Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Luchtpost schreef op 27-05-2024 om 14:57:

[..]

Dit kwam ook pas naar buiten nadat de Telegraaf erover had bericht: https://nos.nl/artikel/2521944-tientallen-gedetineerden-in-gevecht-met-bewakers-in-rotterdams-uitzetcentrum

"... De Dienst Justitiële Inrichtingen bracht het nieuws niet zelf naar buiten, volgens De Telegraaf tot verbazing en ergernis van het personeel van het detentiecentrum. De woordvoerder zegt dat het nieuws wel zou worden opgenomen in het maandelijkse rapport met incidenten in gevangenissen, dat aan het einde van deze maand verschijnt...."

Natuurlijk bizar: drugscontrole in een detentiecentrum moeten houden en dan in een situatie dat als er één amok maakt, dat 59 anderen zich in in zoiets kunnen mengen / op de vuist gaan met de medewerkers van DJI. Wordt allemaal onder de pet gehouden "want niet goed voor de beeldvorming" en "EU verkiezingen in juni".

Dit dus.

Maar goed, deze mensen zaten natuurlijk niet opgesloten in een uitzetcentrum omdat het zulke lieverdjes zijn. Dus ja, daar moeten wat veiligheidsprocedures aangescherpt worden, want wat gebeurd is, had niet mogen gebeuren. Met de crisis in Ter Apel heeft het denk ik verder niet zoveel te maken.

Daglichtlamp schreef op 31-05-2024 om 13:06:

Maar goed, deze mensen zaten natuurlijk niet opgesloten in een uitzetcentrum omdat het zulke lieverdjes zijn. Dus ja, daar moeten wat veiligheidsprocedures aangescherpt worden, want wat gebeurd is, had niet mogen gebeuren. Met de crisis in Ter Apel heeft het denk ik verder niet zoveel te maken.


Nee, want daar lopen de lieverdjes met 'hun open gulp' nog gewoon rond.

Daglichtlamp schreef op 31-05-2024 om 12:42:

Ik ben heel benieuwd wie hiervoor de verantwoordelijke minister gaat worden. Ik neem aan dat Wilders op die post 1 van zijn eigen vertrouwelingen wil.
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/05/30/wat-als-de-coalitie-haar-strengste-asielpakket-ooit-kan-uitvoeren-a4200538/appview

Maar goed, het nieuwe kabinet heeft plannen om asiel aan te pakken. Eerder vandaag deelde ik een NRC artikel met een analyse van de plannen. Hoe kijken jullie daar naar? Ik denk dat de nieuwe minister die verantwoordelijk gaat zijn voor asiel met dit akkoord een onmogelijke opdracht gaat krijgen. Maar wellicht heb ik het mis.

Daglichtlamp schreef op 31-05-2024 om 13:31:

[..]

Maar goed, het nieuwe kabinet heeft plannen om asiel aan te pakken. Eerder vandaag deelde ik een NRC artikel met een analyse van de plannen. Hoe kijken jullie daar naar? Ik denk dat de nieuwe minister die verantwoordelijk gaat zijn voor asiel met dit akkoord een onmogelijke opdracht gaat krijgen. Maar wellicht heb ik het mis.

Laten we deze discussie in de andere topics houden, die je daarvoor geopend hebt. 

Yumi schreef op 31-05-2024 om 15:12:

[..]

Laten we deze discussie in de andere topics houden, die je daarvoor geopend hebt.

Ik wilde de asieldiscussie graag houden in dit draadje dat Poezenmeisje daarvoor heeft aangemaakt. Dat hoeft niet in een draadje van mij. Dan kan het in de andere draadjes gaan over de hoofdlijnen.

(of is dit draadje alleen maar bedoeld om te mopperen op de asielzoekers?)

Daglichtlamp schreef op 31-05-2024 om 15:13:

[..]

Ik wilde de asieldiscussie graag houden in dit draadje dat Poezenmeisje daarvoor heeft aangemaakt. Dat hoeft niet in een draadje van mij. Dan kan het in de andere draadjes gaan over de hoofdlijnen.

(of is dit draadje alleen maar bedoeld om te mopperen op de asielzoekers?)

Je schrijft een paar uur geleden dat een ander bericht niks met de discussie over Ter Apel te maken heeft, en nu wil je het hier over de kabinetsplannen hebben. Ik kan me vergissen maar volgens mij was het bedoelt om hier de over de opvang in asielzoekers centra te hebben.

Daglichtlamp schreef op 31-05-2024 om 13:06:

Maar goed, deze mensen zaten natuurlijk niet opgesloten in een uitzetcentrum omdat het zulke lieverdjes zijn. Dus ja, daar moeten wat veiligheidsprocedures aangescherpt worden, want wat gebeurd is, had niet mogen gebeuren. Met de crisis in Ter Apel heeft het denk ik verder niet zoveel te maken.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

31-05-2024 om 15:23 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 31-05-2024 om 15:13:

[..]

Ik wilde de asieldiscussie graag houden in dit draadje dat Poezenmeisje daarvoor heeft aangemaakt. Dat hoeft niet in een draadje van mij. Dan kan het in de andere draadjes gaan over de hoofdlijnen.

(of is dit draadje alleen maar bedoeld om te mopperen op de asielzoekers?)

Ja, in dit draadje graag alleen over het gedoe in Ter Apel en andere locaties. 

Dat houdt het gesprek overzichtelijk.

Dat hoeft niet alleen mopperen te zijn, overigens. Positieve berichten zijn meer dan welkom.


Misschien kan Poezemeisje over het bovenstaande opheldering geven? Ik kan me niet voorstellen dat we het hier ook weer gaan hebben... over wie denk je dat ze daarvoor kiezen, of ik denk niet dat ze daar iemand / een oplossing voor kunnen vinden... 
Geen zin in dat gespeculeer, ik zie wel wat er gaat gebeuren heb daar verder toch geen invloed op.

Poezenmeisje schreef op 31-05-2024 om 15:23:

[..]

Ja, in dit draadje graag alleen over het gedoe in Ter Apel en andere locaties.

Dat houdt het gesprek overzichtelijk.

Dat hoeft niet alleen mopperen te zijn, overigens. Positieve berichten zijn meer dan welkom.


Achh je was me voor, dank je 

Graag positieve berichten dat betekent dat er een oplossing is

Positief voor Ter Apel (en Budel)  is dat ik verwacht dat de Eerste Kamer gaat liggen voor de intrekking van de spreidingswet zolang de problemen in Ter Apel en Budel niet zijn opgelost.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

31-05-2024 om 15:40 Topicstarter

Ik ken een aantal mensen die als vrijwilliger in Ter Apel werken met vrouwen en kinderen. 

Daar heb ik bewondering voor, ze rijden er enorme afstanden voor en doen dit met alle liefde.

Daglichtlamp schreef op 31-05-2024 om 15:38:

Positief voor Ter Apel (en Budel) is dat ik verwacht dat de Eerste Kamer gaat liggen voor de intrekking van de spreidingswet zolang de problemen in Ter Apel en Budel niet zijn opgelost.

Sorry Daglichtlamp maar dit bedoelde ik net, speculeren dat doen we toch al in meerdere topics?

Poezenmeisje schreef op 31-05-2024 om 15:40:

Ik ken een aantal mensen die als vrijwilliger in Ter Apel werken met vrouwen en kinderen.

Daar heb ik bewondering voor, ze rijden er enorme afstanden voor en doen dit met alle liefde.

Zo ken ik ook een stel dat eerder met pensioen is gegaan om hulp te bieden aan asielzoekers. Het verbaasde mij wel, want het betekent een flinke hap uit hun opgebouwde pensioen dat nu zwaarder belast word. Mooi dat ze die keuze (kunnen) maken.

Het verruimen van de mogelijkheid voor asielzoekers om te werken werpt haar vruchten af (nu ook nog het eerste half jaar en ze niet van hot naar her verplaatsen, dat zou nog veel meer schelen). Een win-win-win voor asielzoekers, werkgevers en de samenleving. Mooi persoonlijk verhaal hier: 

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4473844/bij-dit-bedrijf-werken-veel-asielzoekers-werken-hard-en-zijn-er-altijd

Het werk is belangrijk voor hem. Hij is nog aan het wachten op een beslissing of hij wel of niet in Nederland mag blijven. “Het asielproces is heel onzeker. Dat maakt je soms depressief. Je maakt je constant zorgen. Als je niet werkt is het enige wat je doet slapen, eten en weer slapen. En dat elke dag.” 

Nu hij een baan heeft, is dat anders. “Telkens als ik ga werken ben ik in een andere wereld. Hier kan ik even mijn zorgen vergeten. Ik voel me nuttig en je komt in contact met mensen buiten de asielwereld.”

(...) de HR manager: “Ze vragen regelmatig of ze langer mogen blijven om meer uren te maken. Als het ineens drukker is en er meer orders zijn, hoeven we maar een oproepje te doen en ze staan klaar.”

Volgens Henry heeft het alleen maar voordelen en kunnen andere gemeenten hier van leren. Hij woont zelf in een opvang voor alleenstaande mannen aan de Heidebloemstraat in Schijndel. “Ja, ik hoor ook de verhalen van asielzoekers die misdaden plegen. En dat is echt fout”, zegt hij. “In onze opvang is iedereen druk bezig en moe aan het einde van de werkdag.”


Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.