Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Luchtpost
22-03-2024 om 15:18
Poezenmeisje schreef op 21-03-2024 om 10:45:
Ach, dertig jaar geleden werden MEAO Secretarieel al verdrongen door werklozen van de universiteit die Nederlands of Engels hadden gestudeerd.
Met je MEAO kon je ook wel in het JeugdWerkGarantieplan geduwd worden.
Voor de kassa bij de Appie was een Havo-diploma wenselijk.
In dat licht is het niet vreemd dat de huidige ouders hun kinderen zo hoog mogelijk willen laten scoren.
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/80384ned/table?fromstatweb
Zo'n 20 jaar geleden was die opmars er al. Ik denk dat je verder terug moet kijken naar de diploma's die in 1960, 1970 werden behaald. Zie bovenstaand CBS document met gediplomeerden (ev. naar man/vrouw te bekijken) vanaf 1900. Om alle jaren te zien, moet je even bij `periode´ alle jaren aanvinken.
En het is niet zo dat er nu veel méér jongeren zijn dan toen, want in verhouding waren er juist veel meer jonge inwoners. Ik heb even de aantallen jongeren van 12 tot en met 20 opgeteld voor de jaren;
1960 - 1.779.610
1970 - 2.2015.308
1980 - 2.224.618
2020 - 1.843.112
2023 - 1.839.381
Helaas worden niet alle opleidingen genoemd, maar in dat CBS document zie je in elk geval wel hoezeer de toename os van het aantal mensen met een hoge opleiding. In 1975 gingen heel veel jongeren op hun 17e jaar of zo al fulltime werken (soms gecombineerd met een interne opleiding via een bedrijfsschool, of later aangevuld met avondonderwijs) en wie naar het reguliere vervolgonderwijs ging volgde vaak een beroepsopleiding.
In 1980 de leeftijd van 20, betekent anno 2024 de leeftijd van 64 jaar. Dat is juist de groep die men in het bedrijfsleven nu zo zegt te gaan missen en daar is géén adequate vervanging voor.
wild-flower
25-03-2024 om 08:53
Ik zie net op SBS nieuws :
Het huren van pakweg 8000 asielbedden in meer dan 50 hotels en vakantieparken kost het COA daarmee zo'n 600.000 euro per dag of 4,2 miljoen euro per week.
Daar schrik ik toch wel van . Wat veel geld
Fleurtje_5
25-03-2024 om 08:57
De megakosten tot nu toe. De kosten tikken nog een tijdje door. PLUS ze zoeken nog meer hotels. Dan worden de kosten nóg hoger:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240324_97485665
Het op grote schaal onderbrengen van asielzoekers in hotels bezorgt het COA een gepeperde rekening. Ruim achtduizend asielzoekers slapen in meer dan vijftig hotels of vakantieparken, blijkt uit een overzicht van de organisatie. Dat kost het Rijk naar schatting meer dan 4 miljoen euro per week, wie rekent met de gemiddelde kosten van het COA voor noodopvang.
Omwonenden van het Fletcher-hotel in Epe hopen komende donderdag met een rechtszaak alsnog gelijk te krijgen, maar het hotel is inmiddels al gevuld met asielzoekers. Maximaal 276 vluchtelingen zullen er de komende tijd verblijven.
Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) kiest veel vaker voor hotels. De meer dan vijftig hotels en vakantieparken die worden afgehuurd, van Amsterdam tot Zevenaar en van Groningen tot Maastricht, bieden samen plek aan meer dan achtduizend asielzoekers, blijkt uit cijfers van de organisatie. De grootste zijn het A&O-hotel in Amsterdam (850 bedden) en het vakantiepark bij pretpark Duinrell (930 bedden). Sommige contracten zijn kortlopend, andere duren nog jaren.
Druk
De huidige asielinstroom is hoog, het is te druk in Ter Apel (het COA kijkt inmiddels tegen een boete aan van 270.000 euro) en een paar grote noodopvanglocaties in Biddinghuizen en Nijmegen gaan sluiten.
De zoektocht naar meer hotellocaties gaat daarom verder. Het Fletcher Hotel Beuningen in de gemeente Losser wacht op goedkeuring van de gemeenteraad om van functie te mogen wisselen. Het Van der Valk-hotel in Goes wordt omgebouwd zodat het de komende vijf jaar plek heeft voor 350 asielzoekers. Onderhandelingen tussen hotels en het COA blijven doorgaans geheim. Het COA wil wel zeggen hoeveel de crisisopvang gemiddeld kost: zo’n 77 euro per asielzoeker per dag, het dubbele van een verblijf in een normaal azc. Het huren van pakweg achtduizend asielbedden in hotels kost het COA daarmee zo’n 600.000 euro per dag of 4,2 miljoen euro per week.
Garantie
Doorgaans is het een goede deal voor de hoteliers, vandaar de interesse van ketens als Van der Valk, Holiday Inn, Campanile, Mercure en Fletcher. Ze hebben de garantie dat alle kamers volgeboekt zijn, plus een arrangement met drie keer eten per dag. „Uiteraard staat daar een vergoeding van het COA tegenover”, reageert Fletcher Hotels summier.
In het financiële verantwoordingsrapport van het COA geeft de organisatie toe dat het slechts ‘beperkt de mogelijkheid tot onderhandelen’ heeft bij het huren van noodopvang als cruiseschepen en hotels. Als het COA aanklopt, kunnen de vraagprijzen zomaar omhoog gaan.
Dit jaar wordt opnieuw een fikse rekening verwacht. Eind januari kondigde het demissionaire kabinet aan dat 600 miljoen euro extra moet worden uitgetrokken voor de asielopvang, bovenop de 4 miljard euro die al op papier stond. Een woordvoerder van het COA wil niet vooruitlopen op de vraag of er nog meer geld bij moet.
De aangenomen spreidingswet zal waarschijnlijk pas volgend jaar effect hebben. Als gemeenten permanente opvanglocaties openen, wordt het huren van hotels en cruiseschepen niet meer nodig, is de hoop. „Een stabiel opvanglandschap zorgt niet alleen voor rust voor medewerkers, bewoners en maatschappij, maar zal ook de algehele kosten voor de asielopvang reduceren”, aldus het COA.
Staatskas
„De asielcrisis loopt financieel compleet uit de hand, de miljarden vliegen de staatskas uit”, zegt Tweede Kamerlid Mona Keijzer (BBB ) . Ze wijst bovendien erop dat de komst van asielzoekers de druk op de woningmarkt verder verhoogt. „Belangrijk is dat er snel een nieuw kabinet komt dat dit grote probleem wél wil aanpakken.”
Poezenmeisje
25-03-2024 om 09:45
Ik zei al dat het voor het COA wel uit kan om de dwangsommen aan Ter Apel te betalen...
Nicole123
25-03-2024 om 10:10
Die hotel noodgrepen wil niemand, maar is een gevolg van het ontbreken van genoeg structurele opvang. Ageren tegen structurele opvangplaatsen en dan jammeren over dure noodoplossingen vind ik enorm hypocriet.
Fleurtje_5
25-03-2024 om 10:41
Poezenmeisje schreef op 25-03-2024 om 09:45:
Ik zei al dat het voor het COA wel uit kan om de dwangsommen aan Ter Apel te betalen...
En wat is er steen en been geklaagd dat de verzorgingstehuizen te duur waren, terwijl de oudere (die op sommige momenten hulp nodig had) zelf de huur betaalde voor hun kamer, het eten en wasgoed.
800 verzorgingstehuizen moesten daarom de deuren sluiten voor hulpbehoevende ouderen. Er was geen plaats meer voor hen.
Erg hypocriet ook.
Fleurtje_5
25-03-2024 om 10:58
Nicole123 schreef op 25-03-2024 om 10:10:
Die hotel noodgrepen wil niemand, maar is een gevolg van het ontbreken van genoeg structurele opvang. Ageren tegen structurele opvangplaatsen en dan jammeren over dure noodoplossingen vind ik enorm hypocriet.
Lees wat er staat:
Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) kiest veel vaker voor hotels. De meer dan vijftig hotels en vakantieparken die worden afgehuurd, van Amsterdam tot Zevenaar en van Groningen tot Maastricht, bieden samen plek aan meer dan achtduizend asielzoekers, blijkt uit cijfers van de organisatie.
.....
De zoektocht naar meer hotellocaties gaat daarom verder. Het Fletcher Hotel Beuningen in de gemeente Losser wacht op goedkeuring van de gemeenteraad om van functie te mogen wisselen.
Er worden nog meer hotels gezocht. Door het hele land. Als alle hotels (van functie zijn veranderd) en vakantieparken vol zitten, hoop ik dat jij nog een kamer vrij hebt. Maar dan wel 'all in' hé.
Yumi
25-03-2024 om 11:04
Fleurtje_5 schreef op 25-03-2024 om 08:57:
De megakosten tot nu toe. De kosten tikken nog een tijdje door. PLUS ze zoeken nog meer hotels. Dan worden de kosten nóg hoger:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240324_97485665
Het op grote schaal onderbrengen van asielzoekers in hotels bezorgt het COA een gepeperde rekening. Ruim achtduizend asielzoekers slapen in meer dan vijftig hotels of vakantieparken, blijkt uit een overzicht van de organisatie. Dat kost het Rijk naar schatting meer dan 4 miljoen euro per week, wie rekent met de gemiddelde kosten van het COA voor noodopvang
Volgens het artikel gaat het om 50 hotels of vakantieparken, voor de opvang van ruim 8000 asielzoekers. Met de spreidingswet wil men de asielzoekers verdelen, het liefst willen we kleinschalige opvang. Voor de komende 2 jaar zijn er 96000 opvangplekken nodig volgens het COA. Ook dan zijn de kosten gigantisch om al die locaties geschikt te maken en waar haal je die vandaan? Het zou fijn zijn als alle Gemeentes meewerken, maar het blijft een enorme taak.
Als het zo simpel was om deze aantallen snel onder te brengen, en bijvoorbeeld leegstaande gebouwen geschikt te maken, dan was deze oplossing toch ook gekozen om iets aan de woningnood te doen, of moet ik dat anders zien?
Met reguliere kleinschalige opvang bedoelen we locaties van rond de 150 plekken of minder en met een looptijd van bij voorkeur meer dan 5 jaar. Er zijn twee basisvarianten; een dependance van een azc in de buurt en als die er niet is, een zelfstandige locatie.
COA - Kleinschalige opvang | www.coa.nl
Miraval
25-03-2024 om 11:06
Het COA kan beter hotels opkopen en zo de opvang in eigen hand houden. Lijkt me op de lange termijn een goedkopere oplossing dan dit.
Want permanente opvang regelen klinkt leuk maar waar? Welke gebouwen wil je daarvoor gebruiken? Of moeten die gebouwd gaan worden? Kost dan toch net zoveel geld?
Fleurtje_5
25-03-2024 om 11:06
Yumi schreef op 25-03-2024 om 11:04:
[..]
Volgens het artikel gaat het om 50 hotels of vakantieparken, voor de opvang van ruim 8000 asielzoekers. Met de spreidingswet wil men de asielzoekers verdelen, het liefst willen we kleinschalige opvang. Voor de komende 2 jaar zijn er 96000 opvangplekken nodig volgens het COA. Ook dan zijn de kosten gigantisch om al die locaties geschikt te maken en waar haal je die vandaan? Het zou fijn zijn als alle Gemeentes meewerken, maar het blijft een enorme taak.
Als het zo simpel was om deze aantallen snel onder te brengen, en bijvoorbeeld leegstaande gebouwen geschikt te maken, dan was deze oplossing toch ook gekozen om iets aan de woningnood te doen, of moet ik dat anders zien?
Met reguliere kleinschalige opvang bedoelen we locaties van rond de 150 plekken of minder en met een looptijd van bij voorkeur meer dan 5 jaar. Er zijn twee basisvarianten; een dependance van een azc in de buurt en als die er niet is, een zelfstandige locatie.
COA - Kleinschalige opvang | www.coa.nl
96000 opvangplekken....? Dan zal die mevrouw nog wel een paar jaar langer in haar caravan moeten wonen...en die meneer op zijn gammel bootje zal zich nog langer moeten wassen met een washandje....en die dame die als beroep zonnepanelen legt, zal haar paardentrailer op die parkeerplaats nog langer moeten bewonen.
Nu moet ik eerst even op de buitenlucht gaan.
...adem diep in....adem diep uit....
felija
25-03-2024 om 11:23
Fleurtje_5 schreef op 25-03-2024 om 11:06:
[..]
96000 opvangplekken....? Dan zal die mevrouw nog wel een paar jaar langer in haar caravan moeten wonen...en die meneer op zijn gammel bootje zal zich nog langer moeten wassen met een washandje....en die dame die als beroep zonnepanelen legt, zal haar paardentrailer op die parkeerplaats nog langer moeten bewonen.
Nu moet ik eerst even op de buitenlucht gaan.
...adem diep in....adem diep uit....
Het blijft wel gênant om te lezen hoe bijzonder weinig jij begrijpt van complexe problematiek.
Daglichtlamp
25-03-2024 om 11:28
Miraval schreef op 25-03-2024 om 11:06:
Het COA kan beter hotels opkopen en zo de opvang in eigen hand houden. Lijkt me op de lange termijn een goedkopere oplossing dan dit.
Want permanente opvang regelen klinkt leuk maar waar? Welke gebouwen wil je daarvoor gebruiken? Of moeten die gebouwd gaan worden? Kost dan toch net zoveel geld?
Hotels opkopen is toch juist permanente opvang regelen? Helemaal met je eens dat we naar vaste opvanglocaties moeten i.p.v. de huidige noodopvanglocaties. Helaas vrees ik dat de spreidingswet in de formatie alsnog het onderspit gaat delven, omdat rechts liever dure opvang met de bijbehorende ophef heeft, dan een goede oplossing.
Nicole123
25-03-2024 om 12:51
Yumi schreef op 25-03-2024 om 11:04:
[..]
Het zou fijn zijn als alle Gemeentes meewerken, maar het blijft een enorme taak.
Niemand zegt dat het simpel zou zijn, iedereen erkent volgens mij dat het een enorme taak is. Maar door structurele opvangplekken actief tegen te houden maak je van een enorme taak een enorme ravage.
Die vluchtelingen zijn er nou eenmaal helaas (vooral ook voor henzelf helaas, niemand vlucht voor de lol van huis en haard, 95% is géén veiligelander). En dan er zijn 2 smaken: structurele opvang of noodopvang. Op straat laten creperen en de illegaliteit/criminaliteit in jagen lijkt me geen optie en wegtoveren kunnen we ze niet. Al lijken sommige mensen te denken dat als je maar hard genoeg 'schande!!!' roept ze floep verdwijnen.
Ik zou ook graag zien dat ze creatieve oplossingen zoals het ombouwen van leegstaande kantoren ook meer gaan gebruiken voor reguliere woningnood. Minder regels, sneller kunnen wijzigen van een bestemmingsplan. Maar dan moeten we met z'n allen wel wat inleveren van onze NIMBY gevoelens. In mijn omgeving zijn er veel kleinschalige nieuwbouw- en ombouw initiatieven, maar duurt het eindeloos o.a. omdat er steeds omwonenden voor gaan liggen. Oplossingen zoals containerwoningen en ook het ombouwen van kantoren (bij mij om de hoek is zo'n kantoor met nu woningen) worden trouwens ook al een tijd toegepast, dus het gebeurt wel. Maar nog wel weinig inderdaad.
Daarnaast zijn de eisen volgens mij een heel stuk minder als het gaat om vluchtelingen en dan zijn dingen ook makkelijker te realiseren. AZCs zijn over het algemeen zeer sober: mensen delen vaak met 3 vreemden een slaapkamer, met een bordkartonnen wandje (zonder plafond vaak) naar de buren. En met tig mensen een badkamer delen. De privacy is nul. Is de woningnood zo hoog dat voor reguliere woningen van dat kaliber al echt enorme wachtrijen zouden zijn?
Nicole123
25-03-2024 om 13:38
Fleurtje_5 schreef op 25-03-2024 om 10:58:
[..]
Lees wat er staat:
Waarom doe je alsof ik niet zou lezen wat er staat? Er staat dat er heel veel asielzoekers noodgedwongen in hotels worden opgevangen omdat er niet genoeg structure opvangplekken zijn en dat dat schreeuwend duur is. Dat lees ik prima. Een zeer onwenselijke situatie. In het stuk dat jij hier gepakt hebt lees ik ook de oplossing:
De aangenomen spreidingswet zal waarschijnlijk pas volgend jaar effect hebben. Als gemeenten permanente opvanglocaties openen, wordt het huren van hotels en cruiseschepen niet meer nodig, is de hoop. „Een stabiel opvanglandschap zorgt niet alleen voor rust voor medewerkers, bewoners en maatschappij, maar zal ook de algehele kosten voor de asielopvang reduceren”.
Daarom vind ik het dus enorm hypocriet dat politici/mensen die tegen die wet gestemd hebben of hem weer weg zouden willen hebben nu het hardste janken over dure noodopvang. We hadden die spreidingswet al jaren eerder moeten hebben, dan was die dure noodopvang helemaal niet nodig geweest.
Of we moeten een toverstokje hebben om oorlogen, internationale verdragen of asielzoekers zelf weg te toveren. Iedereen die suggereert zo'n toverstokje te hebben liegt dat hij barst.