Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
felija
25-08-2023 om 17:55
Hoe verrassend:
Poetin dwingt huurlingen zoals Wagner-strijders trouw te zweren aan Rusland https://www.nu.nl/buitenland/6278047/poetin-dwingt-huurlingen-zoals-wagner-strijders-trouw-te-zweren-aan-rusland.html
Friezinnetje
25-08-2023 om 18:06
felija schreef op 25-08-2023 om 17:55:
Hoe verrassend:
Poetin dwingt huurlingen zoals Wagner-strijders trouw te zweren aan Rusland https://www.nu.nl/buitenland/6278047/poetin-dwingt-huurlingen-zoals-wagner-strijders-trouw-te-zweren-aan-rusland.html
ja, eerst de commandanten laten vermoorden, en dan het leger overnemen.
EnglishmaninNewYork
03-09-2023 om 09:34
Een inkijkje in de diplomatieke wereld:
https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-66509180
Het artikel gaat over hoe de diplomatieke verhoudingen tussen het Westen en Rusland zijn veranderd en hoe dat tot stand is gekomen.
Bron: bbc
Gebruikersnaaminvullen
03-09-2023 om 21:11
EnglishmaninNewYork schreef op 03-09-2023 om 09:34:
Een inkijkje in de diplomatieke wereld:
https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-66509180
Het artikel gaat over hoe de diplomatieke verhoudingen tussen het Westen en Rusland zijn veranderd en hoe dat tot stand is gekomen.
Bron: bbc
Bizar hoe een (schijn) democratie in een paar jaar naar een dictatuur is gegaan. Mooi artikel. Vond deze ook best interessant om te lezen.
Gebruikersnaaminvullen
04-09-2023 om 22:27
22:21
Een Russische helikopterpiloot heeft zich overgegeven en zal zich bij Oekraïne voegen met zijn helikopter. Dat claimen de Oekraïense militaire inlichtingendiensten maandag. Het gaat om een geheime operatie waarbij ook de familie van de man in Oekraïne in veiligheid werd gebracht.
,,De piloot bevindt zich momenteel in Oekraïne. Twee andere bemanningsleden die niet op de hoogte waren van zijn intenties, en zich niet wilden overgeven, zijn kort na de landing om het leven gekomen", klinkt het in een persmededeling.
Kyiv laat weten dat de actie gedurende verschillende maanden werd voorbereid. De Russische piloot, Maksim Koezminov, vroeg wel veiligheidsgaranties.
,,Toen hij in de buurt van de grens vloog, zag hij zijn kans en kaapte zijn toestel door op zeer lage hoogte naar de opgegeven locatie te vliegen voor de overlevering van zijn helikopter aan de Oekraïense soldaten", schrijft het ministerie, zonder de datum van de actie te specificeren.
Volgens de Oekraïense militaire inlichtingendienst diende hij in het 319de helikopterregiment van de Russische luchtmacht, met het hoofdkantoor in Primorski, in het Russische Verre Oosten. Op hetzelfde moment werd de familie van de man 'in alle veiligheid' naar Oekraïne overgebracht.
https://www.ad.nl/buitenland/live-erdogan-besprak-graandeal-met-poetin-oekraine-claimt-overlopen-russische-piloot-met-helikopter~afa4ee6c/
https://twitter.com/johnspectator/status/1698440052873757078?s=20
EnglishmaninNewYork
05-09-2023 om 12:24
Gebruikersnaaminvullen schreef op 03-09-2023 om 21:11:
[..]
Bizar hoe een (schijn) democratie in een paar jaar naar een dictatuur is gegaan. Mooi artikel. Vond deze ook best interessant om te lezen.
Dat vond ik ook een interessant artikel. Sowieso inkijk vanuit binnenstaanders die wat meer over het dagelijkse reilen en zeilen kunnen vertellen vind ik interessant.
Uit het artikel: "Among most, there is indifference, resignation or meek acceptance." Beetje een geval van alles wat er nodig is voor het kwaad om te overwinnen is dat goede mensen niets doen.
Gelukkig is dat niet helemaal waar, want een stukje verderop in het artikel: "Fear runs deep in Moscow now. In a small room tucked away at the top of a shopping centre, a meeting of opposition activists is taking place. They've laid out a table with biscuits, drinks and snacks. Leading the meeting is Yulia Galyamina, a local politician who is one of a tiny handful of opposition figures who haven't been imprisoned or forced to flee Russia."
Navalny gaf een jaar geleden in een opiniestuk al aan dat: "Too many people in Russia are interested in normal life now, not in the phantom of territorial gains. And there are more such people every year. They just don’t have anyone to vote for now." Eens zal iemand de eerste zijn, go Yulia (al is het maar om een stukje meer weg vrij te banen voor de volgende).
Bron opiniestuk Navalny: https://www.washingtonpost.com/opinions/2022/09/30/alexei-navalny-parliamentary-republic-russia-ukraine/
EnglishmaninNewYork
05-09-2023 om 13:03
Wat Navalny tevens aangeeft is dat het essentieel is voor het Westen om Rusland toekomstperspectief te bieden. Manieren om samen te werken op langere termijn. Als dat niet gebeurt verwacht hij -helemaal als Rusland de oorlog verliest- dat Putin zijn pijlen zal richten op het Westen.
Nu Rusland de consequenties van de economische maatregelen voelt en de sancties ongedaan wil maken in ruil voor de graandeal, vraag ik mij af of daar niet een kantelpunt of een opening in zit (of afgedwongen kan worden) om de situatie een andere wending te geven.
Gebruikersnaaminvullen
05-09-2023 om 21:46
nglishmaninNewYork schreef op 05-09-2023 om 13:03:
Wat Navalny tevens aangeeft is dat het essentieel is voor het Westen om Rusland toekomstperspectief te bieden. Manieren om samen te werken op langere termijn. Als dat niet gebeurt verwacht hij -helemaal als Rusland de oorlog verliest- dat Putin zijn pijlen zal richten op het Westen.
Nu Rusland de consequenties van de economische maatregelen voelt en de sancties ongedaan wil maken in ruil voor de graandeal, vraag ik mij af of daar niet een kantelpunt of een opening in zit (of afgedwongen kan worden) om de situatie een andere wending te geven.
Ik weet niet of dat een opening zal geven, maar, denk ik, maakt niet dat Poetin zich terugtrekt uit Oekraïne en de Krim maar geeft ze tegelijkertijd wel "veel". Al zou het gebeuren, ik heb er niet veel vertrouwen in Poetin zich aan de afspraken houdt. Hij is de afgelopen anderhalf jaar niet echt betrouwbaar gebleken op dat punt.
EnglishmaninNewYork
05-09-2023 om 22:35
Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-09-2023 om 21:46:
[..]
Ik weet niet of dat een opening zal geven, maar, denk ik, maakt niet dat Poetin zich terugtrekt uit Oekraïne en de Krim maar geeft ze tegelijkertijd wel "veel". Al zou het gebeuren, ik heb er niet veel vertrouwen in Poetin zich aan de afspraken houdt. Hij is de afgelopen anderhalf jaar niet echt betrouwbaar gebleken op dat punt.
Het mooie is -althans, ik denk dat dit onderdeel is van wat Navalny bedoelt- dat een opening creëren Poetin's positie verzwakt. Dit, omdat het in werkelijkheid is wat een significant deel van de Russen zouden willen. Navalny: "Er zijn teveel mensen die gewoon een normaal leven willen."
Dat is een ingang. Biedt niet Putin, maar de Russen een -toekomst bestendige- uitweg.
Moirmel
05-09-2023 om 23:33
EnglishmaninNewYork schreef op 05-09-2023 om 13:03:
Ergens denk ik wel dat je een punt raakt: veel (rijkere) Russen zullen terug willen naar een stabiele situatie met het westen. Vraag is alleen hoe we dit kunnen bereiken, want er is inderdaad een onderstroom van Russen die deze oorlog compleet gerechtvaardigd ziet en de Oekraïners als een soort untermensch ziet.
Hoe kun je die jarenlange propaganda doorbreken?
EnglishmaninNewYork
06-09-2023 om 12:22
Moirmel schreef op 05-09-2023 om 23:33:
[..]
Ergens denk ik wel dat je een punt raakt: veel (rijkere) Russen zullen terug willen naar een stabiele situatie met het westen. Vraag is alleen hoe we dit kunnen bereiken, want er is inderdaad een onderstroom van Russen die deze oorlog compleet gerechtvaardigd ziet en de Oekraïners als een soort untermensch ziet.
Hoe kun je die jarenlange propaganda doorbreken?
Ik denk door te richten op samenwerking met de Russen die wel open staan voor langdurige stabiele internationale verhoudingen en vandaar uit een nieuw netwerk helpen groeien die gericht is op een uitweg waar zowel het Westen als Rusland uiteindelijk verder op kunnen bouwen.
Het staat er wat simpel. Het ligt ongetwijfeld een stuk ingewikkelder om dat voor elkaar te krijgen, maar alle verandering begint ergens. En als ik Navalny goed begrijp, gaat een stabiele verhouding tussen Rusland en het Westen onder Putin (en soortgelijke opvolgers) niet meer gebeuren (die zijn denk ik ook te ver heen om dat nog te willen).
Dan kun je wel blijven proberen te onderhandelen, maar het is trekken aan een dood paard. Tijd voor een nieuwe kudde. Althans, ik denk dat Navalny daarop doelt.
Moirmel
06-09-2023 om 21:00
Het zou heel fijn zijn als we eens uit die patstelling komen van de koude oorlog, alleen zie ik het niet gebeuren binnen onze generatie.
Binnen de EU is dat goed gelukt en hebben we eindelijk een einde kunnen maken aan de constante strijd tussen Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland; maar op het wereldtoneel?
LMEK
06-09-2023 om 23:10
Zwakzinnige Biden gaat nog meer munitie met verarmd uranium leveren. Zodat de Oekraïense militairen en burgers nog een jaar of 35 het risico lopen het leven te laten nadat de oorlog is afgelopen. Biden is morgen alweer vergeten wat hij vandaag heeft besloten maar dat andere landen daar geen bezwaar tegen maken is ongelofelijk dom.
EnglishmaninNewYork
07-09-2023 om 15:50
Moirmel schreef op 06-09-2023 om 21:00:
Het zou heel fijn zijn als we eens uit die patstelling komen van de koude oorlog, alleen zie ik het niet gebeuren binnen onze generatie.
Binnen de EU is dat goed gelukt en hebben we eindelijk een einde kunnen maken aan de constante strijd tussen Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland; maar op het wereldtoneel?
Die richting gaat het wel op, ook door de tijdsgeest waar we in leven. Dit stukje zet eea wel vrij duidelijk uiteen.
https://www.groene.nl/artikel/europa-s-laatste-koloniale-rijk
Quote uit het artikel: "Maar is dat niet tegelijkertijd een gevaarlijk vooruitzicht? In westerse debatten over hoe het verder moet met Rusland staan degenen die menen dat alleen een klinkende nederlaag van Poetin uitzicht op vrede brengt, tegenover degenen die waarschuwen dat Rusland niet als verliezer met een soort Weimar-complex moet worden opgezadeld – een gevoel van nationale vernedering als in Duitsland na de nederlaag van 1918, dat de basis kan vormen voor nieuw revanchisme in de toekomst.
‘Dat Weimar-syndroom’, zegt Etkind, ‘dat is al gebeurd, in de jaren negentig, toen de Sovjet-Unie verdween en Rusland geen machtig land meer bleek. Laten we dus nu duidelijk zijn en aansturen op een groot aantal nieuwe landen tussen Europees Rusland en Sachalin, waar men eigen keuzes kan maken: economisch, cultureel en ook of men democratisch of liever autoritair bestuurd gaat worden. Dan zou dat Weimar-syndroom binnen de kortste keren vergeten zijn.’"
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.