Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
14-09-2023 om 08:41
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling DEEL 2
Als vervolg op https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Daarom staat NSC bijna onderaan . Als je wilt stemmen op een lijst die hier niet tussen staat, kies dan "anders".
Wijzigingen:
Nieuw Sociaal Contract toegevoegd
PvdA en GL samengevoegd
Peiling
Wat ga jij stemmen?
Daglichtlamp
10-10-2023 om 19:31
https://www.kiesraad.nl/actueel/nieuws/2023/10/10/29-partijen-leveren-kandidatenlijst-in-voor-tweede-kamerverkiezing
29 partijen willen meedoen. Er kunnen er nog een paar afvallen omdat er nog fouten in de kandidatenlijsten zitten bij 15 partijen (dat kan nog hersteld worden de komende dagen). Het zijn er minder dan de vorige keer toen hadden 41 partijen een lijst ingeleverd, en mochten er 37 meedoen. Dus het stembiljet zal iets hanteerbaarder zijn.
Friezinnetje
10-10-2023 om 19:46
Daglichtlamp schreef op 10-10-2023 om 19:31:
https://www.kiesraad.nl/actueel/nieuws/2023/10/10/29-partijen-leveren-kandidatenlijst-in-voor-tweede-kamerverkiezing
29 partijen willen meedoen. Er kunnen er nog een paar afvallen omdat er nog fouten in de kandidatenlijsten zitten bij 15 partijen (dat kan nog hersteld worden de komende dagen). Het zijn er minder dan de vorige keer toen hadden 41 partijen een lijst ingeleverd, en mochten er 37 meedoen. Dus het stembiljet zal iets hanteerbaarder zijn.
dat is fijn. Er mogen van mij nog wel wat af, een max van 15 zou prettig zijn.
Daglichtlamp
10-10-2023 om 19:48
Friezinnetje schreef op 10-10-2023 om 19:46:
[..]
dat is fijn. Er mogen van mij nog wel wat af, een max van 15 zou prettig zijn.
Het merendeel zal geen zetel halen.
RaggedGull77
10-10-2023 om 21:50
Omdat ze tijdens de pandemie opkwamen voor de ongevaccineerden en zich nu uitspreken tegen de genderideologie, heb ik bij de vorige peiling Forum voor Democratie gekozen.
Daar komt nog een reden bij. Als een van de weinige partijen reageert Forum voor Democratie wel genuanceerd op de recente ontwikkelingen in Israel en Palestina.
Thierry Baudet:
https://twitter.com/thierrybaudet/status/1710682098523091449
Gideon van Meijeren:
https://twitter.com/GideonvMeijeren/status/1711795855164899713
Friezinnetje
10-10-2023 om 21:55
Thierry is een wappie, daar stem je toch niet op? Die heeft zulke vreemde uitspraken gedaan
Herfstappeltaart
11-10-2023 om 11:17
Friezinnetje schreef op 10-10-2023 om 21:55:
Thierry is een wappie, daar stem je toch niet op? Die heeft zulke vreemde uitspraken gedaan
Lollypopje
11-10-2023 om 11:54
Thierry en genuanceerd zijn nu niet bepaald twee woorden die in dezelfde zin thuis horen.
RaggedGull77
12-10-2023 om 02:45
Ik geef toe dat Thierry wel eens wat minder verstandige uitspraken heeft gedaan, wat hem helaas ongetwijfeld stemmen heeft gekost. Over de recente ontwikkelingen in Israel en Palestina heeft hij wel een heel genuanceerde visie.
Hier de inbreng van Thierry Baudet in een commissievergadering van de Tweede Kamer.
Daglichtlamp
13-10-2023 om 18:31
Er komen 26 partijen op het stembiljet. Drie partijen hadden niet voldoende ondersteuningsverklaring om mee te mogen doen. (per kieskring kan dat trouwens nog verschillen, maar het zijn er dus zeker niet meer dan 26).
NSC moest loten voor een lijstnummer, en is nummer 19 geworden.
Yumi
14-10-2023 om 19:52
De eerste scheurtjes zijn ontstaan na het samengaan van GroenLinks en de PvdA. De tweet van Timmermans over de oorlog viel niet goed bij groen links.
Het moet het feest worden van het samengaan van de twee partijen: het gezamenlijke verkiezingscongres van GroenLinks en PvdA in Ahoy in Rotterdam. Maar over deze dag hangt toch ook de donkere sluier van de gebeurtenissen in Israël en de Gazastrook. De grote vraag is of het GroenLinks-PvdA ondanks de interne verschillen lukt om eenheid uit te stralen.
Eenheid? Ogen vandaag gericht op historisch congres GroenLinks-PvdA | RTL Nieuws
Daglichtlamp
14-10-2023 om 19:58
https://www.ad.nl/politiek/timmermans-bezweert-met-afgewogen-woorden-onvrede-groenlinks-pvda-over-israel-en-palestijnen~a81f64f6/
,We moeten blijven navigeren tussen uitersten in een sterk door emoties gedicteerd conflict”, zei Timmermans, ,,dat gevoelsmatig eeuwigdurend lijkt. Maar laten we de volgende drie woorden diep, diep. diep tot ons doordringen: ‘er sterven kinderen’.’’ Politieke gevoelens moeten, zei hij, daaraan ondergeschikt zijn.
Daarnaast is het internationaal humanitair recht voor GroenLinks-PvdA ‘altijd leidend’. ,,Dat betekent dat de Palestijnse burgers in Gaza niet collectief gestraft mogen worden…” De rest van zijn zin verdween in het geluid van klappende handen.
redbulletje
14-10-2023 om 22:34
Het referendum is een zoethouderje waarmee we niks wezenlijks kunnen tegenhouden begrijp ik inmiddels. We mogen niet meestemmen over internationale verdragen, niet over belastingen en nog een paar dingen. Eigenlijk de zaken die er het meest toe doen dus. Vond het al opmerkelijk dat de motie werd aangenomen.
ShowyHummingbird30
15-10-2023 om 09:43
Omdat ik dit topic ben gestart (en om niet overal dezelfde tekst te plaatsen):
https://www.viafora.nl/forum/off-topic-discussies/afscheid-4
Als jullie nog een 3e peiling willen nu de lijsten definitief zijn, zal iemand anders het stokje over moeten nemen.
Fleurtje_5
15-10-2023 om 11:14
Fleurtje_5 schreef op 09-10-2023 om 10:58:
[..]
Vandaag in onze krant een rete-goeie column gelezen over die aanslag van 'hamas'. De titel van de column heet: 'Er is helemaal niets heroïsch aan terreur'
Edson en zijn Bij1-leden zouden zich kapot moeten schamen dat hij dit zegt terwijl er zoveel onschuldige slachtoffers zijn gevallen.
Ik hoorde laatst de woorden van Johan Derksen en dacht 'man man man, ga je schamen'. Later heeft Johan het meermaals uitgelegd wat hij werkelijk bedoelde. Ik ga er maar van uit dat hij zich ontzettend lomp en onhandig heeft uitgedrukt, maar het niet zo bedoelde zoals het overkwam.
Derksen kreeg veel kritiek. Goed zo.
Maar dat dan een fractievoorzitter van een politieke partij, Bij1, dit hardop kan zeggen én het ook te menen vind ik echt absurd. En zo weinig kritiek krijgt hij. Onbegrijpelijk.
Herfstappeltaart
15-10-2023 om 15:44
Yumi schreef op 14-10-2023 om 19:52:
De eerste scheurtjes zijn ontstaan na het samengaan van GroenLinks en de PvdA. De tweet van Timmermans over de oorlog viel niet goed bij groen links.
Het moet het feest worden van het samengaan van de twee partijen: het gezamenlijke verkiezingscongres van GroenLinks en PvdA in Ahoy in Rotterdam. Maar over deze dag hangt toch ook de donkere sluier van de gebeurtenissen in Israël en de Gazastrook. De grote vraag is of het GroenLinks-PvdA ondanks de interne verschillen lukt om eenheid uit te stralen.
Eenheid? Ogen vandaag gericht op historisch congres GroenLinks-PvdA | RTL Nieuws
Dat is allang opgelost. Maar klop het vooral lekker op. Ik hoop dat ze mega groot worden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.