Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Moirmel
07-06-2023 om 09:44
LMEK schreef op 06-06-2023 om 22:13:
Yes, Yes, Yes.
Over een aantal maanden zullen we onze f-16 leveren, zal Oekraïne in staat zijn om Rusland volledig uit zijn grondgebied te verwijderen (inclusief de Krim), en dan krijgen we het scenario dat Poetinneke in gedachten had: Zweden en Finland toetreden tot de Navo en Oekraïne een echte bufferstaat met onze wapens alvorens ze ook toetreden tot de alliantie.
Als er tegen dan al geen opstand is uitgebroken, want de soldaten die nu voor hem sneuvelen komen vooral uit de buitenregio's.
Hoe leuk zou het niet zijn als een ex KGB lid, de ineenstorting van het land veroorzaakt.
Beterhier
07-06-2023 om 11:23
Ik kan er weinig leuks aan ontdekken, P helpt ook zijn eigen land en mensen naar de kloten. Dat ze dan nog durven te beweren dat Oekraïne die dambreuk heeft veroorzaakt is echt te triest voor woorden. Ze hebben hem zelf al tijden in handen (dus verantwoordelijk!) en ja hoor Oekraïne laat zijn eigen mensen verzuipen, man man.
LMEK
07-06-2023 om 11:44
Moirmel schreef op 07-06-2023 om 09:44:
[..]
Yes, Yes, Yes.
Over een aantal maanden zullen we onze f-16 leveren, zal Oekraïne in staat zijn om Rusland volledig uit zijn grondgebied te verwijderen (inclusief de Krim), en dan krijgen we het scenario dat Poetinneke in gedachten had: Zweden en Finland toetreden tot de Navo en Oekraïne een echte bufferstaat met onze wapens alvorens ze ook toetreden tot de alliantie.
Als er tegen dan al geen opstand is uitgebroken, want de soldaten die nu voor hem sneuvelen komen vooral uit de buitenregio's.
Hoe leuk zou het niet zijn als een ex KGB lid, de ineenstorting van het land veroorzaakt.
Yes,no yes.
De verouderde F-16 zullen ze wel krijgen. Wat je moet weten is dat dit toestel uit de jaren 70 stamt en hoewel er verschillende aanpassingen zijn geweest waardoor het toestel steeds werd zal het zelfs in die staat geen partij zijn voor de Russische Falcon. Ik zal je niet vermoeien met technische data aangezien ik niet geloof dat jij dit interessant vindt. Het zijn toestellen van verschillende generaties en de strijd is al beslist voordat die begonnen was.
Daar komt dan ook nog bij dat Oekraïne zijn luchtafweergeschut moet gaan aanpassen of uitschakelen op momenten dat hun vliegtuigen in de lucht zijn omdat IFF niet onfeilbaar is. Dat geeft dan weer mogelijkheden voor de Russen om bijvoorbeeld militaire doeken in Kiev te bestoken. De F-16 in deze uitvoering en aantallen is geen game changer en past perfect in het rijtje van hulp dat het westen geeft, Mooi voor de naïeve achterban, weinig effectief tegen modernere wapens. Rusland is net als het westen begonnen met de oude troep op ruimen uit de periode van de Koude Oorlog en heeft de up-to-date wapens nog voluit tot de beschikking.
Dat Oekraïne al het grondgebied inclusief Crimea heroverd is een absurdistische gedachte. Daar zijn ze veel te zwak voor qua manschappen en materieel net zoals ze te zwak waren om het in de eerste plaats te verdedigen. Een nieuw Oekraïne zonder deze gebieden in ruil voor vrede komt steeds dichterbij. Wat dan ook nog betekent dat Oekraïne die gebieden als Russisch moet erkennen om officieel niet meer in oorlog te zijn zodat ze bij de NAVO toegelaten kunnen worden.
Oekraïne heeft inmiddels zoveel schulden dat steeds meer landen naar hun geld kunnen fluiten. De vraag is hoe lang dat nog te verantwoorden is nu het elke dag steeds duidelijker wordt dat de sancties het westen meer pijn doen dan Rusland.
Jouw post neemt geen enkele van deze factoren in beschouwing en ik ben dan ook uitermate benieuwd naar jouw onderbouwing hoe onze F-16 jouw scenario gaan bewerkstelligen. Wat zie ik over het hoofd dat jij wel ziet met betrekking tot de levering van de F-16?
LMEK
07-06-2023 om 12:54
felija schreef op 07-06-2023 om 12:37:
Bron(nen)?
Van wat specifiek? Is het allemaal nieuw voor je of geloof je mij gewoon niet?
Moirmel
07-06-2023 om 13:24
@LMEK:
Ik geef je volledig gelijk als je stelt dat de F-16 verouderd is, maar nog steeds is het beter dan de mig-29 waarmee ze nu vechten.
Daarnaast veronderstel ik dat je met de Russische Falcon hun Sukhoi Su-35 bedoeld. Vraag is alleen wat dit in de praktijk zegt. Hun Kinzhal raket zou ook onschendbaar geweest zijn, toch hebben de Oekraïners deze kunnen onderscheppen en uitschakelen.
Ik weet dat we zowat lijnrecht tegenover elkaar staan in dit conflict, daar jij stelt dat Rusland niets anders doet dan wat de VS en bij uitbreiding de Navo gedaan heeft in het Midden-Oosten, terwijl ik hoop dat de Navo eens haar volle gewicht toont en binnen enkele maanden een einde maakt aan deze oorlog. En ja, dat ondanks de nucleaire dreiging.
@Felija:
Alvast 1 link.
https://www.newsweek.com/russia-su35-comparison-f16-jets-ukraine-1788873
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5383389/kinzhal-hypersonische-raket-oekraine-rusland-patriot
Edit: LMEK, geef je trouwens volledig gelijk als je zou stellen dat dit een proxy oorlog zou zijn, zoals we die kennen uit de Koude oorlog. Rusland besteed amper 3% van haar BBP uit aan dit conflict en het westen nog minder.
LMEK
07-06-2023 om 14:08
Moirmel schreef op 07-06-2023 om 13:24:
@LMEK:
Ik geef je volledig gelijk als je stelt dat de F-16 verouderd is, maar nog steeds is het beter dan de mig-29 waarmee ze nu vechten.
Daarnaast veronderstel ik dat je met de Russische Falcon hun Sukhoi Su-35 bedoeld. Vraag is alleen wat dit in de praktijk zegt. Hun Kinzhal raket zou ook onschendbaar geweest zijn, toch hebben de Oekraïners deze kunnen onderscheppen en uitschakelen.
Ik weet dat we zowat lijnrecht tegenover elkaar staan in dit conflict, daar jij stelt dat Rusland niets anders doet dan wat de VS en bij uitbreiding de Navo gedaan heeft in het Midden-Oosten, terwijl ik hoop dat de Navo eens haar volle gewicht toont en binnen enkele maanden een einde maakt aan deze oorlog. En ja, dat ondanks de nucleaire dreiging.
@Felija:
Alvast 1 link.
https://www.newsweek.com/russia-su35-comparison-f16-jets-ukraine-1788873
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5383389/kinzhal-hypersonische-raket-oekraine-rusland-patriot
Ik heb nog wat andere bronnen voor Felija als dat over de F16 gaat.
https://amp.cnn.com/cnn/2023/05/22/europe/f-16-jets-ukraine-analysis-intl-hnk-ml/index.html
https://www.airandspaceforces.com/kendall-f-16s-not-game-changer-ukraine/
Ik zie nu ook dat ik de benaming van de Felon en Falcon door elkaar heb gebruikt. Slordig van mij. Felon is de naam van de laatste generatie Sukhoi.
Waarom zou de NAVO haar volle gewicht moeten tonen? Het is tenslotte een defensieve alliantie en daar komt ook bij dat er geen NAVO land aangevallen is. Nu begrijp ik jouw insteek ook wel waarbij het doel de middelen heiligt. Het zou zeker niet de eerste keer zijn dat het westen/navo het boekje te buiten gaat voor wat betreft militair ingrijpen. Maar mijn menig is dat je te licht denkt over de consequenties van zo een kernoorlog. Er zullen miljoenen mensen aan beide kanten direct sneuvelen en miljoenen aan de nasleep. En dat zullen net zoals in Hiroshima en Nagasaki burgers zijn.
Ik denk zelf dat dialoog de enige oplossing was, is en zal blijven.
felija
07-06-2023 om 14:08
LMEK schreef op 07-06-2023 om 12:54:
[..]
Van wat specifiek? Is het allemaal nieuw voor je of geloof je mij gewoon niet?
Het zou wat zijn als ik jou zomaar zou geloven? Ik ken jou niet, het is niet verstandig om zomaar aan te nemen dat iemand gelijk heeft, omdat diegene met stelligheid dingen beweert zonder onderbouwing.
Daarom vraag ik om bronnen.
Edit: zie nu dat er bronnen worden gegeven.
LMEK
07-06-2023 om 14:15
felija schreef op 07-06-2023 om 14:08:
[..]
Het zou wat zijn als ik jou zomaar zou geloven? Ik ken jou niet, het is niet verstandig om zomaar aan te nemen dat iemand gelijk heeft, omdat diegene met stelligheid dingen beweert zonder onderbouwing.
Daarom vraag ik om bronnen.
De bronnen heb je inmiddels, veel leesplezier.
Overigens zijn dit dingen die dagelijks in het nieuws zijn en bronvermelding feitelijk onnodig is voor iemand die de oorlog volgt. Als je F16 Oekraïne googelt heb je duizenden bronnen in een halve seconde.
Moirmel
07-06-2023 om 14:24
@LMEK:
Punt waar wij verschillen is dat ik denk dat het nooit tot een kernoorlog zal komen.
Daarnaast heeft de Navo in het verleden ook al opgetreden zonder dat één van haar leden bedreigd werd (denk gewoon nog maar aan Kosovo).
Complete voorstander van dialoog trouwens, maar ik zie dit niet gebeuren zolang er nog Russen opereren op Oekraïens grondgebied.
LMEK
07-06-2023 om 15:14
Moirmel schreef op 07-06-2023 om 14:24:
@LMEK:
Punt waar wij verschillen is dat ik denk dat het nooit tot een kernoorlog zal komen.
Daarnaast heeft de Navo in het verleden ook al opgetreden zonder dat één van haar leden bedreigd werd (denk gewoon nog maar aan Kosovo).
Complete voorstander van dialoog trouwens, maar ik zie dit niet gebeuren zolang er nog Russen opereren op Oekraïens grondgebied.
En juist dat optreden in Kosovo toen bewijst dat Rusland nu feitelijk niets anders doet. Tegen alle wetten, statuten en verdragen in militair ingrijpen in een ander soeverein land. Dat maakt het westerse standpunt ook zo fragiel in de rest van de wereld, de hypocrisie, klassenjustitie en het machtsmisbruik geeft steeds meer weerstand.
Het blijft natuurlijk glazen bol kijken maar ik denk dat er toch een mogelijkheid bestaat op een kernoorlog mocht het westen frontaal de aanval openen op Rusland. En het feit dat ze dat tot nu toe niet hebben gedaan zegt eigenlijk ook wel dat ook het westen rekening blijft houden met die mogelijkheid.
En om de glazen bol vibe vast te houden denk ik ook dat we steeds dichter bij een dialoog komen omdat ik het steeds waarschijnlijker acht dat het Oekraïense tegenoffensief een farce is. Het is nog wat prematuur om daar echt iets zinnigs over te zeggen maar ik denk dat Oekraïne militair gezien echt gewoon compleet op is.
Moirmel
07-06-2023 om 15:37
Halt eventjes. In Kosovo bleef de VN maar onderhandelen en toen de VN troepen stuurden waren ze niet opgewassen tegen de tegenstanders, gelukkig was er toen de Navo om in actie te schieten. .
Over het Oekraïense offensief kan ik weinig zeggen, daar ze weinig info loslaten en we dus moeten bekijken hoe de volgende dagen (weken?) lopen.
En over een kernoorlog maak ik me al helemaal geen zorgen.
LMEK
07-06-2023 om 16:22
Moirmel schreef op 07-06-2023 om 15:37:
Halt eventjes. In Kosovo bleef de VN maar onderhandelen en toen de VN troepen stuurden waren ze niet opgewassen tegen de tegenstanders, gelukkig was er toen de Navo om in actie te schieten. .
Over het Oekraïense offensief kan ik weinig zeggen, daar ze weinig info loslaten en we dus moeten bekijken hoe de volgende dagen (weken?) lopen.
En over een kernoorlog maak ik me al helemaal geen zorgen.
Wederom veel overeenkomsten met de gebeurtenissen in Donetsk en Luhansk.
Kosovo had de UÇK en Donetsk en Luhansk hun separatisten. Joegoslavië kwam in actie net als Oekraïne. De internationale gemeenschap gaat zich ermee bemoeien en kwamen met resolutie 1244 en de Minsk akkoorden. Die bemoeienissen gaven geen gewenst resultaat en de NAVO en Rusland vallen een soeverein land binnen om het conflict te beslissen. End of story
We gaan het inderdaad wel zien in de komende dagen of weken. De mediastilte belooft in ieder geval weinig goeds daar onzekerheid funest is het moraal van de troepen en de bevolking.
Moirmel
08-06-2023 om 09:58
LMEK schreef op 07-06-2023 om 15:14:
[..]
En juist dat optreden in Kosovo toen bewijst dat Rusland nu feitelijk niets anders doet.
Puntje van verschil: Rusland is een dictatuur terwijl de Navo een alliantie is van 30 landen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.