Nieuws en actueel
Friezinnetje
01-08-2021 om 09:57
Woningtekort: Meer mensen in woningen
Er is momenteel een enorm woningtekort en de huizenmarkt is oververhit. Op de NOS-site lees ik in een artikel dat er nu het idee is, om meer mensen in een woning te proberen te krijgen. Er wonen nl steeds meer mensen alleen in een woning, waar makkelijk nog iemand bij kan.
https://nos.nl/artikel/2391941-idee-tegen-woningtekort-plaats-meer-mensen-in-bestaande-huizen
Nu woon ik ook alleen en zou er qua ruimte nog prima iemand bij kunnen, maar zou ik dat absoluut niet willen. Zou jij ruimte willen opgeven om iemand een plekje om te wonen te geven?
Peiling
Ruimte geven
Shropshire
03-08-2021 om 09:54
Ik woon met mijn man in een groot huis met 5 slaapkamers. Maar echt niet dat ik dat ga delen hoor, ik geniet van de ruimte.
Als we verhuizen willen we een huis op het platteland, maar die zijn ook moeilijk te vinden.
Dus blijven we gewoon, ook tot alle tevredenheid, zitten waar we zitten
Julali
03-08-2021 om 10:09
watertoren schreef op 02-08-2021 om 21:16:
[..]
[..]
Dat is wel erg laat allemaal in jouw omgeving. Ik was 24 toen ik het huis uit ging en een huis kocht. Vrienden en vriendinnen waren ook van die leeftijd.
Dat is tegenwoordig heel normaal. We gingen allemaal het huis uit rond ons 18-22e jaar, maar een huis kopen is lastig, terwijl wij allemaal hoogopgeleid zijn en goede banen hebben.
We hebben achteraf geluk gehad dat we op een gunstig moment zijn ingestapt. In de periode 2013-2016 kon je voor een mooi prijsje een huis kopen.
Poezie
03-08-2021 om 10:18
Julali schreef op 03-08-2021 om 10:09:
[..]
Dat is tegenwoordig heel normaal. We gingen allemaal het huis uit rond ons 18-22e jaar, maar een huis kopen is lastig, terwijl wij allemaal hoogopgeleid zijn en goede banen hebben.
We hebben achteraf geluk gehad dat we op een gunstig moment zijn ingestapt. In de periode 2013-2016 kon je voor een mooi prijsje een huis kopen.
Dat is nou juist het punt, dat is helemaal niet normaal tegenwoordig.
Rockstar
03-08-2021 om 10:23
Poezie schreef op 03-08-2021 om 10:18:
[..]
Op je 24e een huis kopen normaal vinden in deze tijd.😂 Terwijl mensen tegen de 30 nog steeds thuis wonen omdat ze niet eens een huurhuisje kunnen vinden.
Julali
03-08-2021 om 10:25
[..]
In mijn kringen wel. Eerst ga je studeren, veel reizen en jezelf ontwikkelen. In die tijd wil je vrij zijn om te gaan en staan waar je wil en niet vastzitten aan een huis.
Vervolgens ben je al een jaar of 25 als je een serieuze baan krijgt op niveau. Je krijgt niet direct een vast contract, dat duurt meestal een jaar of 3 tot 5. Veel gaan promoveren, of belanden op de universiteit in van die flutcontractjes. Als je ooit al een vast contract krijgt, in sommige sectoren blijf je opgescheept zitten met flexibele contracten. Plus nog de studieschuld die vaak zwaar drukt op de mogelijkheden die je hebt om een huis te kopen.
Dan nog een relatie krijgen. Veel vrienden van mij hebben geen serieuze relatie totdat ze al eind 20, begin 30 zijn, dat is heel normaal.
Dus voordat ze toe zijn aan echt settelen op 1 plek met een partner waar ze vertrouwen in hebben, dan zijn de meesten al ergens tussen de 30 en 35. Sommigen zelfs tegen de 40.
watertoren
03-08-2021 om 10:27
Huren is ook duurder dan kopen maar een hypotheek krijgen was vroeger veel makkelijker. Mijn zoon is 28 en had ook eerder het huis uit gewild. Ik heb me echt wel eens zorgen gemaakt of hij nog aan een huis kon komen. Gelukkig is het allemaal goed gekomen.
Rockstar
03-08-2021 om 10:28
Julali schreef op 03-08-2021 om 10:25:
[..]
In mijn kringen wel. Eerst ga je studeren, veel reizen en jezelf ontwikkelen. In die tijd wil je vrij zijn om te gaan en staan waar je wil en niet vastzitten aan een huis.
Vervolgens ben je al een jaar of 25 als je een serieuze baan krijgt op niveau. Je krijgt niet direct een vast contract, dat duurt meestal een jaar of 3 tot 5. Veel gaan promoveren, of belanden op de universiteit in van die flutcontractjes. Als je ooit al een vast contract krijgt, in sommige sectoren blijf je opgescheept zitten met flexibele contracten. Plus nog de studieschuld die vaak zwaar drukt op de mogelijkheden die je hebt om een huis te kopen.
Dan nog een relatie krijgen. Veel vrienden van mij hebben geen serieuze relatie totdat ze al eind 20, begin 30 zijn, dat is heel normaal.
Dus voordat ze toe zijn aan echt settelen op 1 plek met een partner waar ze vertrouwen in hebben, dan zijn de meesten al ergens tussen de 30 en 35. Sommigen zelfs tegen de 40.
Maar dat is een andere situatie. Dat je als arme promovendus met een contractje van 2100 bruto geen huis kan kopen begrijp ik. Dat je als afgestudeerde Master die het dubbele verdient geen huis kan kopen begrijp ik niet. Ik volg trouwens wel het unislakkenpadje qua relaties, al ben ik dan niet gepromoveerd.🤭
Poezie
03-08-2021 om 10:34
[..]
Jij vind jouw kringen representatief voor de hele Nederlandse bevolking? Heb je misschien een aantal nieuwsberichten gemist?
Julali
03-08-2021 om 10:38
Poezie schreef op 03-08-2021 om 10:34:
[..]
Jij vind jouw kringen representatief voor de hele Nederlandse bevolking? Heb je misschien een aantal nieuwsberichten gemist?
Nee het is niet representatief, maar momenteel is het voor iedereen zo ongeveer moeilijk om aan een huis te komen, dat is algemeen bekend.
watertoren
03-08-2021 om 10:54
Mijn zoon kreeg op een gegeven moment de tip om geen rond bedrag te bieden dus 261 ipv 260. Als er dan meerdere mensen ook 260 bieden dan zit je daar toch net boven. Toen is het hem wel gelukt. Misschien een idee voor anderen.
Rachel.
03-08-2021 om 11:21
[..]
Hier eentje die 26 is, heb al vanaf 17 jaar de zelfde partner en woon vanaf mijn 18e samen en zijn 1 keer verhuisd in die tijd, dat verschilt dus per persoon. Er is geen normaal, er is geen code voor het leven, die mensen die dat zo doen daar loopt het toevallig zo of kiezen daarvoor.
Maar alles kan.
Sun.lover
03-08-2021 om 11:24
Rockstar schreef op 02-08-2021 om 18:59:
[..]
Heb jij op je 25-30e ook in een kamer gewoond als fulltime werkende volwassene? En ik heb het niet over een eengezinswoning, ik heb het over een appartementje.
Ik had op mijn 30ste pas voor het eerst een woning met een eigen slaapkamer.
Geronimo3
03-08-2021 om 12:10
[..]
Maar dat ellenlang thuis wonen was al een trend lang voor deze huizencrisis. De laatste 15 jaar bleef iedereen bij paps en mams wonen want het was luxer dan op kamers, goedkoop, je natje en je droogje verzorgd, ouders vonden het ook een soort eer als de kinderen geen haast hadden om zelfstandig te worden en natuurlijk sparen voor dat koophuis wat perfect moest zijn.
En ik blijf erbij dat jongeren daardoor ook niet bepaald inventief zijn geworden, je kan thuis blijven wonen tot je 30ste of met vrienden een huis huren/kopen, project opzetten enz. Want gek genoeg ken ik dus wel mensen die dat doen en natuurlijk neem je dan risico's en is het niet helemaal naar je wens maar hoe lang denk je dat generaties voor hun erover hebben gedaan om zo te wonen? Dat achterover leunen en dan maar wachten tot er iets voor je geregeld wordt vind ik zulke slappe hap.
OhLivia
03-08-2021 om 12:12
Suish schreef op 03-08-2021 om 09:36:
Het is inderdaad een collectief probleem. Eigenlijk zouden we met zijn allen hier iets tegen moeten doen. Maar wat?
Ikzelf denk dat de huizenprijzen opnieuw geïndexeerd moeten worden. Die prijzen nu slaan nergens op.
Nou dat denk ik ook. Ik kijk regelmatig in het kadaster naar de WOZ-waarde van verschillende woningen. Twee of drie maal verdubbeld in vijf jaar tijd is heel normaal. Dan ga ik kijken wat je voor zo’n woning die bijvoorbeeld voor 6 ton verkocht zou kunnen worden krijgt. Het zijn niet zelden kluswoningen. Als ik dan in de omgeving verder zoek zie ik woningen van 8 ton waar je wel direct in kan. Ruimte: iets meer dan 100 vierkante meter.
Frappante vind ik dat ik zelf op Funda regelmatig huisjes van 4 ton tegenkom die volledig zijn gerenoveerd en waar je dus direct in kan. Maar die zijn dan 80 vierkante meter groot en de tweede of derde etage heeft dan zo’n dak waardoor je er niet kan staan en het dus alleen bruikbaar als opbergruimte is. En dat tellen ze dan bij die 80 meter op.
Renmuis
03-08-2021 om 12:13
Julali schreef op 03-08-2021 om 10:09:
[..]
Maar de mensen die een paar jaar later op de markt kwamen kijken vind je verwend en veeleisend? Wel een beetje makkelijk.
Wij wonen in een appartement - fijne buurt, wel oude panden en er moet eigenlijk het een en ander verbouwd worden - ik was 34 en hoogzwanger toen we het kochten, dus we zaten ook wel een beetje op de schopstoel. Daarvoor jaren in het buitenland gezeten en daar gehuurd, dus waren ook starters op de woningmarkt, maar wel al jaren kunnen sparen en inkomen opbouwen. Onze buren van dezelfde leeftijd met vergelijkbare inkomsten en carrière verloop hebben een eengezinswoning met 40% meer oppervlakte en een tuin. Ook hun eerste woning. Ze wonen er vier jaar langer dan wij en hebben indertijd een stuk minder betaald dan wij voor ons appartement. En nu zitten ze dus in een toekomstbestendig huis met flinke overwaarde, en wij in een woning waar we eigenlijk al uitgroeien maar voorlopig niet weg kunnen omdat er geen aanbod is - en als de markt instort staan we onder water. Inderdaad hebben zij geluk gehad; pure mazzel. Het zijn fijne mensen, dus het is niet dat ik het ze misgun, maar ik had ook wel in de markt van 4 jaar eerder willen instappen. Toch ben ik al heel blij dat we überhaupt wat hebben, want veel mensen kunnen echt geen kant op.
Alle experts zeggen dat je nu niet voor de korte termijn moet kopen, maar alleen investeren in een huis waar je in ieder geval de komende 7-10 jaar wil en kan blijven wonen. En als je 30 bent en gezinsplannen hebt, dan ga je dus liever niet voor een huis met 2 uur reistijd naar je werk (want hoe ga je dat doen met school / opvang?) of een huis zonder extra slaapkamer. En ja, het kan wel, er zijn genoeg mensen die het er dan maar mee doen, maar we weten allemaal dat de mensen die toevallig 5 jaar ouder zijn wel een kind konden krijgen in een huis zonder schimmel op de muren (en probeer maar eens een aannemer te vinden die niet al een heel kalenderjaar volgeboekt zit om er wat aan te doen). En daar kun je van balen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.