Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar gaat het geld van die energietoeslag heen?

Peiling

Wat doe jij met de 380 euro toeslag?
121 stemmen
5%
35%
28%
17%
11%
5%

Herfstappeltaart schreef op 31-10-2022 om 07:41:

[..]

Of dat in combinatie met gemeenten die ook al huurtoeslag en zorgtoeslag uitkeren? Er moet volgens mij een manier zijn om het gerichter te doen. Het geld kan maar 1 keer worden uitgegeven en het stoort me best wel dat er mensen weekendjes weg en etentjes mee financieren.

Zelf heb ik gekozen voor 'even wegzetten' omdat onze situatie vanaf mei erg onzeker wordt en nadelig kan veranderen. Als het gunstig blijft geef ik het alsnog weg.

Overigens staat het natuurlijk iedereen vrij maar het voelt niet goed.

Gemeenten keren geen toeslagen uut dat is de belastingdienst afdeling toeslagen. 

Waarom is het lastig de zorgtoeslag ouders en Groningen te betalen?

Kleine specifieke groep, slechte administratie , onduidelijke regels en heel veel variatie in die groep.

Als je nu de energietoeslag gerichter wilt uitbetalen zul je nog meer gegevens meg inachtneming van de privacy wetgeving aan elkaar moeten knopen: inkomen, woonsituatie, staat van het individuele huis qua isolatie etc, gedetailleerde informatie over het energie contract. (Bij welk bedrijf, welke tarieven etc). Die software hen je niet zomaar ontwikkeld en overal, (belastingdienst, gemeente, huishoudens, energiebedrijven) geïnstalleerd.

Dat wordt duurder en langer dan nu te compenseren op deze manier.

Ysenda schreef op 31-10-2022 om 08:24:

[..]

Gemeenten keren geen toeslagen uut dat is de belastingdienst afdeling toeslagen.

Waarom is het lastig de zorgtoeslag ouders en Groningen te betalen?

Kleine specifieke groep, slechte administratie , onduidelijke regels en heel veel variatie in die groep.

Als je nu de energietoeslag gerichter wilt uitbetalen zul je nog meer gegevens meg inachtneming van de privacy wetgeving aan elkaar moeten knopen: inkomen, woonsituatie, staat van het individuele huis qua isolatie etc, gedetailleerde informatie over het energie contract. (Bij welk bedrijf, welke tarieven etc). Die software hen je niet zomaar ontwikkeld en overal, (belastingdienst, gemeente, huishoudens, energiebedrijven) geïnstalleerd.

Dat wordt duurder en langer dan nu te compenseren op deze manier.

Ja ik bedoel natuurlijk de belastingdienst en niet de gemeenten, sorry.

Zo gedetailleerd als jij het nu omschrijft hoeft het nu ook weer niet maar zoals het nu gaat is het te algemeen vind ik. Maar goed, zoals ik al zei: misschien is het inderdaad te ingewikkeld om het snel beter te doen. 

Ik stort het ook op de spaarrekening. 

Monika_Geller schreef op 30-10-2022 om 18:37:

Wat er mee wordt gedaan, loopt zo te zien nog wel wat uiteen. De meerderheid lijkt wel ervoor te kiezen om het als appeltje voor de dorst achter de hand te houden. Fijn als dat kan!
Ook een goed idee om het onder verduurzaming te zetten! Wij zitten in een huurhuis en iedere vorm van verduurzaming moet uit eigen zak worden betaald. Daar beginnen we dus niet aan.

Waarom zou je het niet uit eigen zak betalen? Je merkt het immers ook in je eigen portemonnee. Er zijn genoeg dingen die je kunt doen in een huurhuis die niet veel kosten, bijvoorbeeld radiatorfolie aanbrengen, kieren dichtkitten, tochtstrips plaatsen.

Wij hebben ook infrarood panelen geplaatst zodat we de cv ketel veel minder gebruiken. 

Als het had gemogen had ik ook eigen zonnepanelen geplaatst, maar ik moest perse zonnepanelen van de woningbouwvereniging laten plaatsen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

31-10-2022 om 08:54

Ik had liever gezien dat deze toeslag alleen naar mensen met een flexibel contract was gegaan - dan komt het nog steeds deels bij mensen terecht die het niet nodig hebben, maar compenseer je in ieder geval echt de gestegen energiekosten.

En daarnaast een (forse) verhoging van huur- en zorgtoeslag. Daarmee compenseer je dan de lage inkomens.

Ik kan me niet voorstellen dat dat veel meer administratieve rompslomp geeft dan dit.

We zijn er nog niet uit. We hebben het geld niet nodig om de energierekening te kunnen betalen en als we het niet hadden gekregen, was het ook prima geweest. Maar het is ook wel weer lekker met de dure maanden die we nu toch wel hebben. 
Misschien dat we dit jaar wat extra richting goede doelen schuiven en de rest uitsmeren over de energierekening van het komende half jaar. 

Coreopsis schreef op 31-10-2022 om 08:54:

Ik had liever gezien dat deze toeslag alleen naar mensen met een flexibel contract was gegaan - dan komt het nog steeds deels bij mensen terecht die het niet nodig hebben, maar compenseer je in ieder geval echt de gestegen energiekosten.

En daarnaast een (forse) verhoging van huur- en zorgtoeslag. Daarmee compenseer je dan de lage inkomens.

Ik kan me niet voorstellen dat dat veel meer administratieve rompslomp geeft dan dit.

Ja dat gevoel heb ik dus ook. Ik kan niet met concrete bewijzen komen dat maakt het lastig maar het moet beter kunnen naar mijn idee.

Je hebt nu gelukkig geen mensen die net buiten de boot vallen zoals met de eerdere energie toeslag. Vond ik voor sommige mensen met hoge kosten ook heel zuur. We betalen het met ons allen en we hebben er ook allemaal profijt van. Ik denk dat er een hele grote middengroep is die het goed kan gebruiken om makkelijker rond te komen.

Tuinfluiter schreef op 31-10-2022 om 09:10:

Je hebt nu gelukkig geen mensen die net buiten de boot vallen zoals met de eerdere energie toeslag. Vond ik voor sommige mensen met hoge kosten ook heel zuur. We betalen het met ons allen en we hebben er ook allemaal profijt van. Ik denk dat er een hele grote middengroep is die het goed kan gebruiken om makkelijker rond te komen.

Dat is natuurlijk waar, gezinnen met een middeninkomen kunnen dit geld ook goed gebruiken en/of investeren in verduurzamen. Toch voelt het voor mij ook niet goed en dat komt omdat uiteindelijk de rekening komt, en wie gaat die betalen? De toekomst is erg onzeker en als er over een tijd weer volop bezuinigd moet worden op onderwijs, sociale voorzieningen etc. zijn ook de volgende generaties de dupe. En ik heb niet eens kinderen om me druk om te maken.

De hulp had echt wel gerichter gekund maar het kabinet heeft het te lang uitgesteld en toen moest er in een paar weken een plan op tafel komen, dan blijkt dat tijd geld is, een dure les. De kamer had gelijk, die vroegen al maanden om een vorm van compensatie omdat ze zagen aankomen dat mensen kopje onder zouden gaan.

SuzyQFive schreef op 30-10-2022 om 22:57:

Jemig wat veel mensen die het ‘niet nodig hebben’…
Ik val qua regelingen altijd tussen wal en schip omdat mijn inkomen net iets boven de 120% regeling valt…

maar goed, als je het kwijt wil, mijn rekening staat wel open 😜.

Hier idem. Heel blij dus met deze tegemoetkoming!

Monika_Geller

Monika_Geller

31-10-2022 om 10:01 Topicstarter

Martje80 schreef op 31-10-2022 om 08:51:

[..]

Waarom zou je het niet uit eigen zak betalen? Je merkt het immers ook in je eigen portemonnee. Er zijn genoeg dingen die je kunt doen in een huurhuis die niet veel kosten, bijvoorbeeld radiatorfolie aanbrengen, kieren dichtkitten, tochtstrips plaatsen.

Wij hebben ook infrarood panelen geplaatst zodat we de cv ketel veel minder gebruiken.

Als het had gemogen had ik ook eigen zonnepanelen geplaatst, maar ik moest perse zonnepanelen van de woningbouwvereniging laten plaatsen.

Omdat we over pakweg een jaar hopen te verhuizen naar een nieuwbouwhuis. Als we nog een tijd hier zouden zitten, zou het wel rendabel zijn, maar niet voor een jaar. De dingen die jij noemt hebben we inderdaad al gedaan toen we er 5 jaar geleden in kwamen en dat levert veel op, maar een betere spouwmuurisolatie of zonnepanelen halen we er niet meer uit.

Coreopsis schreef op 31-10-2022 om 08:54:

Ik had liever gezien dat deze toeslag alleen naar mensen met een flexibel contract was gegaan - dan komt het nog steeds deels bij mensen terecht die het niet nodig hebben, maar compenseer je in ieder geval echt de gestegen energiekosten.

En daarnaast een (forse) verhoging van huur- en zorgtoeslag. Daarmee compenseer je dan de lage inkomens.

Ik kan me niet voorstellen dat dat veel meer administratieve rompslomp geeft dan dit.

Maar dan vallen de mensen die geen zorg/huur toeslag krijgen weer buiten de boot. En de mensen met een hoog vast contract.

Ik heb liever dat iedereen gesteund wordt dan dat er mensen niet gesteund worden die het wel nodig hebben. Want dat is hoe het normaal gaat. Het is altijd dezelfde groep die alles krijgt. Nu eens een keertje iedereen. Krijgen wij ook eens iets van onze belastingcenten.

Moxxie schreef op 31-10-2022 om 09:54:

[..]

Dat is natuurlijk waar, gezinnen met een middeninkomen kunnen dit geld ook goed gebruiken en/of investeren in verduurzamen. Toch voelt het voor mij ook niet goed en dat komt omdat uiteindelijk de rekening komt, en wie gaat die betalen? De toekomst is erg onzeker en als er over een tijd weer volop bezuinigd moet worden op onderwijs, sociale voorzieningen etc. zijn ook de volgende generaties de dupe. En ik heb niet eens kinderen om me druk om te maken.

De hulp had echt wel gerichter gekund maar het kabinet heeft het te lang uitgesteld en toen moest er in een paar weken een plan op tafel komen, dan blijkt dat tijd geld is, een dure les. De kamer had gelijk, die vroegen al maanden om een vorm van compensatie omdat ze zagen aankomen dat mensen kopje onder zouden gaan.

Maatwerk en snel handelen gaan meestal niet samen. Door de gestegen energie prijs krijgt de overheid natuurlijk ook meer belastinggeld binnen. Veel energiebedrijven maken nu ook schandalige winsten dat zou van mij ook wel naar de gewone burgers mogen terug vloeien ipv naar de aandeelhouders.

Bij de energie toeslag voor de minima zag ik in mijn eigen woonplaats ook scheve situaties. De woningbouwvereniging is goed bezig met isoleren van woningen ze zijn al over de helft. Minima die al in een goed geïsoleerd huis zaten met weinig energie kosten kregen een toeslag. Mensen er net boven die nog niet aan de beurt geweest waren betalen zich scheel zonder toeslag.

Ook ik zou maatwerk het beste vinden maar ben blij dat de goep net boven het minimum nu ook wat lucht krijgt.

Ik denk maar zo: dit soort voordeeltjes vallen nooit mijn kant op (en dat hoeft ook niet!) en ik ga me er niet schuldig om voelen dat het nu een keer wel zo is. Er worden wel vaker miljarden verspild. Dat mag dan ook weleens in het voordeel van iedereen uitpakken. 

Beter dit dan mensen die weer net buiten allerlei regeltjes vallen en niks ontvangen terwijl zij het wel nodig hebben. 

Het vervelende is dat steeds dezelfde groep buiten de regeling valt waardoor de groep die wel binnen de regelingen vallen onder de streep significant meer over houden. Want steeds wordt gezegd maar die groep verdiend genoeg, de grens is meestal 120 of 130% van het minimumloon. De groep met 131 valt steeds overal buiten, maar het verschil met 130% is tientjes, maar door de toeslagen en minimaregelingen kan het oplopen tot meer dan 100 per maand netto meer voor die met 130%. Dat is 1200 op jaar basis en heel veel geld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.