Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar gaat het geld van die energietoeslag heen?

Peiling

Wat doe jij met de 380 euro toeslag?
121 stemmen
5%
35%
28%
17%
11%
5%

oo spaarrekening, we hebben een vast contract. Speciaal afgesloten toen het ging rommelen met de gasprijzen. Ik zet het op de spaarrekening omdat ik vermoed dat deze crisis nog wel even gaat duren. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

31-10-2022 om 07:03

Deels naar mijn andere gestegen uitgaven (boodschappen..), deels spaarrekening voor als mn vaste contract afloopt, deels naar een goed doel voor mensen die minder hebben dan ik (buitenland).

ik geef een maanddeel aan dochter die het goed kan gebruiken.

SuzyQFive schreef op 30-10-2022 om 22:57:

Jemig wat veel mensen die het ‘niet nodig hebben’…
Ik val qua regelingen altijd tussen wal en schip omdat mijn inkomen net iets boven de 120% regeling valt…

maar goed, als je het kwijt wil, mijn rekening staat wel open 😜.

Als iedereen de poll goed heeft ingevuld, dan is het maar 6%, dus dat vind ik wel meevallen. 

Tja, ik heb het ook niet nodig. Vast contract en ik moest vorige maand 8 euro betalen. Dit omdat ik ook zonnepanelen heb en flink terug leverde. Eigenlijk vind ik het belachelijk dat iedereen het krijgt, want er zijn er heel veel die het niet nodig zijn. Snap ook niet, dat ze dat niet kunnen filteren. Maar ik geef dus weg. Zit te denken aan Sintvooriedereen. Die kopen kadootjes voor de groep die er geen geld voor hebben. Dat zullen er meer zijn dan anders door de energiekosten. 

Friezinnetje schreef op 31-10-2022 om 07:15:

[..]

Als iedereen de poll goed heeft ingevuld, dan is het maar 6%, dus dat vind ik wel meevallen.

Tja, ik heb het ook niet nodig. Vast contract en ik moest vorige maand 8 euro betalen. Dit omdat ik ook zonnepanelen heb en flink terug leverde. Eigenlijk vind ik het belachelijk dat iedereen het krijgt, want er zijn er heel veel die het niet nodig zijn. Snap ook niet, dat ze dat niet kunnen filteren. Maar ik geef dus weg. Zit te denken aan Sintvooriedereen. Die kopen kadootjes voor de groep die er geen geld voor hebben. Dat zullen er meer zijn dan anders door de energiekosten.

Ik vind het ook jammer dat iedereen het krijgt. Vooral omdat het dus geen 'gratis geld' is. Het geld is van ons allemaal en zou beter en zorgvuldiger moeten worden ingezet. Ik kan me niet voorstellen dat de overheid hier ècht niet gerichter te werk had kunnen gaan.

Herfstappeltaart schreef op 31-10-2022 om 07:20:

[..]

Ik vind het ook jammer dat iedereen het krijgt. Vooral omdat het dus geen 'gratis geld' is. Het geld is van ons allemaal en zou beter en zorgvuldiger moeten worden ingezet. Ik kan me niet voorstellen dat de overheid hier ècht niet gerichter te werk had kunnen gaan.

nou precies. Ergens moet het weer terug betaald worden.  En dit komt bovenop al die andere compensaties die er al zijn. En door Covid en nu door de energiekosten. 

Herfstappeltaart schreef op 31-10-2022 om 07:20:

[..]

Ik vind het ook jammer dat iedereen het krijgt. Vooral omdat het dus geen 'gratis geld' is. Het geld is van ons allemaal en zou beter en zorgvuldiger moeten worden ingezet. Ik kan me niet voorstellen dat de overheid hier ècht niet gerichter te werk had kunnen gaan.

Aan de ene kant heb ik dat gevoel ook, aan de andere kant gaat het ook heel veel kosten om dat allemaal goed in kaart te brengen. En welke criteria ga je dan gebruiken? Wij hebben een inkomen waar we goed van kunnen rondkomen, maar wonen wel in een slecht geïsoleerd huis in de vrije sector. Komen we dan wel of niet in aanmerking?

Dit is de snelste en misschien ook wel de goedkoopste weg om dat geld te krijgen bij de mensen die het hard nodig hebben, maar net niet in de categorieën zitten die de eerdere energietoeslagen kregen.

En je hebt nu ook de kans, als je het niet nodig hebt, mensen of organisaties te steunen waar je hart ligt. Ook mooi, toch?

Schemerlampje schreef op 31-10-2022 om 07:27:

[..]

Aan de ene kant heb ik dat gevoel ook, aan de andere kant gaat het ook heel veel kosten om dat allemaal goed in kaart te brengen. En welke criteria ga je dan gebruiken? Wij hebben een inkomen waar we goed van kunnen rondkomen, maar wonen wel in een slecht geïsoleerd huis in de vrije sector. Komen we dan wel of niet in aanmerking?

Dit is de snelste en misschien ook wel de goedkoopste weg om dat geld te krijgen bij de mensen die het hard nodig hebben, maar net niet in de categorieën zitten die de eerdere energietoeslagen kregen.

En je hebt nu ook de kans, als je het niet nodig hebt, mensen of organisaties te steunen waar je hart ligt. Ook mooi, toch?

Mijn gedachten gaan dan richting de energiemaatschappijen. Die kunnen snel zien wat iemand moet betalen per maand en of het dus erg noodzakelijk is mensen te compenseren. Dat goede doelen of iets dergelijks er goed mee zijn is inderdaad mooi hoor, vind ik een mooie bijkomstigheid.

Herfstappeltaart schreef op 31-10-2022 om 07:32:

[..]

Mijn gedachten gaan dan richting de energiemaatschappijen. Die kunnen snel zien wat iemand moet betalen per maand en of het dus erg noodzakelijk is mensen te compenseren. Dat goede doelen of iets dergelijks er goed mee zijn is inderdaad mooi hoor, vind ik een mooie bijkomstigheid.

Maar dan nog, een energiemaatschappij heeft geen inzicht in jouw inkomen en vaste lasten. Voor de één zal € 250,00 per maand al veel te veel zijn en de ander betaalt met gemak € 500,00 per maand.

Schemerlampje schreef op 31-10-2022 om 07:35:

[..]

Maar dan nog, een energiemaatschappij heeft geen inzicht in jouw inkomen en vaste lasten. Voor de één zal € 250,00 per maand al veel te veel zijn en de ander betaalt met gemak € 500,00 per maand.

Of dat in combinatie met gemeenten die ook al huurtoeslag en zorgtoeslag uitkeren? Er moet volgens mij een manier zijn om het gerichter te doen. Het geld kan maar 1 keer worden uitgegeven en het stoort me best wel dat er mensen weekendjes weg en etentjes mee financieren. 

Zelf heb ik gekozen voor 'even wegzetten'  omdat onze situatie vanaf mei erg onzeker wordt en nadelig kan veranderen. Als het gunstig blijft geef ik het alsnog weg.

Overigens staat het natuurlijk iedereen vrij maar het voelt niet goed.

Herfstappeltaart schreef op 31-10-2022 om 07:32:

[..]

Mijn gedachten gaan dan richting de energiemaatschappijen. Die kunnen snel zien wat iemand moet betalen per maand en of het dus erg noodzakelijk is mensen te compenseren. Dat goede doelen of iets dergelijks er goed mee zijn is inderdaad mooi hoor, vind ik een mooie bijkomstigheid.

Dan krijgen de mensen die weigeren te bezuinigen en iedere dag een kwartier douchen wel het geld, maar mensen die juist hun best doen om te besparen niet.

Ik vind het ook niet nodig dat iedereen het krijgt, maar zie wel in dat het enorm lastig is om het alleen bij de mensen te krijgen die het echt nodig hebben.

Wij zijn nu naar bijna 400 eur per maand gegaan. Dat kunnen we wel betalen, maar sparen zit er dan niet echt meer in of we moeten op andere dingen bezuinigen. Ons doel is wel om het dus weg te zetten en zo veel mogelijk te sparen zodat we zonnepanelen kunnen laten installeren. Maar ja ergens willen we ook niet alle leuke dingen niet meer doen, dus misschien dat een deel toch wel op gaat in december. Ik vind het voor ons gezin al moeilijk te zeggen of we het 'echt' nodig hebben. Ja en nee eigenlijk. 

Ik vind het juist weleens goed dat alle huishoudens iets krijgen. Wij hebben een variabel contract en betalen sinds augustus bijna 100 euro meer per maand. Dat kunnen we wel missen, maar in combinatie met de gestegen boodschappenprijzen, dit jaar voor het eerst een studerend kind (die niet in aanmerking komt voor een aanvullende beurs) en de daardoor deels weggevallen kinderbijslag, zijn onze lasten dus wel degelijk flink gestegen. Dat we daar nu net als de rest van Nederland compensatie voor krijgen, vind ik een prima idee.

Dat het daarnaast ook relatief simpel uit te voeren is nog in dít kalenderjaar, maakt dat het ook de mensen die het wél echt nodig hebben snel helpt (zoals de oppositie graag wilde). 

Tja, misschien is het inderdaad wel erg ingewikkeld hoor om het beter te doen. Maar toch voelt het op deze manier niet goed  voor mij. 
Er worden enorme bedragen voor uitgegeven en de toeslagenouders en de Groningers  zijn nog steeds niet gecompenseerd. Dat is blijkbaar niet in één keer uit te keren en moet allemaal tot in den treuren worden onderzocht. Het voelt zo krom allemaal.

Herfstappeltaart schreef op 31-10-2022 om 08:12:

Tja, misschien is het inderdaad wel erg ingewikkeld hoor om het beter te doen. Maar toch voelt het op deze manier niet goed voor mij.
Er worden enorme bedragen voor uitgegeven en de toeslagenouders en de Groningers zijn nog steeds niet gecompenseerd. Dat is blijkbaar niet in één keer uit te keren en moet allemaal tot in den treuren worden onderzocht. Het voelt zo krom allemaal.

Vind ik ook hoor. Ik ben eerlijk gezegd tegen die 2 x 190 euro voor iedereen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.