Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

felija schreef op 06-04-2025 om 18:16:

[..]

Ze willen er kennelijk niks aan doen. Heel kwalijk, maar het gebeurt. Lang niet allemaal gelukkig, voordat we weer een hele groep over één kam scheren, maar het gebeurt te veel en te vaak. Onder alle lagen van de bevolking, van welke afkomst dan ook.

Goh, pvv stemmers worden ook allemaal over één kam geschoren ... Ik denk dat de gemiddelde asielzoeker die de procedure ondergaat, status krijgt, woning krijgt, vaak basisinrichting, gaat werken en integreert geen enkele nijdige blik krijgt. Het gaat juist om die relschoppende ondankbare lui die ook het nieuws halen. Die zich een rotje lachen om het verwijzende vingertje van nederlandse staat want ze komen uit een cultuur waar wat hardere maatregelen getroffen worden. 

Vervelend om te lezen voor sommigen hier, maar opgegroeid in een achterstandswijk waar steeds meer allochtonen kwamen te wonen en gewerkt bij Vluchtelingenwerk ook een redelijk inzicht gekregen in beweegredenen van bepaalde groepen, helaas, en daardoor ook zeker verhard

Daglichtlamp schreef op 06-04-2025 om 17:48:

[..]

Wat mij betreft moet iedereen in Nederland dankbaar zijn dat we hier mogen leven in 1 van de gelukkigste landen ter wereld.

En de Denen en Zweden zijn misschien nét zo gelukkig. Maar dan toch:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/44053156/zweden-gooit-roer-om-strenge-deense-migrantenbeleid-nu-voorbeeld-voor-stockholm 3 nov. 2024

Zweden gooide in 2015 de grenzen open voor asielzoekers. Nu komt het land daarop terug.

Alice12 schreef op 06-04-2025 om 18:27:

Ik denk dat veel Nederlanders zich zeer bevoorrecht voelen, neemt niet weg dat asielzoekers zich hier te gedragen hebben. En dat het niet onder de tafel geveegd moet worden met: ze hebben niks te doen, ze mogen niet werken. Daar reageerde ik op en vervolgens wordt er van alles bijgehaald.
Ik denk dat veel asielzoekers zich prima gedragen, ik vind het fijn dat we mensen opvangen die in hun thuisland vermoord zouden worden.
Maar zoals in Maarheeze gebeurt en dan het getut en gepolder, dat ben ik enorm beu. Ik wil die lui bij Schiphol in detentie, geen mogelijkheid meer voor een asielaanvraag en zodra het kan, uitzetten.

We zijn het best eens, hoor, ik vind ook dat die mensen terug moeten. Ik denk dat forummers hier, waaronder ik zelf, graag verklaringen zoeken voor dergelijk gedrag, wat niet wil zeggen dat we dat gedrag daarmee dan goedpraten, al kan ik me voorstellen dat dat wel zo lijkt. 

Alice12 schreef op 06-04-2025 om 18:16:

En waarom Faber ze niet terugstuurt? Meerdere reden denk ik. Het thuisland wil die lui niet terug. Van Brussel mag het niet zomaar. Dat denk ik.

https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/artikelen/nieuws/deense-asielbeleid 27 mei 2024

Denemarken heeft een zogenaamd opt-out systeem. Dat betekent dat Denemarken eigen asielregels kan maken en niet alle afspraken van de Europese Unie hoeft te volgen.

Nu in de telegraaf (achter betaalmuur, dus hier alleen wat quotes):

"....Frans Timmermans (PvdA/GL) komt met plannen voor nieuwe linkse partij: ’migratie beter sturen’ en 25 miljard voor verzorgingsstaat
Door Onze parlementaire redactie - Na weken broeden komt PvdA/GL-leider Frans Timmermans met zijn plannen voor een nieuwe linkse volkspartij. De partijleider zegt 25 miljard euro uit te willen trekken voor ’een nieuwe verzorgingsstaat’. Over zijn ideeën wil hij komende tijd met leden in gesprek.

Dat doel wil de PvdA/GL-leider bereiken door in te zetten op zijn inmiddels bekende stokpaardjes, blijkt uit de ’visie’ die hij in de Domstad presenteert. „Wij willen dat je een baan hebt waar je trots op kunt zijn. Een woning die je tot thuis kunt maken, en een gezonde en gelukkige toekomst voor jezelf en je kinderen. Juist in deze roerige internationale tijden.”  

Voor zo’n ’nieuwe verzorgingsstaat’ wil hij 25 miljard euro uittrekken. „Daarmee kan in vier jaar tijd flink geïnvesteerd worden in bijvoorbeeld de Lelylijn die meteen doorgetrokken kan worden naar Hamburg, en om achterstallig onderhoud aan te pakken van bruggen en energienetten. Zulke ongekende investeringen zijn nodig om een sterke en schone economie voor de toekomst op te bouwen.” Waar hij dat geld vandaan wil halen is onduidelijk.

Timmermans zegt ook migratie in goede banen te willen leiden. Onlangs kondigde hij al een koerswijziging aan op dat gebied. Opvallend is dat de PvdA/GL-leider het vooral over migratie als geheel heeft, en nauwelijks over asielmigratie. „We zullen migratie beter moeten gaan sturen. Daarbij hoort het besef dat er een grens is aan het aantal mensen dat we hier fatsoenlijk een thuis kunnen bieden als we rekening houden met de draagkracht van onze samenleving.”  ...."

Vreemd verhaal. De 'verzorgingsstaat' wordt op die manier wel een heel erg breed begrip. Als dat energie, vervoer e.d. allemaal is, dan wil Timmermans dus terug naar zoals het altijd was waarbij de centrale en gemeentelijke overheid allerlei basisvoorzieningen verzorgden waarvoor de burgers belasting betaalden: NS incl. spoorwegpolitie, zorg, incl. het ziekenfonds, Gemeentelijk Energie Bedrijf, PTT voor post en telefonie, etc. maar dat moest allemaal weg en nu moeten we heel veel meer geld betalen voor dit soort voorzieningen aan private instellingen. 
En dus ook naar de tijd dat Nederland helemaal niet zoveel immigranten "nodig" had omdat (destijds voornamelijk de mannen en alleenstaande vrouwen) mensen 40 uur per week werkten en het allemaal prima redden. Oók zonder ICT en dergelijke. 

Als hij doelt op het sociale stelsel, dan is het mooi dat hij nu ook in gaat zien dat het onmogelijk is dat steeds minder werkenden, niet een steeds grotere groep uitkeringsafhankelijke mensen kan onderhouden. En dat de groep oudere immigranten/asielzoekers stijgt en stijgt (doordat zij hier al woonden of omdat zij op latere leeftijd naar NL toe komen). 

Via Google kwam ik bij de vraag over verzorgingsstaat uit op deze link, waar inderdaad wordt gesproken over sociale zekerheid, onderwijs en gezondheidszorg. 
Dus niet over het doortrekken van de Lelylijn naar Hamburg of het onderhoud van bruggen en wegen (daar betalen we belasting en motorrijtuigenbelasting voor). https://www.mrchadd.nl/academy/vakken/burgerschap/verzorgingsstaat-wat-houdt-dat-in

Ben benieuwd. Vooralsnog klinkt het als "geef geld, 25 miljard" en dan zijdelings de immigratie noemen met de suggestie dat je die daarmee dan gaat beteugelen. Zullen er echt concrete en effectieve plannen volgen? 

Luchtpost schreef op 06-04-2025 om 18:38:

Nu in de telegraaf (achter betaalmuur, dus hier alleen wat quotes):

"....Frans Timmermans (PvdA/GL) komt met plannen voor nieuwe linkse partij: ’migratie beter sturen’ en 25 miljard voor verzorgingsstaat
Door Onze parlementaire redactie - Na weken broeden komt PvdA/GL-leider Frans Timmermans met zijn plannen voor een nieuwe linkse volkspartij. De partijleider zegt 25 miljard euro uit te willen trekken voor ’een nieuwe verzorgingsstaat’. Over zijn ideeën wil hij komende tijd met leden in gesprek.

Dat doel wil de PvdA/GL-leider bereiken door in te zetten op zijn inmiddels bekende stokpaardjes, blijkt uit de ’visie’ die hij in de Domstad presenteert. „Wij willen dat je een baan hebt waar je trots op kunt zijn. Een woning die je tot thuis kunt maken, en een gezonde en gelukkige toekomst voor jezelf en je kinderen. Juist in deze roerige internationale tijden.”

Voor zo’n ’nieuwe verzorgingsstaat’ wil hij 25 miljard euro uittrekken. „Daarmee kan in vier jaar tijd flink geïnvesteerd worden in bijvoorbeeld de Lelylijn die meteen doorgetrokken kan worden naar Hamburg, en om achterstallig onderhoud aan te pakken van bruggen en energienetten. Zulke ongekende investeringen zijn nodig om een sterke en schone economie voor de toekomst op te bouwen.” Waar hij dat geld vandaan wil halen is onduidelijk.

Timmermans zegt ook migratie in goede banen te willen leiden. Onlangs kondigde hij al een koerswijziging aan op dat gebied. Opvallend is dat de PvdA/GL-leider het vooral over migratie als geheel heeft, en nauwelijks over asielmigratie. „We zullen migratie beter moeten gaan sturen. Daarbij hoort het besef dat er een grens is aan het aantal mensen dat we hier fatsoenlijk een thuis kunnen bieden als we rekening houden met de draagkracht van onze samenleving.” ...."

Vreemd verhaal. De 'verzorgingsstaat' wordt op die manier wel een heel erg breed begrip. Als dat energie, vervoer e.d. allemaal is, dan wil Timmermans dus terug naar zoals het altijd was waarbij de centrale en gemeentelijke overheid allerlei basisvoorzieningen verzorgden waarvoor de burgers belasting betaalden: NS incl. spoorwegpolitie, zorg, incl. het ziekenfonds, Gemeentelijk Energie Bedrijf, PTT voor post en telefonie, etc. maar dat moest allemaal weg en nu moeten we heel veel meer geld betalen voor dit soort voorzieningen aan private instellingen.
En dus ook naar de tijd dat Nederland helemaal niet zoveel immigranten "nodig" had omdat (destijds voornamelijk de mannen en alleenstaande vrouwen) mensen 40 uur per week werkten en het allemaal prima redden. Oók zonder ICT en dergelijke.

Als hij doelt op het sociale stelsel, dan is het mooi dat hij nu ook in gaat zien dat het onmogelijk is dat steeds minder werkenden, niet een steeds grotere groep uitkeringsafhankelijke mensen kan onderhouden. En dat de groep oudere immigranten/asielzoekers stijgt en stijgt (doordat zij hier al woonden of omdat zij op latere leeftijd naar NL toe komen).

Via Google kwam ik bij de vraag over verzorgingsstaat uit op deze link, waar inderdaad wordt gesproken over sociale zekerheid, onderwijs en gezondheidszorg.
Dus niet over het doortrekken van de Lelylijn naar Hamburg of het onderhoud van bruggen en wegen (daar betalen we belasting en motorrijtuigenbelasting voor). https://www.mrchadd.nl/academy/vakken/burgerschap/verzorgingsstaat-wat-houdt-dat-in

Ben benieuwd. Vooralsnog klinkt het als "geef geld, 25 miljard" en dan zijdelings de immigratie noemen met de suggestie dat je die daarmee dan gaat beteugelen. Zullen er echt concrete en effectieve plannen volgen?

Dat heeft hij vorig jaar ook al eens geroepen. Toen dacht ik nog dat hij dat zei om punten te scoren bij de mensen die voorheen op de PVV hadden gestemd. Maar inderdaad, na het een en ander uitgeplozen te hebben bleek dat hij arbeidsmigratie bedoelde en niet asielmigratie.

Ook als zijn partij, de PvdA (die op het succes van GL mee liftte) een andere naam zal krijgen, blijven de mensen in die partij nog steeds dezelfde mensen in die partij.

Ik vraag me af hoeveel asielzoekers nog zin hebben om naar dit veilige landje te komen als ze dit zien:

https://www.ad.nl/binnenland/burgemeester-van-best-doet-aangifte-na-azc-protest-dit-hebben-we-nooit-eerder-meegemaakt~aebbcbaf/ 03-04-25 Burgemeester van Best doet aangifte na azc-protest: ‘Dit hebben we nooit eerder meegemaakt’. De Brabantse gemeente Best gaat aangifte doen tegen demonstranten die de informatieavond over een asielzoekerscentrum verstoorden.

Die burgemeester moet eens naar omliggende plaatsen gaan kijken en zich afvragen waarom hij dit nog nooit heeft mee gemaakt en waarom zijn burgers zo boos zijn.

Alice12 schreef op 06-04-2025 om 18:14:

[..]

Dit slaat echt helemaal nergens op. Mannen die hier komen omdat ze zeggen onveilig te zijn in hun thuisland en eten, geld en een bed krijgen vergelijken met pubers die dankbaar moeten zijn omdat de verwarming brandt in school.

Dan begrijp je mijn vergelijking niet. Ik stel dat als je een probleem hebt van mensen die rellen en het naar huis sturen is geen optie, maar ze in kleinere groepen brengen met bezigheden wel en je weet dat dat ook helpt, dat die optie beter is dan verongelijkt 'ze moeten dankbaar zijn en zich gaan gedragen!' blijven roepen. Want door dat roepen verandert er niets, van ze in kleinere groepen opvangen en ze bezigheden geven wel.  

felija schreef op 06-04-2025 om 18:36:

[..]

We zijn het best eens, hoor, ik vind ook dat die mensen terug moeten. Ik denk dat forummers hier, waaronder ik zelf, graag verklaringen zoeken voor dergelijk gedrag, wat niet wil zeggen dat we dat gedrag daarmee dan goedpraten, al kan ik me voorstellen dat dat wel zo lijkt.

De verklaring hoef je niet meer te zoeken, ik denk dat iedereen die wel begrijpt. 

Wat ik niet begrijp is, dat ik lees hoeveel er al gedaan wordt voor de asielzoekers, waar ze allemaal aan kunnen deelnemen naast de dagelijkse activiteiten die ze al hebben..... dan vraag ik me af waar ze de tijd vandaan halen om zich te vervelen? 

Het dagelijkse leven: huishouden, koken, kinderen naar school, meldplicht.
Sporten, muziek maken, gezamenlijk eten of naar een taalcafé gaan.
Voor kinderen is er op elk azc een aanbod van sport, spel, kunst en muziek. Elk azc maakt een activiteitenkalender en zet die op MyCOA, de website speciaal voor asielzoekers.
In vrijwel elk azc is een recreatiezaal waar bewoners elkaar kunnen ontmoeten. Meestal zijn er speciale ruimtes voor vrouwen en voor kinderen waar vrijwilligers activiteiten organiseren.

Volwassenen en kinderen kunnen ook lid worden van plaatselijke verenigingen of sportclubs. Meedoen aan een Maatjesproject in de buurt. Kijk op de locatiepagina’s welke activiteiten vrijwilligers en organisaties in de omgeving voor asielzoekers organiseren.

COA - Dagelijkse activiteiten in en rond het azc | www.coa.nl

Meedoen | MyCOA

Alice12 schreef op 06-04-2025 om 18:16:

En waarom Faber ze niet terugstuurt? Meerdere reden denk ik. Het thuisland wil die lui niet terug. Van Brussel mag het niet zomaar. Dat denk ik.

Oké, dus ze wil ze wel terugsturen, maar het kan niet. Dan kun je nog een miljoen keer blijven roepen dat je vindt dat ze terug moeten en iedereen kan het ermee eens zijn, en dan? Dan gebeurt het dus nog steeds niet. 

Is het dan niet pragmatischer om het te zoeken in preventie? Door gewoon kleinschalige AZCs te hebben, asielzoekers te laten werken en voor (potentiële) overlastgevers een PBL te hebben? Door de opvang van asielzoekers zo in te richten als het voor de Oekraïners heel goed werkte? 

Waarom zou je daarop tegen zijn? Zit dat hem in dat het een win-win is voor zowel de maatschappij als asielzoekers - NB voor asielzoekers dus, niet voor de overlastgevers, want je voorkómt dat het overlastgevers worden - en dat je die win voor asielzoekers niet kunt verteren?

Wat wil je nou eigenlijk, vraag ik me af. Dat de overlast ophoudt of is het je daar helemaal niet om te doen? Het lijkt er een beetje op alsof je helemaal niet wil dat de overlast ophoudt, dat als jouw oplossing naar keuze (alle overlastgevers acuut het land uit) niet kan je helemaal niks meer wil behalve boos zijn daarover.

Yumi schreef op 06-04-2025 om 19:05:

[..]

De verklaring hoef je niet meer te zoeken, ik denk dat iedereen die wel begrijpt.

Wat ik niet begrijp is, dat ik lees hoeveel er al gedaan wordt voor de asielzoekers, waar ze allemaal aan kunnen deelnemen naast de dagelijkse activiteiten die ze al hebben..... dan vraag ik me af waar ze de tijd vandaan halen om zich te vervelen?

Ik denk dat veel mensen niet begrijpen dat als je mensen op elkaar propt in de omstandigheden waarin veel asielzoekers zitten dat tot overlast kan leiden. Diverse mensen die erover praten alsof het in de inborst, cultuur en/of religie zit van deze mensen. Dat is in dit topic in ieder geval regelmatig aangedragen, onder het eufemistisch geformuleerde 'botsende culturen' om het racisme dat eronder zit te verbloemen.

Wat jij hier beschrijft is hoe het zou moeten gaan bij een AZC en hoe het bij kleinschalige structurele AZCs ook vaak gaat. Dat zijn dan ook niet de plaatsen waar allerlei overlast is, bij die AZCs gaat het over het algemeen prima. Er is een heel duidelijke relatie tussen hoe asielzoekers worden opgevangen en de hoeveelheid overlast. Juist Ter Apel laat dat bij uitstek zien. Wanneer was het vooral raakt met heel veel overlast in de gemeente? Exact toen er veel teveel mensen daar werden opgevangen, die helemaal niet al die dingen hadden die in jouw post beschreven worden. 

https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5428867/huilende-burgemeester-jaap-velema-laat-onmacht-asielopvang-ter-apel-zien

Dat de situatie in Ter Apel schrijnend is, is overduidelijk. Volgens Westerwolde zijn er soms wel vijfhonderd asielzoekers te veel. Het hoge aantal asielzoekers leidt volgens de gemeente 'tot incidenten en overlast, ook buiten de opvang'.

De onrust houdt absoluut niet op met activiteiten te organiseren. Lees in de post van Yuri wat er allemaal georganiseerd wordt. En ondanks al deze activiteiten is er gedonder en gezeik. Zo erg dat de NS zelfs dacht om dan maar niet meer te rijden bij bv. Maarheeze. Ook kleinschalige opvang helpt bij deze lieden niet. Ik woon vlak bij een opvang met jonge asielzoekers( vooral jongens) Ze wonen in een vrij groot oud landhuis. ( volgens mij rond de 40 jongens) Iets verderop ook nog een centrum met 300 asielzoekers en dan hebben we nog een opvang voor Oekraïense mensen. 
De politie staat gemiddeld één keer per week bij het landhuis. We hebben al een steekpartij gehad, 2 asielzoekers die elkaar in elkaar sloegen, diefstal, enz.
Ze gaan naar school en er lopen bosjes hulpverleners .

Tja meer dan de helft van de asielzoekers zit helemaal niet een regulier AZC waar al die dingen goed geregeld zijn.
https://www.coa.nl/nl/lijst/capaciteit-en-bezetting

Er zijn 214 noodopvanglocaties, waarvan het COA zelf zegt: Deze locaties voldoen niet aan de kwaliteits- en voorzieningenstandaarden van het COA.

Alice12 schreef op 06-04-2025 om 19:30:

De onrust houdt absoluut niet op met activiteiten te organiseren. Lees in de post van Yuri wat er allemaal georganiseerd wordt. En ondanks al deze activiteiten is er gedonder en gezeik. Zo erg dat de NS zelfs dacht om dan maar niet meer te rijden bij bv. Maarheeze. Ook kleinschalige opvang helpt bij deze lieden niet. Ik woon vlak bij een opvang met jonge asielzoekers( vooral jongens) Ze wonen in een vrij groot oud landhuis. ( volgens mij rond de 40 jongens) Iets verderop ook nog een centrum met 300 asielzoekers en dan hebben we nog een opvang voor Oekraïense mensen.
De politie staat gemiddeld één keer per week bij het landhuis. We hebben al een steekpartij gehad, 2 asielzoekers die elkaar in elkaar sloegen, diefstal, enz.
Ze gaan naar school en er lopen bosjes hulpverleners .

De onrust wordt er zeker wel minder van. Er is een duidelijke relatie tussen het aantal incidenten en hoe goed de opvang geregeld is. Zie het uit de hand lopen in Ter Apel toen dat meer dan overvol zat. 

En ik noem ook die PBL hè? Als ik jou goed begrijp dan heb je geen overlast van de Oekraïners, geen overlast van die algemene locatie met 300 asielzoekers, maar wel van die 40 jonge jongens in dat landhuis. De inborst, cultuur of religie an sich zijn het dan niet, want dan zouden de asielzoekers in het gewone AZC die in gezinsverband hier gekomen zijn of al ouder zijn zich ook zo misdragen. Misschien is 40 jongens van die leeftijd in één huis bij elkaar zetten op de manier waarop het bij jou gebeurt dan gewoon geen goed idee. Misschien beter om ze of in een veel stricter regime te plaatsen (zo'n PBL of iets in die richting) of juist te mixen in gewone AZCs ipv allemaal bij elkaar. Als je autochtone jongens in testosteron-bom-leeftijd bij elkaar zet en hun gang laat gaan komt er ook vaak hommeles van, zie studentenverenigingen of voetbalhooligans. 

Je kunt natuurlijk ook gewoon boos blijven roepen dat ze weg moeten, maar je hebt zelf al geconstateerd dat zelfs Faber dat niet voor elkaar krijgt.

Net schreef je over een kleinere locatie en meer activiteiten. Dat dat de oplossing was. En daar reageerde ik op. In het grote AZC is er ook wel eens wat, maar ik woon daar verder vandaan en dus krijg  daar niet alles van mee. Bij die jongens was het geloof ik dat de een een Soenniet was en de ander een Sjiiet ( of zoiets)
Er is ook een keer een Afghaanse knul uit het huis gehaald. Ze vonden hem “ homotrekjes” hebben. Die is onder politiebegeleiding het huis uit gehaald. In de zomer is het ook heel gezellig voor meisjes om langs dat huis te fietsen.
Er zijn er ook een paar in hongerstaking geweest omdat ze de “ Hollandse” keuken niet oké vonden. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.