Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


felija schreef op 02-09-2024 om 17:28:

[..]

Het is verschrikkelijk, kennelijk zijn vele Nederlanders dusdanig strontverwend dat ze zich in de verste verte niet kunnen voorstellen hoe het is om nu oorlogsvluchteling te zijn.

In hun perspectief kunnen die 'zogenaamde vluchtelingen' gewoon niet deugen, het kan niet zo zijn dat ze daadwerkelijk met niets hun land noodgedwongen hebben moeten ontvluchten, dat bestaat niet, dat is een leugen, dat hoefden wij ook niet. Dan moeten ze wel zwak en lui zijn en graag hun hand ophouden en komen ze expres onze kant op om ons dwars te zitten, dat kan niet anders...

Nou, Nederlanders weten helaas heel goed wat een oorlog betekent. Wie op 1-1-2024 de leeftijd van 91 jaar had (geboren 1932) kende echt wel de verhalen van alle Belgen die in de Eerste Wereldoorlog (1914) naar Nederland waren gevlucht.

Die nu 91-jarige Nederlander was nog maar een kind van 7 tot 12 jaar oud tijdens WOII. Dus oorlog kennen ze/we wel.

Alleen, toen was er geen land 3000/4000 kilometer verderop waar mensen eten of een bed konden krijgen. Het vluchten was beperkt. Ja, je kon al je goud en andere waardevolle bezittingen bij elkaar rapen en lopend de provincie intrekken in de hoop dat je je spullen ergens kon inruilen voor wat voedsel. 

Mijn moeder had destijds getekend voor die bedjes in de noodopvang. En vooral: iets te eten. Als je echt gevlucht bent omdat de kogels om je oren vliegen of omdat je hele huis plat is gebombardeerd, dan zien die bedjes in de noodopvang er heel goed uit. Maar goed, ze willen niet veilig zijn, want dat ben je in nagenoeg alle situaties 500 kilometer "weg van het gevaar" ook wel. Ze willen méér. 

Op zich een legitieme wens om elders (om welke reden dan ook) een nieuw bestaan op te willen bouwen. Daar is niets vreemds aan. En als mensen dat op eigen kracht doen, kan je daar alleen maar respect voor hebben - en zal bijna iedereen je willen helpen. 

En ja, vroeger waren er hier (en overal ter wereld) ook mensen die homo/lesbisch waren en die moesten daar omzichtig mee omgaan. Maar het is nooit een reden geweest om in een ver land levenslang kost en inwoning te krijgen op kosten van de burgers van dat land. Maar terugsturen is volgens jou geen optie: dat was jij toch die zei dat wie hen zou willen terugsturen "je die mensen (LHBT) regelrecht de dood zou injagen"? Juist vanwege dat soort uitspraken worden mensen steeds feller. Iedereen heeft wel iets waar hij/zij "mee moet leren leven". Er zijn gewoon heel veel mensen die het niet nodig vinden dat wij hier alsmaar langer, harder moeten werken en steeds meer moeten betalen en daar nagenoeg niets meer voor terug zien (ook dus al niet als we oud en behoeftig zijn) om jonge, gezonde mensen uit een land 4000 kilometer verderop hier volledig te onderhouden zodat hij "kan zijn wie hij is" - en dan vaak ook nog alleen omdat een (gratis) asieladvocaat hem heeft ingefluisterd wat zijn verhaal/smoes moet zijn.

Waarom is het geen optie dat mensen in hun thuisland hun leven zodanig aanpassen dat zij goed uit de voeten kunnen? Terwijl de  inwoners van Nederland geen enkele keuze wordt gelaten en de maatschappij inmiddels zo onveilig is geworden dat veel mensen 's avonds niet eens meer buiten op straat durven te lopen. Daarin moeten wij ons toch ook steeds verder aanpassen in ons dagelijks leven? 

En daarnaast: zó 'verwend' zijn de Nederlanders niet: de generatie geboren 1955-1960 werkte toen zij 18 jaar oud waren gemiddeld 40.2 uren per week, 93 % had een voltijds dienstverband. De generatie geboren 1980-1985 werkte toen zij 18 jaar oud waren gemiddeld nog maar 29.5 uren per week, en slechts 43 % had een voltijds dienstverband.

En over diezelfde generatie 1955-1960 - pensioenleeftijd: 
Pensioenleeftijd: geboren in 1947, oude systeem, pensioen was 65 jaar (2012). De werkelijke pensioendatum lag vaak (veel) eerder, want daarna kwam die grote groep iets jongere mensen. Maar die groep ouderen heeft zijn arbeidsuren wel gemaakt: die startten vaak al op hun 14e jaar of zo met fulltime werken; na WOII was er ook niet zoveel keuze.

Vanaf 2012: 12 jaar later (2024) is de pensioenleeftijd echter ineens 67 jaar en moeten de mensen die zijn geboren tussen maart 1957 en 31-12-1960 dus ineens 24 maanden langer doorwerken (want “we” zijn met zoveel). Dat waren al vijftigers, toen zij dat in 2012/2013 te horen kregen: nauwelijks de tijd gehad om daar goed op te kunnen anticiperen.

Daarna duurt het ineens 30 jaar totdat de pensioenleeftijd (in 2054) wederom met 24 maanden is verhoogd naar 69 jaar, voor mensen die zijn geboren na 1-4-1985. 

Dus als je 10 jaar ná 1947 bent geboren (in 1957) moet je 2 jaar langer doorwerken (67), en als je 38 jaar later bent geboren (38 jaar ná 1947, in 1985) dan komt er pas weer 2 jaar bij (69).

Er was dus kennelijk nogal wat haast bij om die generatie die al jong ging werken, ook aan het einde van hun loopbaan nog eens flink langer te laten werken. Niks verwend. Niks vervroegd met pensioen zoals de generatie vóór hen. Velen uit die groep 1955-1960 hebben gedurende 50 jaar (17-67 jaar) fulltime gewerkt. Men snapt dat dit nooit meer terug zal komen, zo’n generatie… die "grote" groep Nederlanders is namelijk steeds opgeschoven: in 1984 waren er veel 15-25 jarigen, in 1994 veel 25-35, in 2004 veel 35-45, in 2014 veel 45-55 en nu dus veel 55-65 jaar - met een arbeidsdeelname die hoger is dan ooit in die leeftijdsgroep 55-65. De arbeidsdeelname van de huidige jongeren is in geen enkel opzicht te vergelijken met de uren die men destijds werkte. 

In de jaren van wederopbouw en heel hard werkende mensen is rond 1960 de basis gelegd voor het huidige sociale systeem. Dat systeem zit op zich goed in elkaar. maar men heeft er waarschijnlijk géén rekening mee gehouden dat bijvoorbeeld de niet-Nederlandse bevolking geboren 1925-1929 tussen 2015 (toen 85-89 jaar) en 2020 (toen 90-94 jaar) hogere percentages "overlevenden" zou kennen dan het percentage NL inwoners? 

Kijk anders eens naar de cijfers in de prognose 2024-2070 (bevolking)

2020 - groep mannen en vrouwen 55-59 jaar: totaal 1.250.592
waarvan 1.009.560 NL herkomst (80.73 % van het totaal)
2040 - groep mannen en vrouwen 55-59 jaar: 1.063.368 (MIN 187.224)
waarvan 664.247 NL herkomst (62.47 %) (MIN 345.313 NL herkomst)

Dat gaat dan dus (2040) over de groep 55-59 jaar die is geboren 1980-1984. In 2020 zijn zij 35-39 jaar oud en dus kan je kijken naar de arbeidsdeelname in 2020 van de groep 35-44 jaar om een  indicatie te krijgen "of dit goed gaat komen".

Gebruikersnaaminvullen schreef op 02-09-2024 om 21:01:

[..]

Hoeveel zullen zich aanmelden denk je?

Ik heb diverse zeer goede islamitische verpleegkundigen en artsen als collega. Moslims zijn gewoon mensen, net als jij en ik. Misschien moet je je eens in de islam verdiepen ipv alle stromingen ervan op één hoop te gooien. Een katholiek die enkel met kerst naar de kerk gaat en eigenlijk niet echt in God gelooft is toch ook compleet verschillend van een reformatorisch christen uit de Gereformeerde Gemeente die 2 maal per zondag in zwart met hoed op kilometers naar de kerk loopt, gelooft in een 6-daagse schepping en abortus moord vindt?

Nicole123 schreef op 02-09-2024 om 21:26:

[..]

Ik heb diverse zeer goede islamitische verpleegkundigen en artsen als collega. Moslims zijn gewoon mensen, net als jij en ik. Misschien moet je je eens in de islam verdiepen ipv alle stromingen ervan op één hoop te gooien. Een katholiek die enkel met kerst naar de kerk gaat en eigenlijk niet echt in God gelooft is toch ook compleet verschillend van een reformatorisch christen uit de Gereformeerde Gemeente die 2 maal per zondag in zwart met hoed op kilometers naar de kerk loopt, gelooft in een 6-daagse schepping en abortus moord vindt?

Oh ja, omdat jij er diverse kent die in de zorg werken moet ik me verdiepen in de islam. Misschien moet jij je eens verdiepen in hoeveel moslims daadwerkelijk in de zorg werken. En dan degene die de adl doen, en niet vanachter een bureau patiënten/cliënten zien.

Of je leest gewoon dit zodat je weet waarom er niet veel moslima's in de zorg werken.

https://www.mathildebos.nl/pdfs/moslima-in-de-zorg.pdf

Laat eigenlijk maar. Ik heb helemaal geen zin in je.

De vraag van Daglichtlamp was waarom we asielzoekers niet omscholen tot medewerkers in de zorg. 
Daarop werd meteen gereageerd met een artikel over waarom het een slecht idee is om Moslims (?) in de zorg te laten werken. Niemand had het over Moslims, geen idee waarom die er weer bijgehaald moeten worden.
En waarom weer een op de man sneer?

“Misschien moeten we asielzoekers die zich willen laten omscholen naar de zorg voorrang geven in de procedure” wat er letterlijk gezegd werd.

Zilver_gray schreef op 02-09-2024 om 21:49:

De vraag van Daglichtlamp was waarom we asielzoekers niet omscholen tot medewerkers in de zorg.
Daarop werd meteen gereageerd met een artikel over waarom het een slecht idee is om Moslims (?) in de zorg te laten werken. Niemand had het over Moslims, geen idee waarom die er weer bijgehaald moeten worden.
En waarom weer een op de man sneer?

Heb je boter op je hoofd?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 02-09-2024 om 21:53:

[..]

Heb je boter op je hoofd?

Lastig om een discussie op deze manier te voeren, als er verder geen zinnig woord uit komt.

Zilver_gray schreef op 02-09-2024 om 21:58:

[..]

Lastig om een discussie op deze manier te voeren, als er verder geen zinnig woord uit komt.

Ik was helemaal niet uit op een discussie met jou. Helemaal niet als je nog moet vragen waarom moslims genoemd worden. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 02-09-2024 om 22:01:

[..]

Ik was helemaal niet uit op een discussie met jou. Helemaal niet als je nog moet vragen waarom moslims genoemd worden.

Ik zie jou sowieso weinig “discussie” voeren in dit draadje. Jouw handelsmerk is voornamelijk als het lastig begint te worden “ ik reageer niet meer op je” of “ik heb geen zin in je” etc. 

Gaat ie weer lekker Gebruikersnaam? 
Heerlijk op de man  

Maar goed, het maakt je overduidelijk gelukkig dat gesneer, tenminste, ik hoop dat maar dan

Hoe dan ook, ik heb ook boter op m'n hoofd en ben ik ook wel heel erg benieuwd waarom je naar moslima's wijst die niet willen werken in de zorg? Als Daglichtlamp zich afvraagt of asielzoekers allicht de zorg in kunnen, niet moslims... nog een keer lezen... asielzoekers, niet moslims. 

Ze reageert dat niet alle asielzoekers moslim zijn en dan kom je met een persoonlijk verhaal over een man met 1 been die (niet) verzorgd werd door een moslima om daarna Nicole te betichten van ons-kent-ons verhalen. Omdat jij deze vrouw en man kende in de zorg betekent dat nog niet... etc 
Overigens dat artikel van verpleegster docente Mathilde Bos waar je naar verwijst, viert over 2,5 jaar zijn 20e verjaardag, logisch dat het niet met liefde meer gelezen wordt, andere tijden.  

Aangezien je toch al een mes in je handen hebt en lekker aan het hakken bent
Hak nu ook maar weer mijn hoofd eraf en schraap die boter er dan ook gelijk maar af, want ook ik ben heel benieuwd naar het antwoord.

Zilver_gray schreef op 02-09-2024 om 22:07:

[..]

Ik zie jou sowieso weinig “discussie” voeren in dit draadje. Jouw handelsmerk is voornamelijk als het lastig begint te worden “ ik reageer niet meer op je” of “ik heb geen zin in je” etc.

Mijn handelsmerk? Jij die na vele post even komt zeggen dat ze het helemaal eens is met de post. Is dat wel een discussie voeren? Want dan ga ik dat ook zo doen.

Het feit dat ik eigenlijk niet op Nicole wil reageren is dat ze veel en vaak dingen verdraait, mensen woorden in de mond legt die niet gezegd zijn, en ervaringen die niet de hare zijn wegwuift als onwaar. 
Zoals eerder gezegd, ze is me de ban niet waard.
 

Beertjelief schreef op 02-09-2024 om 22:14:

Gaat ie weer lekker Gebruikersnaam?
Heerlijk op de man

Maar goed, het maakt je overduidelijk gelukkig dat gesneer, tenminste, ik hoop dat maar dan

Hoe dan ook, ik heb ook boter op m'n hoofd en ben ik ook wel heel erg benieuwd waarom je naar moslima's wijst die niet willen werken in de zorg? Als Daglichtlamp zich afvraagt of asielzoekers allicht de zorg in kunnen, niet moslims... nog een keer lezen... asielzoekers, niet moslims.

Ze reageert dat niet alle asielzoekers moslim zijn en dan kom je met een persoonlijk verhaal over een man met 1 been die (niet) verzorgd werd door een moslima om daarna Nicole te betichten van ons-kent-ons verhalen. Omdat jij deze vrouw en man kende in de zorg betekent dat nog niet... etc
Overigens dat artikel van verpleegster docente Mathilde Bos waar je naar verwijst, viert over 2,5 jaar zijn 20e verjaardag, logisch dat het niet met liefde meer gelezen wordt, andere tijden.

Aangezien je toch al een mes in je handen hebt en lekker aan het hakken bent
Hak nu ook maar weer mijn hoofd eraf en schraap die boter er dan ook gelijk maar af, want ook ik ben heel benieuwd naar het antwoord.

Je hoeft me niet uit te dagen. Ook jij bent hier alleen maar als huillie rescue squad. Ga maar lekker verder spelen met je smileys. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 02-09-2024 om 22:28:

[..]

Mijn handelsmerk? Jij die na vele post even komt zeggen dat ze het helemaal eens is met de post. Is dat wel een discussie voeren? Want dan ga ik dat ook zo doen.

Het feit dat ik eigenlijk niet op Nicole wil reageren is dat ze veel en vaak dingen verdraait, mensen woorden in de mond legt die niet gezegd zijn, en ervaringen die niet de hare zijn wegwuift als onwaar.
Zoals eerder gezegd, ze is me de ban niet waard.

[..]

Je hoeft me niet uit te dagen. Ook jij bent hier alleen maar als huillie rescue squad. Ga maar lekker verder spelen met je smileys.

Je zult echt met iets beters moeten komen hoor. Je maakt jezelf op deze manier alleen maar belachelijk.

Nu dan nog maar eens de vraag (on topic) waar komen opeens die Moslims vandaan die niet zouden deugen in de zorg als het over het omscholen van asielzoekers ging?

Luchtpost: de meeste mensen gingen vroeger 'gewoon' dood in oorlogen, er was helaas nauwelijks een alternatief, (vluchten naar het buurland als daar geen oorlog was,  Gelukkig waren  de Belgen die in groten getale op de vlucht sloegen, wel welkom in Nederland, ten tijde van de eerste wereldoorlog.)
Tegenwoordig gaan er nog steeds vreselijk veel mensen, onschuldige mensen dood door oorlog en geweld, vallen er oneindig veel burgerslachtoffers. 
Op de vlucht slaan is het enige wat sommigen nog rest, gelukkig dat er zo toch nog levens kunnen worden gered, dat we als rijk land een heel klein deel van vele oorlogsslachtoffers kunnen opvangen en ze zo nog hoop kunnen geven op überhaupt een toekomst.

Onze samenleving verhard in rap tempo, de onverdraaagzaamheid groeit, het is ieder voor zich, de eenzaamheid onder ouderen en jongeren is enorm hoog. Het leven is zogenaamd maakbaar als je maar goed genoeg je best doet. Wat doen we zelf voor onze minderbedeelde medemens? Of dat nu een eenzame oudere, jongere, een kwetsbaar kind, een chronisch zieke of een vluchteling is.

In zijn algemeenheid zouden we in onze Nederlandse samenleving weer meer naar elkaar moeten omzien en ja, dat zeg ik ook tegen mezelf. 

Zilver_gray schreef op 02-09-2024 om 22:36:

[..]

Je zult echt met iets beters moeten komen hoor. Je maakt jezelf op deze manier alleen maar belachelijk.

Nu dan nog maar eens de vraag (on topic) waar komen opeens die Moslims vandaan die niet zouden deugen in de zorg als het over het omscholen van asielzoekers ging?

Alsof asielzoekers automatisch moslim zijn inderdaad.

felija schreef op 02-09-2024 om 22:56:

[..]

Alsof asielzoekers automatisch moslim zijn inderdaad.

Nou, heel veel wel.

@gebruikersnaam Zeker niet uitdagen, eigenlijk neem ik gewoon jouw toon over
ASS'er, kopieergedrag, die dingen

Huilie rescue squad ook zou kunnen, maar zou tevens impliceren dat ik hier gekomen ben op aanvraag van een ander
Dat is echter niet zo, ik constateer slechts hetzelfde en ben nog steeds erg benieuwd naar je antwoord

Dat kan je uitdagen noemen, misschien is dat ergens ook wel zo omdat ik ergens ook wel wist dat je om je heen zou schoppen en niet met het antwoord zou komen en het persoonlijk zou maken
Toch is het niet zo bedoeld en ben ik dus oprecht benieuwd, al gok ik dat je het antwoord ook niet weet of niet kan zeggen 
Geeft niet
Dus ik laat het ook maar en ga inderdaad met smilies spelen 
Wel zo gezellig

Terug on topic, duidelijk vond ik het ook een goed idee van Daglichtlamp om asielzoekers die willen (al dan niet welwillende moslims) in de zorg te plaatsen met voorrang. 
Maar ik heb mij er totaal niet in verdiept, waarom zou het geen goed idee zijn? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.