Nieuws en actueel

Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.

Yumi
10-04-2025 om 18:34
Alice12 schreef op 10-04-2025 om 18:15:
[..]
Je bedoelt dus inzetten op het oplossen van het stikstofprobleem zodat er gebouwd kan worden. Inzetten op personeel zodat het Dublin akkoord kan worden nageleefd. Inzetten op personeel zodat de IND vooruit kan. Inzetten op personeel in het onderwijs, want ook daar lopen ze tegen personeelstekort aan. Laten we beginnen met het stikstofprobleem, heb jij enig idee hoe we dat gaan doen zodat we kunnen bouwen? Want al die mensen moeten wonen. Dan wordt de doorstroom hersteld. Met het huidige beleid schieten we niks op, zeg je. Tijdens het vorige kabinet waren de problemen minstens zo groot. Waarom krijgt de PVV daar nu de schuld van?
Goed plan en als het stikstof probleem is opgelost, gaan we op zoek naar 60.000 bouwvakkers...
De Nederlandse bouwsector staat voor een flinke uitdaging: in de periode van 2025 tot 2028 zullen er naar schatting 60.000 nieuwe arbeidskrachten nodig zijn om aan de productie-eisen te voldoen.
'60.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw - Bouw en Installatie Hub

Alice12
10-04-2025 om 18:35
felija schreef op 10-04-2025 om 18:24:
[..]
Staatssecretaris Van den Burg had wel degelijk een heel plan opgesteld in samenspraak met de betreffende instanties: de spreidingswet, diverse gemeentes werden net meer welwillend om ook hun steentje qua opvang bij te dragen, maar ja, die werd meteen van tafel geveegd, onder leiding van de PVV. Terug bij af en nu alleen wanbeleid onder leiding van de huidige minister onder leiding van Wilders.
Ook die locaties zouden weer vollopen. Omdat alle andere voorwaarden niet kloppen. We kunnen de stroom gewoon niet aan, zo simpel is het.

felija
10-04-2025 om 19:22
Alice12 schreef op 10-04-2025 om 18:35:
[..]
Ook die locaties zouden weer vollopen. Omdat alle andere voorwaarden niet kloppen. We kunnen de stroom gewoon niet aan, zo simpel is het.
Dat was niet waar onze discussie over ging, jij had het erover dat onder het vorige kabinet er ook al instroomproblemen waren en waarom dat nu de schuld is van de PVV dat er niets verandert.
Ik weerlegde dat door te zeggen dat het vorige kabinet wel degelijk een concreet en constructief plan had om de problemen in bijvoorbeeld Ter Apel aan te pakken.
Dat is onder het huidige kabinet onder aanvoering van Wilders weer in de ijskast gezet. Je moet ergens beginnen, maar Faber lukt dat niet eens, terwijl asiel het speerpunt is van de PVV. Ik zou me als PVV-stemmer zwaar bekocht voelen.
En nee, voordat dat argument weer voorbij komt, dat ligt echt aan het eigen beleid en de eigen prioriteiten en niet aan anderen (links, oppositie, de EU).

Alice12
10-04-2025 om 19:26
felija schreef op 10-04-2025 om 19:22:
[..]
Dat was niet waar onze discussie over ging, jij had het erover dat onder het vorige kabinet er ook al instroomproblemen waren en waarom dat nu de schuld is van de PVV dat er niets verandert.
Ik weerlegde dat door te zeggen dat het vorige kabinet wel degelijk een concreet en constructief plan had om de problemen in bijvoorbeeld Ter Apel aan te pakken.
Dat is onder het huidige kabinet onder aanvoering van Wilders weer in de ijskast gezet. Je moet ergens beginnen, maar Faber lukt dat niet eens, terwijl asiel het speerpunt is van de PVV. Ik zou me als PVV-stemmer zwaar bekocht voelen.
En nee, voordat dat argument weer voorbij komt, dat ligt echt aan het eigen beleid en de eigen prioriteiten en niet aan anderen (links, oppositie, de EU).
Er zijn al jaren instroomproblemen. Ik snap helemaal niks van deze post.

Alice12
10-04-2025 om 19:30
Alice12 schreef op 10-04-2025 om 19:26:
[..]
Er zijn al jaren instroomproblemen. Ik snap helemaal niks van deze post. Het constructieve bedoel jij de spreidingswet? En dan? Zonder de andere problemen aan te pakken lopen die ook allemaal weer vol. Wat gaan we dan doen?

felija
10-04-2025 om 19:36
Alice12 schreef op 10-04-2025 om 19:26:
[..]
Er zijn al jaren instroomproblemen. Ik snap helemaal niks van deze post.
'Tijdens het vorige kabinet waren de problemen minstens zo groot. Waarom krijgt de PVV daar nu de schuld van?'
Dit schreef jij en daar reageerde ik op, onder het vorige kabinet is de spreidingswet tot stand gekomen om Ter Apel te ontlasten, maar dat plan werd door het huidige kabinet onder leiding van Wilders weer van tafel geveegd.
Daar gaat dit topic toch over? De algehele verontwaardiging over de toestand in Ter Apel? Daar moest toch iets gebeuren? Nu kunnen we weer van voren af aan beginnen en zijn we nog nergens.
Als we door de spreidingswet oa Ter Apel kunnen ontlasten, kun je verder als overheid kijken hoe je de procedures kunt versnellen en aanscherpen, je moet ergens beginnen, maar nu gebeurt er niets.

Alice12
10-04-2025 om 19:46
Ik probeer het nog 1 keer. Stel dat we nu een spreidingswet hadden. Die lopen over een half jaar ook allemaal vol. Wat dan? Wat gaan we doen met al die mensen? Er zijn geen huizen en de asielzoekers die in de procedure zitten moeten steeds langer wachten omdat er bij de IND een groot personeelsprobleem is. Dus geen doorstroom. Die spreidingswet is een doekje voor het bloeden. Het lost geen drol op. Het verlicht de boel een beetje, maar die verlichting duurt maar een korte tijd. Zonder het oplossen van het stikstofprobleem en zonder het oplossen van gecertificeerd personeel voor de IND blijft dit een probleem. Daar kan de PVV niks aan doen.

felija
10-04-2025 om 20:28
Alice12 schreef op 10-04-2025 om 19:46:
Ik probeer het nog 1 keer. Stel dat we nu een spreidingswet hadden. Die lopen over een half jaar ook allemaal vol. Wat dan? Wat gaan we doen met al die mensen? Er zijn geen huizen en de asielzoekers die in de procedure zitten moeten steeds langer wachten omdat er bij de IND een groot personeelsprobleem is. Dus geen doorstroom. Die spreidingswet is een doekje voor het bloeden. Het lost geen drol op. Het verlicht de boel een beetje, maar die verlichting duurt maar een korte tijd. Zonder het oplossen van het stikstofprobleem en zonder het oplossen van gecertificeerd personeel voor de IND blijft dit een probleem. Daar kan de PVV niks aan doen.
Dan probeer ik het ook nog één keer: het lost wel degelijk iets op, namelijk de huidige heersende overlast in Ter Apel en andere uit hun voegen barstende AZC's. Een relatief klein aantal gemeentes draagt nu hun steentje bij aan het opvangen van asielzoekers. Sommige gemeentes zelfs een onevenredig groot deel.
Veel meer gemeentes zouden daarin ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen, zodat je geen grote overvolle AZC's meer hebt. Daarvoor is dus die spreidingswet in het leven geroepen, er is NU lucht nodig voor bijvoorbeeld Ter Apel.
Maar zelfs dat houdt de PVV tegen: een oplossing voor de korte termijn, om Ter Apel lucht te geven, natuurlijk kan de PVV daar wel wat aan doen, ze zijn verantwoordelijk en roepen zelf om het hardst dat het zo niet langer kan. Het was hun belangrijkste verkiezingspunt notabene. Ondertussen is er nog helemaal niks veranderd. Geen enkel realistisch plan, al is het maar voor de korte termijn.

Nicole123
10-04-2025 om 20:34
Alice12 schreef op 10-04-2025 om 19:46:
De spreidingswet zorgt niet voor een toename (of afname) van het aantal asielzoekers, enkel voor een betere spreiding van degenen die er toch al zijn. Er is dan ook niemand die de spreidingswet als enige oplossing voorstelt voor alle problemen die je nu noemt. Daarvoor heb je én de spreidingswet nodig én mogen werken als asielzoeker (bijv in de bouw!) én eindelijk eens knopen doorhakken in het stikstofprobleem ipv het eindeloze doorschuiven én meer IND personeel (stap 1 kan zijn: daar wat positiever over praten). Je stelt zelf dat de spreidingswet verlichting geeft, waarom zou je het dan niet doen? Wil je dan die verlichting voor bijv Ter Apel niet ondat je bang bent dat de problemen dan niet goed genoeg zichtbaar blijven?

Alice12
10-04-2025 om 20:54
Nicole123 schreef op 10-04-2025 om 20:34:
[..]
De spreidingswet zorgt niet voor een toename (of afname) van het aantal asielzoekers, enkel voor een betere spreiding van degenen die er toch al zijn. Er is dan ook niemand die de spreidingswet als enige oplossing voorstelt voor alle problemen die je nu noemt. Daarvoor heb je én de spreidingswet nodig én mogen werken als asielzoeker (bijv in de bouw!) én eindelijk eens knopen doorhakken in het stikstofprobleem ipv het eindeloze doorschuiven én meer IND personeel (stap 1 kan zijn: daar wat positiever over praten). Je stelt zelf dat de spreidingswet verlichting geeft, waarom zou je het dan niet doen? Wil je dan die verlichting voor bijv Ter Apel niet ondat je bang bent dat de problemen dan niet goed genoeg zichtbaar blijven?
Nee Nicole, die problemen hoeven niet genoeg zichtbaar te zijn. Die zijn er al. Spreidingswet helpt die problemen niet op te lossen. Alleen voor een korte tijd te verlichten. Er is weinig draagkracht voor de spreidingswet en daarbij lopen die locaties dan ook weer vol en hebben we overal kleine Ter Apels met alle problemen van dien. Even meer IND personeel regelen gaat niet zomaar, anders was dat al wel gebeurd. Dat positief praten snap ik trouwens niet. Het stikstofprobleem probleem even oplossen? Autoverkeer, industrie, ammoniak. Ik geef het je te doen.
Om de woningbouw vlot te trekken zijn er ook nog heel veel andere problemen: gestegen rente, inflatie, gebrek aan beschikbare grond. Dus waar laten we al die asielzoekers die een status krijgen. Het is een enorm complex probleem. Spreidingswet lost geen reet op. Het enige wat iets oplost is een stop op asiel.

Nicole123
10-04-2025 om 22:03
De spreidingswet zorgt voor verlichting, daar zijn we het over eens. En precies die verlichting is wat Ter Apel nu, op korte termijn, nodig heeft en eigenlijk al zo lang had. Ik denk dat we het daar ook over eens zijn, toch?
Dat er ook nog veel meer en andere problemen zijn doet daar helemaal niets aan af. Je kunt wel een stop op asiel willen, maar volgens mij had je zelf al eerder in dit topic geconcludeerd dat dat niet haalbaar is, al helemaal niet op de korte termijn. Dus wat wil je dan, in ieder geval (alvast) verlichting op de korte termijn, of blijven hangen in het per se willen van een onhaalbare oplossing?
Dat die locaties vol lopen is een non-argument. De spreidingswet zorgt niet voor een toename van het aantal asielzoekers, de spreidingswet afschaffen zorgt niet voor een afname. De vraag is gewoon: wat doe je met de asielzoekers die er domweg zijn? Ze opvangen in gewone locaties of in een combinatie van uitpuilende mega-locaties als Ter Apel en peperdure integratie-bemoeilijkende noodlocaties? In plaats daarvan roepen ‘ja maar ik wil ze gewoon helemaal niet’ is niet zo zinnig als ‘ze gewoon helemaal niet willen’ geen reeële optie is.

Alice12
10-04-2025 om 22:21
Ik zou een stop willen, maar ik weet natuurlijk ook wel dat dat niet zomaar te regelen is. Ik vind opvangen in de regio een prima alternatief.

Gebruikersnaaminvullen
10-04-2025 om 22:28
Alice12 schreef op 10-04-2025 om 22:21:
Ik zou een stop willen, maar ik weet natuurlijk ook wel dat dat niet zomaar te regelen is. Ik vind opvangen in de regio een prima alternatief.
Zou ik ook een goed alternatief vinden. Hou m'n hart vast als straks die honderden asielzoekers een status krijgen en de gemeente moet ze van woningen voorzien. Daarna nog de nareizigers van die mensen. Mijn stad heeft veel te weinig oppervlakte om veel huizen te bouwen en zoveel mensen te huisvesten, nog los van de jongvolwassen die gedwongen thuis moeten wonen. Het wegennet hier is er ook niet op berekend.

Nicole123
10-04-2025 om 23:05
Alice12 schreef op 10-04-2025 om 22:21:
Ik ben er ook voor dat we gezamenlijk als Europese landen nog veel meer gaan inzetten op opvangen in de regio*. Ik vind dat ook een prima alternatief, daarin zijn we het helemaal met elkaar eens. We zijn het ook eens dat een asielstop niet zomaar te regelen is zie ik. En dat de spreidingswet echt gaan uitvoeren niet alle problemen oplost, maar wel al op korte termijn verlichting zou bieden voor Ter Apel. (Opvangen in de regio is niet op korte termijn geregeld, daar heeft Ter Apel voorlopig nul komma nul aan, dus als je iets wil doen voor de mensen daar moet je toch iets.) Volgens mij zijn we het over meer eens dan het af en toe lijkt.
* De regio vangt overigens al zo’n 85% van alle vluchtelingen op, vaak in heel slechte omstandigheden. Dus het opvangen in de regio is in mijn ogen niet alleen roepen ‘zij moeten het maar doen en klaar!’, maar ook dat echt ondersteunen van afstand.

Alice12
10-04-2025 om 23:09
Nicole123 schreef op 10-04-2025 om 23:05:
[..]
Ik ben er ook voor dat we gezamenlijk als Europese landen nog veel meer gaan inzetten op opvangen in de regio*. Ik vind dat ook een prima alternatief, daarin zijn we het helemaal met elkaar eens. We zijn het ook eens dat een asielstop niet zomaar te regelen is zie ik. En dat de spreidingswet echt gaan uitvoeren niet alle problemen oplost, maar wel al op korte termijn verlichting zou bieden voor Ter Apel. Volgens mij zijn we het over meer eens dan het af en toe lijkt.
* De regio vangt overigens al zo’n 85% van alle vluchtelingen op, vaak in heel slechte omstandigheden. Dus het opvangen in de regio is in mijn ogen niet alleen roepen ‘zij moeten het maar doen en klaar!’, maar ook dat echt ondersteunen van afstand.
We zijn het niet over alles oneens, maar ik denk dat de spreidingswet slechts kortdurend wat verlichting zou geven. Daarna stromen ook die locaties weer vol en zijn we terug bij af. Ik vind het helemaal niet erg om het oneens te zijn zolang dat respectvol gaat. En dat gaat het. En soms blijk ik wel eens wat inzichten te krijgen die ik eerst niet had. ( soms hè, heel soms)