Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Vluchteling in huis ja/nee (gesloten)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
redbulletje

redbulletje

09-03-2022 om 14:37 Topicstarter

Dat lijkt me idd een extra risico voor vrouwen. 
Hoe zit 't eigenlijk met wapens voor zelfverdediging in Oekraine? Is dat verboden zoals in Nederland zodat de meeste burgers geen schietervaring hebben, of hebben ze het recht op zelfverdediging en wapens zoals in Amerika? 

Beerlover schreef op 09-03-2022 om 13:57:

ik denk dat het een paar weken leuk is voor het gastgezin en een bevredigend gevoel geeft, maar dat het daarna wel duidelijk wordt hoeveel moeite, geld en privacyverlies het allemaal niet kost en je er heel weinig voor terug krijgt.

Maar ik denk dat de meeste gastgezinnen het ook niet doen om er iets voor terug te krijgen. En ik denk dat iedereen hoopt dat het zo kort mogelijk mag duren, voor alle partijen. Hier worden goede regelingen getroffen voor gastgezinnen en trainingen gegeven. Dan zal het nog niet makkelijk zijn, maar ik hoop dat als ik ooit zoiets mee moet maken, ik een kamer bij iemand thuis krijg en niet op een legerbedje in een grote hal hoef te slapen met mijn kinderen.

Nee, ik vang niemand op. Geen plek voor want geen kamer over, man werkt thuis met extreem veel belangrijke vergaderingen waar elke storing gewoon niet welkom is, ik ben zelf extreem gevoelig voor geluid en ik was nou net zo blij met de 1,5 meter want ik trek het niet met veel mensen in mijn nek. ik ben erg zuinig op mijn spullen, huis en tuin en  ik denk dus niet dat iemand er blij van zou worden.

En hoewel er veel commentaar op RB is heeft ze hier en daar wel een beetje gelijk, daarnaast zie ik teveel mensen die zéggen dat ze opvang willen zijn en het niet gaan doen want veel geblaat maar weinig wol, puur voor de likes zal ik maar zeggen.
de locale vrijwillige brandweer heeft een prachtige aktie om goed en enkel bitter noodzakelijke spullen te verzamelen. Onwijs tof maar waar ik me ontzettend aan erger is dat er dan mensen zijn die onder een foto van de "buit" tot nu toe op de fb van de brandweer dingen tikken als "oh wat fijn om die zakken vól met al die mooie kleding die wij weg geven voor deze mensen op jullie foto staan"......... Echt, die mensen wil ik sláán, dan ben je net zo'n BN-er die op insta wel even wil laten weten hoe gul hij is. Je geeft of je geeft niet maar hou je klep over wát of hoeveel je geeft maar loop er niet zo onterecht te koop met je zogenaamde gulheid en ohhh-kijk-mij-wat-ben-ik-toch-goed. 

Dus om on-topic te gaan: je vangt deze mensen op of niet maar doe het niet voor de bühne, of dat nou de publieke, de locale of de vriendenbühne is. en al helemaal niet je keutel intrekken als het moeilijker lijkt dan het is. het is namelijk geen kattenpis dus respect voor een ieder die het gaat doen, weloverwogen en niet voor de borstklopperij maar vanuit het hart. En die laatste groep heeft mijn diepe, diepe respect.


Beerlover schreef op 09-03-2022 om 13:57:

ik denk dat het een paar weken leuk is voor het gastgezin en een bevredigend gevoel geeft, maar dat het daarna wel duidelijk wordt hoeveel moeite, geld en privacyverlies het allemaal niet kost en je er heel weinig voor terug krijgt.

Mijn ouders zijn tijdens de oorlog als kind bij vreemden in huis geweest, ze deden vanaf mijn 7e crisisopvang voor jeugdzorg en later ben ik zelf met mijn eigen gezin gastouder geweest voor ama's. 

Je stelt je huis open omdat je iets wil en kan betekenen voor anderen. Niet om er iets voor terug te krijgen. Wat je overigens echt wel krijgt, op allerlei manieren. Zelfs in het ergste geval, als het mis gaat, maar dat is mij nooit overkomen, heb je in elk geval iets gedaan. En dan ben je een levenservaring rijker. 

ik snap eigenlijk nooit zo goed dat hardop zeggen of laten zien dat je iets goeds doet of hebt gedaan wordt geduid als borstklopperij? Waarom zou je dat verborgen moeten houden? Laten we dat nou eens omdraaien. Juíst delen wat je bijdraagt aan deze wereld, en welke goeie dingen je doet voor anderen, aan welke doelen je geeft. Om anderen te inspireren, een voorbeeld te zijn.

Laten we stoppen met mensen die zich inzetten, en dat ook hardop laten weten, zo te veroordelen.

Niks doen, das pas erg. 

Libertine schreef op 09-03-2022 om 17:08:

ik snap eigenlijk nooit zo goed dat hardop zeggen of laten zien dat je iets goeds doet of hebt gedaan wordt geduid als borstklopperij? Waarom zou je dat verborgen moeten houden? Laten we dat nou eens omdraaien. Juíst delen wat je bijdraagt aan deze wereld, en welke goeie dingen je doet voor anderen, aan welke doelen je geeft. Om anderen te inspireren, een voorbeeld te zijn.

Laten we stoppen met mensen die zich inzetten, en dat ook hardop laten weten, zo te veroordelen.

Niks doen, das pas erg.

Ik ben het wel een beetje eens met Smyle, denk dat het een stukje opvoeding is? Wat ik wel of niet geef, is privé. Maar ook jij hebt zeker een punt!

Wij hebben hier thuis nooit iets over 'onze meiden' gepost op social media. Zelfs niet als er eentje jarig was en we een leuk feestje hadden. Terwijl ik dat wel deed met mijn eigen kinderen. Ik heb daar wel eens een discussie over gehad met vrienden die dat niet begrepen en het overbezorgdheid (mbt de privacy van kwetsbare pubers) en valse bescheidenheid noemden. Ook daar zit wat in. Maar van mij hoeft het niet zo. Als ik een keer een groter bedrag wil doneren, doe ik dat niet in de collectebus, dan maak ik het over. Geen idee precies waarom. Voor de collectant zou het wel leuk zijn. En als ik het op Facebook zet, breng ik anderen misschien op het idee om ook te doneren. Maar het voelt op een bepaalde manier niet netjes of zo? 

 

Libertine schreef op 09-03-2022 om 17:08:

ik snap eigenlijk nooit zo goed dat hardop zeggen of laten zien dat je iets goeds doet of hebt gedaan wordt geduid als borstklopperij? Waarom zou je dat verborgen moeten houden? Laten we dat nou eens omdraaien. Juíst delen wat je bijdraagt aan deze wereld, en welke goeie dingen je doet voor anderen, aan welke doelen je geeft. Om anderen te inspireren, een voorbeeld te zijn.

Laten we stoppen met mensen die zich inzetten, en dat ook hardop laten weten, zo te veroordelen.

Niks doen, das pas erg.


Waarom is dat erg? 

Ik heb juist het idee dat wanneer je (om welke reden dan ook) niet meedoet met deze “hype” je veroordeeld wordt. Jammer vind ik.

Laat mensen lekker in hun waarde, het maakt je niet minder menselijk ofzo.

Ik vind dat mensen die het woord 'hype' gebruiken voor hulp die geboden wordt in tijd van een acute crisis, de plank volledig mis slaan. 

Vond je doneren of helpen bij de overstromingen van afgelopen zomer ook een hype? En boodschappen doen voor buren die in quarantaine moeten, idem? 

Wij hebben onszelf opgegeven als opvang adres. Man en ik hebben beiden joodse voorouders die de tweede wereldoorlog hebben overleefd omdat zij onderdak kregen en hulp in Zwitserland. En niet voor even, maar voor een aantal jaar.  

We zitten wel in een luxepositie, vanwege een verbouwing hebben wij een klein huisje in onze tuin gebouwd, waar wij zelf 2 jaar hebben gewoond. Voor de toekomst komen onze ouder wordende ouders daar wonen, maar gelukkig zijn die nu nog gezond en nog niet zo oud. Kortom, we hebben een volledig -klein- eengezinswooninkje, wat nu leeg staat, voor de komende paar jaar. Dat niet ter beschikking stelling zou ik vreemd vinden. Ik hoop dat wij binnenkort daar mensen onderdak kunnen bieden. Er hebben ook periodes vrienden gewoond die even omhoog zaten vanwege scheidingen ed. Maar het is natuurlijk echt iets anders dan mensen echt in je huis een kamer aanbieden.

yette schreef op 09-03-2022 om 18:08:

Ik vind dat mensen die het woord 'hype' gebruiken voor hulp die geboden wordt in tijd van een acute crisis, de plank volledig mis slaan.

Vond je doneren of helpen bij de overstromingen van afgelopen zomer ook een hype? En boodschappen doen voor buren die in quarantaine moeten, idem?

Aan wie ik (anoniem) doneer en wanneer ik doneer, gaat niemand wat aan. Ik hoef dat niet op Internet aan anderen te laten weten. 
 
Ik steun (in mijn ogen goede) doelen, waar er geen wereld wijde aandacht voor is, waar geen topics op forums over over volgeschreven worden.

Dus ja als ik dit een hype wil noemen, is dat mijn goed recht.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

09-03-2022 om 18:22

Zilver_gray schreef op 09-03-2022 om 18:00:

[..]


Waarom is dat erg?

Ik heb juist het idee dat wanneer je (om welke reden dan ook) niet meedoet met deze “hype” je veroordeeld wordt. Jammer vind ik.

Laat mensen lekker in hun waarde, het maakt je niet minder menselijk ofzo.

Nou ja, dit dus. Niet iedereen hoeft zijn huis open te stellen of allerlei spullen te doneren (en daar dan vooral heel erg over opscheppen op internet).

Libertine schreef op 09-03-2022 om 17:08:

ik snap eigenlijk nooit zo goed dat hardop zeggen of laten zien dat je iets goeds doet of hebt gedaan wordt geduid als borstklopperij? Waarom zou je dat verborgen moeten houden? Laten we dat nou eens omdraaien. Juíst delen wat je bijdraagt aan deze wereld, en welke goeie dingen je doet voor anderen, aan welke doelen je geeft. Om anderen te inspireren, een voorbeeld te zijn.

Laten we stoppen met mensen die zich inzetten, en dat ook hardop laten weten, zo te veroordelen.

Niks doen, das pas erg.

En toch is het altijd zo geweest dat mensen die iets doet en dat vól en ter meerdere ere en glorie van zichzelf dat ten volke kond deden uiteindelijk vele male minder voor anderen deden dan de anonieme bescheiden mensen.

Het zijn toch écht zeker weten wel de meest bescheiden mensen die het meest doen voor anderen en die je nooit ziet, hoort en al helemaal niet de (social) media halen maar die het gewoon dóen. 

De beste hulp voor anderen in acute nood is de stille, anonieme hulp, die van mensen die die hulp, het rustig opvangen van deze mensen, ze laten bijkomen, vooral veel o zo nodige slááp gunnen in een bed met een warme deken en een warme maaltijd belangrijker vinden dan de schouderklopjes want dát maakt precies het verschil tussen oprechte of kijk-mij hulp. No pun intended.

Maar ook als je niets wilt of kunt doen gaat dat niemand aan en is dat geen oordeel van een ander waard want ook dat is begrijpelijk want wie snapt deze idioterie? En we kunnen in dit belachelijk overbevolkte landje waar al o zo veel gelukszoekers zitten en die de ruif leegtrekken  en "wij" en de echte vluchtelingen al onze kont niet meer kunnen keren, er geen huizen zijn, er veel teveel economische vluchtelingen en dito criminelen zijn die hier gewoon geen recht moeten hebben en op moeten hoepelen en we die beu zijn, en terecht.? 

En nu zoeken we plek voor échte oorlogsvluchtelingen op 2 dagen rijden van ons vandaan en ineens gaan deuren open, dat snappen veel mensen niet, dat verschil.


 Daarom is het ook belangrijk dat die hulp die nu nodig is gestroomlijnd en gestructureerd verloopt, juist voor de rust, stabiliteit voor beide partijen.



Zilver_gray schreef op 09-03-2022 om 18:00:

[..]


Waarom is dat erg?

Ik heb juist het idee dat wanneer je (om welke reden dan ook) niet meedoet met deze “hype” je veroordeeld wordt. Jammer vind ik.

Laat mensen lekker in hun waarde, het maakt je niet minder menselijk ofzo.

Nee hoor, als iemand een goede reden heeft om niemand op te vangen  is dat helemaal prima.  Ik doe het bv niet wegens gebrek aan ruimte. 

Ik begrijp alleen niet waarom anderen dan ook weerhouden moeten worden. 

Los van de zaken die RB en anderen (terecht) al noemden, vraag ik me ook het volgende af. Wordt gecheckt of de mensen die bij particulieren ondergebracht worden, bijv. volledig gevaccineerd zijn tegen corona? Zo niet, dan kan je erop wachten tot de volgende uitbraak een feit is. En dát net nu we de zaak enigszins onder controle lijken te hebben. En eerlijk is eerlijk, tijdens hun tocht naar Nederland hebben deze mensen veelal in grote groepen in soms kleine, slecht geventileerde ruimtes verkeerd. Gaan ze in quarantaine, worden ze alsnog gevaccineerd, of wat?

omg alles wordt er ook bijgehaald om een standpunt, nog duidelijker te maken. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.