Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Nicole123
05-04-2024 om 12:05
Mick87 schreef op 05-04-2024 om 10:46:Zeker als je dan deze week in de media verneemt dat het COA nu zonder overleg gemeenten hotelkamers huurt om daar tijdelijk statushouders te huisvesten vanwege woningnood én zodat er weer plaats is in de opvang.
Daar kunnen mensen verschrikkelijk verontwaardigd over gaan doen, maar het is toch gewoon ook een logische consequentie van het weigeren mee te werken aan structurele oplossingen door diverse gemeenten? Als je die structurele oplossingen tegenhoudt dan komen er houtje-touwtje noodoplossingen, wat anders? En dan kan een rijke gemeente als Castricum gaan gillen over het toerisme dat op deze manier ingeperkt wordt, maar ze hadden ook gewoon eindelijk eens een kleinschalig AZC kunnen openen en zelf genoeg statushouders onderdak kunnen geven. Ze hebben daar heel bewust niet voor gekozen. Tsja, dan vraag je er op een gegeven moment zelf om, toch? Het COA kan de asielzoekers en statushouders niet weg toveren, dus zal ze linksom of rechtsom in een gemeente onderdak moeten geven.
Nu is de gemeente Castricum boos over opvang in hotels:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2514701-gemeenten-op-achterste-benen-over-ontbreken-overleg-asielopvang-in-hotels
In januari wachtte Castricum bewust af en ging niet op zoek naar locaties voor een AZC:
https://www.rodi.nl/castricum/nieuws/377205/gemeente-castricum-wacht-uitwerking-spreidingswet-af-ruimte-i
die gemeente wacht voorlopig af. “De spreidingswet is er nog niet en het is niet duidelijk hoe het nieuwe kabinet er mee omgaat.”
Al jarenlang huisvest Castricum te weinig statushouders:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/291072/provincie-stelt-castricum-ultimatum-huisvesting-statushouders-moet-geregeld
Castricum is door het provinciebestuur van Noord-Holland opnieuw op de vingers getikt, omdat de gemeente te weinig vluchtelingen met een verblijfsvergunning huisvest. De gemeente komt hiermee de eigen toezeggingen niet na.
https://nieuwsuitcastricum.nl/politiek/castricum-56-statushouders-alkmaar-picassolaan/#:~:text=De%2056%20statushouders%20die%20onder,niet%20naar%20Castricum%20willen%20verhuizen.
De werkwijze van de gemeente Castricum maakt ook sommige raadsleden van Alkmaar woedend. (…) ’Wij hebben sterk de indruk dat bepaalde bestuurders uit Castricum Alkmaar als speelbal zien om zichzelf te kunnen profileren in praatprogramma’s of partijcongressen om ‘no nonsense beleid’ uit te stralen inzake statushouders en asielzoekers. Dat het stoer lijkt om daar niet aan te voldoen en de boel over de schutting te gooien.
Nicole123
05-04-2024 om 12:17
Mick87 schreef op 05-04-2024 om 10:46:Maar zoals je zegt het lost niets op. Maar frustraties uiten snap ik.
En er is wel hyperfocus op dit probleem. Men gaat nu asielzoekers overal de schuld van geven. En dat vind ik eng.
Onze maatschappij loopt vooral vast door de vergrijzing en maatschappelijke veranderingen zoals een percentage van 40% wat eindigt in een scheiding. En vergeet niet de huidige 20'ers die veelal parttime willen werken terwijl er overal een schreeuwend personeelstekort is. Etc.
Ik snap frustraties uiten tot op zekere hoogte, maar bij de 1000e keer en zonder realistische oplossingen ben ik er wel klaar mee. Dan weet ik het onderhand wel wat mensen erg vinden en willen, maar hoe dan? En als mensen vanuit frustratie op een in mijn ogen extreemrechtse partij als de PVV gaan stemmen (voor wie denkt dat ze niet extreemrechts zijn: lees het partijprogramma eens) wordt die frustratie naar mijn mening omgezet in iets wat het land schaadt.
Ik vind dat ook eng, die hyperfocus. De problemen/oorzaken die jij hier noemt spelen volgens mij een veel grotere rol dan de asielzoekers. Maar die raken aan onszelf en zijn ook niet zo simpel op te lossen. Je kunt ook niet zeggen dat mensen niet meer zouden moeten scheiden, dat mensen verplicht kleiner moeten wonen, dat mensen niet meer parttime mogen werken, etc, want dan raak je aan onze eigen vrijheden. Ook kleinere stappen op dit vlak, zoals bijv wat striktere regels bij het toewijzen van grote huurwoningen of korten in toeslagen als mensen uit eigen beweging voor parttime werken kiezen, leiden tot veel weerstand, want raken onszelf. Mensen die ver van je af staan de schuld geven en oorzaken en oplossingen heel ver van jezelf vandaan zoeken voelt veiliger.
Luchtpost
05-04-2024 om 13:08
Mick87 schreef op 05-04-2024 om 10:46:
[...]
Onze maatschappij loopt vooral vast door de vergrijzing en maatschappelijke veranderingen zoals een percentage van 40% wat eindigt in een scheiding. En vergeet niet de huidige 20'ers die veelal parttime willen werken terwijl er overal een schreeuwend personeelstekort is. Etc.
Die vergrijzing zou een stuk minder zijn zonder immigratie (in zijn algemeen, dus niet alleen asielzoekers). Van de (340.513) Nederlandse vrouwen die in 1975 in de leeftiidsgroep van 40-44 jaar vielen, leven er in NL in 2020 nog 142.890 NL vrouwen van 85-89 jaar oud. Dat betekent dat van die geboortegeneratie 1930-1934 nog 41.96 % van de NL vrouwen over is. Van de Niet westerse vrouwen is dat 79.14 %. Er is ook een groep die in procenten uitgedrukt ruim 314 % vrouwen t.o.v. 1975 bedraagt.
Van de (geboren 1925-1929) vrouwen die toen (1975) 45-49 jaar oud waren, leeft in 2020 van 'nu' in de groep 90-94 jaar oud nog resp.: Nederlandse vrouwen 19.26 %, van de Niet westerse vrouwen nog 37.31 %.
En als je hier bijvoorbeeld kijkt naar Burgerlijke Staat naar man/vrouw per leeftijdsgroep, dan zie je dat van de Nederlandse vrouwen een relatief klein percentage vrouwen gescheiden is.
Bijvoorbeeld (2022) vrouwen 30-35 jaar percentage gescheiden vrouwen van totaal aantal vrouwen: Nederlands 6.86, Afrika 13,0, Irak 11.21, Iran 10.89, Marokko 15.38, Turkije 13.20, Afghanistan 9.23 % etc.
Sinds iedereen economisch zelfstandig moest worden en 'dus' iedereen recht kreeg op een volwaardig inkomen in het geval je zelf niet over voldoende financiën beschikt, zal het geld dat daarvoor nodig is toch door de maatschappij moeten worden opgebracht. In combinatie met de wens van velen om parttime te werken, kun je je afvragen hoe lang je dit als land vol kunt houden.
De economie alsmaar willen laten groeien en om die reden steeds meer mensen naar Nederland halen, lijkt dus uiteindelijk hetzelfde effect te gaan krijgen als gewoon nu al eens een keer een stap terug doen in de huidige welvaartseconomie.
Nicole123
05-04-2024 om 13:34
Luchtpost schreef op 05-04-2024 om 13:08:
[..]
gewoon nu al eens een keer een stap terug doen in de huidige welvaartseconomie.
Ik denk dat dat een belangrijke is. Kritisch kijken naar de huidige levensstijl en de houdbaarheid ervan. Willen we niet teveel en schuiven we de kosten en gevolgen daarvan niet teveel weg naar de toekomst of anderen? En hoe kunnen we dat tij keren? Ligt dat bij ons als burger zelf of bij de overheid? En als het bij de overheid ligt, wat zou die dan moeten doen? Bepaalde regels instellen, bepaalde zaken financieel stimuleren of juist ontmoedigen?
Mick87
05-04-2024 om 13:57
Nicole123 schreef op 05-04-2024 om 13:34:
[..]
Ik denk dat dat een belangrijke is. Kritisch kijken naar de huidige levensstijl en de houdbaarheid ervan. Willen we niet teveel en schuiven we de kosten en gevolgen daarvan niet teveel weg naar de toekomst of anderen? En hoe kunnen we dat tij keren? Ligt dat bij ons als burger zelf of bij de overheid? En als het bij de overheid ligt, wat zou die dan moeten doen? Bepaalde regels instellen, bepaalde zaken financieel stimuleren of juist ontmoedigen?
De huidige levensstijl is sowieso qua milieu niet vol te houden. We gaan er echt aan als mensheid.
En wat je zegt over het financiële plaatje. Fulltime werken in sector met tekort zou een extra bonus moeten opleveren
En er moet ook eens kritisch gekeken worden naar ons toeslagensysteem. Want dat is voor sommigen ook een vrijetijdssubsidie geworden.
Fleurtje_5
05-04-2024 om 14:19
Niet Ter Apel, maar hoe kan een gemeente er geld aan overhouden en dat niet terug hoeven te storten?
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240404_97239483?utm_source=limburger&utm_medium=newsletter&utm_campaign=ochtend&utm_content=article_list_1&utm_term=0-2
Veruit de meeste gemeenten kregen vorig jaar meer geld voor de opvang van Oekraïners dan ze uitgaven. De fondsen terugstorten, van enkele tonnen tot miljoenen euro’s, hoeft niet van het Rijk.
Luchtpost
05-04-2024 om 18:49
Nicole123 schreef op 05-04-2024 om 13:34:
[..]
Ik heb geen idee hoe oud de diverse mensen zijn die hier reageren. Maar als ik terugkijk naar hoe we in bijvoorbeeld de jaren '90 leefden in Nederland, dan vind ik dat zelf een hele aanvaardbare levensstandaard.
Beertjelief
05-04-2024 om 19:21
Ohhhhh dat verklaart!!!
Men is voornamelijk van voor 1980 geboren hier natuurlijk!!
Ik ben weer wat gerustgestelder, de wereld is nog steeds aan het veranderen en vriendelijker aan het worden
Nicole123
05-04-2024 om 21:53
Luchtpost schreef op 05-04-2024 om 18:49:
[..]
Ik heb geen idee hoe oud de diverse mensen zijn die hier reageren. Maar als ik terugkijk naar hoe we in bijvoorbeeld de jaren '90 leefden in Nederland, dan vind ik dat zelf een hele aanvaardbare levensstandaard.
Ik ook, al vind ik het ook moeilijk vergelijken omdat ik toen een tiener was en dan zie je de wereld met een andere blik dan als volwassene. Ook leef ik van mezelf al vrij sober en zonder al teveel poespas en gadgets, dus voor mij is het niet zo’n stap. Wel kun je uit de huidige tijd het internet en alles wat daarmee verbonden is niet meer wegdenken en kwam dat pas in de loop / het eind van de jaren ‘90 op. Terug naar hoe het toen was is daarom een illusie denk ik. Vrijwel niemand wil of kan nog zonder mobiele telefoon en internet denk ik.
Hoe zie jij dat leven van de jaren ‘90 specifiek voor je? Wat moet er in de huidige maatschappij dan concreet veranderen? En wie zou dat op welke manier moeten bewerkstelligen? Jij en ik zelf of de overheid?
Mijn idee is dat een deel van de mensen deels wel al bezig is met een terug-naar-de-jaren-90 levensstandaard. Minder vlees eten, minder vliegen, minder kleding willen kopen. Daarmee zijn mensen meer bezig dan 10-20 jaar geleden. Bij een deel (van de mensen en van de levensstijl) gaat het wat minder vanzelf en zou van hogerhand ingrijpen nodig zijn om iets te bereiken op dit vlak. Bijv geen HRA boven het hypotheekbedrag van €500.000 en misschien iets minder HRA voor het deel tussen de €300.000-€500.000, zodat je mensen stimuleert om niet groter of luxer dan nodig te wonen. En wat je daarmee binnenhaalt stoppen in subsidies voor starters op de woningmarkt, een kleiner-wonen-bonus (voor mensen die met 1 of 2 mensen (nog) in een eengezinswoning wonen en die wel naar een appartement zouden willen maar voor wie dat nu financieel heel ongunstig uitpakt) of het bouwen van nieuwe huizen. Wat de overheid ook zou kunnen doen is een lagere BTW of subsidieregelingen voor lokale basisproducten en tweedehands (aardappels bij de boer, de lokale bus, echt goede kringloopwinkels) en meer BTW op luxeproducten zoals vliegreizen (eindelijk eens BTW op kerosine!) of frisdrank.
Het lastige is alleen dat er felle tegenstand zal komen van mensen die vinden dat de overheid zich niet met hun consumentisme moet bemoeien. Van de nieuwe coalitie moeten we het inleider geval niet hebben op dit punt, die zijn meer van het ‘Kom niet aan mijn frikadel/cola/vliegvakantie/villa!’ principe. (zie bijv: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2023Z14203&did=2023D34070)
Luchtpost
05-04-2024 om 22:07
Poezenmeisje schreef op 05-04-2024 om 19:11:
Ik ben van 1971.
Dan was je in de jaren '90 dus zelf zo'n 20-30 jaar oud en heb je 'beeld' bij die tijd vanuit de tijd dat je al volwassene was. Als je puur kijkt naar het gewone dagelijkse leven in die tijd (en dus niet naar medische of technologische vooruitgang sindsdien) maar met name de blik op het 'samen' leven en allerlei andere sociale aspecten, en de al/niet luxe waarin we toen leefden ten opzichte van nu: heb jij dan het idee dat we best een beetje terug kunnen naar die tijd?
Bijvoorbeeld: niet alle groenten en fruit het hele jaar door beschikbaar (niet invliegen); minder (ver) met vakantie; keuken niet na 15 jaar bestempelen als " oude meuk" en vervangen; etc.?
En dan liefst ook de terugkeer van een aantal dingen die helemaal niet zo slecht waren, zoals de bejaardenhuizen (voor wie dat wil), sociale werkplaatsen waar mensen aangepast werk konden doen dat paste bij hun beperking, kwalitatief beter onderwijs, etc.?
Beetje off-topic (en je hoeft ook geen antwoord te geven) maar ik noemde de vraag eigenlijk vooral als stof tot nadenken in het kader van "alsmaar de economie willen laten groeien" versus "bereid zijn tot een onsje minder -materiële- welvaart accepteren" met zijn allen. Vanwege mijn voorbeeld m.b.t. de jaren '90, kan ik natuurlijk niet verwachten dat iemand die in 1997 geboren is, daar een goed beeld bij heeft.
Yumi
05-04-2024 om 22:29
Beertjelief schreef op 05-04-2024 om 19:21:
Ohhhhh dat verklaart!!!
Men is voornamelijk van voor 1980 geboren hier natuurlijk!!
Ik ben weer wat gerustgestelder, de wereld is nog steeds aan het veranderen en vriendelijker aan het worden
Beertjelief meen je dit serieus? Ik ben voor 1980, en de wereld van nu is zeker aan het veranderen, maar niet in positieve zin wat mij betreft
Luchtpost, de vraag terug naar de levensstandaard van de jaren 90, of is de wereld vriendelijker aan het worden, is wel een topic waard!
Mick87
05-04-2024 om 22:45
Oh ik zou met de jaren 90 best kunnen leven. Onze luxe en welvaart is gewoon veel te groot geworden. Vroeger ging je bij mensen op de koffie, tegenwoordig is het uit eten of lunchen. Vroeger kocht je wat en droeg je het af, nu is er zomer, winter, midseason en wat dan al niet meer.
En wat ik hier ook over huizen lees. Tegenwoordig groeit iedereen uit zijn huis. Maar ik ben in een wijk met rijtjeshuizen opgegroeid, niet al te groot en deelde kamer met een sibling. Tegenwoordig vindt men het allemaal al te klein. En inderdaad iedere zoveel jaar andere keuken.
We leven allemaal veel luxer en stukken minder duurzaam. En ja, ook ik doe daar aan mee. Al is er wel e.e.a veranderd sinds corona.
Echt her klinkt best slecht. Maar ik vond dat op zich een heerlijke tijd. Geen verleidingen tot dingen kopen, lekker rustig allemaal.
Ik merk ook wel dat ik wel Vroeger mis en de maatschappij ook minder leuk/heel anders vind dan voorheen. Misschien word ik een oude doos. (Net 37) maar heb het idee dat e.e.a. Vroeger gemoedelijker was. En ik heb ook het idee dat al die social media erg polariseert en verkeerd beeld van de wereld geeft. Ik zie het bij neefjes en nichtjes. Hun jeugd is zo anders dan die van mijn generatie.
Maar goed. Beetje offtopic dit.
Poezenmeisje
05-04-2024 om 23:08
In de jaren '90 woonde ik al samen (sinds mijn examenjaar Havo). Vanaf 1991 bijna altijd wel werk gehad.
De WW was toen ook nog netjes. Ik dacht dat ik daar geen recht op had omdat mijn partner een baan had, dus heeft een kameraad me afgezet bij het Arbeidsbureau om toch die WW aan te vragen. Ik kreeg 600 gulden per maand voor een paar sollicitatiebrieven schrijven? Onvoorstelbaar.
We hadden geen televisie, dat was toevallig zo. De opkomst van GTST e.d. is dus volledig langs ons heen gegaan.
In het weekend stappen naar boerendisco's zoals Pruim in Zevenhuizen en De Gouden Leeuw in Zuidlaren.
Beiden een auto omdat de steppen van Oostgroningen een belabberd OV hadden, dat ook nog steeds slechter werd.
We hebben nooit boven onze stand geleefd. Omdat mijn partner een koophuis had en daardoor automatisch vermogen opbouwde, wilde hij dat ik 30% van mijn netto salaris ging sparen. (MEAO, dus een keurig salaris, maar niet duizelingwekkend).
Toen we 15 jaar later samen een huis kochten kon ik dus ook een leuk bedrag inleggen.
Terug naar de jaren '90?
Van mij mag het.
Beertjelief
05-04-2024 om 23:26
Yumi schreef op 05-04-2024 om 22:29:
[..]
Beertjelief meen je dit serieus? Ik ben voor 1980, en de wereld van nu is zeker aan het veranderen, maar niet in positieve zin wat mij betreft
Luchtpost, de vraag terug naar de levensstandaard van de jaren 90, of is de wereld vriendelijker aan het worden, is wel een topic waard!
Ha, ik kwam dus terug omdat ik ineens besefte dat ik m'n opmerking een beetje moest nuanceren voordat het lijkt alsof iedereen van voor 1980 niet vriendelijk is ofzo
Gelukkig maar dat niemand dat zo opvatte
Maar menen, doe ik het zeker!
Ik merk, denk ik, hetzelfde op als Luchtpost... iets van met het internet opgroeien en een introductie tijdens puberjaren of later
En als ik dan hoor hoe het was zonder...
Gepest worden als je al 2 verschillende sokken aanhad "dat is raar!" of een wat andere kledingkeuze had als wat in is of populair, zelfs al kozen je ouders de kleding voor je
Of een buurvrouw die herhaaldelijk buiten liep in haar badjas/pyama was " raar" en moest vooral ontweken worden (depressief, heeft hulp nodig)
Een eigen voorbeeld, ik mocht niet spelen met bepaalde kinderen van hun ouders, want mijn ouders waren "raar" (toegegeven, dat waren ze ook) Echter, ze waren niet gevaarlijk voor kinderen - het rare was overigens dat ik en mijn broers en zussen thuisonderwijs kregen en niet naar school gingen (geen zorgen, diplomas te over tegenwoordig, kinderen zetten zich af tegen hun ouders )
De pester mocht op school blijven?! ?? ??? ??? Ook al was de hele schooldirectie op de hoogte ???
Bij buitenspelen waren ook veel pestscenarios, maar de ouders van de kids uit de jaren 70 waren binnen, ook toen ze nog maar 6 of 7 waren
Hele wijken afslenteren en verkeerde bullies tegenkomen, werd je hard van
Laat ik niet beginnen hoe leraren en kinderen zich hebben gedragen tegen over de ADHD' ers en gemiste autisten
LERAREN!! Het was oke om tegen een kind van 8!! te vertellen dat het stront vervelend was en dat het maar in zijn eentje op de gang moest zitten
Marrokaanse en turkse jongeren (Werden om de een of andere reden over 1 kam geschoren qua stereotypen, het waren altijd Marokkanen EN turken als er een klacht was) werden keihard geweerd, in grote getalen, bij uitgaansgelegenheden
Mn oma die hardop, zonder enig gene, in het openbaar kon vertellen dat Mohammed een goeie was, "een van de weinige goeie! let daarop meisje, ze zijn niet allemaal zoals hij" Zonder dat iemand opkeek met grote ogen van "watzegjemenou?"
En ja, die arme homo's, gelukkig durven ze tegenwoordig wat sneller, eerder en met meer trots uit de kast te komen en hoeven ze dat niet pas te doen nadat ze al getrouwd zijn met kinderen
Je werd letterlijk en figuurlijk voor gek verklaard als je depressief was en jezelf liet opnemen, nog steeds merk ik schaamte voor psychische hulp bij die groep
Behalve mijn oma zijn dit verhalen waarover ik gehoord heb en gelezen heb
En dan niet uit 1 mond en 1 ervaring, dit is 1 beschreven ervaring, maar uit verschillende monden
En naar mijn weten zijn we met bovenstaande voorbeelden keihard aan de slag gegaan, meer inclusiviteit dan exlusiviteit
Niet meer buitensluiten en raar vinden, maar verdiepen, orienteren, van elkaar leren en praten
En met de huidge staat van de wereld, begon ik een beetje te twijfelen of we nog steeds bezig waren met iedereen een leuk en gelukkig leven gunnen
Maar ik kan mij wel weer heel goed voorstellen dat het allemaal heel anders was, rustiger, voordat Planet Internet in 1992 onze huishoudens binnenkwam (ik was toen 5)
Ik merk dus een soort van communicatie "probleem" tussen generaties en dacht dat Luchtpost ook zoiets opmerkte
Toen viel dat kwartje bij mij en nu eindigt dat kwartje dus in een 1000 euro durend OFFTOPIC stuk aan woordenbrij van mij
(@poezenmeisje, laat maar weten of ik bovenstaande woordenbrij moet weghalen
Het is jouw topic waar ik offtopic ben, mezelf kort samenvattend verduidelijken is echter nooit m'n sterkste punt geweest :blush: )