Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
14-09-2023 om 08:41
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling DEEL 2
Als vervolg op https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Daarom staat NSC bijna onderaan . Als je wilt stemmen op een lijst die hier niet tussen staat, kies dan "anders".
Wijzigingen:
Nieuw Sociaal Contract toegevoegd
PvdA en GL samengevoegd
Peiling
Wat ga jij stemmen?
Facy66
21-11-2023 om 08:14
Daglichtlamp schreef op 21-11-2023 om 08:09:
[..]
Je weet toch wel dat die tien weken over het algemeen niet gehaald wordt? Dat is één van de reden dat asielzoekerscentra zo vol zitten, daar wonen momenteel ook heel veel statushouders. Verder gaat het overgrote deel van de sociale huurwoningen niet naar asielzoekers, dus die groep de schuld geven van de woningnood helpt niet voor de oplossing. De cijfers daarover heb ik al eerder gedeeld.
Tuurlijk is het niet die schuld van die groep. Het toont wel aan dat de prioriteiten verkeerd liggen. En iedere woning die niet naar de eigen bevolking gaat is er 1. In tijden van schaarste is dat toch van belang. De politiek mag eerst eens goed voor de eigen bevolking gaan zorgen. Als hier alles op orde is kun je ook makkelijker anderen helpen.
Fleurtje_5
21-11-2023 om 08:19
Grote zorgen maak ik me ook om de uitspraak van minister Ernst Kuipers:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20231120_92199023
Volgens Kuipers moeten Nederlanders accepteren dat in de zorg ’niet alles meer kan’ en dat niet alle zorg ’om de hoek’ beschikbaar is.
Poezenmeisje
21-11-2023 om 08:57
Mijn zoon weigerde een paar jaar geleden om te stemmen bij de 'schoolverkiezingen' omdat je maar uit 8 partijen mocht kiezen. De Piratenpartij stond daar niet bij.
Volgens mijn zoon was dat uitsluiting en dus pesten. Pesten mag niet, dus ging hij (gemotiveerd) niet stemmen op school.
Waren er geen oproepen van 'links' om de stemgerechtigde leeftijd te verlagen naar 16 jaar?
Yumi
21-11-2023 om 10:36
Daglichtlamp schreef op 21-11-2023 om 08:09:
[..]
Je weet toch wel dat die tien weken over het algemeen niet gehaald wordt? Dat is één van de reden dat asielzoekerscentra zo vol zitten, daar wonen momenteel ook heel veel statushouders. Verder gaat het overgrote deel van de sociale huurwoningen niet naar asielzoekers, dus die groep de schuld geven van de woningnood helpt niet voor de oplossing. De cijfers daarover heb ik al eerder gedeeld.
Stel dat de wachttijd voor statushouders 3 keer zoveel is, er is niet 1 Nederlander die binnen 'n half jaar een huis krijgt.
Daglichtlamp
21-11-2023 om 10:51
Yumi schreef op 21-11-2023 om 10:36:
[..]
Stel dat de wachttijd voor statushouders 3 keer zoveel is, er is niet 1 Nederlander die binnen 'n half jaar een huis krijgt.
Ook dat is niet waar, ook voor andere inwoners van Nederland is er de mogelijkheid van urgentie.
Miraval
21-11-2023 om 11:26
https://nos.nl/artikel/2459597-statushouders-horst-aan-de-maas-krijgen-voorrang-op-huurwoning
Het gebeurd dus wel al is het sinds 2017 miet meer verplicht voor gemeentes. En dat wringt bij mensen die al jaren wachten op een woning maar geen urgentie krijgen.
En ja ook Nederlanders kunnen urgentie aanvragen maar die criteria zijn behoorlijk streng. Te streng als je het mij vraagt.
Miraval
21-11-2023 om 11:28
Yumi schreef op 21-11-2023 om 10:36:
[..]
In principe is iedere statushouder urgentie. In dat licht zouden die allemaal voorrang moeten krijgen nav wachttijden op urgentie van Nederlanders. Maar wanneer we dat principe toe gaan passen krijgen Nederlanders zonder urgentie voorlopig helemaal geen woning.
Yumi
21-11-2023 om 11:58
Daglichtlamp schreef op 21-11-2023 om 10:51:
[..]
Ook dat is niet waar, ook voor andere inwoners van Nederland is er de mogelijkheid van urgentie.
De mogelijkheid is er inderdaad, maar dan gaat het om dringende redenen.....weet je wat ook niet waar is?
Er komen per jaar gemiddeld 200.000 sociale huurwoningen vrij, waarvan er volgens het COA, 5 tot 10% naar statushouders gaan. Dat zou betekenen dat er elk half jaar 5000 tot 10.000 woningen naar statushouders gaan. Het COA heeft echter alleen al in de tweede helft van 2023..... 32.400 woningen nodig( 27.300 + 5100)
Op het totaal aantal vrijkomende sociale huurwoningen van corporaties, wordt gemiddeld 5 tot 10% aan statushouders toegewezen en meer dan 90% aan andere woningzoekenden. In 2022 zijn er in totaal 2,3 miljoen socialehuurwoningen en daar komen er jaarlijks gemiddeld 200.000 van vrij.
Elk jaar wordt bepaald hoeveel mensen met een verblijfsvergunning, statushouders, elke gemeente moet huisvesten. Dat gebeurt door het aantal te verwachten statushouders te verdelen over gemeenten op basis van het aantal inwoners. In de tweede helft van 2023 gaat het in totaal om 27.300 statushouders. Daarnaast hebben gemeenten in de eerste helft van het jaar een achterstand van 5.100 vergunninghouders opgelopen.
COA - Is het waar dat alle sociale huurwoningen naar statushouders gaan? | www.coa.nl
Daglichtlamp
21-11-2023 om 12:27
Yumi schreef op 21-11-2023 om 11:58:
[..]
De mogelijkheid is er inderdaad, maar dan gaat het om dringende redenen.....weet je wat ook niet waar is?
Er komen per jaar gemiddeld 200.000 sociale huurwoningen vrij, waarvan er volgens het COA, 5 tot 10% naar statushouders gaan. Dat zou betekenen dat er elk half jaar 5000 tot 10.000 woningen naar statushouders gaan. Het COA heeft echter alleen al in de tweede helft van 2023..... 32.400 woningen nodig( 27.300 + 5100)
Op het totaal aantal vrijkomende sociale huurwoningen van corporaties, wordt gemiddeld 5 tot 10% aan statushouders toegewezen en meer dan 90% aan andere woningzoekenden. In 2022 zijn er in totaal 2,3 miljoen socialehuurwoningen en daar komen er jaarlijks gemiddeld 200.000 van vrij.
Elk jaar wordt bepaald hoeveel mensen met een verblijfsvergunning, statushouders, elke gemeente moet huisvesten. Dat gebeurt door het aantal te verwachten statushouders te verdelen over gemeenten op basis van het aantal inwoners. In de tweede helft van 2023 gaat het in totaal om 27.300 statushouders. Daarnaast hebben gemeenten in de eerste helft van het jaar een achterstand van 5.100 vergunninghouders opgelopen.
COA - Is het waar dat alle sociale huurwoningen naar statushouders gaan? | www.coa.nl
Wacht even, je berekent nu het aantal woningen door uit te gaan van het aantal statushouders? Dat klopt natuurlijk niet, daar zitten ook veel gezinnen bij, die samen een woning delen.
Fleurtje_5
21-11-2023 om 13:02
Daglichtlamp schreef op 21-11-2023 om 10:51:
[..]
https://nos.nl/artikel/2492961-nieuwe-telling-dak-en-thuislozen-meer-kinderen-en-vrouwen-dan-vaak-gedacht 5 okt. 2023 Een nieuwe manier om dak- en thuislozen te tellen levert een meer divers beeld op dan tot nu gedacht. Bij de eerste keer dat de methode is gebruikt werden in een aantal Brabantse gemeenten veel kinderen en vrouwen gevonden.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/wel-een-baan-maar-geen-huis-waarom-het-een-probleem-is-dat-we-economische-daklozen-niet-goed-in-beeld-hebben/ 10 mei 2023 Het probleem is heel groot, zegt directeur en oprichter van Springplank Thijs Eradus. "Ik werk al 25 jaar in de dak- en thuislozenopvang en het probleem is nog nooit zo groot geweest", vertelt hij.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2468846-groeiende-groep-mensen-met-een-baan-toch-dakloos 25 maart 2023 De groep zogeheten economische daklozen groeit snel, dat bevestigen tenminste zes grote gemeenten aan Nieuwsuur. Het gaat dan vaak om alleenstaanden, maar ook om mensen met zeer jonge kinderen.
Daglichtlamp
21-11-2023 om 13:09
Het woningprobleem is groot, dat is waar liberaal beleid toe leidt. Gelukkig hebben we morgen de mogelijkheid om anders te stemmen op partijen die wel meer sociale woningbouw willen.
Herfstappeltaart
21-11-2023 om 13:45
absor schreef op 21-11-2023 om 07:30:
jongens jongens op de middelbare school van mijn kinderen is de scholieren verkiezingen (altijd voorafgaand aan de echte verkiezingen) en de uitslag daar was
1, pvv
2, fvd
3 vvd
4 d66
5 bbb
nou dat is dus de toekomst die stemt..
wat erg...
Fleurtje_5
21-11-2023 om 14:46
Fleurtje_5 schreef op 22-10-2023 om 23:04:
[..]
..............
Wel zag ik Nieuwsuur. Het is treurig gesteld met de huizenmarkt in ons land. Diep triest.
Ik heb het filmpje van Nieuwsuur gevonden:
https://nos.nl/nieuwsuur/video/2495006-woningcrisis-dit-verwachten-mensen-zonder-huis-van-de-politiek 22 okt. 2023
Hoeveel het er zijn weet niemand maar naar schatting duizenden Nederlanders leven in auto's, campers of bootjes omdat ze geen woning kunnen vinden.
Frank die als kapitein werkt op een rondvaartboot kan zich in de wintermaanden alleen wassen met een washandje. De jonge vrouw (die zonnepanelen legt) die in een omgebouwde paardentrailer woont (op de parkeerplaats van haar baas) kan misschien wel 12 jaar wachten eer ze een woning kan krijgen. En Wilma staat al bijna 16 jaar ingeschreven voor een woning.
De situatie in ons land is de laatste jaren onder Mark Rutte/Brussel steeds erger geworden.Dilan is een deel van die partij. Had ze het nu niet steeds ovr blinde vlekken als men dit bespreekbaar wil maken, en had zij afstand genomen van bv Henk Kamp (die velen naar de afgrond heeft gedouwd) in plaats van te aplaudiseren toen hij als erelid werd benoemd, dan had ik haar serieus genomen. Nu niet.
Met bv de linkse Frans Timmermans/Brussel zal dit nog meer toenemen.
Daglichtlamp
21-11-2023 om 14:51
Precies, en na zoveel jaar rechts verwachtendat rechts het nu wel gaat oplossen lijkt me naïef.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.