreef op 03-08-2021 om 22:35:
[..]
Over de 50 jaar doen robots dat voor ons. Ik maak me daar echt niet druk over.
Ik hoop op de pil van Drion.
DownrightChinchilla41
03-08-2021 om 22:36
[..]
Precies en als ik zover ben dat ik mijzelf niet meer kan wassen dan hoef ik ook niet meer te leven, dus probleem ook opgelost.
redbulletje
03-08-2021 om 22:38
Poezie schreef op 03-08-2021 om 21:49:
[..]
Omdat grote gezinnen dat huis dan niet kunnen kopen en noodgedwongen in dat kleine sociale huurflatje moeten blijven zitten.
Misschien moeten mensen dan eerst zorgen dat ze een toereikende woning hebben voordat ze zich gaan voorplanten. En geen geld voor 'n woning betekent geen geld om een groot gezin te stichten.
Poezie
[..]
Wel handig als die robots ontwikkeld en onderhouden worden.
DanGun
Rockstar schreef op 03-08-2021 om 22:34:
[..]
Ik zie het huis van mijn ouders voor me. Dat is echt groot voor 2 personen vind ik.
Veel mensen hebben geen extra kamers over voor dat soort dingen, die hebben alleen een slaapkamer en dan is het dan. Of nog niet eens, als je echt pech hebt is je woonkamer je slaapkamer. Dus dan vind ik een hele kamer over echt wel luxe. Niet dat ik het je misgun hoor, daar niet van.
Ik woon in een appartement. En dat is zo ingedeeld dat ik niet van 1 slaapkamer 2 kan maken. Je zou knettergek worden van meer dan 2 mensen hier.
En eerlijk gezegd ken ik niemand in een klein huisje / flatje. (Nouja, mijn moeder die ging van eengezinswoning naar mini seniorenflatje naar nog meer mini kamer in n bejaardenhuis)
EnchantedDragonfly18
03-08-2021 om 22:39
Julali schreef op 03-08-2021 om 22:21:
[..]
4 personen, 180 m2. 45 m2 per persoon, dat is hetzelfde aantal m2 als een alleenstaande in een containerwoning.
Ik vind het erg ruim!
Maar jij schreef eerder ergens "als de kinderen" er zijn. Wonen die dan niet fulltime bij jullie?
Elders schrijf je dat je ieder jaar 10% extra aflossen en hier dat je in een afbetaald huis woont.
"Ik vind het niet gek om in je eentje niet een heel huis te kunnen kopen, die woningen zijn immers niet bestemd voor jou alleen."
Ga jij dan ook kleiner wonen als je kinderen de deur uit zijn?
Ik woon ook heel ruim, ruimer dan jij zelfs. Heb 2 volwassen huurders op een verdieping, maar geen haar op m'n hoofd die denkt aan "plaats" maken voor een gezin van 7, want zoveel slaapkamers zijn er. Ik ben gewoon niet bereid om 5 ton te betalen voor een huis van 100 m² met een tuin(tje) in deze wijk, als ze al te koop komen.
Poezie
03-08-2021 om 22:46
redbulletje schreef op 03-08-2021 om 22:38:
[..]
Misschien moeten mensen dan eerst zorgen dat ze een toereikende woning hebben voordat ze zich gaan voorplanten. En geen geld voor 'n woning betekent geen geld om een groot gezin te stichten.
Er is vaak wel geld voor een woning, maar de woning is niet beschikbaar. Dat is nou juist waar deze hele draad over gaat.
Julali
03-08-2021 om 22:48
Rondstruiner schreef op 03-08-2021 om 22:23:
[..]
Nee. Dat zijn het niet. Anders zouden we allemaal wel in containers wonen hè.
Heel veel mensen willen toch ook in een tiny house wonen? Dit is net zoiets.
De reden dat we er niet allemaal al wonen is vooral omdat het moeilijk te realiseren valt. In Nederland zijn zo grandioos veel regeltjes dat het je bijna onmogelijk wordt gemaakt.
redbulletje
03-08-2021 om 22:49
Poezie schreef op 03-08-2021 om 22:46:
[..]
Er is vaak wel geld voor een woning, maar de woning is niet beschikbaar. Dat is nou juist waar deze hele draad over gaat.
Ik heb 't nu over koopwoningen. Als mensen eerst gaan huren en zich gaan voortplanten, dan is het financieel nóg veel lastiger om ooit in 'n fatsoenlijk koophuis terecht te kunnen komen.
Langer thuis blijven wonen, werken en hard sparen en dan een woning kopen. Zo zie ik het een paar twintigers in mijn familie doen. En dan ook echt alleen, zodat ze geen ex-relatie hoeven uitkopen.
HarleyQuinn
03-08-2021 om 22:49
Yolo schreef op 03-08-2021 om 22:33:
[..]
Precies, want die kinderen hebben straks ook weer allemaal een dak boven hoofd nodig. Daarbij veel mensen hebben meerdere kinderen (wat ik ze gun hoor echt) maar hebben er niet de financiën naar waardoor de rest van Nederland er voor mag mee betalen(niet alleen kindertoeslag maar ook toeslagen bij de gemeenten). Waarom niet 1 kind ipv 3 als je het financieel niet al te breed hebt. (Geen verwijt naar mensen maar een serieuze vraag)
Omdat je anders blijft zitten met het gevoel dat het gezin niet compleet is. Kind alleen is zielig. Of gewoon omdat het kan natuurlijk.
Dat de vrouw vaak dan maar parttime inkomsten binnen brengt, niet nadenkt over een buffer of netwerk in de wetenschap dat vele huwelijken/relaties stranden (maar dat gebeurd mij niet), en dan klagen en anderen ervoor op laten draaien.
Ik ken iemand die alleenstaand ouder is. Heeft hond, kind en begon met 2 katten. Uitkering.
Klagen dat kat bezwangerd is. Ik zei op mijn beurt waarom steriliseer je die kat niet. Wat er geantwoord werd?
'Uh ja, betaal jij dat even, weet je wat dat kost'.
Waarop ik antwoordde dat ze dan geen dieren moet nemen maar dat mag niet gezegd worden
redbulletje
03-08-2021 om 22:50
Julali schreef op 03-08-2021 om 22:48:
[..]
De reden dat we er niet allemaal al wonen is vooral omdat het moeilijk te realiseren valt. In Nederland zijn zo grandioos veel regeltjes dat het je bijna onmogelijk wordt gemaakt.
Maar die tiny houses staan dan op veel grond. Containerbouw is dan volgens mij meer bedoeld als een flat waar je geen eigen buiten hebt.
Julali
03-08-2021 om 22:51
Tickel schreef op 03-08-2021 om 22:39:
[..]
Maar jij schreef eerder ergens "als de kinderen" er zijn. Wonen die dan niet fulltime bij jullie?
Jawel, maar ze gaan naar school.
Elders schrijf je dat je ieder jaar 10% extra aflossen en hier dat je in een afbetaald huis woont.
Het ging om de situatie dat mijn kinderen volwassen zijn en niet meer thuis wonen, tegen die tijd is mijn huis allang afbetaald.
Julali
03-08-2021 om 22:53
redbulletje schreef op 03-08-2021 om 22:50:
[..]
Maar die tiny houses staan dan op veel grond. Containerbouw is dan volgens mij meer bedoeld als een flat waar je geen eigen buiten hebt.
Niet iedereen wil dat. Veel mensen zitten helemaal niet te wachten op veel grond, die werken veel en willen thuis ontspannen. Ik ken zelfs singles die in een hotelkamer wonen, omdat ze dat relaxt vinden. Ze hoeven bijna niks zelf te doen.
Minimalisme is helemaal hot.
Rondstruiner
03-08-2021 om 22:53
Julali schreef op 03-08-2021 om 22:48:
[..]
Verdiep je eens in de filosofie achter de tiny houses movement voor je dit soort onzin verkondigt.
Rosings
03-08-2021 om 22:55
een groot maatschappelijk probleem is lastig te bediscussiëren met n=1 voorbeelden natuurlijk.
Ik ben vanuit een flatje in een eengezinswoning (vrije sector) gaan samenwonen. Vriend bleek een oelewapper, alleen kon ik het niet opbrengen.
6 jaar de zolder verhuurd.
Geen toeslagen of sociale huur waar ik mee in de problemen zou komen, maar volgens m'n huur contract mocht het niet. Waarom niet? Het is mijn huurcontract, ik ben verantwoordelijk voor de huur, wat maakt een extra bewoner dan uit? Huurbescherming was mijn grootste risico daarom altijd eerst een hospita contract gedaan.
Uiteindelijk tot dochter 2.5 was een huisgenoot gehad, toen een tijdje alleen de huur betaald (1100...) En nu met enorm veel mazzel (en 9 jaar inschrijftijd) een gloednieuwe eengezinswoning voor 400 euro minder per maand en zo goed als geen energie kosten.
Het was vaak gezellig met een huisgenoot, soms een inbreuk op de privacy, maar ik had wel een dak boven m'n hoofd.
Qua oplossingen denk ik aan:
- Hospita constructies in alle huurvormen toe staan zonder negatieve gevolgen voor toeslagen etc.
- Samenwonen niet belemmeren door uitkeringen dan te korten.
- Huurders heffing afschaffen
- Meer bouwen voor alleenstaanden/starters
- Hypotheekrente aftrek afschaffen
- Tijdelijke huurcontracten (anders dan hospita) weer uit de wet halen, dat geeft zoveel woonstress!
- Alle sociale huurwoningen naar een 'gelijkwaardig' huur bedrag krijgen. Het is zo raar dat iemand die ergens 10 jaar woont honderden euro's goedkoper uit is. Evt mensen die dan in de knel komen met huurtoeslag tegemoet komen (op korte termijn niet haalbaar)
- Wonen op een vakantiepark toestaan.
- Kantoren ombouwen
- Zelf woon verplichting landelijk invoeren
- Bejaardenhuizen in ere herstellen. (Minder zorg kosten en meer doorstroom en minder eenzaamheid)
Wonen is niet alleen een praktisch iets, het is ook emotioneel, je geschiedenis verleden, toekomst, je levensbeeld. Daar moet meer keuze in zijn.
Op dit moment woon ik iets kleiner dan het huis dat ik deelde, maar met een kind is de inbreuk op privacy me nu te groot.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.