Nieuws en actueel
wild-flower
02-04-2022 om 13:22
Thermostaat op 19 graden : wel of niet ? Wat doen jullie ?
Het kabinet adviseert ook huishoudens de thermostaat op 19 graden te zetten.
Ik heb overdag de thermostaat wel op 19 graden staan , maar in de avond zet ik hem toch af en toe op 20 graden . Ik heb heel gauw koude voeten
Waarop staat die van jullie op overdag en in de avond ?
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5299162/temperatuur-200-rijkskantoren-naar-19-graden-om-te-besparen
Ysenda
07-04-2022 om 16:18
Apiejapie schreef op 07-04-2022 om 16:13:
[..]
Lijkt me ook heel fijn, vooral omdat je die op kunt laden. Helaas wordt die lang zo warm niet.
Ik heb 'm meestal op standje 1 staan om dat ik op standje 3 het gevoel had dat ik zelf als hamburger op een barbecue lag.
Apiejapie
07-04-2022 om 16:21
Ysenda schreef op 07-04-2022 om 16:18:
[..]
Ik heb 'm meestal op standje 1 staan om dat ik op standje 3 het gevoel had dat ik zelf als hamburger op een barbecue lag.
Veldbloemen
07-04-2022 om 17:54
Ik zet de cv niet hoger dan 18 graden ivm hoge energieprijzen.
Dus ik haal de 19 graden niet eens!
Taartjes
07-04-2022 om 18:17
Ik heb de verwarming op 19 staan nu, maar de co2 meter geeft aan dat het 17 graden is.. Ik denk dat het eerder 19 dan 17 graden is dus vertrouw maar op de thermostaat.
CharlieB
07-04-2022 om 18:27
bieb1963 schreef op 07-04-2022 om 06:41:
[..]
22 graden buiten is voor mij ook ideaal. Maar binnen 22 graden vind ik afschuwelijk. Maar..... dan bedoel ik als het buiten kouder is dan 22 graden. Want in de zomer merk je daar weer niets van als het buiten ook 22 graden of warmer is
22 graden binnen vind ik ook echt vreselijk, maar als het bij mij zomers 22 graden binnen zou zijn ipv 32 dan zou ik toch echt wel heel gelukkig zijn ineens met 22 graden
1968
07-04-2022 om 18:59
Taartjes schreef op 07-04-2022 om 18:17:
Ik heb de verwarming op 19 staan nu, maar de co2 meter geeft aan dat het 17 graden is.. Ik denk dat het eerder 19 dan 17 graden is dus vertrouw maar op de thermostaat.
ik vraag het me bij mijn vriend thuis dus ook af, of het wel klopt. Hij heeft een thermostaat (2018) maar het voelt niet aangenaam zoals bij mij thuis. Maar hij heeft dus wel vloerverwarming. Ik heb een paar losse temperatuurmetertjes gekocht, en die geven allemaal 19 graden aan en dan heeft hij zijn thermostaat op 21 staan. Vreemd toch? En nu een hele blonde vraag, verbruikt hij dan voor die 21 graden stand, of is dat ding gewoon niet helemaal goed?
Zo ziet ie eruit:
redbulletje
07-04-2022 om 19:02
1968 schreef op 07-04-2022 om 18:59:
[..]
ik vraag het me bij mijn vriend thuis dus ook af, of het wel klopt. Hij heeft een thermostaat (2018) maar het voelt niet aangenaam zoals bij mij thuis. Maar hij heeft dus wel vloerverwarming. Ik heb een paar losse temperatuurmetertjes gekocht, en die geven allemaal 19 graden aan en dan heeft hij zijn thermostaat op 21 staan. Vreemd toch? En nu een hele blonde vraag, verbruikt hij dan voor die 21 graden stand, of is dat ding gewoon niet helemaal goed?
Zo ziet ie eruit:
Zo een heb ik ook. Volgens mij is die wel accuraat maar ik zal m'n thermometer uit de slaapkamer ns even in de woonkamer zetten om te checken.
ToetieToover
07-04-2022 om 19:34
Dat denk ik al veel langer, dat de ene temperatuurmeting de andere niet is om de thermometers niet geijkt zijn. Het maakt ook niet uit. Tot je gaat vergelijken en er dan mensen zeggen dat ze niet in 21 graden kunnen zitten terwijl het in werkelijkheid misschien maar 19 is. Je weet het niet hè.
Auwereel
07-04-2022 om 19:49
En hoe je je persoonlijk voelt. Juist toen ik dit topic opende, kreeg ik een opvlieger. Dan mag de verwarming van mij flink naar beneden. Als zo'n opvlieger over is, zit ik weer te rillen en kijk ik met een schuin oog naar de thermostaat, hoe hoog is de temperatuur, kan-ie met goed fatsoen omhoog?
MidasWolf
07-04-2022 om 19:51
Hier staat de thermostaat vaak in de avonden op 19 graden, soms op 20 graden als ik het iets kouder heb. Overdag staat deze op 15 graden. Wel voor een deel prijsbewust, heb wel het geluk dat ik vorig jaar augustus(2021) een 5 jarige contract bij een grote energieleverancier heb afgesloten. Daarnaast heb ik zonnepanelen op het dak die in sommigen lente/zomer maanden zo goed als quitte spelen met mijn verbruik.
Voor nu vind ik dit prima temperaturen misschien als ik ouder wordt dat ik dan in de loop der tijd de temperatuur hoger instel, maar dat is voorlopig nog niet aan de orde.
Schemerlampje
07-04-2022 om 19:53
Doet mij denken aan onze vorige thermostaat, een simpele draaiknop zonder schermpje. Die klopte niet helemaal. Die zetten we overdag op 15 en dan werd het 19 à 20 graden. En een keer pasten mijn schoonouders op, die vonden het een beetje fris en keken naar de thermostaat. Zij hebben hem toen op 20 graden gezet, maar in werkelijkheid werd het dus 25 graden. Dat vonden ze toch een beetje te warm. 😁
Taartjes
07-04-2022 om 20:40
[..]
Zo ziet ie eruit:
Wij hebben inderdaad ook zoiets. Bij ons is 19 graden kouder dan bij m'n moeder dus denk die van ons ook niet helemaal klopt (of die van m'n moeder klopt niet). Nouja dan zijn we wellicht extra zuinig, ik zet hem nooit hoger dan 19 graden uit zuinigheid.
MarvelousM
08-04-2022 om 11:17
Knutselkei schreef op 02-04-2022 om 14:09:
Ik heb m al een poos op 19 graden staan en controleer overdag regelmatig, die slimme meter heeft soms nml niet zon slimme acties..... We hebben alleen vloerverwarming en helemaal uitzetten is veel duurder. Ik had de afgelopen week per dag ongeveer tussen de 0,6 en 5m3 dus erg weinig. Manlief is 1 dag, eeeeen dag thuis geweest heeft de thermostaat hoger gezet, ding is gelijk van slag en ja hoor...16 m3... daar zit dan ook wel douchen wij maar verdorie, dit is zo zonde.
Het is bij ons gemiddeld 20 graden in huis,, veel ramen op het zuiden en oosten dus het warmt echt erg snel op. Airco wordt nu geinstalleerd en zonnepanelen volgende week. Kijken wat dat gaat opleveren.
Snap niet helemaal wat je meter te maken heeft met het verbruik. Die registreert alleen maar.
Hier in mijn (steeds minder) tochtige oude huis staat de verwarming overdag (ook tijdens thuiswerken) en 's nachts op 15 en 's avonds tegenwoordig op 19. Eerder wel op 21, maar ja.
Voor thuiswerken heb ik een elektrisch kacheltje, een elektrische bureaustoeldeken en een goede fleecedeken. De juiste fleecedeken maakt wel echt een significant verschil vind ik.
Rockstar
08-04-2022 om 15:12
[..]
Zo ziet ie eruit:
Het hangt er heel erg vanaf waar de thermostaat hangt. In mijn oude huis hing hij aan het einde van een lange hal midden in het gebouw, dus dan was het daar. 24 graden maar was het in de woonkamer die op de hoek van het gebouw was met aan 2 kanten ramen toch echt wel killer.
bieb1963
08-04-2022 om 15:19
Rockstar schreef op 08-04-2022 om 15:12:
[..]
Het hangt er heel erg vanaf waar de thermostaat hangt. In mijn oude huis hing hij aan het einde van een lange hal midden in het gebouw, dus dan was het daar. 24 graden maar was het in de woonkamer die op de hoek van het gebouw was met aan 2 kanten ramen toch echt wel killer.
In principe moet je er natuurlijk voor zorgen dat je thermostaat bij je zitplek in de woonkamer hangt en dan natuurlijk ook niet langs een tochtgat.